Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

800 volts ladning, hva koster det?

Startet av trondhla, tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

e-h

I dag vil vel f.eks. et Ionity abonnement endre dette regnestykket betraktelig. Vil tro at man kan komme godt utav det nedover Europa dersom man klarer å lade som «medlem» med rabatterte priser de plassene man reiser. Er en på FB som skrøt over tur til Toscana med sin P45. Mener han skrev prisene var rabatterte alle steder.

hELgenen

Hurtiglading koster som regel rundt 5 NOK pr kwt,iblant billigere,iblant dyrere. En familie elbil som id.4 1st klarer du fint å kjøre på 1.5 kwt/mil. Mao rundt 7.5 kr/mil. Diesel koster nå fra 16 til 19 NOK. Det gir en kostnad på 8 til 9.5 kr/mil med en bil som drar 0.5 liter/mil. Mao hurtiglading er ikke noe verre en fossilt,men omtrent det samme. Unntak finnes,f.eks ionity uten avtale. Om det er slike priser man annonserer med i Europa blir det en tung overgang til elektrisitet. Heldigvis kjører man de fleste mil på hjemmestrøm.

Olemann

#17
Skulle også gjerne sett at elbil var like billig som diesel på langtur i DK, her er min siste kunnskap om dette:

Diesel i Danmark kostet gjennomsnittlig DKK 10.50 siste halvår (Ref. GlobalPetrolPrices.com)
Strøm uten abo får man for 4.90 DKK. (E.ON).

Ford Focus TDI går på ca. 0,6-0,7 l/mil på danske motorveier i 110-130 km/t.  La oss runde av til 0,65 l/mil.
Den som klarer kjøre en ID.4 på 1.5 kW/mil i denne farten fortjener en premie.  Jeg vil anslå at 2.2 kW/mil er et bedre estimat, og høyere dersom farten er over 130 km/t.  (På E18 Vestfold i 110 km/t ligger jeg rundt 2.0 kW/mil.)

Altså: Dieselpurka koster DKK 6.82/mil.   ID.4 koster DKK 10,78/mil.  Strøm er altså 58% dyrere enn diesel.

Får man rabatter på strøm via ulike abo etc, og ditto rabatter på diesel, så endrer dette seg selvsagt, og kjører man i by blir tallene annerledes og elbil kan nærme seg prisen på dieselbil pga. relativt lavere forbruk i lavere hastighet enn dieselpurka.

Ferie i DK i elbil er uansett deilig, men greit å vite at det koster å være kar på batteri :D

Rosstopher

Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10
[...]
Strøm er altså 58% dyrere enn diesel.
[...]

Dette forutsetter at man kun hurtiglader. Hvis man lader full tank gratis der man sover og hurtiglader 100% kapasitet i løpet av dagen vil jo strømmen bli halv pris, altså litt billigere enn diesel.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Olemann

Selvsagt.  Får man diesel gratis, eller strøm gratis, så blir regnestykket et helt annet. Derfor jeg la inn alle mine premisser, slik at dette skulle bli korrekt.

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 11:25
Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10
[...]
Strøm er altså 58% dyrere enn diesel.
[...]

Dette forutsetter at man kun hurtiglader. Hvis man lader full tank gratis der man sover og hurtiglader 100% kapasitet i løpet av dagen vil jo strømmen bli halv pris, altså litt billigere enn diesel.

Electric cars in Norway

Hmm artig diskusjon. Jeg synes dog det kommer for lite frem at vi faktisk er med på redde verden ved å kjøre elbil  :+1:  det må også tas med i regnestykket... just saying... men ja, det er ALT for dyrt å lade på  hurtigladere. Det burde vært nesten gratis mens dieselen kunne fint gått opp til rundt 30 kr litern :-) 

Husker første tiden under impl av hurtigladerne, da var det jo gratis.... en herlig tid...

Olemann

Nettopp, det var tider det!  Savner også tiden da all lading var gratis, køfri taxi-fil, gratis parkering, gratis bompenger etc...Men, får heller glede oss over at vi tross alt var tidlig nok ute til å nyte disse fordelene i mange år!

Det var ikke prisen som fikk meg til å anskaffe Reva i 2009, ei heller tanken på at naboen ble imponert :D.

Noe av problemet i dag er nok at når elbil skal bli et allemannseie så må pris og praktiske løsninger matche andre alternativer.  Nå er det jo slik at folk flest har glemt at det er noe som heter Elbil lue som trenges om vinteren skal man ikke fryse ørene av seg....og hvem vet hva vanning av batteriene er?? ;D

Men, nå er vi visst litt på viddene her...

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. august 2021, klokken 11:35
Hmm artig diskusjon. Jeg synes dog det kommer for lite frem at vi faktisk er med på redde verden ved å kjøre elbil  :+1:  det må også tas med i regnestykket... just saying... men ja, det er ALT for dyrt å lade på  hurtigladere. Det burde vært nesten gratis mens dieselen kunne fint gått opp til rundt 30 kr litern :-) 

Husker første tiden under impl av hurtigladerne, da var det jo gratis.... en herlig tid...

hELgenen

Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10
Ford Focus TDI går på ca. 0,6-0,7 l/mil på danske motorveier i 110-130 km/t.  La oss runde av til 0,65 l/mil.
Den som klarer kjøre en ID.4 på 1.5 kW/mil i denne farten fortjener en premie.  Jeg vil anslå at 2.2 kW/mil er et

Sant nok - nå kjører ikke jeg på motorveier i Danmark - eller i Norge - prøver å unngå det mest mulig da jeg vil ha ferie og nyte turen - så jeg er godt kjent på alle sideveier ned til Legoland for å si det slik - og da kan man også komme lavere enn 1.5 kwt/mil. Men kjører man på motorveier for å komme seg raskest mulig til et mål - vel så vil jo forbruket gå til himmels også. Min erfaring er at elbiler sitt forbruk går prosentvis mye mer opp ved høyere hastighet enn bensin/dieselbiler. Sånn sett kommer elbiler mer til sin rett i land som Norge med relativt lave snitthastigheter enn f.eks Tyskland samt at fossilprisene er mye,mye høyere i Norge sett opp mot strømprisene.
Med høyere strømpriser - noe vi faktisk ser i dag - så vil det jo fort bli mindre fordelaktigv med elbiler også her.
Jeg tror de aller fleste gjør sin valg med lommeboka som utgangspunkt - de andre med politisk overbevisning en annen retning sykler eller går

turfsurf

Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10

Ford Focus TDI går på ca. 0,6-0,7 l/mil på danske motorveier i 110-130 km/t.  La oss runde av til 0,65 l/mil.
Den som klarer kjøre en ID.4 på 1.5 kW/mil i denne farten fortjener en premie.  Jeg vil anslå at 2.2 kW/mil er et bedre estimat, og høyere dersom farten er over 130 km/t.  (På E18 Vestfold i 110 km/t ligger jeg rundt 2.0 kW/mil.)

Nå er vel ikke ikke Focus og ID.4 sammenlignbare biler. Ta i det minste ID.3, men selv den er vel høyere enn Focus.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nordmannisverige

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 15:45
Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10

Ford Focus TDI går på ca. 0,6-0,7 l/mil på danske motorveier i 110-130 km/t.  La oss runde av til 0,65 l/mil.
Den som klarer kjøre en ID.4 på 1.5 kW/mil i denne farten fortjener en premie.  Jeg vil anslå at 2.2 kW/mil er et bedre estimat, og høyere dersom farten er over 130 km/t.  (På E18 Vestfold i 110 km/t ligger jeg rundt 2.0 kW/mil.)

Nå er vel ikke ikke Focus og ID.4 sammenlignbare biler. Ta i det minste ID.3, men selv den er vel høyere enn Focus.
Spiller det noen rolle? Det finnes minst en håndfull dieselbiler i ID4-størrelse som drar 0,6-0,7 per mil i motorveihastighet.
Men som flere har sagt, det er TCO som regnes, og for min del så kan hurtigladning koste 15kr kWh uten at diesel blir billigere.

RJK

#25
Mye som går rundt grøten her, men info ligger ute på ChargeMyHyundai for de som orker å sjekke opp. Altså hva prisene ligger på for de som ikke får gratisperiode (Kona og 28/38 kWh-Ioniq-eiere), og derved hva det vil koste etter gratisåret.

Og bare for å ha sagt det, hittil er det ikke differensiert på ladehastighet. Det er samme prisen på sakteladende biler. Ionity tar kun betalt per kWh, og ingen tidskostnad/minuttpris eller straffegebyr for å okkupere laderen etter at man har passert 100 % SoC, og dermed at ladingen har stoppet av deg selv.

https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no/tariffs

Man må betale 135 NOK per måned for Ionity Premium uansett om man velger Ionity-avtale på Flex, Smart eller Easy. Og forventer man å klare seg med Ionity, så er Flex et naturlig valg, der man i tillegg får en påslag på 4,99 per ladesesjon. Da lader man altså for 1,65 NOK per kWh hos Ionity.

Lading hos Mer er samme skrekkelige prisen for alle varianter, men går opp "mer" fra 01.09.21, men man får med seg rabattene som ellers.

Dog, overraskende nok så fikk jeg regning (trekkes fra kort) for Mer-lading fra CMH selv om kortet lå i postkassa fra ettpar dager etter at jeg tok ferie og til jeg kom hjem, og jeg aktiverte lading med brikken jeg har hos aktivert hos Mer, og ikke fra appen til CMH.

Dermed er det ikke mulig å skille lading med og uten CMH-knytning. Dog, forvirrende om hvilke priser som gjelder hos Mer, da det står forskjellig på samme side...

For Koble, Fortum/InCharge og andre jeg har ladet hos, så har jeg ikke fått regning via CMH, men så har de heller ikke vært mulig å knytte opp på samme måte gjennom CMH.

45-kunder får 24 mnd med Ionity Premium inkludert, andre Ioniq 5-kunder får 12 måneder inkludert.

Link til utenlandspriser står på siden det er linket til her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA