Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skattepliktig storkunderabatt

Startet av 1317142119, onsdag 23. juni 2021, klokken 14:20

« forrige - neste »

1317142119

Jeg har storkunderabatt hos en rekke bilprodusenter via jobben. Sist jeg kjøpte bil var det bare å sende prisforespørsel fra jobbmailen og that's it. Rabatten lå inne allerede i første svar fra forhandlerne.

Jeg har derimot fanget opp at det etter mitt forrige bilkjøp ble innført skatteplikt på storkunderabatter, som vil si at jeg, satt på spissen, skal betale skatt for å få reklame i jobbmailen min. Helt høl i hodet, men jeg klarer ikke forstå hva jeg skal skatte neste gang jeg kjøper bil. Noen som vet (og ikke tror)?

Eksempel med runde tall: jeg kjøper en bil som koster 500 000 og får 50 000 i storkunderabatt. Jeg betaler da 450 000 for bilen. Hvor mye skal jeg betale i skatt da? Er det en fast prosentsats på rabatten på 50 000?

Orbit

#1
Det er skattbart så lenge arbeidsgiver har vært med på å fremforhandle avtalen, og rabatten er større enn du ellers ville fått på egen hånd:
Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/sporsmal-og-svar---naturalytelser/
Hvis arbeidsgiver har medvirket til å fremforhandle avtalen eller bidratt til at rabatten tilbys sine ansatte, er tilknytningskravet til arbeid oppfylt.

Rabatten er i slike tilfeller en skattepliktig ytelse i arbeidsforhold forutsatt at prisen som oppnås er lavere enn den som anses allment tilgjengelig.

Selve skattesatsen avhenger av din marginalskatt, og blir et sted mellom 0 og 46,4%. Du kan regne det ut her: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/955-marginalskattkalkulator
Har du f.eks. 600 000 i lønn, vil rabatten på 50 000 i ditt eksempel beskattes med 17100 kr (34,2%).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sarepta

Jeg får rabatt både via arbeidgiver og via fagforening. Da er det bare å velge fagforeningsrabatten, siden den ikke kan beskattes.

1317142119

Bra! Dette var mye mer nyansert enn slik jeg hadde forstått det.

Trekkoppbil

Her er det vel hverken arbeidsgiver eller fagforning som gir rabatt, men enn bilforhandlere.
Blir det noe skatt av det?

Orbit

Ja. Se link ovenfor fra Skatteetaten. Dersom det er en fordel/rabatt du har fått på grunn av arbeidsgiver - selv om det ikke er arbeidsgiver som gir selve rabatten - er den skattbar.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sarepta

#6
Ser ikke noe i linken som tyder på at fagforeningsrabatt er skattepliktig. Man kan være medlem av en fagforening uten å være ansatt noe sted og medlemskap er ikke knyttet til et ansettelsesforhold. Fagforeningen kan uansett ikke håndtere dette, heller ikke mot arbeidsgiver. Innkrevingen måtte ev. skje ved at bilforhandleren oppgir rabatten direkte til skattemyndighetene. Det kan bilforhandleren ikke pålegges. Og om han ble det, så ville rabattene ganske sikkert bli gitt på en annen måte. En siste mulighet er at det er overlatt til den enkelte å vurdere om man har fått en rabatt som er skattepliktig eller en som ikke er det. Et veldig lite vanntett system, for å si det forsiktig.

Orbit

Rabatt fremforhandlet av fagforening er som du sier etter alle solemerker skattefri.

Rabatt pga arbeidsgiver skal i prinsippet innberettes av arbeidsgiver til skatteetaten. En del rabattavtaler krever bekreftelse fra arbeidsgiver på at du får km-godtgjørelse for bruk av privat bil i jobb, og da vet arbeidsgiver når rabatten er brukt. I eksempelet fra tidligere i tråden hvor det holdt å sende epost fra personlig jobb-adresse for å bekrefte tilhørighet, gjør det vanskelig for arbeidsgiver å holde oversikten.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kjetil1986

Gjelder dette også hvis man er ansatt hos et bilmerke/importør og kjøper bil til rabatterte priser?
Model 3 long range 2021

Orbit

#9
Ja.

Generelt er ansattrabatt over 13000 kr alltid skattbar (uavhengig av bransje), så lenge tilsvarende rabatt ikke kan oppnås av alle. F.eks. er rabatt for DNT- eller OBOS-medlemmer (noe alle kan oppnå med små utlegg) brukt som eksempler i Skatteetatens prinsipputtalelser. Dersom bedriften har OBOS-rabatt for kunder, kan egne ansatte får samme rabatt skattefritt uten OBOS-medlemskap. Høyere rabatt enn dette blir skattbar. Det er et fribeløp i bunn her (for tiden kr 13000), men for kapitalvarer som bil blir dette fort overskredet.

En bilforhandler som gir ekstra god rabatt til medlemmer av en spesiell fagforening eller ansatte i et annet selskap, kan ikke gi samme rabatt til egne ansatte uten å utløse skatteplikt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#10
Det er vel skatt om man ikke kan dokumenter behovet for bil i jobben med et minimum antall km og reisedager i året i arbeids medfør - slik var det i alle fall før når jeg fikk rabatt for 5 år siden. Vi har sluttet med slike rabatter da det så mye styr rundt dette da en leder må dokumenter behovet og gjette hva som skjer fremover....

Men reglene er gjerne endret etter dette.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Oddaa

Har kjøpt mange biler med storkunderabatt og aldri tenkt på at dette er en skattepliktig fordel. Saken ble enda mindre opplagt for meg nå som min far, hos samme forhandler, fikk tilsvarende rabatt som storkunderabatten uten å ha tilgang til en sånn.

Bør vel avstå fra å ta imot storkunderabatten neste gang...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trekkoppbil

#12
Hvis arbeidsgiver bruker ressurser på å skaffe rabattavtaler til ansatte, og ikke til eget bruk,  så kan det bli skattepliktig.

Ved  vanlig tilfeller  der arbeidsgiver får normale rabatter hos leverandører, eller arbeidsgiver har inngått rabattavtaler for egne innkjøp, og de ansatte nytter anledningen til å bruke de samme rabattene til private innkjøp uten at arbeidsgiver er innvolvert, så trur jeg det er sjeldent det skulle utløse skatteplikt, men det er en vurdering om  tilknyttingskravet er oppfyllt, og om det er en fordel for arbeidstaker.
Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/sporsmal-og-svar---naturalytelser/
1.7 En ansatt får rabatt ved bilkjøp fra bilfirma. Det kreves at bilen bl.a. skal brukes i jobbsammenheng. Er tilknytningskravet oppfylt?
Et bilfirma ønsker å tilby de ansatte i en bedrift rabatt ved kjøp av bil til privat formål. Arbeidsgiver i bedriften har formidlet tilbudet om rabatt til sine ansatte. Målgruppen for rabatten er ansatte i bedriften som også stiller bilen sin til disposisjon for bruk til yrkeskjøring. Bedriften er ikke kunde hos bilfirmaet. Bedriften leverer heller ikke varer og tjenester til bilfirmaet.

Hvis arbeidsgiver har medvirket til å fremforhandle avtalen eller bidratt til at rabatten tilbys sine ansatte, er tilknytningskravet til arbeid oppfylt.

Rabatten er i slike tilfeller en skattepliktig ytelse i arbeidsforhold forutsatt at prisen som oppnås er lavere enn den som anses allment tilgjengelig.
Av og til lurer jeg på om arbidsgiver oppnår bonuser på at innkjøpsavtaler blir brukt, mens det kan være en ulempe å bruke avtalene privat, da man gjerne finner bedre avtaler andre steder.
Du kan jo spørre skatteettaten om bilrabatten din er skattepliktig, og i tilfellet kan du leite deg fram på nettet etter en bedre avtale som du kunne brukt, så kan du føre opp tapet ditt på selvangivelsen.
Du kan leite på nettet etter hvilke avtaler forhandleren har med andre organisasjoner, og jeg tipper du finner bedre avtaler enn arbeidsgiveren din har. Jeg har inntrykk av at bondeorganisasjonene ofte har gode avtaler på bil og forsikring, så man kan vurdere å melde seg inn i Bondekvinnelaget. For noen år sida, var det mange tråder på forumet her, om nye bønder i byen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA