Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med Mach-E

Startet av geear, tirsdag 19. april 2022, klokken 14:07

« forrige - neste »

geear

Hadde Mach-E som leiebil, og må si at jeg ble litt overrasket over hvor annerledes den var enn jeg hadde forventet meg.

Kan vel si det slik at utgangspunktet er at alt er "nøytralt", "på det jevne", men på noen punkter var det avvik.

Positivt
+ Faktisk ganske morsom med bakhjulstrekk, kan få den overstyrt og styre litt på gassen selv uten å slå av elektroniske hjelpemidler. Var omtrent bare å gå hardt på gassen for å få en fin sladd ut av rundkjøringer.

Nøytral
* Ganske nøytral til infotainment fordi jeg ikke kan den godt nok og har brukt noe tid på å finne ut av alt. Fikk ikke til å snakke til navien, og vet ikke om det er mulig, føltes som et stort tilbakeskritt å sitte og taste på et tastatur på en touchskjerm igjen, fra å være vant med å bare trykke på en knapp og si "kjør til ..." og så er det ordnet. Slet også litt med plasseringen av skjermen foran rattet, endte med å justere sittestilling etter den i stedet for å justere til den mest optimale sitteposisjonen. Forsåvidt ikke noe ukjent tema fra gamledager da alle biler hadde instrumentpanel foran rattet, og man måtte justere opp og ned og frem og tilbake for å se fjernlysindikator og alt man hadde behov for.

Negativt
- Varmetrådene i frontruta er plagsomme i mørke og tunneler. Lysene til møtende biler blir "blurry". Verre enn jeg opplevde med e-Golf.
- Harde forseter med lite sidestøtte.
- En sinnsvak tuting om man går ut av bilen og lukker døra med tenningen på. Kan både den ene og andre i området problemer med blodpumpa. Helt meningsløst. Må gå an å gå ut av bilen, med tenningen på, for å hente posten, kaste søppel, tømme tanken, eller hva det måtte være.
- Girvelgeren var irriterende. Med for eksempel Tesla så veksler jeg mellom D og R i lav fart, under parkering eller annet som gjør at man skal veksle retning, enten det er i en bakke eller flatt. Det fungerer helt sømløst og effektivt, ettersom det blir null forsinkelse og man styrer alt med gasspedalen. Mach-E bråstoppa og satte park om jeg la inn R mens den enda var i bevegelse, og det kunne også være ganske fort gjort å få til. Føltes lite smidig.
- Manuell ladeluke er plagsomt når man er vant med automatisk.
- Manuell bakluke er plagsomt når man er vant med elektrisk. Vil tro det er ekstrautstyr?
- Opplevdes ikke som noe som helst bedre på støy med 225/60-18" Michelin piggfrie kontra 255/40-20" Conti på Model Y.
- Positivt med frunk, men overraskende lite plass i bagasjerommet, som for oss er primærrommet. Første jeg tenkte da jeg åpnet var at det knapt var mer plass enn i e-Golf. Kanskje e-Niro. Med frunken hjelper det såklart, men bak må den være mye mindre enn konkurrenter i tilsvarende klasse.
- Overraskende stiv og stumpete, selv med piggfrie 18". Gikk fra/til Model Y med 20" før og etter, og Mach-E opplevdes på ingen måte som mer komfortabel.

Overraskende at det er så lite kritikk her inne med tanke på støy og komfort på Mach-E. Med Y Performance i tankene så er det naturlig å se også på Mach-E GT, som er oppgitt til samme tid fra 0-100, men den ble ikke spesielt aktuell for min del. Også litt skuffende at den har maks effekt tilgjengelig kun i fem sekunder, selv om det holder for norske fartsgrenser uten henger, så er det et lite skår i eventuell glede med en såpass sprek bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA