Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde

Startet av bmw2002, mandag 28. juni 2021, klokken 11:47

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Thorden på fredag 02. juli 2021, klokken 16:52
"sjokkerende lite" faktisk!  :P

Ja, la oss for all del ikke forholde oss til fakta her, det er jo så kjedelig!
De ser nemlig slik ut:

Modell                Bagasjeplass uten frunk (L)   
Audi Q7              650   
Porsche Cayenne   645   
VW Passat       639   
Audi e-tron      600   
Volvo XC90      580 (Med baksetet i bakerste posisjon, fremdeles mye trangere enn e-tron!)
Audi Q5              550   
Jaguar I-pace       505   
BMW iX               500   
MB EQC              500   
Audi Q7 hybrid      500   
Cayenne e-hybrid  500   
Passat hybrid      483   
Audi Q5 hybrid      465   

Jeg ville faktisk driste meg til å være enig i alle testerne, som fremhever den svært gode bagasjeplassen i e-tron. Så nei, den er ikke sjokkerende dårlig i forhold til noe som helst.
Tallene her er jo en sak på papiret. Se på bildene av en Q7 hybrid vs min etron så ser man jo lett at Q7 tar mye mer bagasje både i høyde og bredde. I tillegg har den 3 seter i baksetet som kan flyttes frem for enda mer plas med større dybde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Thorden på søndag 04. juli 2021, klokken 22:42
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Thorden på fredag 02. juli 2021, klokken 19:16
Legg til at e-tron har en frunk på 60 liter, så er den på toppen av lista. Så utsagnet om latterlig bagasjerom står tilbake som det latterlige.
Sammenlign den med en annen 5 seter elbil i samme størrelse utvendig, så er det veldig lite jo. TMX f.eks. har vel over 1000 liter, og t.o.m TMS er over 800 liter.

De har vel ikke noe støyisolasjon de da, blir bedre plass når man slipper å tenke så mye på det.

Som du ser av listen over andre sammenlignbare premiumbiler, så leder e-tron. Også mot splitter nye BMW iX. Tenker vi lar den ligge der.
Hvis du alltid laster under gardinen kan du jo hevde at sportback har mer plass en Q7 hybrid også kanskje? Men det er jo en teoretisk øvelse for oss som trenger ekte volum.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thorden

Sitat fra: daktari på mandag 05. juli 2021, klokken 13:11
Tallene her er jo en sak på papiret. Se på bildene av en Q7 hybrid vs min etron så ser man jo lett at Q7 tar mye mer bagasje både i høyde og bredde. I tillegg har den 3 seter i baksetet som kan flyttes frem for enda mer plas med større dybde.

Ok, så du sier at vi i stedet for å stole på de offisielle, vitenskapelige og sammenlignbare tallene i stedet skal avgjøre dette ved å se på dine fotografier? Beklager, den kjøper jeg ikke.

Tallene er med 5 seter på Q7, ikke 7. Og at setene kan skyves frem så det ikke er mulig å sitte i dem er sikker kjekt, men da kan man jo like gjerne legge ned seteryggen.
Nei, en Q7 hybrid har ikke bedre bagasjeplass enn en e-tron. Jeg vet dette utmerket godt, jeg har eid og levd med begge i et par år.
 

daktari

Sitat fra: Thorden på mandag 05. juli 2021, klokken 21:26
Sitat fra: daktari på mandag 05. juli 2021, klokken 13:11
Tallene her er jo en sak på papiret. Se på bildene av en Q7 hybrid vs min etron så ser man jo lett at Q7 tar mye mer bagasje både i høyde og bredde. I tillegg har den 3 seter i baksetet som kan flyttes frem for enda mer plas med større dybde.

Ok, så du sier at vi i stedet for å stole på de offisielle, vitenskapelige og sammenlignbare tallene i stedet skal avgjøre dette ved å se på dine fotografier? Beklager, den kjøper jeg ikke.

Tallene er med 5 seter på Q7, ikke 7. Og at setene kan skyves frem så det ikke er mulig å sitte i dem er sikker kjekt, men da kan man jo like gjerne legge ned seteryggen.
Nei, en Q7 hybrid har ikke bedre bagasjeplass enn en e-tron. Jeg vet dette utmerket godt, jeg har eid og levd med begge i et par år.

LOL ok. Med den logikken vil jeg hevde Model 3 har større bagasjeplass enn e-tron også, og dermed også Q7. Rart men sant.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#49
At en må se forbi produsentens tall er for meg helt innlysende. Biler med oppgitt like tall kan ha stor forskjell både i rommelighet og praktikalitet. Eksempelvis eide/vurderte jeg nylig to biler hvor en har oppgitt 500 liter og den andre 530 liter. I praksis hadde den med 500 liter plass klart størst bagasjerom pluss greit med plass under gulvet. Den andre hadde ingen plass under gulv, men hadde til gjengjeld frunk.
Men det er helt soleklart hvilken bil jeg får mest bagasje inn i, og det er den med lavest oppgitt tall fra produsent. Så nei - en bør definitivt ikke stirre seg blind på produsentens oppgitte volumtall.
Hvordan Tesla regner bagasjeplass har jeg ikke sett så nøye på, men Model X bagasjerommet er veldig stort, på tross av skrå luke. Mye høyde. Pluss veldig stort rom under gulvet og 180 liter foran. En god illustrasjon av utnyttelse av elbilens fordeler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Man kan ikke laste en Model X over seteryggen pga. at den mangler delingsnett og man kan ikke ha taklast. Da forsvinner jo hele plassfordelen. Du kan naturligvis ha «kiste» bak, men det kan man med alle biler med hengerfeste..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#51
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 09:45
Man kan ikke laste en Model X over seteryggen pga. at den mangler delingsnett
Der du ser problemer, finnes det løsninger. Men om du har bestemt deg for at det ikke går, så går det jo ikke.

1. Du kan pakke de tunge små tingene i det store rommet under gulvet eller i den store frunken. Legg større lettere ting øverst. Glippen mellom sete og tak er ikke stor.
2. Du kan sette inn nettingvegg (rett nok ikke originalt, men det finnes! Ett av flere alternativer om det er viktig for eieren: https://www.bilkomponenter.no/products/tesla-model-x-hunde-bagasjegitter )
Problem løst.

E-tron har vel heller ikke heldekkende tett vegg mellom bagasjerom og kupe, så en er nødt til å tenke litt når en pakker i den også. Ikke legge brusflaskene på siden øverst, eksempelvis.
Har rollo og nett i IX3`en, men det fritar meg ikke fra å bruke hodet når jeg pakker. Og det fritar meg heller ikke fra at jeg fikk plass til vesentlig med i Model X de årene jeg hadde den.

Det får være nok off topic fra meg. Alt handler heldigvis ikke om Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EtronSpook

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 10:38
Sitat fra: tromsø på onsdag 30. juni 2021, klokken 19:56
Fikk beskjed fra Audi at facelift e-tron med lenger rekkevidde kommer først som -23 modell. Til salg neste sommer da.
Dette var ikke tilfeldigvis fra en selger som var ivrig på å selge deg en bil i dag?
Det stemmer jo at den kommer som 23 modell. 23 modellen vil selges etter sommerferien på fabrikken i 22. Samme som at om du bestiller e-tron nå får du 22 modell.

Kaptein70

#53
Sitat fra: Thorden på fredag 02. juli 2021, klokken 16:52
"sjokkerende lite" faktisk!  :P

Ja, la oss for all del ikke forholde oss til fakta her, det er jo så kjedelig!
De ser nemlig slik ut:

Modell                Bagasjeplass uten frunk (L)   
...   
Audi e-tron      600   
Volvo XC90      580 (Med baksetet i bakerste posisjon, fremdeles mye trangere enn e-tron!)
...

Jeg ville faktisk driste meg til å være enig i alle testerne, som fremhever den svært gode bagasjeplassen i e-tron. Så nei, den er ikke sjokkerende dårlig i forhold til noe som helst.

Nå har jeg hatt XC90 og har e-tron. Volvoen er betydelig større uansett hva tallene sier! Riktig volum er 651 liter på XC90.

daktari

Ja, her er det noe mer klart: Q6 på PPE kan hende IKKE kan hete Q6 pga juridiske utfordringer. Det var jo slik med etron også, den gikk jo under navnet Q6 som konsept. Bildene viser en stor bil.
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/audi-q6-q5-e-tron-2023-elektro-suv/

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA