Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester

Startet av moby666, onsdag 30. juni 2021, klokken 08:33

« forrige - neste »

Forstmann



Jalla

Ser en kommenterer bredden i testen i autocar, og det er i ferd med å bli et seriøst problem med mange nye biler nå. Mange er nå rundt 190cm brede, og alle biler har økt markant over de siste 20-30 årene.
Problemet er mange fortsatt parkerer i anlegg som ble satt opp på 70-tallet.
Dette medfører som vi alle vet skader, og slikt er aldri hyggelig.

andy99

Ioniq 5 vs polestar 2
https://elbil.no/test-duell-et-par-viktige-ting-skiller-hyundai-ioniq-5-og-polestar-2/

« det i praksis dødt løp på bagasjeplass mellom IONIQ 5 og Polestar 2, som vi har sett i denne testen.»

Belyser forskjellen mellom teori og praksis ved måling av bagasjerom. Spent på den mer praktiske bananabokstesten til KIAbjørn
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

magnetic

#50
NEW Hyundai Ioniq 5 Review: Tesla FINALLY Meets Its Match?
https://www.youtube.com/watch?v=FNdeLDeUBMk

Ja mener tester, og det kan se slik ut, at konkurentene slite for å overgå denne.

AutoTrader
Rory's back with a review of the new Hyundai Ioniq 5, an electric car with quirky looks, loads of space inside and some of the most clever tech you'll find on any vehicle. Is it a Tesla killer?

trondhla

Akkurat denne testeren liker ikke Tesla - uansett.
Jeg heller mer til Bjørn Nyland og hans 1000 km test. Her vil alle moment komme for en dag. Ladehastighet, rekkevidde, forbruk, alt må være bra.

hELgenen

Trodde 1000 km testen kun så på egenskaper som hadde med lading og forbruk å gjøre. Bagasjeplass,design,praktiske egenskaper,opplevd kvalitet og faktisk kvalitet,garanti,servicekostnader osv.osv er jo ikke tema i 1000 km testen..Mange bryr seg egentlig lite om bilen bruker 9.5 eller 10.5 timer på 1000 km.


Olemann

Bra test dette.  Viser på en fin måte at testers preferanser har mye å si for vurderingene.

Synes denne var bra:  "The ID.4 falls to third place, but it's definitely still a great choice. It's the most practical of these three and also the most comfortable. It has a slightly longer range than its rivals..."

Altså, sisteplass for bilen som er mest praktisk, mest komfortabel, og lengst rekkevidde.   For testeren betød ytelse og handling mer.  Ryddig at testeren var klar på dette, ikke alle er så ryddige.

Sitat fra: moby666 på onsdag 28. juli 2021, klokken 14:06
Fin test og sammenligninger med Mach-e og id.4

https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/ioniq-5/355583/ioniq-5-vs-volkswagen-id4-vs-ford-mustang-mach-e%3famp

Jambo

Bjørn Nyland har kjørt banana box test! 25 bokser med setene nede, samme som VW ID4 og Skoda Enyaq. Med setene oppe skjøv han baksetet og bakseteryggen framover til minimum brukbare sittestilling for seg selv. Jeg antar at forsetet da også var innstilt på ham selv. I tillegg fjernet han hylla og alle tingene under. Da fikk han inn hele 11 esker, 1 mer enn Enyaq og 2 mer enn ID4. Imponerende! Skulle likt å se plassen med baksetene i "normalposisjon", da havner man sikkert på 8-9 esker tipper jeg, men vanligvis vil sikkert ikke folk kjøre uten hylla i bunnen.

moby666

Tja fordelen med IONIQ5 er at du kan velge. Kunne også stilt setene enda lengre frem og kanskje fått plass til enda flere esker. Det er vel bare TMX 5 seter som har større innvendig plass enn IONIQ5 av vanlige elbiler?

Jambo

Sitat fra: moby666 på torsdag 29. juli 2021, klokken 22:48
Tja fordelen med IONIQ5 er at du kan velge. Kunne også stilt setene enda lengre frem og kanskje fått plass til enda flere esker. Det er vel bare TMX 5 seter som har større innvendig plass enn IONIQ5 av vanlige elbiler?
Usikker på hva du mener her med "innvendig plass". Ja, Ioniq 5 får inn flere bananesker med setene oppe, fordi baksetene kan skyves lenger fram i lengderetningen. Det er en stor fordel, og jeg skjønner ikke hvorfor VW ikke har det på ID4, da de har det på f.eks. Tiguan. Men det er ikke mer total plass innvendig enn i VW ID4 og Skoda Enyaq. Det ser man jo av totalantallet bananesker med nedlagte bakseter, som er likt på alle tre bilene og ganske riktig i toppklasse av de "vanlige" elbilene Bjørn har hatt bananesketesten på, utenom Model X.

moby666

#58
Poenget er at IONIQ5 har en akselavstand på 3 meter som gir store fordeler, blant annet mer plass innvendig. I banankassetesten til TB har IONIQ5 plass til flere kasser enn alle andre biler, bortsett fra TMX5 seter.

Hadde TB testet RwD versjonen hadde han muligens fått en ekstra eske i frunken.

OG hvis han hadde testet en bil uten anlegg/sub (slik som ID.4 og ENYAQ blir levert), så hadde plassen vært enda større. Suben i bagasjerommet er veldig stor og tar mye plass.

hELgenen

Utfordringen til Ioniq 5 er utformingen av plassen i bagasjerommet. Det lave taket vil kunne gi utfordringer for enkelte  barnevogner,hundebur osv. En må aldri se seg blind på VDA tall eller bananbokser,men tenke på sitt bruk.
Forøvrig synes jeg bilen flott tross litt lav bakkeklaring for fjellturen og litt bred for trange parkeringshus. Bilen ser jo liten ut,men den er faktisk stor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA