Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kona har nå stadig raskere forfall

Startet av Moas, mandag 28. juni 2021, klokken 17:11

« forrige - neste »

johagster

Såvidt jeg har forstått det er det sammenføyningen mellom girkasse og motor som er litt svak. Designet på den opprinnelige girkassen hadde visstnok svært lave toleranser for feil/slark i akslingen fra motor. Den første løsningen var å forsterke festene mellom motor og gir (701 motormodell), -etter det har de visstnok revidert girkassens toleranseverdier slik at man slipper unna med å skifte kun girkasse. Enkelte har skiftet både motor (til ny type) og girkasse (til samme gamle type).

Moas

Etter 2 uker kjøring hittil med ødelagt girkasse synes jeg lyden blir mer og mer hørbar. Verst er det å kjøre i lav hastighet oppover og gi bare litt gass, da går lyden fra små smell til ganske kraftig lyd.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Vidar_S

Sitat fra: Moas på torsdag 08. juli 2021, klokken 10:15
Etter 2 uker kjøring hittil med ødelagt girkasse synes jeg lyden blir mer og mer hørbar. Verst er det å kjøre i lav hastighet oppover og gi bare litt gass, da går lyden fra små smell til ganske kraftig lyd.

Tok de ikke inn bilen din og gav deg en lånebil? Eller snakker du her om kjøring før de konstaterte at girkasse måtte byttes?
Jeg har selv hatt trøbbel med elmotor som gav ulyd (lånebil en måned mens man ventet på ny motor) og nå senest en varmeapparat-feil de ikke finner ut av (lånebil i 4 måneder så langt) og jeg har latt verkstedet ta vare på min bil, så kjører jeg rundt i en lånt Kona som både kan lades til 100% ved behov og som ellers fungerer som den skal.

Moas

#18
Nei, ingen lånebil som vanlig. Bilen er visstnok helt trygg å kjøre selv med ødelagt girkasse, selvantennelig batteri, redusert lading pga softwareoppdatering og småknirk i demperne bak.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Moas

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 08. juli 2021, klokken 17:15
Jeg har selv hatt trøbbel med elmotor som gav ulyd (lånebil en måned mens man ventet på ny motor) og nå senest en varmeapparat-feil de ikke finner ut av (lånebil i 4 måneder så langt) og jeg har latt verkstedet ta vare på min bil, så kjører jeg rundt i en lånt Kona som både kan lades til 100% ved behov og som ellers fungerer som den skal.
Jeg sjekket med Hyundai og ingen forhandler gir lånebil så lenge pga. feilen du beskriver. Fint om du skriver hvilken butikk dette gjelder så vi kan sjekke dette opp.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Vidar_S

Sitat fra: Moas på onsdag 14. juli 2021, klokken 22:33
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 08. juli 2021, klokken 17:15
Jeg har selv hatt trøbbel med elmotor som gav ulyd (lånebil en måned mens man ventet på ny motor) og nå senest en varmeapparat-feil de ikke finner ut av (lånebil i 4 måneder så langt) og jeg har latt verkstedet ta vare på min bil, så kjører jeg rundt i en lånt Kona som både kan lades til 100% ved behov og som ellers fungerer som den skal.
Jeg sjekket med Hyundai og ingen forhandler gir lånebil så lenge pga. feilen du beskriver. Fint om du skriver hvilken butikk dette gjelder så vi kan sjekke dette opp.

Hmm.. Mulig jeg misforstår deg nå, men skal jeg "angi" min forhandler slik at Hyundai kan sette dem på plass for å yte for god service? Eller mener Hyundai at jeg for lenge siden burde fått en ny bil som erstatning? :)
Man har jo krav på lånebil om feil tar over en uke å få reparert og om verkstedet bruker måneder på feilsøk og venting på deler er det ikke mitt (eller ditt) problem som kunde.

Electric cars in Norway

Nei nei bei! Her inne skal det ikke "angis" noen forhandlere slik at Hyundai kan sette dem på plass for å yte for god service!

De burde heller fått en premie og roser av Hyundai :D :D

Limodriver

Jeg skulle gjerne visst hvilken forhandler som yter god service og ordner opp i mangelen. Bilen min har samme feilen. Hyundai krever et lydopptak av lyden for å akseptere reklamasjon. Da jeg var på verkstedet hørte vi lyden, men ikke sterkt nok til et opptak.

Jeg har gjort noen opptak, men lyden er ikke lett å høre gjennom dekk- og veistøyen. Da jeg sendte opptaket fikk jeg beskjed om at det ville ta noen uker før jeg får svar på reklamasjonen. Etter det har jeg ikke hørt noe mer.

Litt interessant at Hyundai ikke stoler nok på verkstedene sine til at de kan vurdere reklamasjonene overfor Hyundai, men at de krever selvstendig dokumentasjon.

Moas

Lyden hos meg var lett å høre under 30 km/t. En runde rundt parkeringsplassen var nok til å få en ny verkstedstime og deretter diagnose. Deretter må du belage deg på laaangt ventetid på ny girkasse.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Powerflux

På min var lyden aldri så høy at jeg kunne fått et skikkelig opptak gjennom den latterlig dårlige støydempingen denne bilen har ::)
BNH Oslo tok inn bilen uten diskusjon, erkjente umiddelbart at lyden var reell og bekreftet at dette var et kjent problem.
Motor ble byttet kjapt og effektivt.
Kudos til BNH for rask respons :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Moas

#25
Mine girkasseproblemer tok nesten 3 mnd å få time for etter diagnosen var klar. Dette blir i første omgang en 2 dagers reparasjon uten nye deler og deretter en ny runde med deler senere. Kanskje de skal stå å hamre på noe for å se om ting blir bedre?

I mellomtiden har ac konka ut igjen. 2 gang på 1 år. I tillegg er det rar lyd ved full rattutslag og litt knirk fra fjærene bak. Småknirk fra interiøret i konaen vet jeg ikke om det noe vits å klage på.

Forhandleren skylder på at hyundai i korea bruker lang tid på å godkjenne reklamasjoner for tiden og at feilsøking har blitt så tidkrevende på alle nye modeller nå. Et eksempel er en helt ny santa fe som bare får feilmeldinger etter 4-5 t kjøring. I følge forhandleren så nekter hyundai sentral i slike tilfeller å dekke mer en enn 1/2 t arbeidstid. Forhandleren sier at det er en del bilbytter i vanskelige saker slik at kundene skal bli fornøyd.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: RJK på onsdag 30. juni 2021, klokken 08:58
Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juni 2021, klokken 07:23
Løsningen med å snu motoren har vel vist seg å fungere relativt dårlig.
På min fikk jeg ny motor, det løste problemet 100%
En venn av meg fikk snudd motoren, lykken varte 12km så var lyden tilbake enda kraftigere enn før  ::)
Funker foreløpig greit på min, men er jo var på problemet. Så skjer det ner, så skal jeg være rask med å be om ny motor.
Kan melde at jeg merket problemet på nytt nå, under min 6000 km lange ferietur. Så blir å melde sak til Hyundai og melde at feilen er tilbake. Så da regner jeg med at det blir motorbytte på meg, for det vil jo ikke være noe poeng å snu motoren tilbake...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ID4

Kanskje ikke. De som opplever feil er de som skriver om det. De som ikke opplever feil bryr seg sjelden om å fortelle om det.

https://dinside.dagbladet.no/motor/de-ti-mest-driftssikre-bilene/74115423

Limodriver

I utgangspunktet har selger 3 forsøk på å rette samme feil før kjøper kan kreve omlevering. Dessverre tror jeg en må begynne å hevde sin rett overfor selger slik at de slutter med billige utbedringer som ikke holder mål.

Etter første omlevering av bil eller heving av avtale vil en nok se en større vilje til å reparere mangelen permanent.

Håkon77

Må alle bytte motoren etterhvert eller er dette en produksjonsfeil på enkelte biler? Sitter med en bil hvor jeg snart må ta ett valg om å beholde eller selge og det virker nå litt skummelt om motor på sikt må byttes på min regning.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA