Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kona har nå stadig raskere forfall

Startet av Moas, mandag 28. juni 2021, klokken 17:11

« forrige - neste »

Moas

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 25. august 2021, klokken 17:33
Må alle bytte motoren etterhvert eller er dette en produksjonsfeil på enkelte biler? Sitter med en bil hvor jeg snart må ta ett valg om å beholde eller selge og det virker nå litt skummelt om motor på sikt må byttes på min regning.
Slik jeg har forstått det i hyundai systemet så er det mange som lurer på det samme. Så, ja du sitter på et stort usikkerhetsmoment.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 25. august 2021, klokken 17:33
Må alle bytte motoren etterhvert eller er dette en produksjonsfeil på enkelte biler? Sitter med en bil hvor jeg snart må ta ett valg om å beholde eller selge og det virker nå litt skummelt om motor på sikt må byttes på min regning.
Om du ikke har hørt noe ennå, så har du enten overtatt en bil fra andre, og selger har fått melding men ikke videresendt. Eller du har en versjon som er bygd hos Magna Steyr i Østerrike, og med en batterimodul som ikke er i den angitte serien. Så vidt jeg har fått med meg, fikk ikke de Østerisk-bygde bilene batterier fra samme fabrikk eller serie.

Men for å være sikker, så kan du alltids ta kontakt med din forhandler og be de sjekke/oppklare. For nå skulle alle som er påvirket, være kontaktet. Med mindre de som sagt ikke har fått med seg at bilen er videresolgt til ny eier, eller ikke klart å få kontakt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

Tenker ikke på batteriet. Der har jeg fått mail om at det skal byttes snart. Det er motor og reduksjonskasse som bekymrer. Har kjørt 80000km uten å høre noe ulyd, men det er vel ikke nødvendigvis knyttet opp mot Kjørelengde. Har fra de tidlige modellene. Kjøpt august 2018
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

kaiat

Sitat fra: RJK på onsdag 25. august 2021, klokken 23:41
Eller du har en versjon som er bygd hos Magna Steyr i Østerrike, og med en batterimodul som ikke er i den angitte serien. Så vidt jeg har fått med meg, fikk ikke de Østerisk-bygde bilene batterier fra samme fabrikk eller serie.

Kona bygges da i Hyundais fabrikk i Tsjekkia? https://www.tu.no/artikler/na-leverer-hyundai-europeisk-kona/487679

Limodriver

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 26. august 2021, klokken 07:57
Tenker ikke på batteriet. Der har jeg fått mail om at det skal byttes snart. Det er motor og reduksjonskasse som bekymrer. Har kjørt 80000km uten å høre noe ulyd, men det er vel ikke nødvendigvis knyttet opp mot Kjørelengde. Har fra de tidlige modellene. Kjøpt august 2018

Etter det jeg forstår er det ikke verken selve motoren eller girkassen som forårsaker ulyden. Det er inngrepet mellom disse. Med andre ord inngrepet mellom to "tannhjul" forklart meg av Hyundaimekaniker at er ca 10 cm brede.

Det ville være nærliggende å tro at en slik lyd ville bli borte over tid som følge av at de delene som ved kontakt lager lyden ville slites noe ned og da ikke lage lyd. Erfaringene er at lyden ikke blir borte når den har oppstått.

Med tanke på din bekymring om du sitter på en "bombe" som Hyundai klarer å avhende opp i ditt fang slik at den detonerer der vil jeg tro er begrenset. Utifra forståelsen min om hva som forårsaker ulyden vil jeg tro du er trygt i havn. Lyden på min bil oppdaget jeg lenge før din utkjørte distanse. Jeg har heller ikke oppfattet ulyden som noe som kommer etter høy kjørelengde, kommer den kommer den på lavere km-stand enn din.

RJK

Sitat fra: kaiat på torsdag 26. august 2021, klokken 09:45
Sitat fra: RJK på onsdag 25. august 2021, klokken 23:41
Eller du har en versjon som er bygd hos Magna Steyr i Østerrike, og med en batterimodul som ikke er i den angitte serien. Så vidt jeg har fått med meg, fikk ikke de Østerisk-bygde bilene batterier fra samme fabrikk eller serie.

Kona bygges da i Hyundais fabrikk i Tsjekkia? https://www.tu.no/artikler/na-leverer-hyundai-europeisk-kona/487679
I stand corrected. Trodde det var Magna Steyr som produserte Kona i Europa.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 26. august 2021, klokken 07:57
Tenker ikke på batteriet. Der har jeg fått mail om at det skal byttes snart. Det er motor og reduksjonskasse som bekymrer. Har kjørt 80000km uten å høre noe ulyd, men det er vel ikke nødvendigvis knyttet opp mot Kjørelengde. Har fra de tidlige modellene. Kjøpt august 2018
Sorry, trodde du tenkte på batteriet, som er det store problemet de har nå.

Motoren er en annen story. Og nei, kjørelengde er neppe problemet. Jeg fikk problemer med min da jeg fremdeles var under 16 K (levert til service, og påpekte feilen og spilte av lydopptak, som jeg sendte de mens jeg leverte inn bilen.

Reparasjonen denne gangen var at de valgte å snu motoren etter at de aksepterte feilen. De trodde på det tidspunktet at det ville være tilstrekkelig. Nå har jeg straks 30 K, og har fått ulyden tilbake. Har time i løpet av neste måned, men frykter de ikke har noen ny motor ventende på meg da, så de vil da bruke en dag på å verifisere, og så må jeg inn på nytt for selve byttet.

Og sist tok det vel noen dager før bilen var klar. Hadde da lånebil pga at det hindret meg å fortsette ferien fra de begynte å jobbe på den. Bilen fikk jeg ikke bruke på ferien, så den ble som sagt stående og vente til de hadde fått motor og fått byttet. Hadde også problemer med PTC som måtte byttes på ny time.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: Limodriver på mandag 19. juli 2021, klokken 23:45
Jeg skulle gjerne visst hvilken forhandler som yter god service og ordner opp i mangelen. Bilen min har samme feilen. Hyundai krever et lydopptak av lyden for å akseptere reklamasjon. Da jeg var på verkstedet hørte vi lyden, men ikke sterkt nok til et opptak.

Da har jeg endelig fått tilbake bilen min etter drøye 5,5 måned med lånt Kona som blant annet ble med på tur til Finnmark nå i sommer. Passet veldig bra å ha en bil som man med god samvittighet kunne lade til 100% på den turen. De fant til slutt feil på et mekanisk spjeld som hadde låst seg i lukket posisjon og hindret varme å nå kupeen. Derfor var det ingen feilkoder som kunne hjelpe dem på vei mot løsningen. I mellomtiden har de byttet både PTC-varmer og litt andre småting i håp om at det skulle bedre tingenes tilstand så nå satser jeg på å beholde egen bil en stund.

Jeg har tidligere også byttet elmotor på bilen etter ulyder og tilsending av lydopptak til Hyundai for verifisering. Da fikk jeg også lånebil i den måneden (ca) de ventet på å få en ny motor tilsendt.

For de som fremdeles måtte lure på hvilken forhandler det gjelder så er det Lieco som holder til på Sotra, like utenfor Bergen. Meget bra service selv om man jo kan argumentere med at de burde ha funnet/utbedret feilen fortere.

RJK

Sitat fra: RJK på mandag 16. august 2021, klokken 01:24
Sitat fra: RJK på onsdag 30. juni 2021, klokken 08:58
Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juni 2021, klokken 07:23
Løsningen med å snu motoren har vel vist seg å fungere relativt dårlig.
På min fikk jeg ny motor, det løste problemet 100%
En venn av meg fikk snudd motoren, lykken varte 12km så var lyden tilbake enda kraftigere enn før  ::)
Funker foreløpig greit på min, men er jo var på problemet. Så skjer det ner, så skal jeg være rask med å be om ny motor.
Kan melde at jeg merket problemet på nytt nå, under min 6000 km lange ferietur. Så blir å melde sak til Hyundai og melde at feilen er tilbake. Så da regner jeg med at det blir motorbytte på meg, for det vil jo ikke være noe poeng å snu motoren tilbake...
Da har jeg fått bil tilbake fra verksted. De hadde ikke merket lyd fra motor, men fant ut at det var ulyd fra bremsen, som tydeligvis skyldes to skruer som har løsnet noe. De fant ingen ulyd etter å ha strammet disse skruene. Jeg betalte ingenting for denne jobben.

Har ikke fått testet, bare kjørt bil hjem, så satser på å kjøre en tur nå i helgen, og se om lyden virkelig er borte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Da bilen min ble solgt ble det oppdaget feilslite dekk. Vær obs på dette når bilen nærmer seg 100k km 8)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Limodriver

Sitat fra: Vidar_S på fredag 10. september 2021, klokken 15:10
For de som fremdeles måtte lure på hvilken forhandler det gjelder så er det Lieco som holder til på Sotra, like utenfor Bergen. Meget bra service selv om man jo kan argumentere med at de burde ha funnet/utbedret feilen fortere.

Lieco er et eksempel til etterfølgelse. NÅr det har oppstått feil/reklamasjoner løser de problemet uten ulempe for kunden. Etter en slik opplevelse må det nesten være vanskelig å velge annen forhandler ved neste bilkjøp. En kan korrekt argumentere at verkstedet skulle funnet feilen tidligere, men når de tar alt på egen kappe får de en enda mer fortjent toppkarakter av meg.

RJK

Sitat fra: RJK på lørdag 11. september 2021, klokken 02:55
Sitat fra: RJK på mandag 16. august 2021, klokken 01:24
Sitat fra: RJK på onsdag 30. juni 2021, klokken 08:58
Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juni 2021, klokken 07:23
Løsningen med å snu motoren har vel vist seg å fungere relativt dårlig.
På min fikk jeg ny motor, det løste problemet 100%
En venn av meg fikk snudd motoren, lykken varte 12km så var lyden tilbake enda kraftigere enn før  ::)
Funker foreløpig greit på min, men er jo var på problemet. Så skjer det ner, så skal jeg være rask med å be om ny motor.
Kan melde at jeg merket problemet på nytt nå, under min 6000 km lange ferietur. Så blir å melde sak til Hyundai og melde at feilen er tilbake. Så da regner jeg med at det blir motorbytte på meg, for det vil jo ikke være noe poeng å snu motoren tilbake...
Da har jeg fått bil tilbake fra verksted. De hadde ikke merket lyd fra motor, men fant ut at det var ulyd fra bremsen, som tydeligvis skyldes to skruer som har løsnet noe. De fant ingen ulyd etter å ha strammet disse skruene. Jeg betalte ingenting for denne jobben.

Har ikke fått testet, bare kjørt bil hjem, så satser på å kjøre en tur nå i helgen, og se om lyden virkelig er borte.
Da har jeg vært på verksted igjen for samme feil. Fikk tatt opp lyden, de hadde bilen inne til ny vurdering og klart å reprodusere feilen. Fikk ny time, og nå har den altså vært inne igjen. De ville kjøre en test på selve motoren, men resultatet ble til at jeg fikk ny motor på garanti.

Da får vi bare krysse fingrene for at det ikke skjer igjen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA