Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stereonlegget er det nye eksosanlegget? Oppgradering verdt det?

Startet av Jan E-28, tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:22

« forrige - neste »

Jan E-28

Antar iX sitt ASD (active sound design) system også har ANC (active noise cancelling) med filterteknikker som kanselerer harmoniske svingninger etc i kupe slik mange andre BMW'er har. Den har i vert fall ESE (engine sound enhancement). Fant en lydfil på kickdown på ix, men finner den ikke igjen nå :( Men lyden var på det klippet ikke samme som de klippene en finner av i4 M, men like "kunstig".

Med andre ord er stereoanlegget blitt en viktig del av lydopplevelsen for mange. Der vi før i tiden betalte i dyre dommer for litt bedre lyd i eksosanlegg, vil det samme gjelde i dag med oppgradering av stereoanlegget?

Har B&W hjemme, og elsket lyden i forhold til H&K som også var på test. Men har sett på det som bortkastet å prøve å få til Hi-fidelity i en bil. Men er det egentlig bortkastet å prøve?
Vil ANC, ASD, ESE osv oppleves mye bedre om en betaler ca 35.000 ekstra for B&W i forhold til standard eller H&K?
Lydopplevelsen i musikken vet jeg at det er stor forskjell å gå litt opp til H&K, men jeg finner det ikke helt forsvarlig med hoppet opp til B&W kun basert på musikk-kvaliteten. Men om alt det andre innen ASD også er mye bedre så begynner det å lukte fugl. Spesielt om ANC er mye bedre.

https://www.dezeen.com/2021/03/26/hans-zimmer-bmw-ix-electric-suv-sound-design/


Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Counterpointer

Sitat fra: Jan E-28 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:22
Vil ANC, ASD, ESE osv oppleves mye bedre om en betaler ca 35.000 ekstra for B&W i forhold til standard eller H&K?
Det er bare en måte å få svar på det. Det er at du selv tar en lyttetest på de to alternativene. Oppfattning og vurdering av lydkvalitet er veldig individuell.

Jan E-28

Blir litt vanskelig å få til da kontrakten låses før første bil blir levert i Norge. i4 rekker vel heller ikke å komme for noen form for testing av stereo i praktisk bruk før det blir for sent...
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Counterpointer


Counterpointer


Jalla

Ikke samme bil, men de tar for seg Harman Kardon vs Bowers & Wilkins i en X5. Gjort av norske Lyd & Bilde, men der er den låst. Så her er samme på engelsk.

https://www.lbtechreviews.com/test/auto/bmw-x5-m

CONCLUSION
Car trips often get better with music in the car. I would argue that they get even better with good sound. Therefore, one should not choose the cheapest option when shopping for car. When the opportunity is there, one should go up a notch in quality. At BMW, it means sound from Harman Kardon, and it should be an obvious choice for most people. The 16 speakers are well-adapted to the cabin, and provide fantastic sound to everyone in the car, and even the sound enthusiasts will nod approvingly to the sound quality from the Harman system. The real connoisseurs will of course choose B & W's Diamond Surround Sound System, which takes the experience to a new level. With a dynamic, resolution and timbre that gives much better sound than most people have at home.

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

vegard89

Jeg har prøvd anlegget i X5M og det var av en helt annen dimensjon enn noen ting jeg noensinne har opplevd i bil før. Det var ordentlig hi-fi-kvalitet led enormt rikt lydbilde.
Andre anlegg, som HK, er helt greit, det er tunet for masse bass og er enkelt å høre på, men det har et ganske snevert lydbilde, ikke spesielt god klarhet lg passer kanskje bedre til mer rytmisk enkel musikk.

Jeg har BW 800-serie høyttalere hjemme og setter veldig pris på god lyd, så hvis jeg skulle kjøpt iX hadde jeg 100% garantert gått for denne opsjonen uavhengig av pris.

Counterpointer

Sitat fra: vegard89 på lørdag 11. september 2021, klokken 11:28
Jeg har prøvd anlegget i X5M og det var av en helt annen dimensjon enn noen ting jeg noensinne har opplevd i bil før. Det var ordentlig hi-fi-kvalitet led enormt rikt lydbilde.
Da vil jeg anbefale deg å få en lyttetest i en konkuranse bil som ikke er en lydtrykksbil.

Orginalanlegg i bil kan være bra de, men selv ikke anlegg fra Burmester, McIntosh eller Dynaudio kan måle seg mot spesialbygg. Det er virkelig hi-fi og ikke minst er subbass i en helt annen klasse.

pberg

Det pleier jo å være visse ulemper med slike biler også, som null bagasjeplass, vinduer som nesten popper ut osv..  ;)

Litt som at det er andre kjøreegenskaper i en F-1 bil enn i den grommeste Ferrari gatebil.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Counterpointer

Det kan være mye rart med slike biler ja.

Men har lyttet til og i biler som ser helt standard ut og har plass til bagasje, og garantert overgår anlegget i enhver orginalbil uansett type.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA