Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Anbefalt max temperatur Leaf

Startet av werner, lørdag 03. juli 2021, klokken 15:19

« forrige - neste »

werner

Har en Leaf 2013 som har kommet seg fra Trondheim til Lillehammer nå. Det er 2 streker igjen til vi kommer på rødt.
Er dette begynnende krise.
Hvis vi er i ferd med å få problemer hva er best å gjøre.
Skal videre fra Lillehammer til Oslo

RJK

Hvilke streker er nesten på rødt? De avlange forteller jo hvor mye strøm som er igjen på batteriet. De strekene utenfor der igjen er batterihelsen. Er det disse som er mot rødt, er vel batterihelsen kritisk, og du har et batteri som er i ferd med å si takk for seg.

https://www.youtube.com/watch?v=ylf4KiTUgEw
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

werner


leafnor

#3
Ingen fare. Langt til 52 grader og rødt om det er to streker igjen. Den vil begrense effekt på lading ved 52 grader, for å beskytte batteriet.
Har selv kjørt over 60 mil i slik varme som i dag med 12 hurtigladinger å 2012 24kWh, og nådde opp til rødt.
Bilen reduserte ladefarten til 38-40 kWh. Var 30 grader i Oslo den dagen, skjedde på ladestopp 8 eller 9 mener jeg å huske. Etter en 2 timer stopp for middag etc i Oslo kjørte vi til Sandefjord, og de neste ladingene gikk fint, selv om alle hvite strek da var "fylt på".
Vedlagt bilde er fra lader på Berger, etter å kjørt i 28-30 grader varme fra Trondheim. 52 grader i batteriet da.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Det er på høye spenninger at batteriet oksiderer.

Så det vikige er nok å ikke fullade bilen når batteriet er så varmt, og ikke ellers om sommeren ellers, bortsett fra rett før man skal på langtur. Kombinasjonen av høy temp og høy soc gir rask oksidering.

Det blei sagt om 2012-batteriene at det ikke er bra for dem med temperaturer over 30 eller 35C. Kjører man 30 mil, så kommer man fort over 50C.

På så varme sommerdager, rekker man gjerne ikke å kjøle ned batteriet skikkelig om natta heller. Enkelte bilister mener å ha opplevd at batteriet blir svekket etter en langtur om sommeren.
Sjølv hadde jeg en 2012 modell i mange år, og i 2018 lånte jeg den bort på Nabobil, på våren og forsommeren, med den feilen at jeg ikke rakk å sette på 80% lading før jeg gav den fra meg.  Under et par måneders bruk da, hadde batteriet tapt seg like mye som den gjorde under flere år med min egen bruk.
Det kan nok være lurt å ta langturene på høsten eller andre årstider, og at man parkerer svalt i en kjeller under heteperiodene.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA