Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde etter batteribytte?

Startet av Kona2019_eier, onsdag 26. juli 2023, klokken 15:20

« forrige - neste »

Kona2019_eier

Hei!

Min 2019 modell fikk nytt batteri ifbm. bytteprogrammet. Rekkevidden ble redusert med ca. 50 km på sommmerstid etter bytte. Nå er det vanskelig å hente ut 400 km på 100% ladet bil. Den første varme sommeren hadde jeg noen ganger opp til 500 km ved 100% lading.....

Er det noen andre som har observert redusert rekkevidde etter batteribytte?

TB

Jeg har 2019 modell, hentet ut august 19.
Hadde også like over 500 km estimert rekkevidde når bilen var ny.

Nå har jeg ca 400 ved 90%. Bilen er kjørt 68' km.

Har ikke fått nytt batteri (skal få i august) og har tenkt nytt batteri kombinert med lading til 100% vil vi tilsvarende som når bilen var ny

Mulig det er endringer i programvaren som gjør rekkevidde estimatet er mer forsiktig?

Har du noe inntrykk av hvor lang rekkevidden faktisk er?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Moas

Flotte estimeringstall dere har sett på 2019 modeller. På min 2019 oppnådde jeg knapt 400 i estimat/praksis. Dette etter å ha kjørt den 100k km før batteri, girkasse og motor skifte på garanti.

På 2021 modellen klarte jeg derimot over 500 km i praksis. Men den nyeste er senket fra fabrikk og hadde 17 dekk som var enda mer friksjonslette enn Pirelli P7 sommerdekkene jeg brukte.
Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

TB

Igår kjørte jeg 381 km, med snittforbruk 11,8 kWh/100.
Da jeg ikke har fått nytt batteri ladet jeg til 90% - hadde 16% rest igjen, med estimert rekkevidde 72 km.

Om jeg hadde kjørt til det var tomt skal det i teorien bety 381 + 72 = 453 km total rekkevidde.
Hadde jeg laget til 100% hadde jeg hatt 6,4 kWh mer strøm / 11,8 kWh/100 = 54 km ekstra.
Det gir 507 km total teoretisk rekkevidde, som er mye likt som når bilen var ny.

Jeg ladet opp igjen batteriet til 90% i natt, der Zaptec lader rapporterer 51.8 kWh, inkl tap i ladeprosessen.
Det gir forbruk på 13,5 kWh/100
Lørenskog

RJK

Har fått byttet batteri på min -19 Kona i fjor høst.

Har merket lite eller intet til dårligere kapasitet eller høyere forbruk, annet enn at jeg fikk den tilbake på en tid der det var begynt å bli kaldt, og jeg har kjørt mye langt, også i dårlige forhold.

Må dog sies at jeg aldri har overvåket dette mer enn at jeg selvsagt ser på guessometerets km-angivelse ved hhv 80, 90 og 100 % SoC.

Pga. at jeg hovedsakelig kjører langturer med grei fart på motorvei ut fra Oslo, både nordover og sydover, har jeg aldri fått anvist 450 km eller mer.

Tror det meste jeg har sett var 438 km en gang. Og dit kommer jeg nok aldri om jeg ikke endrer både kjørevaner og veivalg som styrer fartsgrensa nedover.  8)

Og jeg har mesteparten av tiden kjørt med takboks på. Den ble tatt av for ikke så lenge siden.

Men nå på våren har snittforbruket gått ned til det samme som når jeg fikk bilen, så totalsnittet ryker nedover.

Har faktisk hatt en tur på nesten 10 km med snitt under 1 kWh per mil, som jeg ikke Har sett før (ser bort fra turer under 5 km).

Ellers ligger jeg gjerne mellom 1,1 og 1,8 alt etter om jeg kjører mer landlige veier eller "hamrer" på E6 nordover i 120 km/t i real speed.

Elsker forresten det at nav hos meg viser både fartsgrensa og real speed (overlay fra Android Auto regner jeg med), og HUD viser fart etter speedometer sentrert, og fartsgrense til høyre om jeg husker rett.

Dog, skulle gjerne sett alle tre i HUD samtidig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Da har jeg også fått nytt batteri. Bilen 4 år og kjørt 70' ved bytte.
Rekkevidden viste litt over 500 km når jeg hentet bilen idag. Har ikke fått testet reel rekkevidde så langt.
Lørenskog

arthur

Hvilken garantier og/eller reklamasjonsretttigheter har man etter bytte av dette batteriet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Jeg mener Hyundai gir samme garanti som bilen har fra den er ny.

Men, en vil ha reklamasjonsrett på arbeid og selve batteriet?

Mener Opel gir utvidet garanti?
Lørenskog

arthur

Sitat fra: TB på fredag 25. august 2023, klokken 08:11Men, en vil ha reklamasjonsrett på arbeid og selve batteriet?

Det er denne biten jeg er spent på for litt søk viser litt blandede svar/rettigheter i så måte. Tenker kun på rettigheter etter loven for garanti bør være nokså klart er fra bilens opprinnelige leveringstidspunkt hvis intet annet er formidlet/opplyst om i forbindelse med byttet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

minim

Hvorfor bytter så mange batteri/motor? Er kvaliteten lav?
-vw multivan

TB

Sitat fra: minim på søndag 01. oktober 2023, klokken 09:27Hvorfor bytter så mange batteri/motor? Er kvaliteten lav?
Batteri byttes pga produksjonsfeil på del av cellene i batteripakkene.

Hyundai og LG (produsenten av cellene) forsøkte først å endre programvaren som styrer batteriet. Men, det oppstod noen tilfeller der batteriet tok fyr. Antall som faktisk er rapportert til media er ikke spesielt høyt, men mulig tallet faktisk var høyere eller det var fryktet antall ville øke når batteriene ble eldre. Samtidig, brann kan føre til skade og tap av liv.

For å unngå dette ble alle batteriene byttet med nye celler.

Bytte av motor forstår jeg er pga feil på lager. Nøyaktig årsaken er jeg usikker på, men det høres ut som produksjonsfeil. Her er det ingen tilbakekalling for å utbedre feil. Bytte skjer der feilen oppstår. Hvor omfattende feilen er jeg usikker på. Det er ikke så stor risiko for skade, da feilen kommer sakte og blir mer omfattende med lyd.
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA