Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løsning for 400 V TN og trefase inn

Startet av Rexen, mandag 28. juni 2021, klokken 22:19

« forrige - neste »

Rexen

Får vår første elbil i slutten av august (ID.4 GTX) og er helt amatør på området. :-[ Er i ferd med å skaffe elektriker men føler behov for å diskutere meg fram til hvilken løsning jeg selv vil ha. Håper noen her kan hjelpe.

Jeg ønsker å investere i en solid infrastruktur for framtiden. Også for event. elbil nr. 2. Målet er best mulig kapasistet i anlegget, lading når det er billigst og gode varige løsninger.

Dere som har erfaring og kompetanse; Hva bør jeg være oppmerksom på?
Og hvilke valg bør jeg gjøre av produkt og programvare?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Wisd0m

Du angir ikke noe spesielt med anlegget ditt...

Easee Home trefase 32 A (sikret med 40 A). Vurder om du samtidig setter opp en blindplate for tilkobling av en 2. boks uten elektriker.

turfsurf

Easee home er ett godt valg. I det minste legg opp kabling for trefas, men gå gjerne hele veien med trefas sikret med 40A. Da kan man ved behov koble på en Easee lader til så de kan lastbalansere på samme kurs.

De fleste nyere ladebokser har innebygget likestrømsvern, så det slipper man da i sikrings-skapet

Flere og flere elbiler støtter nå 11kW trefas lading, som både er raskere enn 32A enfas og fordeler lasten bedre. Det gir og flere muligheter ved lastbalansering mot hovedsikring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

Vær obs på at «lastbalansering» har flere betydninger:
1) den klassiske, mest mulig lik belastning av alle faser.
2) at lading begrenses til det som er igjen når huset ellers har tatt sitt.
3) at dersom det er flere biler som konkurrerer om denne resten, så fordeles effekten mellom dem etter en eller annen nøkkel, vanligvis at de får likt.

Rexen

Innspill fra elektriker:
"Hos deg vil vi legge frem 5x2,5/2,5, ser at du har TN 400V og da får du lading på 3 faset 400V og sikrer den med 16 A. Forutsetter at du har alle 3 fasene tilkoplet overbelastningsvernet. Da må man av med deksel i sikringsskapet for å få det bekreftet."
"Hos deg ville jeg montert en Easee Equalizer som monteres i din måler, slik at du kan balansere effekt i huset. HAN porten i måleren din må aktiveres av nettleverandøren og de sender deg en modul som plugges i måleren og Equalizer settes inn der."
"En annen ting jeg så av bildet ditt på sikringsskapet er at plassen i sikringsskapet er lite. Vi kan få plass til overspenningsvern og sikring til lade boks, men da må vi flytte om litt på hovedjord skinnen i sikringsskapet. Overspenningsvernet og kurs sikring er like bredd som kurs 1 hovedsikring hos deg."

Virker dette fornuftig og det dere ville valgt?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

pberg

Jeg ville nå valgt å legge fram 5x6mm2 med mr-flex til laderen + 32A sikring, så er i hvert fall kablingen dimensjonert for 32A. Så kan du heller redusere maks amp i laderen. Det gjorde jeg på hytta, så der er det en 32A kurs der ladingen er redusert til 20A i selve laderen. Prisforskjellen på kabelen er neglisjerbar, og det er jobben med å trekke og koble som koster penger.

Equalizer er kjekk å ha, men ikke påkrevd om du setter bilen til å lade når ikke noe annet trekker strøm, f.eks kun mellom 0000 og 0600.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

elektrolux

Enda bedre med 40A sikring og 5G6 kabel.

Ellers kan du ende opp med maks 3,6 kW ladeeffekt på flertallet av dagens elbiler siden de kun lader fra ene fasen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. juli 2021, klokken 08:25
Enda bedre med 40A sikring og 5G6 kabel.

Ellers kan du ende opp med maks 3,6 kW ladeeffekt på flertallet av dagens elbiler siden de kun lader fra ene fasen.
med 40A må du nok bruke 10mm2 kabel.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

mroek

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 02. juli 2021, klokken 09:05
Sitat fra: elektrolux på fredag 02. juli 2021, klokken 08:25
Enda bedre med 40A sikring og 5G6 kabel.

Ellers kan du ende opp med maks 3,6 kW ladeeffekt på flertallet av dagens elbiler siden de kun lader fra ene fasen.
med 40A må du nok bruke 10mm2 kabel.

Kommer an på forlegningsmåte og kabeltype. TFXP har for eksempel makslast på 54A om den er forlagt i luft. Elektrikeren skal kunne beregne hvor mye dette reduseres ved andre forlegningsmåter, men 40A er nok innafor i enkelte tilfeller.

Når det er sagt, så er jo 10mm2 å foretrekke, selvfølgelig.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

elektrolux

40A skal sikre mot kortslutning, ikke overbelastning, så helt kurant med 3G6. Ladestasjonen begrenser uansett til 32A.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rexen

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. juli 2021, klokken 10:40
40A skal sikre mot kortslutning, ikke overbelastning, så helt kurant med 3G6. Ladestasjonen begrenser uansett til 32A.

3G6 eller 5G6??
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

turfsurf

Sitat fra: Rexen på fredag 02. juli 2021, klokken 10:43
3G6 eller 5G6??
Det er 5G6. Tallet står for antall ledere. 400V TN krever 5 ledere for å benytte alle faser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: pberg på fredag 02. juli 2021, klokken 07:24
Jeg ville nå valgt å legge fram 5x6mm2 med mr-flex til laderen + 32A sikring, så er i hvert fall kablingen dimensjonert for 32A. Så kan du heller redusere maks amp i laderen. Det gjorde jeg på hytta, så der er det en 32A kurs der ladingen er redusert til 20A i selve laderen.
Akkurat dette gjorde jeg og når nettselskapet ikke ville gi meg mere enn 20A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pberg

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juli 2021, klokken 13:28
Sitat fra: pberg på fredag 02. juli 2021, klokken 07:24
Jeg ville nå valgt å legge fram 5x6mm2 med mr-flex til laderen + 32A sikring, så er i hvert fall kablingen dimensjonert for 32A. Så kan du heller redusere maks amp i laderen. Det gjorde jeg på hytta, så der er det en 32A kurs der ladingen er redusert til 20A i selve laderen.
Akkurat dette gjorde jeg og når nettselskapet ikke ville gi meg mere enn 20A.

Jepp, det var problemstillingen hos meg også. Haugaland Kraft.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA