Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som vet type elbil som brenner 23.6

Startet av Roy Aasen, onsdag 23. juni 2021, klokken 11:51

« forrige - neste »

batterimannen

For meg er det mindre betryggende at bilen ikke er i en innkallingskampanje. Det vil jo si at bilen ikke nødvendigvis blir trygg etter at den får nytt batteri.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jalla

Sitat fra: Griffel på fredag 25. juni 2021, klokken 17:42
Bilen sto ikke til lading!

https://www.ao.no/elbilbrann-i-oslo-far-stor-oppmerksomhet-frykt-for-flere-alvorlige-batteribranner/s/5-128-127771
Må være grunnlag for stor uro hos produsenten Hyundai dette her.

– Modellen som tok fyr i Oslo skulle ikke innkalles for batteribytte, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge til Avisa Oslo.

Likevel tok altså batteripakka fyr. Bilen sto ikke til lading da brannen oppsto.

Bedre ble det ikke da Hyundai ble gjort oppmerksom på at det samme dag som Sinsen-brannen, brant opp en tilsvarende modell i Sør-Kora, 18 mil sør for Seoul.

Artikkelen viser også klart at vi og brannvesenet har fått et stort problem rundt bilbranner. Ja, biler har tatt fyr til alle tider, men de har stort sett vært enkle å slukke. Selv om kanskje det er færre bilbranner på elbiler så skal det mye mer til for å slokke de. Her må landes brannvesen øves, og riktig utstyr være tilgjengelig.

daktari

Stort problem å slokke?
Et teppe og en vannspreder holdt dette under kontroll. Det har de plass til i alle landets brannbiler.
Containere finnes overalt i Norge, men heisekran for å bade bilen er det færre av. Men da er det godt at et brannteppe og vann funker bra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 28. juni 2021, klokken 09:13
Stort problem å slokke?
Et teppe og en vannspreder holdt dette under kontroll. Det har de plass til i alle landets brannbiler.
Containere finnes overalt i Norge, men heisekran for å bade bilen er det færre av. Men da er det godt at et brannteppe og vann funker bra.

De har vel og mulighet for å legge en "pølse" av gummi rundt bilen, hvor "pølsa" fylles med vann og tettes videre for lekkasjer pga ujevnt underlag med fuktige filler og/eller sandsekker, og så kan de lage seg et basseng rundt bilen. Mener jeg så de gjorde en slik slukking av en batteribrann på noen bilder for ettpar år siden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#20
Her var det brann uten ladekabel i.... https://www.tv2.no/broom/14088451/

Kopi:

Elbilen som begynte å brenne i Oslo sto ikke til lading
Hyundai tilbakekaller 6.000 eksemplarer i Norge.

Mats Brustad
Publisert 23 timer siden, oppdatert 17 timer siden.

Forrige uke tok det fyr i en elbil på Sinsen i Oslo. Det viser seg at brannen startet av seg selv i batteripakken – uten at bilen var koblet til en lader.

Til Broom forteller Oslo brann- og redningsetat, at slukningsarbeidet var krevende og tok tid.

Det ble tilkalt hele syv brannbiler. Likevel klarte man ikke å slukke batteribrannen helt.

Etter hvert ble derfor bilen, en Hyundai Kona, dekket til med en brannduk. Videre måtte brannvesenet tilkalle en container, fylt med vann, for å drukne bilen i den. Her ble elbilen liggende i 72 timer.

Orbit

Det brant nok en Kona natt til 4. juli i Smedgata, men denne er mistenkt påsatt (og sannsynligvis ikke noen batteribrann):
https://www.nrk.no/nyheter/mistenker-at-bilbrann-var-pasatt-1.15563658

Dette er i tillegg til de tre elbilene (også mistenkt påsatt) som brant i Kolstadgata natt til 5. juli:
https://www.nrk.no/norge/brann-i-flere-elbiler-i-oslo-1.15564415

Kan batteribrannen som startet denne tråden fått ildspåsettere til å tro at de får en større brann ved å sette fyr på elbiler? Ildspåsettelse er et generelt problem, men en påsatt elbilbrann vil normalt "bare" bli interiør som brenner ned. På en fossilbil kan en få mer voldsomme branner med antenning av drivstoff, mens en batteribrann på elbil er en langvarig men lite spetakulær affære. Bilder av Kona'en som ble senket i en container med vann mens batteribrannen ennå pågikk så lite dramatisk ut.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jalla

Sitat fra: Orbit på mandag 05. juli 2021, klokken 10:29
Det brant nok en Kona natt til 4. juli i Smedgata, men denne er mistenkt påsatt (og sannsynligvis ikke noen batteribrann):
https://www.nrk.no/nyheter/mistenker-at-bilbrann-var-pasatt-1.15563658

Dette er i tillegg til de tre elbilene (også mistenkt påsatt) som brant i Kolstadgata natt til 5. juli:
https://www.nrk.no/norge/brann-i-flere-elbiler-i-oslo-1.15564415

Kan batteribrannen som startet denne tråden fått ildspåsettere til å tro at de får en større brann ved å sette fyr på elbiler? Ildspåsettelse er et generelt problem, men en påsatt elbilbrann vil normalt "bare" bli interiør som brenner ned. På en fossilbil kan en få mer voldsomme branner med antenning av drivstoff, mens en batteribrann på elbil er en langvarig men lite spetakulær affære. Bilder av Kona'en som ble senket i en container med vann mens batteribrannen ennå pågikk så lite dramatisk ut.
Nei, det så ikke så dramatisk ut. Men det er åpenbart mye lettere å slokke en brann i en bil med forbrenningsmotor.

Ifølge CNBC trenger man nærmere 100 000 liter vann for å slukke et brennende elektrisk bilbatteri. Til sammenlikning vil en bilbrann i en drivstoffdrevet bil kunne slukkes med rundt 1100 liter.

Ikke så hyggelig å tenke på dette i en eldre garasje under en boligblokk, eller i et garasjeanlegg hvor du ikke kommer til med kontainer og en kranbil.

Electric cars in Norway

Er vel en e-tron med skiboks som brant I Kollstadgata? Eller roter jeg? Se min bildesammenligning.

Electric cars in Norway

Larvik brannvesen har svaret på elbil brann slukking med teppe. Det fant de ut i 2017. Se video og les mer på  nrk.

https://www.nrk.no/video/297852


https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/brannteppe-for-elbiler-1.13417726

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Jalla på mandag 05. juli 2021, klokken 13:22
Ifølge CNBC trenger man nærmere 100 000 liter vann for å slukke et brennende elektrisk bilbatteri. Til sammenlikning vil en bilbrann i en drivstoffdrevet bil kunne slukkes med rundt 1100 liter.

Ikke så hyggelig å tenke på dette i en eldre garasje under en boligblokk, eller i et garasjeanlegg hvor du ikke kommer til med kontainer og en kranbil.

100 000 liter er mye vann og det må være en helt spesiell brann som trenger såpass mye vann. Det avhenger jo også i stor grad av hvordan slukkingen skjer. Dersom bilen slukkes ved å fylle et basseng under bilen eller en container så trengs vel en brøkdel.

Under en boligblokk så er nok en elbilbrann på mange måter greiere enn en fossilbilbrann. Forløpet er saktere og spredningsfaren mindre. Hovedproblemet er røykutviklingen og den lange slokketiden ved elbilbranner. Ved fossilbilbranner er forløpet raskere og det tar ikke lang tid før varmeutviklingen blir intens dersom man ikke slukker branntilløpet tidsnok. Det viktigste er jo at man unngår en hel mengde biler som brenner samtidig og svekker konstruksjonen.

I en parkeringsgarasje under en blokk er det viktig at man sørger for tilstrekkelig avløp for slukkevann samt mulighet for god avtrekk. Sprinkleranlegg er en fordel, men mange gamle parkeringsgarasjer har ikke det.

Det har vært vist eksempler på fleksible slukkebasseng og dette er nok en teknologi som kommer på plass etterhvert som antall elbiler øker tilstrekkelig til at man kan forsvare å investere i spesialutstyr.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Orbit

OBRE brukte også teppe rundt Kona'en på Sinsen. Da batteriet både inneholder brennbart og oksiderende materiale, må i tillegg temperaturen senkes for å stoppe brannen helt. Derfor en tur i vannbad etter noen timer innpakket i teppe. Så brannvesenet i Oslo ser ut til å ha fulgt gjeldende anbefalinger.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

#27
Elbiler brenner IKKE mer enn diesel og bensinbiler. Da "legger vi den ballen død" som det heter i fotball verden i EM f.eks  :D :D

Kopi:
Foreløpig er det ikke noe som tyder på at elbiler er mer utsatt for brann enn andre biler.

– Det finnes en del statistikk på elbilbranner. Vi vet at de i hvert fall ikke brenner oftere enn andre biler. Samtidig må vi huske at elbilparken er ganske ny i forhold til resten av bilparken, så spørsmålet er om vi vil se hyppigere branner når elbilene begynner å bli gamle. Det gjenstår å se. Foreløpig er det ingenting som tilsier at elbiler brenner oftere, sier han."

https://www.tu.no/artikler/brannvesenet-om-elbilbrann-mangler-den-praktiske-erfaringen/511470

hanche

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. juli 2021, klokken 14:49
Elbiler brenner IKKE mer enn diesel og bensinbiler. Da "legger vi den ballen død" som det heter i fotball verden i EM f.eks  :D :D
Nei, men enda viktigere må det være å skille mellom to typer branner i elbiler: Brann i hovedbatteriet, og andre typer brann. Brann i hovedbatteriet er nokså sjelden, så vidt jeg forstår, men til gjengjeld mer vrien å slukke. Her er det sikkert masse læringspotensial, for å si det slik. Brann som oppstår på grunn av kortslutninger i 12V-anlegget, på den annen side, vil neppe være sjeldnere for el-biler enn for fossilbiler i det lange løp.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. juli 2021, klokken 14:49
Elbiler brenner IKKE mer enn diesel og bensinbiler. Da "legger vi den ballen død" som det heter i fotball verden i EM f.eks  :D :D

Flott - men brenner de ikke bedre? Jeg mener, dersom de først tar fyr så virker det jo som helevte er løs på jord når brannvesenet kommer....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA