Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3D-printet oppbevaringsboks for senterkonsoll

Startet av mroek, tirsdag 22. juni 2021, klokken 18:48

« forrige - neste »

mroek

Moderator bestemmer jo, men jeg synes personlig det er i en gråsone at innlegg som dette skal tvinges til kjøp og salg (og jeg finner heller ikke at det står skrevet noe sted). Hva om jeg hadde postet innlegget, men ikke linket til produktsiden på Cults, men i stedet til profilen min på Cults, samt unnlatt å skrive at filene var til salgs? Da kunne det jo ikke vært et problem, like lite som det ville vært om noen andre hadde postet direkte link til produktet.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann


Det er åpenbart salg når noe koster penger.

Men, prøv som jeg har sagt tidligere, legg filen ut som vedlegg i selve innlegget ditt, og gi den fritt til alle entusiaster her inne uten å kreve betalt.  Da vil jeg tro det er helt OK.  Koster noe penger er det åpenbart kjøp og salg.

mroek

Sitat fra: Olemann på torsdag 24. juni 2021, klokken 12:52

Det er åpenbart salg når noe koster penger.

Men, prøv som jeg har sagt tidligere, legg filen ut som vedlegg i selve innlegget ditt, og gi den fritt til alle entusiaster her inne uten å kreve betalt.  Da vil jeg tro det er helt OK.  Koster noe penger er det åpenbart kjøp og salg.

Jeg har altså valgt å be om noen få kroner i bytte for disse filene, og det synes jeg ikke er urimelig.

Jeg har forøvrig også inngått en avtale med en norsk bedrift nå, så om noen vil kjøpe ferdig printet del så kan de gjøre det herfra:

https://dddprint.no/nettbutikk/bil-2/vw-id-4/ekstrautstyr-2/

Jeg får da en liten cut for hver solgte enhet.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

amrois

Jeg satte pris på at du postet i ID4 tråden, siden dette er et ID4 spesifikt produkt. Jeg hadde aldri funnet posten her dersom du ikke hadde gjort det. Løsningen din ser helt topp ut. Skulle bare ønske jeg hadde tilgang på printer..
ID4 Pro Perf Tech

amrois

..og da fikk jeg lest hele meldingen din, så at man kan bestille ferdig produsert, og det er nå gjort! 399 med frakt inkludert. Kjempedeal. Tusen takk for at du laget denne løsningen
ID4 Pro Perf Tech

mroek

Sitat fra: amrois på fredag 25. juni 2021, klokken 11:18
Jeg satte pris på at du postet i ID4 tråden, siden dette er et ID4 spesifikt produkt. Jeg hadde aldri funnet posten her dersom du ikke hadde gjort det. Løsningen din ser helt topp ut. Skulle bare ønske jeg hadde tilgang på printer..

Enkelte brukere (og moderator) mener at jeg ikke kan poste ting jeg lager for spesifikke modeller i det relevante underforumet (fordi filene koster noen kroner), og som du sier, her i "kjelleren" er det få som leser og sjekker. Forumet har ikke klare retningslinjer her, og det finnes ingen "Sticky" som beskriver reglene. I brukerbetingelsene ved registrering er det kun "Referrals" som er nevnt, og dette er ikke det.

Så vet jeg også, som bruker av forumet i en tid, at rene salgsannonser sjelden forekommer i vanlige undergrupper, men jeg har flere ganger sett folk som ber om "verdivurdering" av bilen sin, og som i realiteten fremstår som en annonse.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Kanskje kan man komme rundt dette ved å informere om produktet, og så bare lenke til innlegg eller tråd for kjøp/salg.

Da driver du ikke salg her inne, bare folkeopplysning. Så kan de som er interessert gå inn på siden via lenken for å finne kjøpsinfo.|
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Sitat fra: RJK på fredag 25. juni 2021, klokken 13:21
Kanskje kan man komme rundt dette ved å informere om produktet, og så bare lenke til innlegg eller tråd for kjøp/salg.

Da driver du ikke salg her inne, bare folkeopplysning. Så kan de som er interessert gå inn på siden via lenken for å finne kjøpsinfo.|

Jeg ser forsåvidt ingen prinsipiell forskjell her, resultatet blir jo det samme.

Jeg synes det er litt for dumt hvis jeg ikke en gang kan informere om ting jeg lager (det kan fort bli mer) til forskjellige biler i de relevante undergruppene. Å lage innlegg med bilder og info, men uten link til produkt/nedlastingssiden bør være innafor, slik jeg ser det. Og hvis noen spør om detaljer, så må jeg henvise dem til Google.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Sitat fra: mroek på fredag 25. juni 2021, klokken 14:22
Sitat fra: RJK på fredag 25. juni 2021, klokken 13:21
Kanskje kan man komme rundt dette ved å informere om produktet, og så bare lenke til innlegg eller tråd for kjøp/salg.

Da driver du ikke salg her inne, bare folkeopplysning. Så kan de som er interessert gå inn på siden via lenken for å finne kjøpsinfo.|

Jeg ser forsåvidt ingen prinsipiell forskjell her, resultatet blir jo det samme.

Jeg synes det er litt for dumt hvis jeg ikke en gang kan informere om ting jeg lager (det kan fort bli mer) til forskjellige biler i de relevante undergruppene. Å lage innlegg med bilder og info, men uten link til produkt/nedlastingssiden bør være innafor, slik jeg ser det. Og hvis noen spør om detaljer, så må jeg henvise dem til Google.

Forskjellen ligger jo nettopp i at det ikke er kjøpsinfo på innlegg her inne, bare produktomtale. De som vil kjøpe, må klikke seg inn på siden for å se hvem som selger og prisinfo etc.

Men, klart at det kan hende det ikke er helt innenfor etter forumregler...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Sitat fra: RJK på fredag 25. juni 2021, klokken 14:29
Men, klart at det kan hende det ikke er helt innenfor etter forumregler...

Det finnes altså ingen nedfelte regler omkring dette. Kun praksis. Det er i seg selv også litt uheldig.

Jeg har bedt om en avklaring fra moderator. Jeg mener at om jeg poster et innlegg med informasjon og bilder, men unnlater å fortelle hvor man kan få tak i filene, så må det nesten være innafor. Hvis ikke så strekkes i hvert fall begrepet "annonse" mye lenger enn hva som er naturlig.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann


Først all mulig honnør til moderatorer som har denne jobben med å sile ut salg og flytte det.  Vil tro det neppe er en spesielt godt betalt jobb, og til nå har jeg bare lest innlegg fra de som ikke takker for flyttingen, men mener den ikke burde vært gjort.  Gjelder generelt, snakker ikke bare om denne tråden.

Så til prinsippet:  Dette er neppe verre enn at det handler om interesser og habilitet.  Jeg kan godt tipse elbilentusiastene her på Forum om alt mulig rart, også med linker, vil jeg tro.
MEN; dersom jeg selv, min sønn eller min mor for den saks skyld, har noen økonomisk interesse av dette, så må det under salg/kjøp. 

Bruker samme praksis selv i mange sammenhenger: Tipset nylig på Facebook om en flott leilighet med morsom design, ved å linke til annonsen.  MEN, ville ikke falt meg inn å belemre alle mine Facebook venner med en FINN annonse fra meg selv, min sønn eller andre, da ville jeg misbrukt mine venner til å promotere noe jeg, eller nærstående har økonomisk interesse av.

SÅ, gode råd er bra, tjene penger på et forum som dette skal skje i salg/kjøp.

Mon tro hva moderatorene får for denne jobben, mye skryt er det i alle fall ikke  :D


mroek

Jeg skjønner hva du skriver og mener, men du fokuserer utelukkende på den økonomiske biten. Hvis du tror jeg blir rik på dette, så tar du veldig feil, men det er uansett et sidespor.

Jeg har jo lyst til å vise frem det jeg har laget også (ja, jeg er stolt av det), men det mener du at jeg ikke kan gjøre andre steder enn i kjøp og salg, hvor det i praksis ikke blir sett? Selv om jeg unnlater å linke til produktsiden? I så fall er det jo ganske ekstremt, vil jeg påstå.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

amrois

som jeg gav uttrykk for i kjøp/salg tråden er jeg takknemlig for at du fortalte om løsningen i id4-tråden. Hadde du ikke gjort det ville jeg ikke funnet ut av det. Så er vel løsningen for fremtiden å fortelle generelt om hva du har laget i det relevante underforumet, og be de som er interessert i å se nærmere på løsningen søke opp kjøp/salg tråden. Da burde vel alle bli fornøyd?
ID4 Pro Perf Tech

mroek

Sitat fra: amrois på fredag 25. juni 2021, klokken 16:37
som jeg gav uttrykk for i kjøp/salg tråden er jeg takknemlig for at du fortalte om løsningen i id4-tråden. Hadde du ikke gjort det ville jeg ikke funnet ut av det. Så er vel løsningen for fremtiden å fortelle generelt om hva du har laget i det relevante underforumet, og be de som er interessert i å se nærmere på løsningen søke opp kjøp/salg tråden. Da burde vel alle bli fornøyd?

Det har jeg vanskelig for å tro. Er det en prinsipiell forskjell på en link til en kjøp/salg-tråd her inne og en direkte link til en produktside hvor man kan kjøpe filene (eller forsåvidt hva som helst)? Det blir på sett og vis bare et ekstra link-nivå, der man likevel kan hevde at intensjonen er å lage en salgsannonse.

Jeg mistenker (men kan ta feil) at f.eks @Olemann vil mene at alt jeg måtte finne på å poste om ting jeg har designet (som ikke er gratis) vil være salgsannonser selv om folk må finne den infoen selv (altså at direkte link mangler). Kan det bekreftes?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olemann

Ser jeg er omtalt her, så prøver gi en retning på det jeg tenker.

Regner med at moderator vil kunne komme på banen her og utdype, jeg har ingen roller i dette Forum.

Men, dette er en bra start for å lese seg litt opp på habilitet og interesser og interessekonflikt.  Vil tro at den for mange er opplysende.

https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Interessekonflikt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA