Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil svinger inn foran trailer og blir påkjørt

Startet av 1317142119, søndag 04. juli 2021, klokken 09:39

« forrige - neste »

1317142119

Dette er en fin demonstrasjon av hvorfor man som elbilist må være ekstra oppmerksom når man kjører omkapp med øvrig trafikk via kollektivfeltet.

Det som skjer er at en trailer kjører forbi en annen trailer på en flerfeltsvei. Elbilisten ligger i kollektivfeltet og velger å bruke det som forbikjøringsfil. Semitraileren i forbikjøringsfilen er forbi den andre traileren samtidig som elbilen velger å hoppe over i det midtre feltet. Både elbilen og semitraileren svinger da samtidig inn i det midterste kjørefeltet, noe som åpenbart ender med at elbilen er i dødsonen til traileren og traileren tar da en pitmanøver på elbilen. Trailersjåføren ble anmeldt av elbilføreren, men jeg tipper dette ender med delt skyld og at han selv må stå for de 100 000 det koster å reparere elbilen.

Lesson learned: ikke sving inn rett foran tyngre kjøretøy. De ser ikke at du kjører inn foran dem når du er så nærme.

https://www.vg.no/#/video/221058/e6-kjoerer-med-tesla-i-stoetfangeren

Espen Hugaas Andersen

Kan ikke tenke meg at det skulle bli delt skyld. Teslaen var ferdig med sitt feltskifte flere sekunder før lastebilen startet på sitt feltskifte. Man har vikeplikt når man bytter felt og dette var åpenbart et brudd på den vikeplikten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

vinterdekk

Teslaen ligger definitivt i filen før semi-traileren skifter fil ved 0:20 s. inn i videoen. Men er det nødvendig å anmelde er jeg ikke så sikker på. Hva skal man forvente utover forsikringsoppgjøret fra (forhåpentligvis motpartens) forsikringselskap og politiets ev. reaksjon?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

1317142119

Nå er det ren gjetting fra min side angående forsikringen altså. Hovedpoenget er å være litt obs når man er i nærheten av lastebiler som åpenbart skal samme sted som deg selv.

Men heldigvis (vil jeg påstå) ser forsikringsselskapene på hele hendelsen. Ikke bare fakta akkurat i det smellen skjer. Derfor tror jeg det blir delt skyld. Jeg har ingen som helst tro på at han ble påkjørt med vilje - ergo vekslet han fil i dødsonen hans. Trailersjåføren hadde ingen forutsetning for å se at elbilen vekslet fil, men han har like vel et ansvar.

Electric cars in Norway

OMG, jeg merker jeg får vondt i magen når jeg ser slikt.... ser det ofte inn til Oslo på morgenen.... takk for deling så alle kan se gjennom dette og lære....

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 10:31Men heldigvis (vil jeg påstå) ser forsikringsselskapene på hele hendelsen. Ikke bare fakta akkurat i det smellen skjer. Derfor tror jeg det blir delt skyld. Jeg har ingen som helst tro på at han ble påkjørt med vilje - ergo vekslet han fil i dødsonen hans. Trailersjåføren hadde ingen forutsetning for å se at elbilen vekslet fil, men han har like vel et ansvar.
Det er ikke noe slags regelbrudd å foreta et feltskifte inn i dødsonene til en lastebil. Lastebilen har ikke bare "et ansvar" for å sørge for at feltet han skifter til er klart, han har *alt* ansvar for det.

Teslaen gjorde absolutt ingen feil så vidt jeg kan se. Da er det ganske problematisk å skulle dele skyld.

(For å tenke seg et annet eksempel. Hva om Teslaen kjørte i innerste felt på en vei med tre felt, og så la seg inn i midterste felt, i blindsonen til en lastebil som ligger i ytterste felt. Og så ønsker lastebilen foreta en forbikjøring, og legger seg inn i midterste felt og krasjer med Teslaen. Har Teslaen gjort noe galt her? Dette er 100% ekvivalent som situasjonen i videoen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 04. juli 2021, klokken 10:37
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 10:31Men heldigvis (vil jeg påstå) ser forsikringsselskapene på hele hendelsen. Ikke bare fakta akkurat i det smellen skjer. Derfor tror jeg det blir delt skyld. Jeg har ingen som helst tro på at han ble påkjørt med vilje - ergo vekslet han fil i dødsonen hans. Trailersjåføren hadde ingen forutsetning for å se at elbilen vekslet fil, men han har like vel et ansvar.
Det er ikke noe slags regelbrudd å foreta et feltskifte inn i dødsonene til en lastebil. Lastebilen har ikke bare "et ansvar" for å sørge for at feltet han skifter til er klart, han har *alt* ansvar for det.

Teslaen gjorde absolutt ingen feil så vidt jeg kan se. Da er det ganske problematisk å skulle dele skyld.

(For å tenke seg et annet eksempel. Hva om Teslaen kjørte i innerste felt på en vei med tre felt, og så la seg inn i midterste felt, i blindsonen til en lastebil som ligger i ytterste felt. Og så ønsker lastebilen foreta en forbikjøring, og legger seg inn i midterste felt og krasjer med Teslaen. Har Teslaen gjort noe galt her? Dette er 100% ekvivalent som situasjonen i videoen.)

Espen :+1: spot on... enig med deg. Teslaen gjorde absolutt ingen feil så vidt jeg kan se. Da er det ganske problematisk å skulle dele skyld.


He he og den grillen sier vel alt  :police: :police: :D

Øyvind.h

#7
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 09:39
Semitraileren i forbikjøringsfilen er forbi den andre traileren samtidig som elbilen velger å hoppe over i det midtre feltet.
Nei elbilen "hopper" ikke, elbilen foretar et feltskift. Etter at feltskiftet er gjennomført starter lastebilen feltskift og krasjer inn i elbilen. Det påpekes også i videoen at elbilen har gjennomført et feltskift. Deretter gjør lastebilen et feltskift inn i elbilen. På videoen kan en se at elbilen ligger foran lastebilen, og lastebilen treffer elbilen i bakkant.
Hvor fort trafikken fløt på stedet mtp om elbilen kjørte over fartsgrensen i kollektivfeltet eller bare holdt fartsgrensen klarer jeg ikke se.
Selv ville jeg ikke brukt kollektivfeltet som felt for forbikjøring. Det kan være lovlig, men ikke spesielt pen kjøring.
Jeg ville også for lengst vurdert sannsynligheten for at lastebilen også snart ville inn i samme felt som elbil-sjåføren skulle legge seg inn i, så personlig ville jeg holdt kollektivfeltet permanent eller minst noe lenger slik at jeg ikke satt meg i den situasjonen.

Men det er helt klar lastebil-sjåførens feil ettersom det var en bil i feltet han skiftet til. At han ikke klarte å se den og allikevel byttet felt er mer skjerpende enn formildende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1317142119

Tydelig at det er noen her som trenger en oppfriskning i føreropplæringen. Gjerne også en tur i kabinen til en trailer. Det finnes ikke noe skjerpende med at en lastebil ikke ser at en bil har vekslet fil mens den lå i dødsonen til den.

Det er derimot forbudt å bruke høyre fil som forbikjøringsfil, slik elbilen gjorde. Igjen: heldigvis ser et forsikringsselskap på hele hendelsen - ikke bare øyeblikket det smeller.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 11:54Det er derimot forbudt å bruke høyre fil som forbikjøringsfil, slik elbilen gjorde.
Nei, det er ikke forbudt å holde fartsgrensen i kollektivfeltet og passere saktegående trafikk i feltene til venstre. Det er faktisk hele poenget med å ha kollektivfelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#10
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 11:54
Tydelig at det er noen her som trenger en oppfriskning i føreropplæringen. Gjerne også en tur i kabinen til en trailer. Det finnes ikke noe skjerpende med at en lastebil ikke ser at en bil har vekslet fil mens den lå i dødsonen til den.

At det er vanskelig å se alt fra førerplass i lastebilen vet alle. De kan derimot ikke gjøre manøvere i blinde uten å ta konsekvensene.
Ulykken i Bjørvika er et godt eksempel. Lastebilsjåføren forsøkte å følge med, men tok allikevel livet av en syklist og ble dømt for det. Sjåføren hadde ikke sjekket godt nok (akkurat som i tilfellet her hvor sjåføren kjører inn i elbilen).
https://www.nrk.no/osloogviken/lastebilsjafor-domt-etter-at-syklist-omkom-1.14708565

Elbilen var ferdig med feltskiftet, noen sekunder senere forsøker lastebilen å legge seg inn i feltet. Enkelt og greit.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jambo

Slik jeg ser an lover og regler, har personbilen sannsynligvis ikke brutt noen paragrafer. Forbikjøring er lov til høyre hvis man kjører i f.eks. kollektivfelt, og hvis man da har lov å kjøre i kollektivfeltet, noe en elbil har. Men jeg ville aldri kjørt slik, man skal ha respekt og vise forsiktighet rundt lastebiler. Det hjelper lite om man har rett etter loven, når man ligger død i en flatklemt bil nedi grøfta. Tror jeg hadde kjørt mye lenger fram før jeg la meg inn, eller hurtig økt avstanden i alle fall sånn at det var plass til lastebilen og jeg kunne være sikker på at den så meg.

Electric cars in Norway

Jambo  :+1: godt skrevet.... jeg er helt enig i din vurdering.

Kopi:
"Slik jeg ser an lover og regler, har personbilen sannsynligvis ikke brutt noen paragrafer. Forbikjøring er lov til høyre hvis man kjører i f.eks. kollektivfelt, og hvis man da har lov å kjøre i kollektivfeltet, noe en elbil har. Men jeg ville aldri kjørt slik, man skal ha respekt og vise forsiktighet rundt lastebiler".

Jon65

Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 11:54
Det er derimot forbudt å bruke høyre fil som forbikjøringsfil, slik elbilen gjorde.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
d.   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Strøm Tycoon

Har ikke Teslaen sensorer som kunne fortalt at nå er det på vei til å gå galt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA