Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøremodus og strømforbruk

Startet av Ellaella, tirsdag 22. juni 2021, klokken 22:57

« forrige - neste »

Ellaella

Hvilken kjøremodus velger dere på langtur? Er det forskjell i strømforbruk? Stemmer det at man får lengst rekkevidde med utemmet og enpedalkjøring, eller tar jeg feil?

elektrolux

Lengst rekkevidde får en med lav hastighet og null brems/regenerering.

Enpedalkjøring medfører gjerne noe mer aggressiv kjørestil og mye unødvendig regenerering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Jeg mener at regenering gir best rekkevidde da en ikke brenner opp energi ved bremsing. Unngår en bremsing og har lav regenering så er det best,men da må en kjøre strekninger der bremsing kan unngås. I Norge er naturen slik at de fleste veier vil gi bremsing. Mange unntak selvfølgelig,så hva slags vei og hvordan en kjører tror jeg avgjør hva som er best. Jeg har testet samne strekning med id.4 i D eller B. B vinner på den strekningen,men er åpen for at på flate oversiktlige veier kan seiling,altså D,komme best ut

Ansjosfilet

Enpedalskjøring med sterk regenerering i byen og seiling på motorvei/ landevei er min vinneroppskrift.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

RJK

Litt utenom topic for tråden, men siden det er Mach-E det gjelder og lynlading, så tar jeg sjansen på å overføre det glade budskapet, Mach-E får Plug'n Charge på bl.a. Ionity!

https://motor.no/elbil/losningen-som-skal-senke-ladetiden--og-blodtrykket/201767
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ladsar

Hei!

Fikk min Mustang Mach E i forrige uke og har så smått blitt kjent med en del av funksjonene. Forstår det slik at under langkjøring er det mest økonomisk med stille modus eller "seiling" som noen kaller det. Men når skal man trykke ned "L" (regenerering) for best mulig rekkevidde? Er det under bykjøring når det blir en del bremsing? Og når man skal ned fra f.eks. Strynefjellet? Men når det er relativt flatt så er det ikke nødvendig å ha "L" i funksjon, da holder det med stille modus og lite bremsing (så sant det går selvsagt).


eltyl

I utgangspunktet best med aktiv/utemmet med en-pedal aktivert.
L dersom du ikke bruker en-pedal, da spesielt i lengre nedoverbakker.
Med en-pedal aktivert har ikke L noen funksjon.
Vil tro manuell kjøring fremfor intelligent cruisecontrol gir best rekkevidde (så bilen ikke bremser ned rett før en bakke f.eks).
Men klimakontroll er det som for meg har utgjort mest. Av med AC og e-heat gir maks, mens middelvei dersom du har klima på laveste auto-nivå.

Med og uten klimaanlegg kan på en nord-norsk sommerdag utgjøre 4-5 kWt/100km... Mye mer enn hvilken kjøremodus man velger.

Men en-pedal eller L ned en fjellovergang kan gjerne lade opptil flere prosentpoeng.

ladsar

Takk for svar!

Har lest og funnet ut at det er forskjellige meninger om hva som gir best rekkevidde. Tenker jeg skal prøve to forskjellige innstillinger som folk har hatt suksess med på langtur neste uke. Skal prøve stille modus med L aktivert. Så skal jeg prøve utemmet modus og en-pedal aktivert. Litt skeptisk til å kjøre med L aktivert hele tiden og bruk av en-pedal ned bratte bakker. Jeg har lest at noen dessverre har fått motorhavari. Men i følge verkstedet til min forhandler skal bilen min ha en oppdatering som tar hensyn til dette. Kjørte en langtur tidligere i uka (Trondheim - Bergen), da brukte jeg mest aktiv/utemmet modus uten L eller en-pedal. Brukte bare L ned fra fjellovergangene. Det var nok ikke den mest effektive kjøremåten på langtur. Men jeg skulle uansett gjøre meg kjent med bilen og hadde lagt inn mer enn nok ladestopp. Nå har vel bilen "lært" av kjøremønsteret mitt og gir meg ikke imponerende rekkevidde når jeg lader batteriet til 80%. Men håper og tror jeg får lengre estimert rekkevidde når jeg finner den beste innstillingen.   

eltyl

Rekkevidden den oppgir er veldig konservativt. Ikke legg ytterligere marginer på den.

Ikke vær redd for regen med mindre du skal ned Trollstigen. Ikke rapportert ellers og har kjørt ned mange fjelloverganger uten problem. Bratte fjell kan sspise 8% opp og gi deg 4% tilbake på vei ned. Så regen er viktig for god rekkevidde.

På 300km tur i dag sier bilens navigasjon at jeg skal ankomme på 23%, mens virkeligheten var 34%.

ladsar

Tror også det går greit, gikk fint ned fra Dovrefjellet og Strynefjellet på turen til Bergen.

Er det best å kjøre med L aktivert hele tiden når jeg har stille modus? Eller er det best å bare bruke den når jeg kjører ned fra f. eks Strynefjellet? Det er jo ganske mye kupert terreng på turen, så tenker å ha aktivert L hele tiden med mindre det er noe som tilsier at jeg ikke bør gjøre det.


Birger

L kan være aktivert hele tiden.
I følge Ford er det ingen forskjell i energiforbruket på de tre modusene. Det sagt så oppfordrer Utemmet til aktiv kjøring, men da er det personen som er problemet og ikke bilen  ;)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Radiobil1

Jeg er veldig glad i å seile. Kommer aldri å kjøpe en elbil som ikke har denne muligheten. I bykjøring kan jeg greit kjøre enpedal, men på langkjøring er det ubrukelig. Kan ha noe med at jeg hadde to VAG elbiler først som har frihjul/seiling/coasting som default, og at man må velge regenerering selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA