Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EU innfører krav om automatisk fartsvarslet/begrensning neste år

Startet av bmw2002, søndag 04. juli 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:47
Sitat fra: kodax på tirsdag 13. juli 2021, klokken 13:23
Selv om systemene noen ganger vil gjøre feil, så redder de svært mange flere liv enn de tar.

Tja, så lenge systemene virker etter hensikten uten mye feil. F.eks avkjøringsassistenten som nå er på alke biler er jeg nødt til å slå av.

Fartsgrenseassistent som slår feil ut hele tiden kommer og til å bli slått av ved start. Hva er da vitsen?

Når jeg blir pensjonist og vel så det håper jeg selvkjørende biler er en greie, og at de greier å ha riktig fart.

Akkurat - systemene virker ikke slik teoretikerene i EU sier de skal. Det er jo det som er problemet her. Og i Norge er veistandarden også en helt annen enn sikkert mange av disse som sitter i EU tror - vi har en del dårlige merkede veier og vi har spredt bosetning som kjører på disse. Jeg må daglig skru av noe slikt som banalt som Lane Assist på id.4 - den er jo livsfarlig å kjøre med på smale landeveier der den plutselig griper tak i rattet og kaster deg ut i farer. Ja - den fungerer fint på godt merkede veier, men den fungerer jo ikke overalt her i landet. Og så har du denne funksjonen der bilen går på cruise control og plustelig finner ut at hastigheten der fremme er lavere - iblant gjør den det rett, iblant ikke - og iblant så bremser den også ned og skaper situasjoner som er trafikkfarlige. Jeg er mer av den oppfatningen at det farligste som skjer nå er at de som lager reglene og de som lager de tekniske løsningene for disse reglene ikke helt er samkjørt. Bare se på alle millionene dollar som Tesla har brukt på FSD. En kan si mye om Tesla men de som arbeider med dette er ikke idioter for å si det slik - de er kanskje de beste ingeniørene du kan oppdrive på denne planeten - men de klarer jo ikke løse FSD eller fantom bremsing - det sier litt om hvor vanskelig dette er. Og akkurat Tesla og hypen rundt hva selskaper som de får til har vel kanskje vært medvirkende til at EU byråkratene og  visse andre tror systemene er bedre enn de faktisk er. Jeg skal si det som det er : De fungerer ikke slik håndboka sier de skal fungere på norske veier - og DET er faktisk farlig! Nei - ingen hast med dette - få ting til å fungere først.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA