Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester

Startet av moby666, onsdag 30. juni 2021, klokken 08:33

« forrige - neste »

trykkertor

Hmmm....
Her er en tysk test av en Ioniq 5 i matt gull på norske skilter, eid av Hyundai Norge.
Har ikke sett noen norske omtaler av bilen i fargen matt gull.
https://www.youtube.com/watch?v=iHWNqxXXFhU

MisterScience

#31
Sitat fra: trondhla på torsdag 01. juli 2021, klokken 18:53
Njaaa, Mercedes Benz EQS på autobahn, snittforbruk 1,7 kWh/10 km. I allefall ifølge "Herr Bloch" fra video under. Hastighet er ca. 125-130 km/h.  Mulig at MB har kommet opp med gode løsninger men 3,0 på mila er mye.
https://youtu.be/38Mqc41uBrw?t=3035

Tviler ikke på at EQS er mindre tørst, men det er jo en sammenligning med den mest aerodynamiske produksjonsbilen som finnes (Cd på 0,2 vs. Ioniq 5 som har 0,288). Hvis Mercedes har gjort tingene sine riktig skal dette være den absolutte effektivitetsvinneren på i høy hastighet.

I tillegg er jo Blochs måling her kun øyeblikksforbruk når han er oppe i fart på et flatt strekk i t-skjortevær med fotstyrt hastighet, det andre tallet er snittforbruk begge veier på samme strekning over 90% av et batteri i svært våte forhold med fast hastighet på CC tilmålt etter GPS.

Fant et par sammenlignbare tester av Model 3 i tilsvarende forhold, den brukte 2,3-2,4kWt/mil ved 130km/t. Det passer ikke så verst med det en kan forvente av en mer aerodynamisk og mindre bil.

Er enig i at Ioniq 5 bruker mye strøm i høye hastigheter hvis den sammenlignes med en lav sedan, men i forhold til biltypen later jo Ioniq 5 til å være svært godt plassert på effektivitet. Den slår alle de naturlige bilene å sammenligne den med på sommerforbruk i norsk trafikk (dog bare såvidt i tilfellet ID4 og Enyaq) ref. NAF's rekkeviddetest.
2014 Volkswagen e-UP!

NicoAB

Sitat fra: Olemann på torsdag 01. juli 2021, klokken 18:29
Sitat fra: NicoAB på torsdag 01. juli 2021, klokken 17:08
Få kritiske refleksjoner knyttet til pris i testene. De fleste elbiler i denne klassen er 100-200 000 kr dyrere i Sverige enn Norge. Ioniq 5 er litt billigere i Sverige... Virker som Hyundai har tatt momsfritaket i egen lomme.

Interessant, hvordan er prisene på ID4.GTX vs Ionic5 i Sverige?

ID 4 GTX starter ca. 560 i Sverige, mot rundt 450 i Norge. Da er det veldig påfallende at Ioniq 5prises lavere i Sverige enn Norge.

Forstmann

Tror kanskje noen har lest svenske priser feil. Har ikke funnet dem selv, så en link til prislisten hadde vært fint. Sjekket priser i Østerrike og Tyskland ved landsserien, og der var prisen uten moms omtrent det samme som i Norge. Dersom man får den 25% billigere i Sverige er det et kupp, og det er bare å starte privatimport.......

De testene jeg har sett nevner pris som en styrke for Ioniq5, siden den er billigere enn flere konkurrenter med tilsvarende utstyr.

Forstmann

Ser at noen er bekymret for forbruket. Jeg kan bekrefte at kjøring på motorvei i regnvær og høy fart/motvind suger strøm. Kjørte i-miev i lignende forhold for noen år siden (ikke høy fart da.. men motvind), og det ble mitt første møte med rekkeviddeangsten.

Har kjørt model 100x nedover kontinentet et par ganger, da stoppet vi stort sett for lading etter to timers frisk kjøring for sikkerhets skyld.

For samenligninger av forbruk ville jeg nok ha lagt mer vekt på motors nylige gjennomførte test.

Når det blir nok ladere er ladehastighet viktigere enn lengst mulig rekkevidde.

nordmannisverige

Sitat fra: Forstmann på fredag 02. juli 2021, klokken 09:21
Tror kanskje noen har lest svenske priser feil. Har ikke funnet dem selv, så en link til prislisten hadde vært fint. Sjekket priser i Østerrike og Tyskland ved landsserien, og der var prisen uten moms omtrent det samme som i Norge. Dersom man får den 25% billigere i Sverige er det et kupp, og det er bare å starte privatimport.......

De testene jeg har sett nevner pris som en styrke for Ioniq5, siden den er billigere enn flere konkurrenter med tilsvarende utstyr.
Jeg betalte 610kkr for AWD advance med komfortpakke og glasstak.
Etter 6 måneder får jeg 70kkr av farbror staten, totalt 540kkr inkl moms.
For de som kan dra av momsen, så blir bilen billigere i Sverige.
Om ikke Sverige har hatt problem med att miljøbonusen eksporteres, så får de det nå.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/prislista

andy99

Sitat fra: Forstmann på fredag 02. juli 2021, klokken 09:21
Tror kanskje noen har lest svenske priser feil. Har ikke funnet dem selv, så en link til prislisten hadde vært fint. Sjekket priser i Østerrike og Tyskland ved landsserien, og der var prisen uten moms omtrent det samme som i Norge. Dersom man får den 25% billigere i Sverige er det et kupp, og det er bare å starte privatimport.......

De testene jeg har sett nevner pris som en styrke for Ioniq5, siden den er billigere enn flere konkurrenter med tilsvarende utstyr.
Finner de ikke? Ligger ikke veldig skjult for å si det sånn..
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/prislista
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Forstmann

Sannelig, der var den. My bad. Ser at kampanjemodellen som kan trolig kan sammenlignes med norsk awd premium (avdanced med komfortpaket til 9900) blir ca 35 000 kr billigere uten moms i Sverige. Enig i at det er i overkant stor forskjell dersom det ikke er andre utstyrsforskjeller.

Ser ut som listeprisen er høyere, men det er jo utsalgsprisen (i dette tilfelle lanseringskampanj) som teller.

nordmannisverige

Sitat fra: Forstmann på fredag 02. juli 2021, klokken 09:44
Sannelig, der var den. My bad. Ser at kampanjemodellen som kan trolig kan sammenlignes med norsk awd premium (avdanced med komfortpaket til 9900) blir ca 35 000 kr billigere uten moms i Sverige. Enig i at det er i overkant stor forskjell dersom det ikke er andre utstyrsforskjeller.

Ser ut som listeprisen er høyere, men det er jo utsalgsprisen (i dette tilfelle lanseringskampanj) som teller.
Jeg tror det er kampanjerabatten på 40k fra Svenske Hyundai som ligger feil ift markedsprisen.
Hyundai har med dette priset seg 150k under TMY og ca 100k under MEB, og ligger på et prisnivå likt MG.
Kia EV6 ligger ca 70k over med sin GT-line.

Jeg sier takk og bukk, om kjøper bilen usett. Hater jeg den, så blir den ikke vanskelig å få solgt med noen tusen kilometer på baken til ~550k til en svenske som ikke orker å vente på en ny bil.

stue

Er  ioniq 5 høyt priset i Norge? Er kanskje fornuftig å vente litt. Til model Y kommer og konkurransen i det segmentet blir veldig høy. Har følelsen av at bilen er unaturlig dyr akkurat nå.

Cirrisky

Sitat fra: stue på fredag 02. juli 2021, klokken 18:37
Er  ioniq 5 høyt priset i Norge? Er kanskje fornuftig å vente litt. Til model Y kommer og konkurransen i det segmentet blir veldig høy. Har følelsen av at bilen er unaturlig dyr akkurat nå.
Hva med bilen mener du er dyr? Synes prisen er absolutt konkurransedyktig. På 2WD virker den lik som konkurransen, og 4WD er jo veldig billig. Prisforslagene vi fikk med lignende utstyr hos Audi, VW, Ford og Polestar var vel hovedsaklig samme pris eller dyrere?

Forstmann

Det er ingen ting som tyder på at Ioniq 5 er dyr i Norge. Varige prisforskjeller vil føre til gråimport. Akkurat nå har svenskene en lanseringskampanje som innebærer ca 35 000 kroner i rabatt på listepris uten moms. Listepris i Norge og Sverige er omtrent lik.
Vet ikke om svenskene fikk tilgang til p45, her var det også rabatt i 35 000-kronersklassen.

Trenger man ikke bil nå kan man jo vente på Y, men ser ikke ut som om den kommer med det første.

Tjafsaren

Venter fortsatt på sr pris :(

nordmannisverige

Sitat fra: Forstmann på fredag 02. juli 2021, klokken 19:07
Det er ingen ting som tyder på at Ioniq 5 er dyr i Norge. Varige prisforskjeller vil føre til gråimport. Akkurat nå har svenskene en lanseringskampanje som innebærer ca 35 000 kroner i rabatt på listepris uten moms. Listepris i Norge og Sverige er omtrent lik.
Vet ikke om svenskene fikk tilgang til p45, her var det også rabatt i 35 000-kronersklassen.

Trenger man ikke bil nå kan man jo vente på Y, men ser ikke ut som om den kommer med det første.
Ingen P45 til Sverige, ca 280 1st edition.

E-Trond

Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA