Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny undersøkelse: Skjermer i bilene fører til flere ulykker

Startet av elbil.no, tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:30

« forrige - neste »

elbil.no

Ny undersøkelse: Skjermer i bilene fører til flere ulykker

Halvparten har opplevd at den interaktive skjermen har tatt oppmerksomheten bort fra kjøringen. Og hele 100.000 trafikkuhell skyldes bruk av skjerm i bil.

Source: Ny undersøkelse: Skjermer i bilene fører til flere ulykker
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

automat

Jeg syns denne artikkelen etterlater noen ubesvarte spørsmål. For er det skjermbetjeningen i seg selv som stjeler oppmerksomhet, eller er det fordi man betjener musikkanlegg/klimanlegg/bilfunksjoner tifeldigvis via skjerm. Det viktige spørsmålet er jo, hvorr stor er forskjellen i uoppmerksomhet på en skjermbil og en knappebil?

Jeg har en skjermbil og en knappebil. Hvis jeg blir spurt om det å betjene f.eks setevarme via skjerm stjeler oppmerksomhet, så må jeg jo svare ja på det. For jeg flytter jo blikket fra veien og ned på skjermen et øyeblikk. Men på knappebilen flytter jeg jo blikket helt ned i midtkonsollen. Ellers riskerer jeg å skru på rattvarmen istedet for å skru av setevarmen. Så å betjene knappebilen stjeler ikke noe mindre oppmerksomhet på akkurat det punktet.

Jeg tenker at skjerm i bil har kommet for å bli, og så får bilprodusentene jobbe med utvikle betjeningsløsninger som er mest mulig trafikksikre, enten det er via skjerm eller knapper.

En fordel med skjerm er at det er mulig å endre design i løpet bilens levetid, hvis man har havnet på et uheldig design. Med knapper er løpet kjørt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Maxwell_400

Sitat fra: automat på tirsdag 22. juni 2021, klokken 17:25
Jeg syns denne artikkelen etterlater noen ubesvarte spørsmål. For er det skjermbetjeningen i seg selv som stjeler oppmerksomhet, eller er det fordi man betjener musikkanlegg/klimanlegg/bilfunksjoner tifeldigvis via skjerm. Det viktige spørsmålet er jo, hvorr stor er forskjellen i uoppmerksomhet på en skjermbil og en knappebil?

Jeg har en skjermbil og en knappebil. Hvis jeg blir spurt om det å betjene f.eks setevarme via skjerm stjeler oppmerksomhet, så må jeg jo svare ja på det. For jeg flytter jo blikket fra veien og ned på skjermen et øyeblikk. Men på knappebilen flytter jeg jo blikket helt ned i midtkonsollen. Ellers riskerer jeg å skru på rattvarmen istedet for å skru av setevarmen. Så å betjene knappebilen stjeler ikke noe mindre oppmerksomhet på akkurat det punktet.

Jeg tenker at skjerm i bil har kommet for å bli, og så får bilprodusentene jobbe med utvikle betjeningsløsninger som er mest mulig trafikksikre, enten det er via skjerm eller knapper.

En fordel med skjerm er at det er mulig å endre design i løpet bilens levetid, hvis man har havnet på et uheldig design. Med knapper er løpet kjørt.

Jeg liker kombinasjonen skjerm og knapper, for meg er en fysisk knapp raskere å  betjene enn kun skjerm. Noe så trivielt som å endre volum eller radiostasjon kan jeg endre uten å ta øynene fra skjermen. Det samme gjelder klimaanlegg og å velge fremover/bakover ved trange manøvrer.

Kjører jeg på trange veier uten veimerking så foretrekker jeg å slå av emergency lane keep assist siden den prioriterer møte kollisjon fremfor det å kjøre i grøfta. Da må jeg ta øynene fra veien i flere sekunder for å finne riktig meny og slå det av. Gi meg en knapp!

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA