Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjon og levering av GTX

Startet av Trond.m, lørdag 03. juli 2021, klokken 19:00

« forrige - neste »

Løytnanten


Når skrev du kontrakt Olemann?

Hadde du ingen betenkeligheter med å få bilen registrert på det gamle året?
[/quote]

Kontrakt i mai måned.

Nei, ingen betenkeligheter, det er en 22 modell, vet at det er noen oppkjøpere som kommer til å henge seg opp i at bilen er registrert 3 dager for tidlig, men da selger jeg heller til noen andre.
Dette er nok helst noe som henger igjen i enkelte miljøer, reelt sett betyr det jo intet.
En fordel er det, mindre formuesskatt ettersom det styres av reg år og ikke modell.
[/quote]

Ja, har fått den samme forsikringen fra andre på forumet tidligere om at registreringsår ikke spiller noen rolle prismessig for VAG-biler, da det er fabrikkens modellår som gjelder.

Nå ble ikke dette nødvendig å vurdere for meg ettersom leveringen av min bil fortsatt er usikker selv om den, som din, ble bestilt i mai. Men jeg må nok innrømme at jeg fortsatt er litt skeptisk og tillater meg å tro at de tre dagene vil koste deg minimum 10k når den dagen kommer at du skal kvitte deg med den.

Men uansett - kos deg med bilen, teoriene om pris før og etter nyttår får vi aldri noe eksakt svar på da ingen tilfeller er like.

ELvin2022

Sitat fra: Olemann på onsdag 29. desember 2021, klokken 18:57
Sitat fra: ELvin2022 på onsdag 29. desember 2021, klokken 18:55
Morro!   Hørte min var på chekpoint 7 da jeg snakket med forhandler i moss idag. Hva enn det betyr? 😊

Da er det mulig du har bilen allerede i løpet av februar....mener min var på det sjekkpunktet for ca 6 uker siden. Men det betyr neppe så mye, venting på deler er jo ikke noe presis vitenskap.

Da satser vi på det, og at det ikke er så mange deler som mangler 👍🏻 grattis med ny bil og skriv gjerne noen plusser og minutter etterhvert 😃

Olemann

Tiden vil vise det; jeg har planer om å beholde denne bilen en del år, så når den selges om noen år tror jeg ikke disse 3 dagene betyr kr. 10.000.-  Men som sagt, oppkjøpere og prutere vil helt sikkert servere dette argumentet.  Jeg er nå på min 9. elbil etter min elskede Reva som var den første, så jeg har møtt mange kjøpere på FINN når jeg har solgt disse 8 bilene og ikke alle meldinger holder like høyt nivå, verken språklig eller innholdsmessig  :D   Før eller siden dukker det opp en fornuftig kjøper som verdsetter bilen for det den er og verken skal videreselge eller lire av seg påstander for å presse prisen ned.
Men joda, jeg kommer nok til å få høre at disse 3 dagene betyr at bilen er 1 år eldre...eller noe i den dur...

Sitat fra: Løytnanten på onsdag 29. desember 2021, klokken 21:02

Nå ble ikke dette nødvendig å vurdere for meg ettersom leveringen av min bil fortsatt er usikker selv om den, som din, ble bestilt i mai. Men jeg må nok innrømme at jeg fortsatt er litt skeptisk og tillater meg å tro at de tre dagene vil koste deg minimum 10k når den dagen kommer at du skal kvitte deg med den.

Men uansett - kos deg med bilen, teoriene om pris før og etter nyttår får vi aldri noe eksakt svar på da ingen tilfeller er like.

Trond.m

#288
Jeg har hatt mange biler, men aldri har opplevd at noen har vært opptatt av om bilen er registrert i desember eller januar. Men det som betyr noe er om man får en 22 modell registrert i juni/juli eller en 23 modell i august . Det kan nok bety 10.000 kr eller mer, selv om bilene er like og har samme nybilpris.
Dessuten krever VW fabrikken at alle biler som kan leveres i år blir registrert før nyttår på grunn av miljøavgiftene i EU.

Olemann

Enig, 23 modell levert i aug 22 holder seg bedre enn 22 modell levert i juni.

Og, noen prøver seg alltid med dette reg.år.argumentet, men det er som jeg skrev tidligere folk som lirer av seg det utroligste for å presse prisen ned, der har en del mennesker større fantasi enn dannelse  :)  Eller kanskje man skulle si, større respekt for egen lommebok enn for sitt omdømme. 

Sitat fra: Trond.m på torsdag 30. desember 2021, klokken 18:36
Jeg har hatt mange biler, men aldri har opplevd at noen har vært opptatt av om bilen er registrert i desember eller januar. Men det som betyr noe er om man får en 22 modell registrert i juni/juli eller en 23 modell i august . Det kan nok bety 10.000 kr eller mer, selv om bilene er like og har samme nybilpris.
Dessuten krever VW fabrikken at alle biler som kan leveres i år blir registrert før nyttår på grunn av miljøavgiftene i EU.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på torsdag 30. desember 2021, klokken 18:36
Jeg har hatt mange biler, men aldri har opplevd at noen har vært opptatt av om bilen er registrert i desember eller januar. Men det som betyr noe er om man får en 22 modell registrert i juni/juli eller en 23 modell i august . Det kan nok bety 10.000 kr eller mer, selv om bilene er like og har samme nybilpris.
Dessuten krever VW fabrikken at alle biler som kan leveres i år blir registrert før nyttår på grunn av miljøavgiftene i EU.
Nei, de fleste opplever nok ikke noen forskjell når bruktbilprisen settes. Dette er vurderinger som gjøres i takstmannens hode, og som ikke nødvendigvis kommuniseres til bileieren. Hvis man spør en erfaren takstmann/bilselger om registreringsdato like før eller like etter årsskiftet utgjør en prismessig forskjell, så vil nok de langt fleste bekrefte at det gjør det. Dog mindre kanskje for de europeiske merkene som operer med modellår som gjerne starter etter sommerferien.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på torsdag 30. desember 2021, klokken 18:36

Dessuten krever VW fabrikken at alle biler som kan leveres i år blir registrert før nyttår på grunn av miljøavgiftene i EU.
Betyr det du sier her Trond.m at VAG-kunder ikke kan bestemme selv om man vil ha bilen sin registrert i romjulen eller 3. januar?

Olemann

Takker!
Har kjørt 1St siden påske, så sammenlignet med den er det noen forskjeller som er merkbare.

- GTX virker stillere i høy fart, kan skyldes enten at jeg har utgaven med støydempede sideruter eller at bilene har ulike dekk. Så ingen eksakte data på dette.
- GTX bruker betydelig mer strøm. På tur til hytta anslagsvis 15% mer. Men igjen, ikke likt vær og ulike dekk, dessuten noe kaldere på GTX turen enn sammenlignbar 1St tur.
- GTX virker fastere og bedre på veien.  Om det er bare AWD eller annet vet jeg ikke. (har ikke sports/dyn pakke)
- GTX er selvsagt betydelig kvikkere. 1St har etter min mening litt lite trøkk ved forbikjøring i høyere hastighet. Kia eNiro var bedre der enn 1St.
- 1St har bedre svingradius.  GTX er også god på det feltet.
- 1St manglet en del utstyr som nå er valgt.  Dette er jo subjektivt, men senkbar bagasje som betyr at alt drasset kan stues vekk, el. bakluke, ekte key less, 360 kamera etc gjør bilen mer funksjonell.
- Og, det viktigste: AWD som var hovedgrunnen til byttet.

Sitat fra: ELvin2022 på onsdag 29. desember 2021, klokken 21:38
Da satser vi på det, og at det ikke er så mange deler som mangler 👍🏻 grattis med ny bil og skriv gjerne noen plusser og minutter etterhvert 😃

ENTO

Har en id4 1st max som jeg er veldig fornøyd med. Men har hytte på fjellet og ønsker meg en gtx. Er det virkelig stor forskjell å kjøre gtx (awd) i forhold til 2wd. Har noen erfaring. Kan jeg forvente annen fremkommelighet ?
Burde jeg avertere  min max med eller uten vinterhjul ? Kommer til å trenge disse til en gtx. Er det letter å selge uten vinterhjul med dertil lavere pris ?

Jambo

#294
Sitat fra: ENTO på lørdag 01. januar 2022, klokken 23:47
Har en id4 1st max som jeg er veldig fornøyd med. Men har hytte på fjellet og ønsker meg en gtx. Er det virkelig stor forskjell å kjøre gtx (awd) i forhold til 2wd. Har noen erfaring. Kan jeg forvente annen fremkommelighet ?
Burde jeg avertere  min max med eller uten vinterhjul ? Kommer til å trenge disse til en gtx. Er det letter å selge uten vinterhjul med dertil lavere pris ?
De er nokså like å kjøre, utenom at GTX har litt bedre akselerasjon og kommer seg opp bakker der det er for glatt for 2wd ID4. Hvis du ikke har kjørt 4wd før, så er det greit å vite at med 4wd så merker du ikke når det er glatt på veien lenger, fordi du stort sett ikke spinner når du setter igang, selv i bratte oppoverbakker. Man må derfor legge seg til vanen å sjekke om det er glatt på vinteren, f.eks. ved å bruke bremsen. Jeg har blitt overrasket flere ganger med forrige bilen som var min første 4wd-bil, men det har gått greit alle gangene. Nå er jeg som regel litt mer oppmerksom på utetemperaturen og kjenner etter med bremsen. Og du bremser ikke noe bedre i nedoverbakker enten du har 2wd eller awd, så der må man kjøre like forsiktig. Fordelen er som nevnt at man kommer seg opp bakker som er for glatte for 2wd.

ELvin2022

Sitat fra: Olemann på lørdag 01. januar 2022, klokken 22:10
Takker!
Har kjørt 1St siden påske, så sammenlignet med den er det noen forskjeller som er merkbare.

- GTX virker stillere i høy fart, kan skyldes enten at jeg har utgaven med støydempede sideruter eller at bilene har ulike dekk. Så ingen eksakte data på dette.
- GTX bruker betydelig mer strøm. På tur til hytta anslagsvis 15% mer. Men igjen, ikke likt vær og ulike dekk, dessuten noe kaldere på GTX turen enn sammenlignbar 1St tur.
- GTX virker fastere og bedre på veien.  Om det er bare AWD eller annet vet jeg ikke. (har ikke sports/dyn pakke)
- GTX er selvsagt betydelig kvikkere. 1St har etter min mening litt lite trøkk ved forbikjøring i høyere hastighet. Kia eNiro var bedre der enn 1St.
- 1St har bedre svingradius.  GTX er også god på det feltet.
- 1St manglet en del utstyr som nå er valgt.  Dette er jo subjektivt, men senkbar bagasje som betyr at alt drasset kan stues vekk, el. bakluke, ekte key less, 360 kamera etc gjør bilen mer funksjonell.
- Og, det viktigste: AWD som var hovedgrunnen til byttet.

[/quote]
Så greit å høre erfaringer fra noen som har gått fra id4 til gtx, å få vite hvordan forskjellen oppleves. Takk for flott svar.  Ang støy dempende ruter, er det det man får når man velger designpakka med panorama og mørke ruter? Har den pakka blandt annet så lurer bare.  Og hvilken strl har du på felgene du nå bruker? 19 eller 20?

Olemann

#296
Ja, pakka med panorama har støydempende sidevinduer.
Har 19" vinter, hadde lyst på sorte, men ville ikke ha 20" og størrelse trumfet farge for min del.

Når det gjelder forbruk må jeg teste mer, om det er 15% mer så stemmer det ikke med spec, vil tro det skyldes ikke sammenlignbare forhold.

Trond.m

#297
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 30. desember 2021, klokken 19:07
Betyr det du sier her Trond.m at VAG-kunder ikke kan bestemme selv om man vil ha bilen sin registrert i romjulen eller 3. januar?
Det var snakk om å utsette levering i flere uker fra ca 10.12 til nyttår. Hvis bilen først er leveringsklar i romjulen så er det nok ikke noe problem. Jeg forstod det sånn at forhandleren måtte informere importør / fabrikk om hvorfor bilen ikke kunne registreres i 2021. Sikkert en formalitet, men ser ikke noe problem med å være litt fleksibel med en forhandler man har et godt forhold til. At det på påvirker annenhåndsverdien er ubegrunnet frykt. Faktisk kan det motsatte være tilfelle den dagen det innføres full avgift for omregistrering.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på søndag 02. januar 2022, klokken 07:42
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 30. desember 2021, klokken 19:07
Betyr det du sier her Trond.m at VAG-kunder ikke kan bestemme selv om man vil ha bilen sin registrert i romjulen eller 3. januar?
Det var snakk om å utsette levering i flere uker fra ca 10.12 til nyttår. Hvis bilen først er leveringsklar i romjulen så er det nok ikke noe problem. Jeg forstod det sånn at forhandleren måtte informere importør / fabrikk om hvorfor bilen ikke kunne registreres i 2021. Sikkert en formalitet, men ser ikke noe problem med å være litt fleksibel med en forhandler man har et godt forhold til. At det på påvirker annenhåndsverdien er ubegrunnet frykt. Faktisk kan det motsatte være tilfelle den dagen det innføres full avgift for omregistrering.
Så svaret er at selvfølgelig kan også VAG-kunder selv bestemme når de vil ha bilen registrert/levert.

Når det gjelder registrering før/etter nyttår, så tror jeg du skal lete veldig lenge etter en bilselger/takstmann som vil være enig med deg i at registreringsåret ikke har noen betydning for annenhåndsverdien.

E-Trond

#299
Sitat fra: Olemann på onsdag 29. desember 2021, klokken 18:30

Da er min GTX endelig hentet og på plass i garasjen.  Nøyaktig 13 uker etter siste leveringsdato i kontrakt.  Og den har så vidt jeg har oppfattet kost seg på et eller annet lager mens den ventet på deler i enda lenger tid enn 13 uker og med ferdigstatus i over 2 måneder.
Antar dette er nokså typiske tall, muligens av interesse for andre som også har siste leveringsdato i kontrakt.

Men, det er historie, nå er den da på plass - og noen ny bestilling av elbil og ditto venting blir det ikke med det første :)
Gratulerer med bil! :+1:
Bestilte bil 21.mai,med siste levering i uke 45.
Da blir det vel levering i første uka i februar på meg da... ;D
Siste beskjed var at de manglet deler til comfortpakke pluss,var i begynnelsen av desember.

Kunne også fritt velge om jeg ville ta levering i desember eller januar her tidligere,før forsinkelsene. Noe selgeren mente var gunstigere ang innbyttepris senere.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA