Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sognefjellet med Hyundai IONIQ

Startet av Newbie2, torsdag 24. juni 2021, klokken 12:09

« forrige - neste »

Newbie2

Vi har lyst til å kjøre fra Voss til Lom i sommer. Det er ladestasjon i Gaupne så der kan jeg lade til 80% kapasitet.

Fra Gaupne til Lom er det ingen ladestasjoner. Det er 109 km. Utfordringen er at det er stigning på 1400 meter.

Noen som har kjørt her med elbil og kan si noe om forbruket?

Jeg har en Hyundai IONIQ som har rekkevidde på 311 km med fullt batterti så med 80% bør det være ca. 250 km. Dvs rekkevidden er 250 km og jeg skal kjøre 109 km så hadde det vært flatt ville det jo ikke vært noe problem, men hvor mye mer må jeg regne med å bruke når jeg skal opp til 1400 moh (fra 0 moh)? 

Breezec

Dette skal være helt uproblematisk. Kjørte denne turen i midten av mai med min Tesla Model X75D som har tilsvarende rekkevidde som din. Gaupne 57% batteri - Bismo (forbi Lom) 11% gjenværende batteri.
2022 Model 3 Performance

E-Trond

Ioniq er en veldig effektiv sak!
Vi kjørte en tur på 233 km for noen dager siden der vi blant annet kjørte gjennom Eidfjord nede ved ca 10 moh og over Hardangervidda med 1200 moh og ankom Gol med 38% på batteriet.
Noe som tilsvarer en rekkevidde på 375 km den dagen! 👍
Med 4 personer I bilen og helgebagasje.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Erik Ola Ulvestad

Kan ein anta at det å løfte bilen opp på fjellet er neglisjerbart samanlika med å presse farkosten fram gjennom luft i 100++km/t? Og med vesentlig lavare fart så er høgdemeterane inga bekymring? Litt på samme måte som at nedstiginga gir sjeldan netto gevinst. Billig i drift nedover, ja bevares, men lite påfyll på batteriet.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

E-Trond

Det kan nok stemme. Er nok hastighet som er det største problemet.

På vei ned igjen noen dager senere så fulgte jeg med på hvor mye bilen fyllte på igjen av strøm.
Fra høyeste punkt som jeg tror er Dyranut Fjellstove på 1200 moh,og ned til nedre Eidfjord,en strekning på 36 km så la batteriet på seg 6% og 22.5 km rekkevidde.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Magnus Hansen

Energi for å overvinne høyde: E=mgh
Feks bil på 1400kg 1000m opp:

1400kg*9.81m/s2*1000m = 14MJ som er 3.9kWh. Som jo tross alt er en del for biler med små batterier

Truls Antonsen

Dele på 3,6 så får en kWh. Dvs 3,9kwh. Og så kommer «flatmarks-forbruk» i tillegg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jlan

#7
Hvis du skal fram raskest mulig anbefaler jeg Tindevegen mellom Øvre Årdal og Turtagrø. Du kan lade i Øvre Årdal. Jeg har kjørt den strekningen med campingvogn, med rekkevidde 80%-10% ca. 200 km.
https://tindevegen.no/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA