Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3D-printet oppbevaringsboks for senterkonsoll

Startet av mroek, tirsdag 22. juni 2021, klokken 18:48

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Olemann på fredag 25. juni 2021, klokken 23:21
Ser jeg er omtalt her, så prøver gi en retning på det jeg tenker.

Regner med at moderator vil kunne komme på banen her og utdype, jeg har ingen roller i dette Forum.

Men, dette er en bra start for å lese seg litt opp på habilitet og interesser og interessekonflikt.  Vil tro at den for mange er opplysende.

https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Interessekonflikt

Skal jeg oppfatte den linken som et svar på spørsmålet jeg stilte deg? Da må jeg jo eventuelt tolke det, og det var det jeg ville unngå. Så selv om du ikke har noen annen rolle på forumet enn å være en vanlig bruker, så kan du jo svare på dette spørsmålet:

Kan jeg, etter din mening, poste bilder/video og fortelle om noe jeg har designet for en gitt bilmodell i modellens undergruppe, gitt at jeg ikke nevner at filene er til salgs eller linker til hvor?

Ja eller nei?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann

#31
Har du spandert 20 minutter på å lese og reflektere over innholdet i den linken jeg fant fram til deg?  ;)
Vil tro at et ja/nei fra meg har minimal interesse, jeg er i alle fall ikke interesser i dine eller andres ja/nei, det som derimot er interessant er dine/andres utdypende refleksjoner rundt tema.  Det kan være lærerikt. Ja/nei har ingen interesse.

Såpass viktig tema dette at det burde vært bragt fram i en egen tråd. Ikke første gang jeg ser dette diskutert, og som her var det da også trigget av en som fikk sitt innlegg flyttet og ikke var begeistret for det.

Sitat fra: mroek på lørdag 26. juni 2021, klokken 00:50
Sitat fra: Olemann på fredag 25. juni 2021, klokken 23:21
Ser jeg er omtalt her, så prøver gi en retning på det jeg tenker.

Regner med at moderator vil kunne komme på banen her og utdype, jeg har ingen roller i dette Forum.

Men, dette er en bra start for å lese seg litt opp på habilitet og interesser og interessekonflikt.  Vil tro at den for mange er opplysende.

https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Interessekonflikt

Skal jeg oppfatte den linken som et svar på spørsmålet jeg stilte deg? Da må jeg jo eventuelt tolke det, og det var det jeg ville unngå. Så selv om du ikke har noen annen rolle på forumet enn å være en vanlig bruker, så kan du jo svare på dette spørsmålet:

Kan jeg, etter din mening, poste bilder/video og fortelle om noe jeg har designet for en gitt bilmodell i modellens undergruppe, gitt at jeg ikke nevner at filene er til salgs eller linker til hvor?

Ja eller nei?

mroek

Sitat fra: Olemann på lørdag 26. juni 2021, klokken 16:05
Har du spandert 20 minutter på å lese og reflektere over innholdet i den linken jeg fant fram til deg?  ;)
Vil tro at et ja/nei fra meg har minimal interesse, jeg er i alle fall ikke interesser i dine eller andres ja/nei, det som derimot er interessant er dine/andres utdypende refleksjoner rundt tema.  Det kan være lærerikt. Ja/nei har ingen interesse.

Såpass viktig tema dette at det burde vært bragt fram i en egen tråd. Ikke første gang jeg ser dette diskutert, og som her var det da også trigget av en som fikk sitt innlegg flyttet og ikke var begeistret for det.

Sitat fra: mroek på lørdag 26. juni 2021, klokken 00:50
Sitat fra: Olemann på fredag 25. juni 2021, klokken 23:21
Ser jeg er omtalt her, så prøver gi en retning på det jeg tenker.

Regner med at moderator vil kunne komme på banen her og utdype, jeg har ingen roller i dette Forum.

Men, dette er en bra start for å lese seg litt opp på habilitet og interesser og interessekonflikt.  Vil tro at den for mange er opplysende.

https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Interessekonflikt

Skal jeg oppfatte den linken som et svar på spørsmålet jeg stilte deg? Da må jeg jo eventuelt tolke det, og det var det jeg ville unngå. Så selv om du ikke har noen annen rolle på forumet enn å være en vanlig bruker, så kan du jo svare på dette spørsmålet:

Kan jeg, etter din mening, poste bilder/video og fortelle om noe jeg har designet for en gitt bilmodell i modellens undergruppe, gitt at jeg ikke nevner at filene er til salgs eller linker til hvor?

Ja eller nei?

Jeg var jo interessert i et ja/nei fra deg, ellers hadde jeg ikke spurt. Jeg registrerer at du ikke vil svare, og det er jo dumt. Å poste en generell link om habilitet og interessekonflikt er ikke så interessant, men om jeg da skal tvinges til å tolke hva du mener, så må jeg jo da tro at du mener uansett hva jeg gjør, så kan jeg ikke poste noe som helst rundt mine design (som ikke er gratis) i noen tråd som ikke er i kjøp og salg.

Kan du bekrefte det, eller vil du rett og slett ikke svare? I så fall er det jo ikke mye poeng i å debattere. Jeg spør om et konkret svar, siden du nå har valgt å engasjere deg i debatten.

Det er også interessant at det faktisk ikke finnes noen nedfelt regel om dette her inne, kun praksis fra moderatorene. Det er også uheldig, det ville vært bedre om det var noen håndfaste regler å moderere etter.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann

Da er vi nok uenige.  Jeg synes dine refleksjoner er viktige, ikke dine konklusjoner. De interesser meg lite. Registrerer at du tenker annerledes.  Og, a pro pos konkrete spørsmål og fravær av svar, jeg spurte om du har spandert 20 minutter på å lese og reflektere over linken, fristes til å skrive som du gjør, Ja/nei svar takk. 

Kommer tilbake i morgen med mer, men nå er det lørdagskveld og annet frister mer :)

Og moderator; kanskje de vil opplyse, interessant om det ikke finnes noe nedfelt om dette.  Det burde det gjøre.

Sitat fra: mroek på lørdag 26. juni 2021, klokken 17:58
Sitat fra: Olemann på lørdag 26. juni 2021, klokken 16:05
Har du spandert 20 minutter på å lese og reflektere over innholdet i den linken jeg fant fram til deg?  ;)
Vil tro at et ja/nei fra meg har minimal interesse, jeg er i alle fall ikke interesser i dine eller andres ja/nei, det som derimot er interessant er dine/andres utdypende refleksjoner rundt tema.  Det kan være lærerikt. Ja/nei har ingen interesse.

Såpass viktig tema dette at det burde vært bragt fram i en egen tråd. Ikke første gang jeg ser dette diskutert, og som her var det da også trigget av en som fikk sitt innlegg flyttet og ikke var begeistret for det.

Sitat fra: mroek på lørdag 26. juni 2021, klokken 00:50
Sitat fra: Olemann på fredag 25. juni 2021, klokken 23:21
Ser jeg er omtalt her, så prøver gi en retning på det jeg tenker.

Regner med at moderator vil kunne komme på banen her og utdype, jeg har ingen roller i dette Forum.

Men, dette er en bra start for å lese seg litt opp på habilitet og interesser og interessekonflikt.  Vil tro at den for mange er opplysende.

https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Interessekonflikt

Skal jeg oppfatte den linken som et svar på spørsmålet jeg stilte deg? Da må jeg jo eventuelt tolke det, og det var det jeg ville unngå. Så selv om du ikke har noen annen rolle på forumet enn å være en vanlig bruker, så kan du jo svare på dette spørsmålet:

Kan jeg, etter din mening, poste bilder/video og fortelle om noe jeg har designet for en gitt bilmodell i modellens undergruppe, gitt at jeg ikke nevner at filene er til salgs eller linker til hvor?

Ja eller nei?

Jeg var jo interessert i et ja/nei fra deg, ellers hadde jeg ikke spurt. Jeg registrerer at du ikke vil svare, og det er jo dumt. Å poste en generell link om habilitet og interessekonflikt er ikke så interessant, men om jeg da skal tvinges til å tolke hva du mener, så må jeg jo da tro at du mener uansett hva jeg gjør, så kan jeg ikke poste noe som helst rundt mine design (som ikke er gratis) i noen tråd som ikke er i kjøp og salg.

Kan du bekrefte det, eller vil du rett og slett ikke svare? I så fall er det jo ikke mye poeng i å debattere. Jeg spør om et konkret svar, siden du nå har valgt å engasjere deg i debatten.

Det er også interessant at det faktisk ikke finnes noen nedfelt regel om dette her inne, kun praksis fra moderatorene. Det er også uheldig, det ville vært bedre om det var noen håndfaste regler å moderere etter.

mroek

Sitat fra: Olemann på lørdag 26. juni 2021, klokken 18:33
Da er vi nok uenige.  Jeg synes dine refleksjoner er viktige, ikke dine konklusjoner. De interesser meg lite. Registrerer at du tenker annerledes.  Og, a pro pos konkrete spørsmål og fravær av svar, jeg spurte om du har spandert 20 minutter på å lese og reflektere over linken, fristes til å skrive som du gjør, Ja/nei svar takk. 

Kommer tilbake i morgen med mer, men nå er det lørdagskveld og annet frister mer :)

Og moderator; kanskje de vil opplyse, interessant om det ikke finnes noe nedfelt om dette.  Det burde det gjøre.

Sitat fra: mroek på lørdag 26. juni 2021, klokken 17:58
Sitat fra: Olemann på lørdag 26. juni 2021, klokken 16:05
Har du spandert 20 minutter på å lese og reflektere over innholdet i den linken jeg fant fram til deg?  ;)
Vil tro at et ja/nei fra meg har minimal interesse, jeg er i alle fall ikke interesser i dine eller andres ja/nei, det som derimot er interessant er dine/andres utdypende refleksjoner rundt tema.  Det kan være lærerikt. Ja/nei har ingen interesse.

Såpass viktig tema dette at det burde vært bragt fram i en egen tråd. Ikke første gang jeg ser dette diskutert, og som her var det da også trigget av en som fikk sitt innlegg flyttet og ikke var begeistret for det.

Sitat fra: mroek på lørdag 26. juni 2021, klokken 00:50
Sitat fra: Olemann på fredag 25. juni 2021, klokken 23:21
Ser jeg er omtalt her, så prøver gi en retning på det jeg tenker.

Regner med at moderator vil kunne komme på banen her og utdype, jeg har ingen roller i dette Forum.

Men, dette er en bra start for å lese seg litt opp på habilitet og interesser og interessekonflikt.  Vil tro at den for mange er opplysende.

https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Interessekonflikt

Skal jeg oppfatte den linken som et svar på spørsmålet jeg stilte deg? Da må jeg jo eventuelt tolke det, og det var det jeg ville unngå. Så selv om du ikke har noen annen rolle på forumet enn å være en vanlig bruker, så kan du jo svare på dette spørsmålet:

Kan jeg, etter din mening, poste bilder/video og fortelle om noe jeg har designet for en gitt bilmodell i modellens undergruppe, gitt at jeg ikke nevner at filene er til salgs eller linker til hvor?

Ja eller nei?

Jeg var jo interessert i et ja/nei fra deg, ellers hadde jeg ikke spurt. Jeg registrerer at du ikke vil svare, og det er jo dumt. Å poste en generell link om habilitet og interessekonflikt er ikke så interessant, men om jeg da skal tvinges til å tolke hva du mener, så må jeg jo da tro at du mener uansett hva jeg gjør, så kan jeg ikke poste noe som helst rundt mine design (som ikke er gratis) i noen tråd som ikke er i kjøp og salg.

Kan du bekrefte det, eller vil du rett og slett ikke svare? I så fall er det jo ikke mye poeng i å debattere. Jeg spør om et konkret svar, siden du nå har valgt å engasjere deg i debatten.

Det er også interessant at det faktisk ikke finnes noen nedfelt regel om dette her inne, kun praksis fra moderatorene. Det er også uheldig, det ville vært bedre om det var noen håndfaste regler å moderere etter.

Ja, jeg kan bekrefte at jeg har lest linken din, men jeg brukte mye mindre enn 20 minutter på det, selv om jeg leste alt. Hva spesifikt er det på den linken du mener er relevant her (altså utover at linken generelt omhandler temaet interessekonflikt)?

Du synes refleksjoner er mer interessant enn ja/nei, men du presenterer jo selv ingen refleksjoner utover å poste den linken. Ut fra det må jeg da tolke hva du mener, og jeg presenterte da et spesifikt scenario som kan besvares med ja/nei. Det gjorde du ikke, og da ser jeg ikke hvordan vi kan komme videre her.

Om vi et øyeblikk ser bort fra manglen på nedfelte regler, så ser jeg at det å poste innholdet, samt inkludere link til hvor filene kan kjøpes, lett vil oppfattes som en annonse, selv om det fra min side i like stor grad dreier seg om å vise frem det jeg har funnet opp/designet (og med et håp om at noen også vil kjøpe filene).

Det jeg nå lurer på er om det ikke finnes mulighet for meg å poste innholdet mitt på dette forumet andre steder enn her i kjelleren. Det vil jo være mulig for folk å finne nedlastingssiden via Google også, selv om jeg ikke poster link eller besvarer spørsmål om hvor filene kan finnes.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Jeg kaster inn denne linken, så får man opp alle uleste emner, og da dukker også kjøp/salg-annonser opp, i tillegg til saker fra sider man kanskje ikke vanligvis deltar i.

https://elbilforum.no/index.php?action=unread;all;start=0

Når det gjelder den linken fra @Oleman, så går jo den spesifikt på interessekonflikt for wikipedia. For at de skal fremstå som uhildet og ufarget, så har de da regler mot at man editerer/modererer/skriver innlegg om seg selv og sine produkter, da det fort kan få en farget fremstilling. Den er derfor veldig relevant for dem, men jeg synes den er et bomskudd i diskusjonen her inne.

Saken her er om man i et åpent forum kan omtale custom made løsninger for å vise at det finnes en løsning på et problem folk kan ha eller ikke. Dette er altså veldig småskala, og ikke profesjonelle produsenter, slik jeg ser det.

Jeg mener det må være lov å vise frem produktet  som et hvilket som helst DIY-produkt, informere om at man selv har designet det/laget "template" og fortelle kort og konsist om hva det skal gjøre inkludert bilde av selve produktet og kanskje ett der det er montert/i bruk.

Og så kan man linke til innlegget på kjøp og salg for mer info, som hvordan man kan skaffe det og eventuelt pris på produktet.

Men det bør og begrenses til dette ene innlegget, slik at forum ikke brukes som reklamekanal. Og det er jo da ikke i nærheten det samme som endel andre som driver profesjonelt, men fremdeles deltar i diverse diskusjoner der folk ber om  info, og det legges inn bilder og pris på produkter direkte i innlegg, og lenkes til egen nettbutikk.

I tilfelle det som skjer her bør direkte flyttes til kjøp og salg, så bør moderator ta en god runde rundt, og slå vel så hardt ned på slik virksomhet, for dette fremstår som vel strengt tolket. Og folk bør behandles relativt likt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Olemann

#36
Gode refleksjoner i siste innlegg her.
Et par kommentarer:  Min link til WP er relevant, ikke fordi den omhandler skribenter på WP, som selvsagt er irrelevant, men fordi den belyser interesser og interessekonflikt.
Dette forum er for elbilentusiaster som åpenbart har mange interesser, noen er kanskje til og med bilselgere hos et bilmerke som diskuteres her inne. Andre er "bare" brukere.
Noen har interesser av å selge produkter og tjenester, det jeg ofte har sett er produkter relatert til såkalt "detailing", understellsbehandling og ekstrautstyr av ulikt slag.
Da blir interessekonflikt viktig og interessant.   
Mulig jeg er strengere enn folk flest, men reagerer negativt når venner på sin FB publiserer annonse for en leilighet de skal selge, når denne allerede ligger på FINN.
En ting er om de vil selge under markedspris til sine venner, det er flott og prisverdig, publiser i vei!
MEN; Når annonsen allerede ligger på FINN så ER den i markedet allerede, til høystbydende.  Da er publisering på Facebook bare misbruk av venner, altså bruk av venner som en gratis markedskanal.  Det har jeg ikke bedt om, og ønsker ikke å være.  En venn er en venn, en selger er selger.  Ulike roller.

Her på dette forum diskuterer vi og deler erfaringer.  Om jeg var VW selger kan jeg ikke skryte av bilen min her inne, fordi jeg ikke "bare" er bruker.  Jeg er også aktør/selger.   Om jeg skrøt, så må det i det minste legges i sgnaturen  "Ansatt hos Møller som VW selger etc."

Selvsagt er det gråsoner her inne, kan jeg f.eks. tipse om et produkt som jeg mener er helt topp, dersom min nabo er produsenten?  Jeg vil mene ja, gitt at jeg ikke mottar noen fordeler av dette fra min nabo, og helst bør ikke naboen få vite om at jeg tipser om hans produkt, for å unngå noen form for belønning fra han.

Denne konkrete saken som her drøftes ble håndtert korrekt når den ble flyttet, fordi produktlinker/salg der bruker selv linker inn hører hjemme under Kjøp/Salg.
Så ser jeg at ulike løsninger for å "komme rundt" dette er diskutert, og der er det gråsoner, jeg har ikke behov for å mene mye om det, men moderator bør komme på banen.
I alle fall bør klare retningslinjer finnes, og som en skriver, det må praktiseres likt for alle.

Generelt er det en trend at i sosiale media er det mye inkompetanse på dette feltet, i "gamle dager" visse de fleste lobbyister hvordan de skulle oppføre seg, nå er disse ofte i 18-25 års alderen  og kaller seg heller ifluensere,
men er det snakk om kommersiell aktivitet er det irrelevant hva man kaller seg.

Mange brukerforum sliter med det samme, vi brukere her inne er selvsagt et yndet marked som mange vil nå, i tillegg er det gratis å nå oss, dermed vil mange fristes.

Igjen: Utfordrer moderator til å komme med veiledning.  Og, bør denne tråden flyttes her fra "kjelleren" og til egen sentral tråd så alle ser den?

mroek

@RJK: Jeg tror mange bare går direkte til de underforumene man er interessert i, og i liten grad bruker den linken du nevner. Uten at det egentlig berører diskusjonen her. Sånn ellers er vi på linje, ser det ut for. Jeg ser ikke egentlig noen prinsipiell forskjell på å linke direkte kontra å linke via en tråd her på kjøp og salg.

@Olemann: Jeg registrerer at du fremdeles ikke vil flagge ditt syn konkret, selv om jeg har spurt deg om det. Jeg spør fordi jeg er interessert, og siden du er opptatt av habilitet/interessekonflikt, så kan jo ikke jeg vite om du f.eks har en egeninteresse i å få flyttet denne tråden bort fra undergruppen den opprinnelig var postet i. Teoretisk kan man jo tenke seg at du jobber med et tilsvarende produkt, og dermed har interesse av å rapportere min post til moderator for å få den mindre synlig.

Jeg må understreke at dette er en illustrasjon for å understreke et poeng, og ikke noe jeg tror er reelt.

Jeg har vært i kontakt med moderator, men uten å få noen konkret avklaring, og heller ingen link til nedfelte regler. Jeg fikk en henvisning til brukeravtalen man får opp ved registrering, men den nevner ikke kjøp og salg spesifikt, kun dette med "referrals", som i all hovedsak er/var et Tesla- og Tibber-fenomen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann

Jeg synes som sagt moderator bør komme med noen bevingede og avklarende ord her. Dette er et spørsmål som angår mange.  Hele tråden kan gjerne kopieres inn i egen tråd og legges opp på mer synlig sted, men dette har jeg allerede foreslått før.

Min eneste egeninteresse i dette er at dette fine forumet holdes rent for kjøp og salg, som mange vil skjønne av mitt forrige innlegg er jeg lei av all tilfeldig, ureflektert, ubetalt, snikreklame etc i sosiale media og bruker derfor av min tid, helt gratis, på å bidra også i tråder som denne. Hvor mye det nytter kan et dog stilles spørsmål ved, det innser jeg.
Skjønner derfor ikke hensikten med å antyde at jeg har egeninteresser i dette, i alle fall ikke når det også sies at det ikke er noe man tror er reelt. En ikke-reell egeninteresse er for meg et nytt og uforståelig begrep.
Ikke har jeg rapport noe som helst heller, det har jeg også forklart tidligere - nettopp fordi dialog er viktigere enn rapportering. 

Mitt syn er fortsatt at man ikke skal kjøpe/selge, eller drive kommers i trådene her. Gir man noe bort så er det etter mitt syn helt OK, da har man ingen annen interesse enn å bidra og støtte forumets entusiaster.  Selger man noen har man åpenbart egeninteresse.  Det samme om noen nærstående selger noe.
Gir man opp sin egeninteresse, altså ikke krever betalt, så kan man publisere hva man vil, vil jeg tro.
Det å linke via en omvei gjør ikke at egeninteresser forsvinner, så det er en omgåelse og ingen løsning.

Så kan man selvsagt hevde at det er synd at glupe produkter som mange vil ha ikke kan markedsføres i diskusjonstrådene.  Jeg er likevel glad for at det er slik, da slipper vi den gummistrikken som moderne markedsføring er, mer og mer skjult og mer og mer lik redaksjonelt innhold.  Denne kampen må vi ikke gi opp, selv om det er motbakke.
Gråsoner har jeg allerede berørt, håper moderator tar opp tråden snart også der.

Kan moderator bekrefte at han/hun følger denne tråden og ev. vil oppklare det prinsipielle og gråsonene her?

mroek

Sitat fra: Olemann på søndag 27. juni 2021, klokken 19:18
Skjønner derfor ikke hensikten med å antyde at jeg har egeninteresser i dette, i alle fall ikke når det også sies at det ikke er noe man tror er reelt. En ikke-reell egeninteresse er for meg et nytt og uforståelig begrep.
Ikke har jeg rapport noe som helst heller, det har jeg også forklart tidligere - nettopp fordi dialog er viktigere enn rapportering. 

Jeg skrev at det var en illustrasjon for å understreke et poeng, det var altså ikke en reell antydning om noe som helst, og det har du jo forstått, så hvorfor sier du det da?

Sånn ellers var dette innlegget mer tydelig enn dine foregående, og jeg tolker det som et klart nei på mitt spørsmål. Jeg (eller andre) kan altså ikke poste denne typen innhold andre steder enn her nede etter din oppfatning.

Da blir neste spørsmål hvordan du ser for deg at reglene burde se ut. Hvordan skal du tette smutthull, og hvor mye etterforskning forventer du at moderatorer må gjøre for å sikre at det ikke kan finnes noen interessekonflikter? Eller ser du for deg et angiversystem der andre brukere må rapportere brudd? I så fall vil det være umulig å sikre lik behandling av alle.

Jeg mener jo at forumet blir dårligere om det ikke er lov å poste ting som jeg har gjort, og jeg mener videre at skal det lages regler, så bør de formuleres for å unngå angiveri og unødig arbeid for moderatorer. Helt konkret mener jeg at poster som min bør være greit, men gjerne uten direktelink til salgssiden eller å si at noe koster penger.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann

Jeg har brukt mye tid på dette nå, og jeg har utfordret moderator, eller eier av siden kan gjerne også stille opp, til å klargjøre regler.

Takker for tilliten ved å invitere meg til å skrive reglene for dette, har rett nok skrevet mye om slikt i min profesjonelle karriere, og kan mye om både juss og praksis for dette, men har ingen planer om å gjøre mer enn jeg allerede har gjort her.  Skal det skrives systemer for angiveri er jeg enda mindre interessert.

Tror alle som har lest mine mange innlegg nå har fått med seg hva jeg mener, i alle fall velger jeg å avrunde mine bidrag i dette, og som sagt; jeg håper moderator eller eier kommer på banen og klargjør regelverket.

Sitat fra: mroek på søndag 27. juni 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Olemann på søndag 27. juni 2021, klokken 19:18
Skjønner derfor ikke hensikten med å antyde at jeg har egeninteresser i dette, i alle fall ikke når det også sies at det ikke er noe man tror er reelt. En ikke-reell egeninteresse er for meg et nytt og uforståelig begrep.
Ikke har jeg rapport noe som helst heller, det har jeg også forklart tidligere - nettopp fordi dialog er viktigere enn rapportering. 

Jeg skrev at det var en illustrasjon for å understreke et poeng, det var altså ikke en reell antydning om noe som helst, og det har du jo forstått, så hvorfor sier du det da?

Sånn ellers var dette innlegget mer tydelig enn dine foregående, og jeg tolker det som et klart nei på mitt spørsmål. Jeg (eller andre) kan altså ikke poste denne typen innhold andre steder enn her nede etter din oppfatning.

Da blir neste spørsmål hvordan du ser for deg at reglene burde se ut. Hvordan skal du tette smutthull, og hvor mye etterforskning forventer du at moderatorer må gjøre for å sikre at det ikke kan finnes noen interessekonflikter? Eller ser du for deg et angiversystem der andre brukere må rapportere brudd? I så fall vil det være umulig å sikre lik behandling av alle.

Jeg mener jo at forumet blir dårligere om det ikke er lov å poste ting som jeg har gjort, og jeg mener videre at skal det lages regler, så bør de formuleres for å unngå angiveri og unødig arbeid for moderatorer. Helt konkret mener jeg at poster som min bør være greit, men gjerne uten direktelink til salgssiden eller å si at noe koster penger.

mroek

Sitat fra: Olemann på søndag 27. juni 2021, klokken 20:28
Jeg har brukt mye tid på dette nå, og jeg har utfordret moderator, eller eier av siden kan gjerne også stille opp, til å klargjøre regler.

Takker for tilliten ved å invitere meg til å skrive reglene for dette, har rett nok skrevet mye om slikt i min profesjonelle karriere, og kan mye om både juss og praksis for dette, men har ingen planer om å gjøre mer enn jeg allerede har gjort her.  Skal det skrives systemer for angiveri er jeg enda mindre interessert.

Tror alle som har lest mine mange innlegg nå har fått med seg hva jeg mener, i alle fall velger jeg å avrunde mine bidrag i dette, og som sagt; jeg håper moderator eller eier kommer på banen og klargjør regelverket.

Sitat fra: mroek på søndag 27. juni 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Olemann på søndag 27. juni 2021, klokken 19:18
Skjønner derfor ikke hensikten med å antyde at jeg har egeninteresser i dette, i alle fall ikke når det også sies at det ikke er noe man tror er reelt. En ikke-reell egeninteresse er for meg et nytt og uforståelig begrep.
Ikke har jeg rapport noe som helst heller, det har jeg også forklart tidligere - nettopp fordi dialog er viktigere enn rapportering. 

Jeg skrev at det var en illustrasjon for å understreke et poeng, det var altså ikke en reell antydning om noe som helst, og det har du jo forstått, så hvorfor sier du det da?

Sånn ellers var dette innlegget mer tydelig enn dine foregående, og jeg tolker det som et klart nei på mitt spørsmål. Jeg (eller andre) kan altså ikke poste denne typen innhold andre steder enn her nede etter din oppfatning.

Da blir neste spørsmål hvordan du ser for deg at reglene burde se ut. Hvordan skal du tette smutthull, og hvor mye etterforskning forventer du at moderatorer må gjøre for å sikre at det ikke kan finnes noen interessekonflikter? Eller ser du for deg et angiversystem der andre brukere må rapportere brudd? I så fall vil det være umulig å sikre lik behandling av alle.

Jeg mener jo at forumet blir dårligere om det ikke er lov å poste ting som jeg har gjort, og jeg mener videre at skal det lages regler, så bør de formuleres for å unngå angiveri og unødig arbeid for moderatorer. Helt konkret mener jeg at poster som min bør være greit, men gjerne uten direktelink til salgssiden eller å si at noe koster penger.

Den er grei, du har klargjort ditt syn tilstrekkelig for min del, men jeg synes likevel at siden du har en så sterk mening om dette, så er det interessant å høre hvordan du mener problemet kan håndteres. Jeg er selvfølgelig enig i at det er forumets eiere og moderatorer som skal bestemme dette, men de er jo foreløpig ganske så fraværende, og jeg vil gjerne høre ditt forslag. Jeg har redegjort for mitt forslag, men jeg er jo inhabil siden jeg har lyst til å kunne vise frem tingene mine der det faktisk er naturlig. Som uhildet og åpenbart sterk meningsbærer kan jo du presentere din løsning?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Elbilforum admin

Salg og kjøp via forumet har alltid vært vurdert som et fremmedelement.  Det er også derfor det er plassert i sitt eget underforum.
Men samtidig så er det forskjell på reklame fra en stor bedrift og en bruker som som har en lys idé.
Forum som bl.a. dette er videre avhengig av sine brukere, så derfor inviterer jeg alle til å delta i avstemmingen som jeg har lagt ut.  Den løper i sju dager.

Alternativet med full pakke om salg i underforumet for bilmodellen er utelukket.  Det må være noe mer diskret.

Er det noen som har flere alternativ som burde ha vært vurdert, så skriv om disse i en ny post i denne tråden.

Jeg gjør videre oppmerksom på at jeg som moderator ikke står fritt til å avgjøre dette spørsmålet åleine. 

mroek

Sitat fra: Elbilforum admin på mandag 28. juni 2021, klokken 12:07
Salg og kjøp via forumet har alltid vært vurdert som et fremmedelement.  Det er også derfor det er plassert i sitt eget underforum.
Men samtidig så er det forskjell på reklame fra en stor bedrift og en bruker som som har en lys idé.
Forum som bl.a. dette er videre avhengig av sine brukere, så derfor inviterer jeg alle til å delta i avstemmingen som jeg har lagt ut.  Den løper i sju dager.

Alternativet med full pakke om salg i underforumet for bilmodellen er utelukket.  Det må være noe mer diskret.

Er det noen som har flere alternativ som burde ha vært vurdert, så skriv om disse i en ny post i denne tråden.

Jeg gjør videre oppmerksom på at jeg som moderator ikke står fritt til å avgjøre dette spørsmålet åleine.

Flott at dere kommer på banen her, men jeg tipper avstemningen vil gå nokså upåaktet hen i denne tråden, er vel primært de som har deltatt i tråden som vil se det.

Alternativ 1 er etter min mening altfor vidt. Når "minner" det om kjøp og salg? Det gjør det åpenbart om det ligger direktelinker til hvor noe kan kjøpes, men hva om det ikke gjør det, og leseren selv må finne informasjonen? Da vil kanskje person A synes at det "minner" om kjøp og salg, mens person B ikke gjør det. Det alternativet vil jo også omfatte samtlige poster hvor noen nevner et produkt de har funnet, og som kan kjøpes. Hvis man ikke setter seg inn i saken (og nå er denne tråden blitt temmelig tung å lese, det må vi være ærlige på), så tror jeg manges førstereaksjon vil være dette alternativet, og det gjør avstemningen temmelig ubalansert.

Jeg synes derfor det er bedre med helt konkrete alternativer, som de to andre du har formulert.

Sånn ellers er jeg jo (ikke uventet) enig i at det er synd om man skal undertrykke lyse idéer fra brukere på det grunnlaget som her er gjort (men jeg er jo inhabil, selvfølgelig). Det er ikke lett å formulere en enkel og god regel for dette, så noe skjønn vil det alltid måtte være.

Jeg har jo brukt litt tid på dette forumet det siste året, og det er svært få poster som mine, og dette er første gang noen har reagert negativt (av årsaker jeg kun kan spekulere i).

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

amrois

Jeg opplever dette som en dilletantisk diskusjon om det som burde være et ikke-tema. Mroek lager smarte løsninger som folk har glede av, og ønsker symbolsk betaling for jobben han har gjort på sin fritid. Vær så snill å la oss fortsette å få tilgang til det han lager, og glem hele denne saken. Jeg ser ingen andre enn Olemann som ser ut til å ha problemer med dette. Til Olemann må jeg dessuten si at jeg setter stor pris på at venner som selger hus legger det ut på sosiale medier slik at jeg får mulighet til å anbefale andre venner å se på dette. Dine preferanser er dine, og er trolig langt fra normen i samfunnet.
ID4 Pro Perf Tech

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA