Hvis arbeidsgiver bruker ressurser på å skaffe rabattavtaler til ansatte, og ikke til eget bruk, så kan det bli skattepliktig.
Ved vanlig tilfeller der arbeidsgiver får normale rabatter hos leverandører, eller arbeidsgiver har inngått rabattavtaler for egne innkjøp, og de ansatte nytter anledningen til å bruke de samme rabattene til private innkjøp uten at arbeidsgiver er innvolvert, så trur jeg det er sjeldent det skulle utløse skatteplikt, men det er en vurdering om tilknyttingskravet er oppfyllt, og om det er en fordel for arbeidstaker.
1.7 En ansatt får rabatt ved bilkjøp fra bilfirma. Det kreves at bilen bl.a. skal brukes i jobbsammenheng. Er tilknytningskravet oppfylt?
Et bilfirma ønsker å tilby de ansatte i en bedrift rabatt ved kjøp av bil til privat formål. Arbeidsgiver i bedriften har formidlet tilbudet om rabatt til sine ansatte. Målgruppen for rabatten er ansatte i bedriften som også stiller bilen sin til disposisjon for bruk til yrkeskjøring. Bedriften er ikke kunde hos bilfirmaet. Bedriften leverer heller ikke varer og tjenester til bilfirmaet.
Hvis arbeidsgiver har medvirket til å fremforhandle avtalen eller bidratt til at rabatten tilbys sine ansatte, er tilknytningskravet til arbeid oppfylt.
Rabatten er i slike tilfeller en skattepliktig ytelse i arbeidsforhold forutsatt at prisen som oppnås er lavere enn den som anses allment tilgjengelig.
Av og til lurer jeg på om arbidsgiver oppnår bonuser på at innkjøpsavtaler blir brukt, mens det kan være en ulempe å bruke avtalene privat, da man gjerne finner bedre avtaler andre steder.
Du kan jo spørre skatteettaten om bilrabatten din er skattepliktig, og i tilfellet kan du leite deg fram på nettet etter en bedre avtale som du kunne brukt, så kan du føre opp tapet ditt på selvangivelsen.
Du kan leite på nettet etter hvilke avtaler forhandleren har med andre organisasjoner, og jeg tipper du finner bedre avtaler enn arbeidsgiveren din har. Jeg har inntrykk av at bondeorganisasjonene ofte har gode avtaler på bil og forsikring, så man kan vurdere å melde seg inn i Bondekvinnelaget. For noen år sida, var det mange tråder på forumet her, om nye bønder i byen.