Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradering av oppgradering

Startet av leafnor, lørdag 03. juli 2021, klokken 11:12

« forrige - neste »

leafnor

I dagene da landet stengte ned for halvannet år tilbake gjorde jeg batteribytte på min 2012.
Har nå gjort et bytte av løsning for paring mot bilen. Ikke for at jeg absolutt måtte, men den nye løsningen har noen greie funksjoner.
Det er løsningen Muxsan har, men kjøpt via Dala EV service i Finland.
Det er noe greie løsninger på denne CAN-bridge. Bl.a får man % SOC litt kryptisk presentert, man trenger ikke LeafSpy påslått for virkelig å se hva batteriet ligger på.

Mest det jeg var ute etter var temperaturkontrollen av batteriet. Det var en svakhet på den jeg hadde fra før. Der var det full effekt selv om det nærmet seg 60 grader!
Foruten dette så har den:
BatterySaver, kan sette maks ladenivå fra 50-100, så nå lader jeg til 83%.
RapidgateDodger, på hurtiglading kan jeg i bilen bestemme maks ladestrøm 95Amp i stedet for 125. Lader da på 35kW. Blir lengre ladetid, men maks temp blir lavere, og det blir til sist på langtur kortere ladetid om en må ha 2-3 stopp (Unngår også 50 grader batteri)
CurrentControl, kan justere maks ladeeffekt på saktelading (Om det er et uttak på en hytte eller noe du står på og vil trekke f.eks ned til 1kW, og ikke har slik regulerbar ladekladd)
GlideInDrive,  morsom funksjon, slår av regen i D og en ruller. Veksler raskt mellom null regen i D og regen på ECO. Virker på CC. Om man sparer energi vet jeg ikke, men det blir mindre varmgang i batteri på langtur fordi det ikke er noe ladestrøm under kjøreturen.

For den som ikke har større batteri så kan det være verdt å vurdere å kjøpe seg en slik dings å montere. For alle disse funksjonen fungere på de også pluss en har muligheten til å "unlock more capacity " på 24/30kWh batteriene som normalt topplades til 4,1V. For en kan la de lades til 4.20v/celle. Gir ca 8% mer rekkevidde å starte på før en langtur.

For de som har en 40kWh Leaf og tenker å ha bilen noen år, samt ha litt Rapidgate i starten av en langtur, i bytte av å ende på 20kW lading, så fungerer denne på de også.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

#1
Jeg har også kjøpt denne, men har ikke fått montert den ennå.

Hva tenker du om EU-kontroll med denne montert? Jeg skal ha EU-kontroll innen utgangen av september, vil vente med å montere til etter det.

Det er utrolig positivt at Dala med flere fremdeles utvikler ting til eldre Leaf og andre elbiler, jeg støtter Dala på Patreon https://www.patreon.com/dala/posts

Jeg har sendt inn ønske om:
- regen tilsvarende e-Golf: Null regen i D, men regen i stedet for fysisk brems når man bruker bremsepedalen som den vel gjør i GlideInDrive nå, maks regen i B
- mulighet for litt mer aggressiv ladekurve i AZE0 inntil jeg eventuelt får oppgradert til 40 kWh
- mulighet til å aktivere batterivarmeren

Å kunne ettermontere adaptiv cruisekontroll hadde vært fantastisk, men det er vel en rimelig kompleks sak, da trengs det vel både hardware og software eventuelt
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

EU-går nok uten problem.
Regen på brems kunne vært noe ja, i glidefunksjon.
Battervarmer tror jeg ikke er helt enkel, da det sitter i selve batteriet og styres selv om bilen av.
Ser forøvrig ikke helt nytten med det på en 40kWh pakke i alle fall, det blir det fort varmt, så det motsatte burde vært en mulighet, altså kjøling.
Virker å være en BUG på den batterysaver funksjonen, for nå lader den til 80% som om det var gammelt batteri i bilen. Den lader seg til 100% nå etter å slått av i alle fall, så det ikke ble som om 100% i 24kWh :-)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Artig, var den vanskelig å montere? Hva er prisen?

Jeg ser poenget med regen slått av for å redusere batterioppvarming, men her jeg bor er regen en ganske vesentlig del av energilikningen. Typisk vil bilen ha generert ca 20 kW for hver 120 kW brukt for kjøring - dette ifølge appen, i alle fall.
2012 Leaf Tekna

leafnor

#4
Sitat fra: Sjalabais på søndag 04. juli 2021, klokken 22:08
Artig, var den vanskelig å montere? Hva er prisen?

Jeg ser poenget med regen slått av for å redusere batterioppvarming, men her jeg bor er regen en ganske vesentlig del av energilikningen. Typisk vil bilen ha generert ca 20 kW for hver 120 kW brukt for kjøring - dette ifølge appen, i alle fall.
Prisen var €350 pluss frakt og norsk moms. Enkel å montere.
Skal et nyere batteri inn så må det en overgang til med plugger som koster €250 (m finsk VAT), men jeg hadde allerede en slik overgang.
Finnes et par video på Youtube som viser hvor man kapper to ledninger som CAN skal loddes til og hvor permanent 12V kobles til.
Har gjort to små tester på om det er lønnsomt med seiling, men kjørt for kort til å konkludere. Et problem er at en fort triller over fartsgrensen og kjører man i "kø" er det lett å trille for nært opp til den forran. Men kjapt å bremse ned med å sette gir i ECO, og da er det jo regen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA