Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 av 2 opplever dette: Slik unngår du ladekø i ferien

Startet av elbil.no, tirsdag 29. juni 2021, klokken 09:30

« forrige - neste »

elbil.no

1 av 2 opplever dette: Slik unngår du ladekø i ferien

På tross av rekordsterk utbygging av hurtigladere, opplever halvparten av elbilistene kø ved hurtigladeren av og til eller ofte. Her får du ladetipsene som kan gjøre elbilsommeren din bedre.

Source: 1 av 2 opplever dette: Slik unngår du ladekø i ferien
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Orbit

#1
Det ville også hjelpe om operatørene var mye raskere med feilretting. F.eks. Mer sin stasjon i Lillehammer har nå 4 av 6 ladere ute av drift. De to første falt ut allerede 27/6, og har derfor nå vært ute av drift i en uke. Jeg var forbi 28/6, og laderne klagde da på at nødstopp var aktivert. Jeg ringte kundeservice og bekreftet ovenfor dem at nødstoppen nå var tilbake i normalposisjon. De skulle "se på saken", ingen utbedring så langt. Etter dette, så har ytterligere to ladere falt ut en gang før 1/7.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ref nødstopp, kan det også være et problem med brukere som bruker denne for å stoppe lading, og ikke forstår at knappen er en nødfunksjon som normalt ikke skal brukes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#2
Enig med @Orbit, det tar forbausende lang tid før mange ladere blir reparert.

Ellers er mitt beste tips å lade når man kan. Selv om du har 80% batteri er det mange biler som gir grei ladehastighet. Er det flere ledige ladere, og du uansett skal stoppe, hvorfor ikke lade litt? Her i gården blir det ofte en kaffe/bollestopp etter bare en snau times kjøring. Og det tar bare et minutt ekstra å koble til, så hvorfor ikke? :)

Personlig har jeg så godt som aldri måttet stå lenge i ladekø, men så planlegger jeg også nøye både før og under turen. Og har alltid en plan B- og C. Likevel er det et ekstra stressmoment når man har mange passasjerer at man ikke helt kan styre dette elementet ved turen. F.eks; "Ehh.. du sa vi skulle stoppe om 10 minutter, hvorfor kjørte vi forbi?" eller "Hvorfor stopper vi her? Det er dårlig mat her." ::)

Det er nok mange som får et hardt møte med hurtiglading i sommer. La oss som har vært i gamet en stund hjelpe de som er ferske. Spandér en lading på en elbilist med EC skilter med din RFID brikke hvis noen sliter med appen. (De kan ev. Vippse deg.) Tips dem om andre ladere som de med sikkerhet kan nå, hvis det er kø der de er. Hjelp folk med sakteladende biler å velge de rimeligere 50 kW laderne osv.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Fremdeles er 4 av 6 ladere ute av drift hos Mer på Lillehammer ......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA