Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning

Startet av Stikkkontakt, mandag 28. juni 2021, klokken 17:48

« forrige - neste »

Stikkkontakt

AMS i Tyskland har testet EQS450+ på Autobahn.
Hamburg-München. 638 km uten lading. 48 km i restrekkevidde.
130 km/t der det var mulig. Total snitthastighet 104 km/t. 15,8 i snittforbruk. Forbruket lå mellom 15 og 16 i 130 km/t. (TM3SR+ hadde vel 166wh/km i 120-testen til TB forleden dag)

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/bloch-erklaert-mercedes-eqs-450plus-elektroauto-reichweite/

Counterpointer

Passer vel ganske bra med at EQS er litt mer aerodynamisk

Øyvind.h

15-16 i 130km/t høres litt for godt ut til å være sant, men uansett imponerende å kjøre 648km med snitt på 104km/t og fortsatt ha 48km igjen på GOM. Nesten 70 mil med mye motorvei. Da kan en hive på takboks, litt vinter og sikkert fortsatt ha 45-50 mil rekkevidde. Dvs. lett Oslo-Trondheim med takboks og god buffer på vinteren.
Med en slik bil ville det fort gått et par år mellom hvert hurtiglader-besøk for min del.
Prisen skulle egentlig vært på plass i Norge nå i følge min forhandler, men venter fortsatt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. juni 2021, klokken 22:12
15-16 i 130km/t høres litt for godt ut til å være sant, men uansett imponerende å kjøre 648km med snitt på 104km/t og fortsatt ha 48km igjen på GOM. Nesten 70 mil med mye motorvei. Da kan en hive på takboks, litt vinter og sikkert fortsatt ha 45-50 mil rekkevidde. Dvs. lett Oslo-Trondheim med takboks og god buffer på vinteren.
Med en slik bil ville det fort gått et par år mellom hvert hurtiglader-besøk for min del.
Var testen t/r eller en vei? Vind og evt netto høydemeter vil jo spille inn. Høres ikke helt usannsynlig ut med 15-16kWh/100km, er ihvertfall imponerende.

Men må nok over på vesentlig lengre rekkevidde før vi kan si oss ferdig med hurtiglading. Kjører flere dagsturer på 70-80 mil i året, og en og annen tur nedover kontinentet. Men en hurtiglading i lunsjen kan jeg leve med.

Men veldig bra at grensene flyttes, ser dessverre ut at de fleste produsentene er fornøyd med 40-50 mils WLTP. Når I-Pacen byttes ut ønsker jeg helst 60 mil+ WLTP, og gjerne vesentlig mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Må vel ta med i beregningen at det er et tysk bilmagasin som tester det tyske flaggskipet. Står det i artikkelen om det var tur/retur eller en vei? (Skal sjekke det nå selv men er ikke 100% trygg på tyskkunskapene/Google oversetter)

Counterpointer

Etter å ha lest, ser det ut som det er en vei München til Berlin og 15,8 med snitthastighet 104 km/t.

ABRP viser med EQS på denne strekningen




Det er avvik i strekningen. Muligens småkjøring/omkjøringer? ABRP er også basert på en alfa utgave ikke produksjonsutgave.

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. juni 2021, klokken 08:20
Men må nok over på vesentlig lengre rekkevidde før vi kan si oss ferdig med hurtiglading. Kjører flere dagsturer på 70-80 mil i året, og en og annen tur nedover kontinentet. Men en hurtiglading i lunsjen kan jeg leve med.
Om bilen klarer 70 mil på motorvei i Tyskland med snitt på 104km/t bør den enkelt klare 80 mil på landevei i Norge.
Vi er i hvert fall bortimot ferdige med hurtiglading med en slik bil. Og med rekkevidde til 8-10 timer kjøring skal det jo litt til at en ikke på ett eller annet tidspunkt passerer en tilgjengelig lader som matcher pausebehov.

Men det vil alltid være noen som har behov for hurtiglading. Campingvogn, takboks, -15, 110 sone, ekstremt lange dagsetapper etc vil tale for fortsatt bruk av hurtigladere.
Og ikke minst - jeg tror ikke betalingsviljen min er tilstede for å sikre meg 80 mil + rekkevidde på landevei når vi bortimot aldri har behov for mer enn 40-50. Primærbehovet er 21 mil til hytta. Kommer ikke til å dimensjonere batteri utfra forsøk på å unngå hurtiglading 1-2 ganger per år. Men EQS kommer vel med mindre batteri også. Får se an prisen, og garasjen på fjellet blir litt tight med lengden på EQS. Går akkurat.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Er campingvogn et tema på EQS?
Kommer den med krok?

Øyvind.h

Regner da med den kommer med krok. Finnes i hvert fall på EQA, EQC og vanlig S klasse.
Men gidder ikke dra vogn med den. Leide en vogn på tur til et bryllup med X90d og det var ikke spesielt artig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Store Mercedes har da i alle år vært en favoritt for å trekke campingvogn. Store vogner også. Husker første gang jeg så en S600, det var Arnardo sin personlige med diger boggivogn.

daktari

Var så nerdete at jeg lagde en ladekurve. Ekstremt effektiv med 15 min på litt over 300 km rekkevidde og bare 31 min med 75% lading.
Lader fortsatt på 107 kW på 80%

Ellers noe misfornøyd med touch-knapper på rattet.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#11
Nye pressemeldinger om EQS i dag

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/The-EQS-the-first-electric-vehicle-in-the-luxury-class.xhtml?oid=50814158

Mye informasjon. Dessverre viser tekniske data at hengervekten er 750 kg både på RWD og AWD. Men leser også at man kan spille eksempelvis Tetris på skjermene i bilen, så det kompenserer jo litt  ;)

«The following is the OTA range at the launch of the EQS:
The Individualisation Package with the additional Sound Experience "Roaring Pulse", several mini-games as well as other DIGITAL LIGHT projections for opening and closing is available in the Mercedes me Store. "Roaring Pulse" is reminiscent of powerful elements such as large-volume combustion engines, turbines and the forces of nature. You can even play entertaining games such as Tetris, Sudoku, Pairs and Shuffle Puck in multiplayer mode on the front passenger display or the screens in rear»

JorEl

Kjekt at vi får flere elbil-valg :+1:
Betalings-mur.
https://www.nettavisen.no/mercedes-eqs/mercedes/elbil/forste-test-dette-er-tiarets-viktigste-bil/s/5-95-267483

..."- Why? You want to pull a trailer – with an EQS??

En direktørbil med henger – det klinger liksom ikke riktig i Tyskland. Men de sjekker opp – og er nesten overrasket over å kunne fortelle med at hengerfeste er på plass."
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Carboy

#13
En ikke så altfor gammel test av EQS med mye interessant info.

https://www.youtube.com/watch?v=WKrNCVSdefA

Han tester 580 4matic og får 630-650km real range ut av den ved normal kjøring i Sveits. Uten hverken spesielt økonomisk kjøring eller spesielt sporty kjøring. Sommertemperaturer riktignok.

Det fremheves mye fantastisk om både støydemping, seter, komfort og faktisk også agilitet og kjøredynmikk pga lavt tyngdepunkt. Det sies derimot tvilsomt og negativt med blendende sollys og fingermerker på den store hyperscreen.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

#14
Har vært skeptisk til hyperscreen hele tiden, så jeg håper den blir så kostbar at det virker naturlig å velge den bort på 450  ;) Blir det også raskere levering av RWD uten hyperscreen så blir valget lett å ta. Synes det blir vel mye fokus på teknologi som verken gjør bilen bedre, mer driftssikker eller sikrere. Bare dyrere. Lurer på hva det koster å bytte hyperscreen hvis den ødelegges på en måte som ikke dekkes av garanti.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA