Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelig ikoner på speedometer displayet

Startet av Bgk, torsdag 01. juli 2021, klokken 21:40

« forrige - neste »

Bgk

Hei,
har nettopp hentet meg en ny i3, nr 5 siden 2014 :P hver gang jeg skal kjøre kommer det opp 2 røde kjegler øverst i Høyre hjørnet på speedometer displayet, også forsvinner de etter en liten stund, aldri sett dette før og lurer på om noen aner hva de betyr??


moonbuggy

2 baksete passasjerer "oppdaget". De to ikonene er et varsel om at disse skal feste sikkerhetsbeltene.
De forsvinner antagelig fordi de gjør nettopp det....

Bgk

Nei det sitter ingen bak, og uansett rart jeg aldri har sett det før da jeg har kjørt 5 forskjellige i3'er siden 2014.
Prøvd å se i instruksjonsboka men står ingenting der heller.

moonbuggy

#3
Har du noe i baksete?
Det er trykksensore der i biler som har baksete varsel, og som "oppdager" passasjerer og gir varsel i form av ikonene du ser.
Ref.

Med tekst:
Seat belt reminder for rear seats

Red: seat belt not fastened on the corresponding rear seat. (avbildet, 3 seters baksete BMW)

Green: seat belt fastened on the corresponding rear seat.
Antagelig er dette et nytt varsel på "ny i3", og ikke eldre utgaver...

Orbit

Det er varsel for at setebeltene bak ikke er festet. Det er kun på nyeste årsmodell. Det er ikke vektsensor bak. Ser du denne lampen og du har passasjerer bak, har de ikke festet beltet. Når beltet er festet blir symbolet grønt. Har du ingen bak kan du ignorere varselet, og det går derfor bort etter en stund.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

EU gjorde dette mandatory fra september 2020. Advanced front seat detection, d.v.s. begge setene foran.
ETSC ville ha detection bak også, men foreløpig gjelder varsel i baksete, med alarm om setebeltene åpnes underveis.
ref. https://etsc.eu/seatbelt-reminders-on-every-new-car-seat-from-2019/

Moas

Jeg kjørte en ny bil av et annet merke nylig og da varslet bilen noe lignende når jeg hadde en pose bak førersete. Kanskje samme sensorvarsel i i3?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Bgk

Det var riktig at det var setebeltene bak, hadde en bak i dag som hadde på beltet og da ble den ene grønn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA