Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde

Startet av bmw2002, mandag 28. juni 2021, klokken 11:47

« forrige - neste »

Thorden

#30
Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 00:28
Sitat fra: Thorden på torsdag 01. juli 2021, klokken 23:36
. "Ur e-tron" måtte komme raskt, det var viktig.
Nå er du både historieløs og tar helt feil!

E-tron ble lansert i 2019 etter diverse forsinkelser. Husker godt dette fordi jeg var på flere lanseringseventer før den skulle komme i 2018. På Ekebergresturanten viste de A8 siden de ikke hadde prototype for visning en gang.
Den kom først på Lillestrøm senere.

Utgangspunktet var hydrogenbilen som ble vist i 2016 https://www.audi-mediacenter.com/en/hybrid-fuel-cell-slash-audi-h-tron-242

Så Ur E-tron kom ikke raskt, den kom sent! Dette i likhet med de fleste elbiler så ingen skam i det. Det er bare feil.

Hva som fikk deg til å skrive dette kan man jo bare spekulere i, men at det var mye rart her er det ingen tvil om. Og så kaller du meg historieløs? Det er jo lett fantastisk!

Mulig jeg var utydelig i min formulering, jeg skal gi deg den tvilen. Under tvil.

La oss begynne med mitt utsagn "den måtte komme tidlig". Dette i forhold til "vi må utvikle en dedikert elbilplattform fra bunnen av". Det var de to valgene de stod ovenfor da de gjorde disse vurderingene om prosjektet en gang rundt 2013.
Siden vurderingen var at det ville ta 2-4 år lengre tid å utvikle en egen plattform, så valgte de å basere bilen på en modifisert MLB-evo plattform, da dette fikk bilen tidligere til markedet enn om de måtte utvikle plattformen fra bunnen av. Var det tydelig nok til at du skjønte poenget?
Allerede da skjønte de som fulgte med i timen at dette ikke ville være den fremtidige måten Audi lagde elbiler på. De startet jo utviklingen av PPE omtrent samtidig, før e-tron kom på markedet.

Nei, det begynte ikke med h-tron, det er historieløst og direkte feil. e-tron ble først vist på Frankfurtmessen i 2015, året før h-tron. h-tron var et ørlite sidespor i forhold til e-tron, og prosjektet ble lagt ned før e-tron kom på markedet.

Ja, e-tron ble litt forsinket i forhold til opprinnelige planer, i underkant av ett år. Produksjon og leveranser kom i gang høsten 2018. Det ble produsert og levert mange tusen biler før de første norske kundene fikk sine biler i 2019. Disse gikk til demo og forhandlere over hele verden. Det er selvsagt en prioritering man kan undres over når tusenvis av kunder hadde betalt for reservasjon av bilen, men det er engang slik de tradisjonelle produsentene normalt opererer. Så det var ikke en forsinkelse at det tok 8-9 måneder fra start av produksjon til norske kunder fikk sine biler.   

Arrangementet på Ekeberg var for å holde reservasjonsholdere for e-tron varme og informert, det var på ingen måte meningen å vise e-tron der. Dette var et arrangement for lansering av A8. Men siden A8 var den første bilen som hadde samme type interiør og infotainment som e-tron, så synes importøren det var en god ide å slå to fluer i en smekk, og også informere mer om e-tron mens man fikk en smakebit av interiøret den ville få.

Bare spør hvis noe er uklart.

Edit: Det er svært sannsynlig at arbeidet med e-tron startet en god del tidligere enn 2013, men jeg har ingen kilder som kan bekrefte det. At prosjektet var startet i 2013 vet jeg med sikkerhet. Ikke glem at Audi viste det første e-tron konseptet allerede i 2009.
Videre var e-tron opprinnelig lovet på markedet "tidlig 2018". Den kom i slutten av 2018, så forsinkelsen var ikke mer enn et halvt år, og ikke noe lage et stort nummer ut av.


daktari

Mine sammenligninger at den er som Q7 (og XC90 og X) utvendig, bygget på samme platform tross alt. Men mye mye mindre innvendig. ID.4 er romsligere innvendig. Q5 er kanskje enda mindre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: Thorden på torsdag 01. juli 2021, klokken 23:36
Sitat fra: daktari på torsdag 01. juli 2021, klokken 14:47

Classic er jo stor som Q7 utenlandske men liten som Q5 innvendig.

Når det gjelder ryktene om 50% lengre rekkevidde på facelift tillater jeg meg å tvilende avvente fakta. Det høres bare ikke sannsynlig ut. Dagens versjon er slett ikke så lite effektiv som en del mennesker forsøker å få det til å virke som, det er begrenset hvor mye mer man kan få til. 20% tror jeg er ekstremt optimistisk. Så resten hentes ved 30% større batteri? 125 kWt? Ikke sannsynlig det heller.

Nå har vel iX50 over 600km wltp. Den har samme luftmotstand som SB med kameraspeil og 105kwh batteri.
Det er vel bevis nok for at det er mye å hente på effektivitet.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 02. juli 2021, klokken 10:55
Sitat fra: Thorden på torsdag 01. juli 2021, klokken 23:36
Sitat fra: daktari på torsdag 01. juli 2021, klokken 14:47

Classic er jo stor som Q7 utenlandske men liten som Q5 innvendig.

Når det gjelder ryktene om 50% lengre rekkevidde på facelift tillater jeg meg å tvilende avvente fakta. Det høres bare ikke sannsynlig ut. Dagens versjon er slett ikke så lite effektiv som en del mennesker forsøker å få det til å virke som, det er begrenset hvor mye mer man kan få til. 20% tror jeg er ekstremt optimistisk. Så resten hentes ved 30% større batteri? 125 kWt? Ikke sannsynlig det heller.

Nå har vel iX50 over 600km wltp. Den har samme luftmotstand som SB med kameraspeil og 105kwh batteri.
Det er vel bevis nok for at det er mye å hente på effektivitet.
Enda et eksempel er vel EQS som har over 700 km med 108 kWh batteri. Der er vel aero essensielt for effektiviteten, men helt klart ikke det eneste.

Thorden

Sitat fra: daktari på fredag 02. juli 2021, klokken 10:47
Mine sammenligninger at den er som Q7 (og XC90 og X) utvendig, bygget på samme platform tross alt. Men mye mye mindre innvendig. ID.4 er romsligere innvendig. Q5 er kanskje enda mindre.

At den er bygget på samme plattform er totalt irrelevant. For det første er det ikke helt korrekt, den er bygget på en spesialversjon av samme plattform. Og både Audi A4, Audi Q5 og Bentley Bentayga er bygget på samme plattform som Q7, så det har åpenbart ikke så mye med størrelsen å gjøre. Det er ikke slik plattformbegrepet fungerer, det er ikke et komplett, rullende understell vi snakker om her.

Målene finnes her et sted, jeg minnes noen målskisser av e-tron lagt oppå Q7 og Q5. Den er mellom, men noe nærmere Q7. Definitivt mindre. Sett deg inn i en Q7, så ser du fort at e-tron er romslig innvendig. Bare forsøk å glemme at Q7 er både høyere og lengre. 

Har du sett bagasjerommet i Q5? Det er knøttlite i forhold til e-tron. Den er smalere, og oppleves utvilsomt som en hel klasse mindre enn e-tron innvendig.

Thorden

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 02. juli 2021, klokken 10:55

Nå har vel iX50 over 600km wltp. Den har samme luftmotstand som SB med kameraspeil og 105kwh batteri.
Det er vel bevis nok for at det er mye å hente på effektivitet.

Det gjenstår å se hva iX klarer i den virkelige verden. Og det er enorm forskjell på å lage den fra bunnen av, og å gjøre en oppdatering i etterkant.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 10:59
Enda et eksempel er vel EQS som har over 700 km med 108 kWh batteri. Der er vel aero essensielt for effektiviteten, men helt klart ikke det eneste.
Dog er vel det kun RWD varianten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Thorden på fredag 02. juli 2021, klokken 11:01
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 02. juli 2021, klokken 10:55

Nå har vel iX50 over 600km wltp. Den har samme luftmotstand som SB med kameraspeil og 105kwh batteri.
Det er vel bevis nok for at det er mye å hente på effektivitet.

Det gjenstår å se hva iX klarer i den virkelige verden. Og det er enorm forskjell på å lage den fra bunnen av, og å gjøre en oppdatering i etterkant.

Leste en test av ix50.
22,0kwh/100km. Landeveiskjøring med "lengre etapper på Autobahn med Vollast"
De konkluderte med en praktisk rekkevidde på 500km.

daktari

Sitat fra: Thorden på fredag 02. juli 2021, klokken 10:59
Sitat fra: daktari på fredag 02. juli 2021, klokken 10:47
Mine sammenligninger at den er som Q7 (og XC90 og X) utvendig, bygget på samme platform tross alt. Men mye mye mindre innvendig. ID.4 er romsligere innvendig. Q5 er kanskje enda mindre.

At den er bygget på samme plattform er totalt irrelevant. For det første er det ikke helt korrekt, den er bygget på en spesialversjon av samme plattform. Og både Audi A4, Audi Q5 og Bentley Bentayga er bygget på samme plattform som Q7, så det har åpenbart ikke så mye med størrelsen å gjøre. Det er ikke slik plattformbegrepet fungerer, det er ikke et komplett, rullende understell vi snakker om her.

Målene finnes her et sted, jeg minnes noen målskisser av e-tron lagt oppå Q7 og Q5. Den er mellom, men noe nærmere Q7. Definitivt mindre. Sett deg inn i en Q7, så ser du fort at e-tron er romslig innvendig. Bare forsøk å glemme at Q7 er både høyere og lengre. 

Har du sett bagasjerommet i Q5? Det er knøttlite i forhold til e-tron. Den er smalere, og oppleves utvilsomt som en hel klasse mindre enn e-tron innvendig.
Kupéplassen og bagasjerommet på etron er sjokernde lite i forhold til fotavtrykket til bilen. du ser det lett på bildene at den har en liten kupé plassert på et digert chassis, mens f.eks. Passat, Q7, XC90 m.fl. er mer boks.
Det er godt mulig Q5 er mindre, Audi er ikke plassvinnere dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thorden

"sjokkerende lite" faktisk!  :P

Ja, la oss for all del ikke forholde oss til fakta her, det er jo så kjedelig!
De ser nemlig slik ut:

Modell                Bagasjeplass uten frunk (L)   
Audi Q7              650   
Porsche Cayenne   645   
VW Passat       639   
Audi e-tron      600   
Volvo XC90      580 (Med baksetet i bakerste posisjon, fremdeles mye trangere enn e-tron!)
Audi Q5              550   
Jaguar I-pace       505   
BMW iX               500   
MB EQC              500   
Audi Q7 hybrid      500   
Cayenne e-hybrid  500   
Passat hybrid      483   
Audi Q5 hybrid      465   

Jeg ville faktisk driste meg til å være enig i alle testerne, som fremhever den svært gode bagasjeplassen i e-tron. Så nei, den er ikke sjokkerende dårlig i forhold til noe som helst.

Thorden

Legg til at e-tron har en frunk på 60 liter, så er den på toppen av lista. Så utsagnet om latterlig bagasjerom står tilbake som det latterlige.

turfsurf

Sitat fra: Thorden på fredag 02. juli 2021, klokken 19:16
Legg til at e-tron har en frunk på 60 liter, så er den på toppen av lista. Så utsagnet om latterlig bagasjerom står tilbake som det latterlige.
Sammenlign den med en annen 5 seter elbil i samme størrelse utvendig, så er det veldig lite jo. TMX f.eks. har vel over 1000 liter, og t.o.m TMS er over 800 liter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thorden

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Thorden på fredag 02. juli 2021, klokken 19:16
Legg til at e-tron har en frunk på 60 liter, så er den på toppen av lista. Så utsagnet om latterlig bagasjerom står tilbake som det latterlige.
Sammenlign den med en annen 5 seter elbil i samme størrelse utvendig, så er det veldig lite jo. TMX f.eks. har vel over 1000 liter, og t.o.m TMS er over 800 liter.

De har vel ikke noe støyisolasjon de da, blir bedre plass når man slipper å tenke så mye på det.

Som du ser av listen over andre sammenlignbare premiumbiler, så leder e-tron. Også mot splitter nye BMW iX. Tenker vi lar den ligge der.


SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 14:05
Sammenlign den med en annen 5 seter elbil i samme størrelse utvendig, så er det veldig lite jo. TMX f.eks. har vel over 1000 liter, og t.o.m TMS er over 800 liter.

Lite og lite, fru blom. Husk at Tesla måler max utnyttet volum, og med last helt opp til taket, mens Audi følger VDA-standarden med volum opp til seterygghøyde.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juli 2021, klokken 13:35
Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 10:59
Enda et eksempel er vel EQS som har over 700 km med 108 kWh batteri. Der er vel aero essensielt for effektiviteten, men helt klart ikke det eneste.
Dog er vel det kun RWD varianten.

Kanskje det kommer en RWD utgave som sammen med med oppdatert drivlinje kan gi e-Tron en del lengre rekkevidde ift WLTP?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA