Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil svinger inn foran trailer og blir påkjørt

Startet av 1317142119, søndag 04. juli 2021, klokken 09:39

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: Jon65 på søndag 04. juli 2021, klokken 14:38
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 11:54
Det er derimot forbudt å bruke høyre fil som forbikjøringsfil, slik elbilen gjorde.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
d.   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
Artig at du siterer en paragraf og ikke klarer å forstå den.

All forbikjøring skal foregå til venstre. Altså manøveren å passere noen og deretter legge seg til inn foran vedkommende.

Unntakene er bl.a. der for at man ikke skal bli bøtelagt for å følge trafikken i en kø (at høyrefelt går raskere enn venstrefelt) eller at bussjåfører (og andre i kollektivfeltet) ikke skal få bot for å ligge fartsgrensen i kollektivfeltet.

Men ta gjerne utfordringen: passer en uniformert politibil i kollektivfeltet og legg deg inn foran. Se hva de sier. Ikke skyld på meg når de setter på blålysene, for UP er krystallklare i media på at de har nulltoleranse for den type kjøring.

Espen Hugaas Andersen

#16
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 17:20Artig at du siterer en paragraf og ikke klarer å forstå den.

All forbikjøring skal foregå til venstre. Altså manøveren å passere noen og deretter legge seg til inn foran vedkommende.

Unntakene er bl.a. der for at man ikke skal bli bøtelagt for å følge trafikken i en kø (at høyrefelt går raskere enn venstrefelt) eller at bussjåfører (og andre i kollektivfeltet) ikke skal få bot for å ligge fartsgrensen i kollektivfeltet.

Men ta gjerne utfordringen: passer en uniformert politibil i kollektivfeltet og legg deg inn foran. Se hva de sier. Ikke skyld på meg når de setter på blålysene, for UP er krystallklare i media på at de har nulltoleranse for den type kjøring.
Det er åpenbart at *du* ikke skjønte det som sto der. Det står *ikke* at all forbikjøring skal gjøres til venstre. Det står spesifikt at det er greit for kjørende med egne tillatte kjørefelt å kjøre forbi til høyre.

Om man byttet ut lastebilen som Teslaen passerte i videoen med en politibil så ville det ikke være noen reaksjon. De har ikke lovhjemmel til å reagere. (Her antatt at lastebilen og den hypotetiske politibilen kjørte sånn ca i 60 km/t og Teslaen kjørte i 80 km/t, i en 80-sone. Politiet er stort sett ikke idioter. Om de kjører 20 km/t under fartsgrensen så vil de forvente å bli kjørt forbi.)

Jeg skjønner at du syns Teslaen ikke burde byttet felt etter å ha passert bilene, men det er også helt greit for Teslaen å bytte felt. Elbiler er ikke *pålagt* å benytte kollektivfeltet, det er valgfritt. Så lenge feltskifte utføres på en trygg måte kan man bytte mellom feltene så ofte man vil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 17:20
Men ta gjerne utfordringen: passer en uniformert politibil i kollektivfeltet og legg deg inn foran.

Om det du sier er rett er konsekvensen at du aldri vil kunne legge deg tilbake i normalt kjørefelt hvis du har passert en bil mens du ligger i kollektivfeltet. Noe som opplagt er feil.
I motsatt fall; hvor langt eller hvor lenge må man bli liggende i kollektivtfeltet etter å ha passert en bil? Før eller seinere MÅ man over i normalt kjørefelt. F.eks E-18 inn til Oslo før avkjøringa til Ring 3 og Fornebu.

turfsurf

Det jeg ikke skjønner er at det ikke er påbudt med 360 kamera og sensorer på slike biler. Det kan fint ettermonteres og pålegges påbud om. Kostnaden er minimal ifht skadene som forvoldes av denne og alvorligere ulykker.

Totalt uansvarlig kjøring av traileren, selv om det og var dårlig oppmerksomhet og vurderingsevne av Teslasjåføren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Preference


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA