Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tronity

Startet av Contango, torsdag 24. juni 2021, klokken 22:10

« forrige - neste »

Contango

I og for seg ikke ekslusivt for Jaguar, men det er nå den bilen jeg har koblet Tronity til. Tronity er en tjeneste som logger dataene fra bilen man har (de støtter mange elbiler). Dermed får man en historie som eksvs gir ladehistorikk og et estimat av batteridegradering. 40 EUR årlig. Er ikke noe jeg ville betalt for hvis ikke det var for å få linket ABRP til bilen. ABRP kobler seg ikke til bilen direkte men gjør det via Tronity - dersom man betaler abonnement for Premium live tjenesten hos ABRP vel og merke. Der ryker det 50 EUR til i året. Men skal man så skal man.
Poenget er å få et ordentlig estimat på SOC ved ankomst når man er på lengre turer. Det funker - med noen forbehold. Faktisk SOC og ankomst SOC vises fint i ABRP's Apple Car Play i bilen. Problemet er at dataene fra bilen går via Tronity og ABRP før de havner «inn i bilen» igjen. Dermed oppstår det tidvis litt krøll. Primært forsinkelser på 1-4 prosentpoeng i faktisk SOC - og av og til mye mer. Når den er helt feil retter den seg igjen etter en liten stund, men det kommer og går litt. ABRP's ankomst estimat for SOC blir også feil når faktisk SOC er helt «off» men fungerer rimelig bra ellers. Det er irriterende, men man skjønner at det er noe galt når estimert ankomst SOC plutselig er opp 5-10 prosentpoeng så det er ingen krise. Verdt det? Tja, kommer an på hvor viktig man synes det er å få et troverdig alternativ til bilens helt ubrukelige SOC ankomstestimater og en logg med mer innhold enn den i Jaguar appen. Tronity har en fjortendagers gratis prøveperiode og begge tjenestene kan kjøpes månedlig også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Sitat fra: Contango på torsdag 24. juni 2021, klokken 22:10

Poenget er å få et ordentlig estimat på SOC ved ankomst når man er på lengre turer.

Har sett på de dataene I-Pace sender OTA og de er etter min mening for utilstrekkelige og unøyaktige for å gi gode estimater. For meg så virker det som PCC (PowerCruiseControl) er en bedre opsjon, det er tross alt laget for formålet og har tilgang til mere og bedre data via OBD II porten. PCC har en heaven/hell indikator, hvis du beveger deg inn i det røde området (hell) så må du lette litt på foten eller skru ned klimaanlegget. Er du i det grønne området (Heaven) vil du komme frem eventuelt kjøre litt mere inspirert.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Du har sikkert rett. Jeg tror også feilene kommer fra Jaguar og at det er lite man kan gjøre med de. Skal teste PCC.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Contango på fredag 25. juni 2021, klokken 11:41
Du har sikkert rett. Jeg tror også feilene kommer fra Jaguar og at det er lite man kan gjøre med de. Skal teste PCC.
Bilen rapporterer for sjelden når du kjører til at det er brukbart til noe, er min erfaring. Jeg har/hadde en logging kjørende på en RPi hjemme (offline akkurat nå) og da så jeg det tydelig, noen ganger kom ikke ny SOC opp  før bilen ble parkert/stoppet.

Contango

Jeg har nå såvidt prøvd PCC. Tja, vil jeg si. For det første så ser det ut til at bilen slutter å kommunisere ut når det er en OBD koblet til (jeg kjøpte PCCs OBD). For å bruke den vanlige appen må OBD'en da ut av kontakten hver gang man parkerer. Ikke akkurat ideelt. For det andre er ikke PCC appen Apple Car Play kompatibel, så da tvinges jeg over på telefonen. Jeg MÅ ha lesebriller for telefonen, så da må jeg fikle med det også. Denne løsningen kommer jeg ikke til å bruke annet enn helt unntaksvis.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Contango på onsdag 30. juni 2021, klokken 18:51
Jeg har nå såvidt prøvd PCC. Tja, vil jeg si. For det første så ser det ut til at bilen slutter å kommunisere ut når det er en OBD koblet til (jeg kjøpte PCCs OBD). For å bruke den vanlige appen må OBD'en da ut av kontakten hver gang man parkerer. Ikke akkurat ideelt....
Det hørtes strengt tatt som en feil... det er andre som har brukt PCC og jeg har ikke hørt om annet enn mulighet for mere data ut, ikke at den gjør noe med biloppsettet ellers? Da får du heller ikke fjernstyrt varme/kjøling, dører og sånt når den står i?

Contango

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 30. juni 2021, klokken 19:51
Da får du heller ikke fjernstyrt varme/kjøling, dører og sånt når den står i?
Nei. Men jeg har bare testet det en gang. OBD'en sto i, fikk ikke kontakt med bilen, tok OBD'en ut, kontakt med bilen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Har ikke testet jaguar remote appen med OBD leser i bilen. Lar ikke OBD være plugget inn når bilen ikke er i bruk. Leste et sted at man ikke kunne motta OTA oppdateringer med OBD koblet til. Bruker telefonen mot PCC.

Maxwell_400

#8
Sitat fra: Tellus på onsdag 30. juni 2021, klokken 22:25
Har ikke testet jaguar remote appen med OBD leser i bilen. Lar ikke OBD være plugget inn når bilen ikke er i bruk. Leste et sted at man ikke kunne motta OTA oppdateringer med OBD koblet til. Bruker telefonen mot PCC.
Det er mulig den orginale PCC obd'en poller porten kontinuerlig og holder den våken og det er jo ikke bra.
Jeg bruker denne, https://www.obdlink.com/products/obdlink-lx/ og den går i sleep når den ikke er i bruk, så for meg virker alt fint mens den står i (og den står alltid i). 21A oppdateringen kom også mens den sto i.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Samtidig som jeg har fulgt med på Maxwell og Ingeniøren i nabotråden har jeg nå mer erfaring med Tronity og ABRP. OBD løsninger fungerer sikkert for den som er teknisk interessert og har innsikt nok til hvordan man henter og bearbeider detaljinformasjon selv, men de fungerer absolutt ikke for samboeren min. Og hun må også kunne bruke bilen. Tronity/ABRP er langt fra perfekt men imperfeksjonene er repetitive og derved forutsigbare. Derfor går det også an å tilpasse seg og leve med at SOC tidvis er helt off men i hovedsak 2-4 prosent bak med tilhørende imperfeksjon i estimert SOC ved ankomst.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

#10
Lurer på om ABRP eller Tronity har justert på algoritmene sine. Det tar litt tid før ABRP fanger riktig SOC, men derfra inntil man lader eller er ferdig med turen så holder den nå nesten helt riktig SOC underveis (pluss/minus 1%). Det betyr at estimert SOC blir riktig og funksjonaliteten omtrent som i Tesla. Jeg har et litt konservativt oppsett med 110% av fartsgrensen i ABRP som gjorde at ankomstestimatet i dag ved start var 14% ift 17% da jeg kom frem. De 17 prosentene hadde ABRP inne omtrent halvveis, tenker jeg. Dette fungerer. Det som ikke fungerer er å endre ABRP i Carplay underveis - eksvs velge en annen ladestasjon.
Det som heller ikke fungerer er å få opp faktisk status på ladestasjoner underveis - heller ikke om man har lagt den som destinasjon i ABRP. Den muligheten som er i nav'en i bilen er altfor klønete å bruke i praksis og det trengs en løsning i Carplay. Chargefinder sier det skal komme og jeg håper deres løsning blir bedre enn de lite funksjonelle løsningene som er å få nå.

Edit: ABRP bekrefter at de har tatt problemet og skrudd på innmaten sin. Har kjørt ytterligere noen turer, og det fungerer virkelig helt upåklagelig. Men man må altså ha både Tronity og ABRP abonnement.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Contango på onsdag 18. august 2021, klokken 21:02
... Men man må altså ha både Tronity og ABRP abonnement.
Kjipt det der - Tronity gir nextonothing som man ikke allerede får fra Jaguar.

ABRP er greit nok, de leverer jo faktisk et produkt men hadde håpt at de integrerte direkte med  API'ene hos JLR og ikke måtte via Tronity - men det er naturligvis enklere å forholde seg til en leverandør og ikke trenge å kode for hver enkelt bil...

Contango

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 25. august 2021, klokken 22:39Kjipt det der - Tronity gir nextonothing som man ikke allerede får fra Jaguar.
Beklageligvis helt enig. Får heller ikke noe meningsfylt ut av Tronity. Batteridegraderingsestimatet deres er eksvs basert på GOM - hvilket er helt meningsløst på biler som ikke har fast konstant.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Sitat fra: Contango på onsdag 30. juni 2021, klokken 20:49
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 30. juni 2021, klokken 19:51
Da får du heller ikke fjernstyrt varme/kjøling, dører og sånt når den står i?
Nei. Men jeg har bare testet det en gang. OBD'en sto i, fikk ikke kontakt med bilen, tok OBD'en ut, kontakt med bilen.
Jeg la bort hele PCC i sommer men tok den frem igjen i går. Da testet jeg på nytt kontakten med bilen, og da virket det. Enten var jeg for utålmodig sist og ikke testet grundig nok, eller så var appen bare ustabil. Det kan muligens ha noe med wifi å gjøre også. Da jeg testet sist var bilen på wifi og kanskje gjør OBD'en noe med wifi signalet. Men uansett, PCC OBD'en er i bilen nå og jeg får kontakt med bilen i appen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

ABRP støtter nå dongle - men kun 2021 og nyere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA