Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Serviceintervall Ioniq 5

Startet av Marita, søndag 04. juli 2021, klokken 21:27

« forrige - neste »

Radial

Ionic 5 har virkelig ikke "folkelige" service priser 😳
19k på en 3års service er svært spenstig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tesla88

#46
Spoon, kan ikke du sende en epost tilbake til forhandler og spørre hvorfor Ioniq 5 må ha service hvert år og EV6 bare hvert andre år?

Dette er jo 2 biler som har samme drivlinje. Hvorfor skal det ene merket melkes ovenfor det andre?

EV6 owner's manual:
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

Electric cars in Norway

Sitat fra: Tesla88 på fredag 27. august 2021, klokken 00:20
Spoon, kan ikke du sende en epost tilbake til forhandler og spørre hvorfor Ioniq 5 må ha service hvert år og EV6 bare hvert andre år?

Dette er jo 2 biler som har samme drivlinje. Hvorfor skal det ene merket melkes ovenfor det andre?

EV6 owner's manual:
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html

Bilene selges billig og det er gjerne ettermarkedet som generer inntekt/fortjeneste.

lars667

Hm. Er det ikke hvert tredje år eller 60000 at denne kjølevæsken på batteriet skal byttes? Dette liker jeg IKKE.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

moby666

Synes det blir vel mye sutring om alt av bagateller. Service hvert år/30.000 km er helt ok.

Hentet en TMY i går og den "må ikke" ha service, men blir anbefalt. Fikk et lite sjokk da jeg skulle forsikre TMY vs IONIQ5.  TMY er over dobbelt så dyr å forsikre. Det utgjør faktisk mer enn service utgiftene...

Øyvind.h

Etter mitt syn burde årlig service medføre trekk i test-poengsum, selv om Motor nå har gitt ekstra poeng (eller fjernet trekk?) etter justering fra 15 til 30k km.
De fleste har vel 2 år, så dobbel frekvens på service er negativt. Jeg hadde 1 års intervall på EQC`en, og var ikke fornøyd med det selv om det i kroner og øre ikke utgjør så mye. Fremstår rett og slett som unødvendig og melking av kundene i samarbeid mellom fabrikk og forhandlere når elbiler på mange områder skal være enklere og med mindre servicebehov enn fossilbiler (omtrent alle fossilbiler har vel minst 2 års intervall)
Upraktisk også da det er litt styr å levere inn/hente ut på service.

Når det er sagt - jeg kjøper den bilen jeg har lyst på uavhengig av om det er 1 eller 2 års intervall (eller "evig").
At Ioniq 5 har 1 års intervall hindret meg ikke fra å snappe opp en fra en forhandler som jeg får levert om et par uker. Gleder meg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Limodriver

Markedsavdelingene hos forhandler/importør har som oppgave å øke inntjeningen. Salgsprisen er relativt lett å sammenligne og da må andre inntektsmuligheter økes.

Det er litt forskjellige innspill, med forsikringspris og valg i forhold til ønsket bil uten tanke på forsikring. Nå er det engang slik at de fleste har begrenset med midler og da prøver å få mest mulig valuta for pengene. I Norge handler de fleste i lavprisdagligvarebutikker og ikke supermarkeder, nettopp for å spare penger. Supermarkedene har de samme og flere varer, men vi handler ikke der for å spare penger. Hver handletur utgjør langt mindre enn hver enkelt bilkostnader, da er det ikke urimelig at en vurderer disse kostnadene.

Jeg gjør alltid en vurdering av total cost of ownership når jeg kjøper bil. Dette inkluderer selvfølgelig servicekostnader, andre vedlikeholdskostnader (dyre dekk f eks), forsikring og antagelser rundt verdifall. Jeg mener tester i større grad også burde reflektere dette aspektet.

Hvorvidt Hyundai er en versting er spekulasjoner, nevnte Birger N Haug er nok ikke den snilleste gutten i klassen, men om det gjelder Hyundai generelt er jeg usikker på. Jeg er mer skeptisk til Hyundai Norge når en ser hvordan de løser f eks tilbakekallingen for skifte av fremdriftsbatteriet samt andre garantireparasjoner.

En måte å få kontroll på servicekostnader er å få dette inkludert i bilprisen. Da kan en sammenligne både forhandlere mot hverandre og forskjellige bilmerker. Jeg er ikke en VAG entusiast, men observerer at ID4 GTX har inkludert i prislistene forskjellige alternativer for inkludert service. Honnør til VW-importøren for dette. Da har en kontroll på kostnadene fra en kjøper bilen. Det vil også være lettere å selge en bruktbil med serviceavtale enn uten.

lars667

Sitat fra: moby666 på fredag 27. august 2021, klokken 09:35
Synes det blir vel mye sutring om alt av bagateller. Service hvert år/30.000 km er helt ok.

Hentet en TMY i går og den "må ikke" ha service, men blir anbefalt. Fikk et lite sjokk da jeg skulle forsikre TMY vs IONIQ5.  TMY er over dobbelt så dyr å forsikre. Det utgjør faktisk mer enn service utgiftene...

Synes en service med pris tilsvarende registerremsbytte hvert 3. år er ganske urimelig, men noe service må en regne med når det er ubegrensa kjørelengde på garanti. Forsikringa mi ligger på 7k7/16kkm for IONIQ, mot ca 10k for TMY (riktignok ubekreftet).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

moby666

Sitat fra: lars667 på fredag 27. august 2021, klokken 11:05
Sitat fra: moby666 på fredag 27. august 2021, klokken 09:35
Synes det blir vel mye sutring om alt av bagateller. Service hvert år/30.000 km er helt ok.

Hentet en TMY i går og den "må ikke" ha service, men blir anbefalt. Fikk et lite sjokk da jeg skulle forsikre TMY vs IONIQ5.  TMY er over dobbelt så dyr å forsikre. Det utgjør faktisk mer enn service utgiftene...

Synes en service med pris tilsvarende registerremsbytte hvert 3. år er ganske urimelig, men noe service må en regne med når det er ubegrensa kjørelengde på garanti. Forsikringa mi ligger på 7k7/16kkm for IONIQ, mot ca 10k for TMY (riktignok ubekreftet).

Jeg betaler 5400 for IONIQ5 (ubegrenset km) og 14200 for TMY (ubegrenset km). Husker det var mye ståhei på soul/kona når det gjaldt kjølevæskebytte på 45000km. Hadde 45000 km på esoul og betalte 5290 (inkludert kjølevæske), så prisen har nok gått ned i det siste

Ambient

Sitat fra: Radial på torsdag 26. august 2021, klokken 23:29
Ionic 5 har virkelig ikke "folkelige" service priser 😳
19k på en 3års service er svært spenstig.

20k på 5 år fikk jeg tilbud på inkl EU kontroll år 4 og 5

Skeptikeren


ProsjektX

Sitat fra: Radial på torsdag 26. august 2021, klokken 23:29
Ionic 5 har virkelig ikke "folkelige" service priser 😳
19k på en 3års service er svært spenstig.
De prisene som legges til grunn her er jo horrible. Ser for meg at konkurranse vil hjelpe etterhvert, går an å shoppe rundt. Evt ta en tur til Sverige eller Tyskland for den saks skyld (om service 3 virkelig er 12.000kr!). Om det bare er bytte av ecall batteri så er det brutalt dyrt.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Oddaa

Sitat fra: Radial på torsdag 26. august 2021, klokken 23:29
Ionic 5 har virkelig ikke "folkelige" service priser
19k på en 3års service er svært spenstig.
Og elbiler skal ha lite vedlikeholdsbehov og lave servicepriser ja... Kan ikke skjønne annet enn at dette må være skivebom.

Kan nevne at Ionic 5 da har dyrere service enn f eks Volvo XC60 plug in hybrid. Og jeg betalte 9500 kr for 6 år/180.000 km avtale for XC40 EV.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Vaduz

Alle bilprodusenter med tertiært salg/servicenettverk må gi dem noe for å pushe elbil, det handler overhodet ikke om ting som trengs å gjøres som i gamle dager. Tesla har ingenting av dette, og da ser vi at service er unødig på elbiler.

eikerkongen

Denne tråden har gitt meg noe å tenke på. Det som hadde pekt seg ut som en klar favoritt, er plutselig ikke det lenger... :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA