Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blinking Power Limit, wont start

Startet av Dala, onsdag 30. juni 2021, klokken 14:05

« forrige - neste »

Dala

Hi all,
I am troubleshooting a Think with the Li-Ion battery. The vehicle wont start, when I turn the key the SOC% meter goes over 100% and the Power Limit will just flash.

I attached a PEAK CAN adapter to the CAN-bus, and got some data

"Inga aktiva felkoder, bara power limit lampan som blinkar

BMS rapporterar även att Sys_EPO_Emerg är aktivt, och även Sys_Crash och Sys_Err_General"

Any ideas on what to troubleshoot with the Li-ion battery? ZebraMonitor doesn't work with the LI-ion, so I'm gonna try the Enerdel software next

EDIT:
Here are some pictures, seems like someone has deleted the heater?



pexic

Hi

One of the software used for enerdel accu is "commtool" and only works with PeakCAN adapter via OBD II connector.

worry

Hei,
Kom du noen vei med Commtool?
Feilmeldingene du fikk kan kanskje tyde på at noe er galt i sikkerhetskretsen?
Dvs crashbryteren eller en av de andre kontaktene som står i serien. 
Think lithium

Dala

#3
Hej,
Fick Commtool v3.08 att fungera med PCAN adapter.

Här är värdena ur filen "Analog.MSF".


Sedan körde jag "Clear all malf codes".  Texten "Security passed" dök upp i loggen.


Efter detta så försvann många historical fault codes;


Men bilen startar inte :'( Här är all diagnostikdata som jag fick ut ur batteriet via Commtool:
https://imgur.com/a/ZDcyDNf

Impact sensorn framme under motorhuven var inte aktiv, finns det någon annan? Eller vad skall man kolla som nästa?  :-\

worry

Hei igjen,
Jeg kan ikke tolke alle data du har fått ut av Commtool, men det viktigste ser ut til å være i orden. Alle temperaturer og spenninger i cellene ser ok ut.
Impact sensoren er en del av krets, som må være uten brudd. Den går, så vidt jeg husker gjennom både batteri og PCU. Om lokket til PCU ikke er på plass, så brytes denne kretsen.
Har du el-skjema til bilen? Der finner du kretsen på en av tegningene. Jeg kan sende deg, om du ikke har.
Think lithium

Dala

Sitat fra: worry på mandag 12. juli 2021, klokken 11:42
Hei igjen,
Jeg kan ikke tolke alle data du har fått ut av Commtool, men det viktigste ser ut til å være i orden. Alle temperaturer og spenninger i cellene ser ok ut.
Impact sensoren er en del av krets, som må være uten brudd. Den går, så vidt jeg husker gjennom både batteri og PCU. Om lokket til PCU ikke er på plass, så brytes denne kretsen.
Har du el-skjema til bilen? Der finner du kretsen på en av tegningene. Jeg kan sende deg, om du ikke har.

Jo batteriet ser bra ut.

Jag ska kolla på hela impact sensor kretsen. Ska även kolla på gear selector, såg att Reverse var aktivt i CAN loggen fast det borde vara Park. Kanske någon mikrobrytare som är trasig? Hittade elschemat, så ska kolla båda!


worry

Godt. Det stemmer, om giret ikke står i P så vil ikke ON/grønt lys aktiveres.
Man kan sikkert kortslutte EPO-kretsen ved PCU, om du ikke finner ut hvor et evt brudd er.
Lykke til.
Think lithium

Dala

Bilen startade :laugh: :) :+1:

Det var en 7.5A säkring som gick till impact sensorn som hade brunnit. Efter att ha lagt i en ny säkring så startade bilen! Stort tack till alla för hjälpen!

worry

Gratulerer! Vi må holde disse på veien!  :+1:
Think lithium

Dala

Tack igen till detta forumet, gjorde en video på slutresultatet:  :laugh:

https://youtu.be/EpKY4OT5c24

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA