Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny software

Startet av sk0yern, torsdag 24. juni 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

golo

Sitat fra: HelEl på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:58
Sitat fra: golo på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:44
Første del av oppdateringen kom for 2 uker siden men ingen del 2. Flere som opplever det?

Kom etter 2 dager. Har du god 4g dekning? Er bilen ladet til over 50% soc?
Bor i Oslo så 4G burde ikke være noe problem. Batteriet har stort sett vært over 50%.

sk0yern

Fortsatt mange som mangler 2.3, men i morgen ser det ut til at vi får vite mer om 3.0.
Så får man bare håpe den inneholder noe spennende:
SitatThe world premiere of the ID.5 and the ID.5 GTX
They are equipped with new hardware and the brand new software generation 3.0. :
The ID.5 – the elegant new E-SUV coupé from Volkswagen and the ID.5 GTX – the expressive top-of-the-line ID. model with dual-motor all-wheel drive.
Curious? We are celebrating their world premiere on November 3rd 2021 at 2 p.m. (CET).

ID4

Sitat fra: golo på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:56
Sitat fra: HelEl på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:58
Sitat fra: golo på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:44
Første del av oppdateringen kom for 2 uker siden men ingen del 2. Flere som opplever det?

Kom etter 2 dager. Har du god 4g dekning? Er bilen ladet til over 50% soc?
Bor i Oslo så 4G burde ikke være noe problem. Batteriet har stort sett vært over 50%.

Men om du kjører bilen til under 50% og så lader opp, for så å kjøre den under 50% så starter ikke oppdateringen. Bilen må parkeres over 50% uten at den står til lading. Antagelig ikke i ditt tilfelle, men nevner det. Om du ikke har fått noen oppdateringer i løpet av måneden så bør du kanskje kontakte forhandler. Ikke store forskjellen. Bitte litt raskere sw, litt bedre fonter, ellers så merker du ikke så mye. Så ingen grunn til hastverk.

daktari

V3.0 høres ut som har mye snadder!
Spotify app, app-store, forbedret travel assist, parkeringsassistent, 135 kW lading. Men dessverre mars 22...
https://www.tu.no/artikler/volkswagen-id-5-er-lansert/514762
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jambo

Ikke bare 135 kW lading, ladekurven er også optimalisert så den kan holde høy hastighet lenger, og lade 5-80 prosent på 29 minutter. Det er 9 minutter mindre enn før, men kun for vanlig ID4/5. GTX-variantene vil også lade raskere, men vil bare bruke 3 minutter mindre enn før, fordi de visstnok har et annet batteri selv om kapasiteten er den samme som for de bakhjulsdrevne. GTX skal ha en høyere peak, men klarer ikke holde den like lenge.

TJV

Har lagt merke til det noen ganger kommer et blått lys rett foran fører i lyslisten som er på dashbordet. Ganske sikker på det er kommet etter oppdateringen? Noen som vet hva det betyr? Litt uoppmerksom i trafikken?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

TJV

Er dette kommet i den nye oppdateringen eller har jeg bare lagt oftere merke til det siden mer og mer av kjøringen foregår i mørke pga årstiden?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

EV_and_ICE

Sitat fra: TJV på onsdag 03. november 2021, klokken 22:14
Er dette kommet i den nye oppdateringen eller har jeg bare lagt oftere merke til det siden mer og mer av kjøringen foregår i mørke pga årstiden?

Har merket det selv etter oppdateringen, så vil tippe det. Det skulle forekomme forbedringer på lyslisten i dashbordet, skulle reagere på flere ting uten at jeg huske hvilke 😅
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Roy Aasen


Dear ID. Drivers,
In the past few weeks, we have received many similar questions on essential topics. In the following, we have summarized the most important information according to the current status and hope that it will answer most of your questions. Further questions on these or other topics are welcome, and we will continue to make every effort to provide you with answers as quickly as possible. We ask for your understanding that we will not be able to provide more precise information on specific dates until later.

Enhancements to the We Connect ID. App
We are continuously working on improving and enhancing the app. Some new functions have already been added, most recently, for example, the preconditioning timer and the possibility of activating charging stations via the app. From the beginning of next year (2022), the app will receive additional functions that are also strongly based on your feedback (e.g. Car Finder).

Updatability of already produced vehicles from the ID. Family
Of course, we are also constantly optimizing the hardware of the ID.s - but in less finely timed steps than the software (usually with new model years or major product upgrades). It is our goal to design software updates during the year in such a way that existing ID. vehicles benefit from software improvements for as long as possible. This is possible because not all updates dig deep into the operating system or depend on new hardware.

Increasing the charging capacity via Over-the-Air (OTA) update
At the moment, the control units (ECU = electronic control unit) responsible for this are not yet updateable over-the-air. However, we are currently preparing a service campaign to which your Volkswagen partner will invite you and from which you will benefit in several ways:
You will receive a new, technologically updated 12 V battery - the actual reason for the service campaign.
At the same time, further ECUs will be made OTA updateable.
Improvements in winter performance and improvements in the experience of future OTA updates.
Please note that the prerequisite for the installation of these is ID.Software2.3.

Retrofittability of hardware (for subsequent activation of additional functions)
There are very strong technical dependencies between the vehicle components. Therefore, a partial hardware exchange does not usually lead to a securely functioning system. Of course, we will look at the possibility of subsequent hardware installation individually for each hardware update.

Errors in the use of the function - "Preferred charging times"
Various measures are currently being prepared for this and will be part of one of the upcoming update campaigns.

Range optimization at low outside temperatures
With the upcoming ID. Software update, we are introducing improvements through optimized thermal management. This reduces consumption and thus increases the range by adjusting the activation threshold of the battery heating, especially in short-haul operation. At the same time, the charging performance in winter is improved by adjusting the heating threshold for DC charging.
In a further step, the preconditioning of the high-voltage battery during AC charging is also improved. The maximum charging power will also be increased. The optimization of the heating curves for the interior in the new climate software also contributes to increasing efficiency on short journeys in winter.

As you can see, many of the improvements are based on your feedback and ideas! Thank you very much and best regards,

Your Volkswagen ID. Team

ENTO

Fikk spørsmål om oppdatering idag. Parkerte og aksepterte oppdatering. (70 min. sto det)
Kunne ikke se noe som helst forskjell noe sted. Var det 2.3 jeg fikk ?

daktari

Sitat fra: ENTO på fredag 05. november 2021, klokken 20:34
Fikk spørsmål om oppdatering idag. Parkerte og aksepterte oppdatering. (70 min. sto det)
Kunne ikke se noe som helst forskjell noe sted. Var det 2.3 jeg fikk ?
Ser ikke forskjell på del 1. Men du får bedre skiltgjenkjenning. Del 2 endrer multimedia litt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TJV

Og del 2 tar betydelig lenger tid.
Husker ikke nøyaktig, men var det så mye som 170min? 
Spiller forsåvidt ikke noe stor rolle da man bare velger et tidspunkt det passer.
Min del 2 av oppdateringen kom etter en dag eller to etter del 1 var installert.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ID4

Sitat fra: TJV på fredag 05. november 2021, klokken 22:30
Og del 2 tar betydelig lenger tid.
Husker ikke nøyaktig, men var det så mye som 170min? 
Spiller forsåvidt ikke noe stor rolle da man bare velger et tidspunkt det passer.
Min del 2 av oppdateringen kom etter en dag eller to etter del 1 var installert.

Det opplyses om 170 minutter. Hos meg tok det ca 120 minutter.

daktari

Litt nyheter om 3.0, inkl. graf over den nye ladekurven. Høyere fart hele veien unntatt det siste fra ca 85% kommer bra med. Lengre rekkevidde også.
https://auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/vw-id-software-3-punkt-0-ladeleistung-175-kw-77-kwh/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA