Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er du en "mer enn 46% syntes det var vanskelig å fortstå hurtigladeprisen"?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 29. juni 2021, klokken 15:58

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Dette er innslag på TV2 nyhetene kl 1500 om at det er ferietid og det blir kommentert at i en spørreundersøkelse så var det "46% som svarte at de syntes det var vanskelig å fortstå ladeprisen" og det blir kommentert at det burde vært like enkelt å fylle strøm som å fylle diesel. Det er også et innslag med leder i Elbilforeningen som står ved en lader og sier at det burde jo vært enklere....

Men hva mener du? Gi ditt svar i denne svært uhøytidlige undersøkelsen så ser vi hvor det ender....

Og kjenner jeg TV2 rett så legger de vel snart ut en nyhet om denne saken på Broom... https://www.tv2.no/broom/  men jeg så ikke noe der enda.


Counterpointer


Electric cars in Norway

He he ja alt var bedre i gml dager. Husker jo da de var gratis, som intro tilbud... those were the days to remember....

THE

Har Tesla med gratis superlading, og det blir greitt når jeg skal fra Vestlandet til Øst-Finnmark i ferien. De ladingene jeg må ta på andre ladere får koste det det koster, håper bare de kommersielle laderne langs Kystriksveien og i Finnmark fungerer, og at det ikke er lange ladekøer. Prisen har jeg gitt opp å forstå på de forskjellige ladeselskapene med rabatter, bonuser, forskjellig pris på forskjellig tid av døgnet osv., men fakturaen(e) vil vel fortelle hva det kostet om ikke annet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: THE på tirsdag 29. juni 2021, klokken 19:37
Har Tesla med gratis superlading, og det blir greitt når jeg skal fra Vestlandet til Øst-Finnmark i ferien. De ladingene jeg må ta på andre ladere får koste det det koster, håper bare de kommersielle laderne langs Kystriksveien og i Finnmark fungerer, og at det ikke er lange ladekøer. Prisen har jeg gitt opp å forstå på de forskjellige ladeselskapene med rabatter, bonuser, forskjellig pris på forskjellig tid av døgnet osv., men fakturaen(e) vil vel fortelle hva det kostet om ikke annet.
Ikke helt siden hvert fall Ionity er kjent for å belaste 800 kr X antall ganger.

Personlig synes jeg alt som har med strømpris å gjøre lages veldig innviklet med nettleier, priser som varierer, effektledd osv osv

Electric cars in Norway

#5
Nå er innslaget også på tv2 nyhetskanalen 20.30 nyhetene. Så dette blir nok en sak i dagene fremover...bra :+1:

Rosstopher

Det er ikke noe problem å forstå hvordan prisen er bygd opp, altså X kr per minutt og Y kr per kWh. Gi meg et Excel-ark eller en kalkulator med memory så regner jeg det ut relativt enkelt siden jeg kjenner bilen min, men det er ikke fort gjort å regne ut sluttsummen på kassalappen i hodet, så jeg svarte at jeg syns det er vanskelig. Det burde være som med fossilt drivstoff at du vet hvor mange liter tanken tar og hva det koster per enhet, og dermed kan regne ut på få sekunder hvor mye du kommer til å betale.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jorn01

Fordelen med dagens prisregime / at det har en kostnad å beslaglegge en høykapasitets hurtiglader i tid - er vel at dette avskrekker folk fra å la bilen stå i "timevis" mens de spiser middag og går på shopping. Det er ikke bare dumt at en tvinges til litt tenkning iblant 😉

Jorn01

Ikke for å bli usaklig, men jeg har lagt merke til en og annen elbil som har blitt stående ved dieselpumpa mens eieren har vært inne og spist middag 😂


Electric cars in Norway

#10
Da kom nyheten endelig på tv2.no der jeg så innslaget på tv2 tv kanalen første gang. Se åpningsinnlegget mitt.

Må få legge til at jeg synes Christina Bu i Norsk elbilforening gjør en kjempegod jobb! :+1: Meget dyktig og god til å få frem budskapet på TV og det på en troverdig måte.  :+1:

Kopi fra nyheten:

Full forvirring om elbil-lading
Nesten annenhver elbilist synes prisingen av hurtiglading er vanskelig å forstå.

Helge Meland

Publisert 7 timer siden, oppdatert 3 timer siden.

Sommerferien er bonanza for landets hurtigladestasjoner. I følge spørreundersøkelsen «Elbilisten 2021» skal 61 prosent av landets elbilister ut på bilferie i sommer, og da kommer de ikke unna turen innom hurtigladestasjonene.

Det koster selvsagt å fylle opp batteriet, men problemet er at de ulike leverandørene har forskjellige prismodeller. I følge undersøkelsen oppleve nesten halvparten av elbilistene - eller 46 prosent - at det er vanskelig å forstå prisingen.

– Oppgis ingen pris
– Det er jo litt rart at man ikke har mer informasjon ved ladepumpene, og at det ikke er litt mer forbrukervennlig. Det er på tide at man legger om systemet slik at det er like enkelt å fylle strøm som å fylle bensin og diesel, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Lenke og bilde under

https://www.tv2.no/a/14087967/

Det er synd ikke tv2.no har lenket til selve nyhetsinnslaget jeg beskrev i åpningsinnlegget. Så hvis noen har sett dette på web så er det fint om det lenkes til det.


engolf

Jag tycker det inte borde vara lov att operera med två olika mätenheter, då det skapar osäkerhet om vad det egentligen kostar. Antingen tar man betalt per kW, eller per minut.

Electric cars in Norway

Sitat fra: engolf på lørdag 03. juli 2021, klokken 19:43
Jag tycker det inte borde vara lov att operera med två olika mätenheter, då det skapar osäkerhet om vad det egentligen kostar. Antingen tar man betalt per kW, eller per minut.

Helt enig👍👌

Klykken

Enig med dere over her. Er alt for tungvint å finne ut av, og for tungvint å lade på "nye ladere" man ikke er abonnent/medlem/registrert på, med mindre man benytter SMS. Som turist fra det store utland vil det i tillegg være "umulig" å bruke dem.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elektro

Jeg bryr meg helt ærlig ikke så mye om nøyaktig hva det koster. For det meste lader jeg hjemme, som de aller fleste andre. Det eneste jeg bryr meg om når jeg er på langtur er at det er ledig. For å oppnå det er en relativt høy minuttpris best egnet. Og kun det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA