Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MDG om biler (også elbiler) i byer og bygder

Startet av Øyvind, mandag 21. juni 2021, klokken 18:34

« forrige - neste »

Øyvind

Ingen bombe akkurat og utspillet kan skaffe MDG flere stemmer. Definisjon på bygda og byer er diffus, men ja om "alle" kjørte bil ville det ikke vært noe stas å kjøre bil osv.. Om man skal tolke boligprisene i Oslo rett virker det ikke som om stadig flere lar seg skremme av færre P plasser og mindre bilkjøring, tvert i mot. Samtidig er det ikke  sjelden folk på "bygda" som kjører bilen til "byen" på jobb. Elbilen løser mange utfordringer, men ikke alle.

Hvordan skal utfordringene løses de neste tiårene all den tid massiv veibygging neppe er tema av mange grunner ? Kjør debatt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/mdgs-neste-kamp-fa-elbilen-ut-av-byen/s/12-95-3424144553?fbclid=IwAR1f0tsFGEKkXDWayKPgRgXGi51G0jTlFNa2Wvb9bMswyyR_MexyJ3lUZAs


dundun

I byen handler det like mye om plass som om lokal forurensning, og elbilen er et like stort plassmessig problem som alle andre biler. Synes elbilforeningen er på bærtur her.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

1317142119

Plassproblemet løser man ved å fjerne gateparkering. Ikke ved å nekte folk å kjøre.

Men jeg forstår ikke helt argumentene. Er det en ting vi har lært av Covid, så er det at folk ikke vil bo i Oslo. Folk flytter til bygda nå som de skjønner de kan jobbe like effektivt hjemmefra. Hvorvidt det skyldes plassproblemer og forurensning, eller at de ønsker større eiendom og frihet er en annen diskusjon.

Jeg tenker at de arbeidsplassene som befinner seg innenfor forbudssoner for personbiler, vil fremstå mindre attraktive for alle som bor utenfor Oslo. I hvert fall hvis vi går tilbake til gamledager, hvor vi måtte møte fysisk på jobb hver dag.

Så kan det være greit for MDG å ha i bakhodet at det ikke er så rett frem å fylle byen med tungtrafikk (busser og trikker) i stedet for personbiler heller. De har en lei tendens til å ha store dødsoner som folk kvestes i.

RJK

Sitat fra: dundun på tirsdag 22. juni 2021, klokken 06:28
I byen handler det like mye om plass som om lokal forurensning, og elbilen er et like stort plassmessig problem som alle andre biler. Synes elbilforeningen er på bærtur her.

Elbilforeningen er vel ikke nevnt i artikkelen her, dette handler om MDG, og radikale idealister. Og jeg frykter for at forskjellen opp til sentrale politikere i hovedorganisasjonen dems, egentlig deler dette hatet mot biler som ungdomsrepresentanten fremfører.

Det er sikkert noen forlokkende tanker ved å sette fokus på miljø og klima i alt rundt oss, men her er det et klart missbehag mot biler som styrer tankene, som det er skremmende å se at folk gir sin tilslutning til. Siste meningsmåling gikk MDG kraftig opp, dog usikker på om den målingen ble gjort før dette utspillet.

Skal være enig i at det ikke nødvendigvis er pent å se på masse parkerte biler, om man ikke er veldig bilinteressert eller det er et spesielt utvalg av interessante objekter. Men det er jo nødvendigvis en effekt av at de fleste av oss ikke klarer oss uten bilen i dette landet. Så lenge ikke enhver bygård har knyttet til seg underjordisk parkering til alle, så må bilen nødvendigvis stå på bakkeplan, både på egne parkeringsplasser og langs gatene.

Og igjen, man ønsker å gjøre noe med "problemet", uten at man først gjør noe med årsaken. I Oslo så er kollektivtrafikken ganske god sammenlignet med resten av landet. Vi har både busser, trikker, undergrunnsbaner og tog man kan velge, om det passer med reiseruta man skal gjøre.

Og det er problemet, dette passer ikke alle, selv om det blir en større andel folk som selv bor og jobber i sentrumsnære omgivelser, og som har nærmeste familie innenfor "dekningskartet".

Hjemmekontor er fint det, men stadig gjøres leiligheter mindre og mindre, og det vil for flere være uaktuelt å jobbe permanent hjemmefra, spesielt om det kreves mer enn en laptop for å gjøre jobben. Flere av leilighetene som selges nå, er jo i realiteten ikke fullverdige leiligheter, når ene veggen i stua er kjøkkenet, og man må ha to dører inn til soverommet for å kunne nå begge sider av senga. Og spesielt enslige/skilte foreldre opplever i større grad at man må bruke stua som eget soverom for å få hverdagen og økonomien til å gå opp.

Da har man nødvendigvis ikke så god plass til en egen arbeidsstasjon/kontorplass. Trenger man flere skjermer, så må man og ha en plass man kan sitte med dette, som ikke opptar kjøkken eller spisebordet, og som kanskje helst ikke synes når man har gjester på besøk.

Mye kan sikkert gjøres med smarte møbler som har flere funksjoner, men disse krever overraskende ofte at man har endel plass å ta av allerede. Å felle ut en murphy-bed/skapseng, krever ofte at man har plass til å rydde vekk alt som opptar plass på gulvet. Man må gjerne også ha en vegg tilgjengelig hvor denne kan stå mot og skrues fast i. Selv en takseng krever veggplass for hev/senk-maskineriet og motvektene.

Samt at man må investere en formue i slike møbler. Det ser ut som de priser seg delvis etter kvadratmeterprisen, for en slik seng koster fort både 20, 40 og 60 tusen, eller mer, uten madrass. Og smarte bord koster fort 20 K de og. Og leier man uten å eie, så er likevel slike løsninger mindre aktuelle.

Jeg skjønner veldig godt at folk som har mulighet til å jobbe hjemmefra, velger å flytte lengre vekk for å få seg noe som gir de større plass for pengene. Men de må jo og ha muligheter til å komme seg til jobb de dagene det er påkrevd med fysisk oppmøte. Det betyr gjerne bil, og mulighet for å parkere bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Lurer på hvordan det er å være byrådspolitiker i Oslo. Sitter de bare og klør seg i hodet og sier "JEG TROR", eller gjør de litt undersøkelser på forskning på det området de vil forbedre? Mine tanker er:
- Biler som står i ro forurenser ikke særlig.
- Gulerot er bedre enn pisk.

- Øk kollektivtilbudet med 25% (selvsagt el-busser, t-baneavganger, trikkeavganger).
Forskning viser at dersom du ønsker at flere skal benytte seg av buss, trikk og t-bane så må du øke frekvensen på avgangene. I tillegg vil du jo kunne sitte mer med 1 meters avstand.

- Reduser prisene med 30%.
Forskning viser og at dersom du reduserer prisene så vil økningen i kollektivreiser øke såpass mye at kollektivselskapene tjener totalt på det, selv om de ikke finner en signifikant sammenheng med hvor mye hver reduksjonskrone bidrar med. Dette vil jo og henge sammen med antall avganger...har du ikke produktet så kjøper ikke folk selv med lav pris. Nå er det ganske høye busspriser i Oslo.
https://core.ac.uk/download/pdf/154474556.pdf

- bygg store underjordiske parkeringsplasser, evt. store parkeringshus til folk som bor i områder med bygårder. De trenger også bil til å kjøre ungene til aktiviteter. Om det er 700 meter fra der folk bor så kan de hoppe på el-sparkesykler for å komme seg til bilen.

- bygg flere tunneler sånn at folk kan komme seg til der de bor lettere uten å belaste andre veier og luftkvalitet. Ha gjerne renseanlegg inni tunnelen som fanger opp de verste partiklene.
Tesla Model Y                         2021-

vartli

At lavere priser og økt frekvens hjelper på antall kollektivbrukere er ganske naturlig. For en del år siden var det et forsøksprosjekt med gratis buss på en rute. Måtte avbrytes etter kort tid. Det fungerte så godt at det ikke var plass på bussen. Med høyere frekvens på bussene skal en se at det hadde fungert helt utmerket. Det store problemet med å realisere slike eksperiment på permanent basis er hvem som skal betale for gildet. Sitter nå på hyttekontor og har tidligere lagt merke til at det går busser, men har ikke lagt merke til passasjerer. Er nok en kombinasjon av både pris, frekvens og kundegrunnlag.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

dundun

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:34
Plassproblemet løser man ved å fjerne gateparkering. Ikke ved å nekte folk å kjøre.

Men jeg forstår ikke helt argumentene. Er det en ting vi har lært av Covid, så er det at folk ikke vil bo i Oslo. Folk flytter til bygda nå som de skjønner de kan jobbe like effektivt hjemmefra. Hvorvidt det skyldes plassproblemer og forurensning, eller at de ønsker større eiendom og frihet er en annen diskusjon.

Jeg tenker at de arbeidsplassene som befinner seg innenfor forbudssoner for personbiler, vil fremstå mindre attraktive for alle som bor utenfor Oslo. I hvert fall hvis vi går tilbake til gamledager, hvor vi måtte møte fysisk på jobb hver dag.

Så kan det være greit for MDG å ha i bakhodet at det ikke er så rett frem å fylle byen med tungtrafikk (busser og trikker) i stedet for personbiler heller. De har en lei tendens til å ha store dødsoner som folk kvestes i.

Veier tar også mye plass, og bilene tar plass mens de kjører. Skal man klare å bo tettere og få effektiv transport rundt i byen er personbilen det første som bør salderes bort, helt uavhengig av drivstoff.

Fjerner man personbiler fra veiene har man også mye større handlingsrom for å sikre tung-/kollektivtrafikken.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

dundun

#8
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. juni 2021, klokken 12:25
Elbilforeningen er vel ikke nevnt i artikkelen her, dette handler om MDG, og radikale idealister. Og jeg frykter for at forskjellen opp til sentrale politikere i hovedorganisasjonen dems, egentlig deler dette hatet mot biler som ungdomsrepresentanten fremfører.

Det er sikkert noen forlokkende tanker ved å sette fokus på miljø og klima i alt rundt oss, men her er det et klart missbehag mot biler som styrer tankene, som det er skremmende å se at folk gir sin tilslutning til. Siste meningsmåling gikk MDG kraftig opp, dog usikker på om den målingen ble gjort før dette utspillet.

Det er helt fair å si "biler er et negativt element i byen, vi vil ha dem bort!". Forstår ikke hvorfor folk har så vanskelig for å godta at det er et legitimt standpunkt. Det handler ikke om utslipp, men om hva som skal få definere hvordan byen fungerer. Hvorfor skal de få prosentene som kjører inn til byen legge beslag på nesten alt gatearealet og enorme deler av totalarealet?

Venstre og MDG har programfestet at (parafrasert) "privatbiler bør bort fra byen, de bilene som ikke kan fjernes bør i det minste byttes ut med elektriske". Jeg er enig.

(Grunnen til at jeg nevnte Elbilforeningen er at de uttaler seg på linje med FrP i denne saken, fant ikke lenke til uttalelsen.)

((Resten av innlegget ditt blir i overkant springende til at jeg begir meg ut på noe svar))
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

RJK

Problemet er at bilen fremdeles er så viktig for at samfunnet skal fungere. Jeg er ikke helt låst fra at man kan stenge bilen ute, om det finnes praktiske, og økonomisk fornuftige alternativ i stort nok monn. Som jeg skriver, jeg hadde gjerne solgt bilen om jeg kan spare penger og fremdeles få dekket transportbehovet.

Spørsmålet er altså langt større enn bare om man vil ha biler eller ikke. Og det finnes ikke godt nok kollektivtilbud til at man bare kan stenge bilen ute fra byen. Dessuten krever dette hjelp fra kommunene rundt Oslo i form av opprettelse av pendlerparkering. Skal folk som bor steder der kollektivtilbudet alltid vil være for dårlig, og likevel må man jobbe i byen, så må slike løsninger på plass.

Og de må på plass fra dag en når man starter å stenge biler ute fra byen. Et godt eksempel er alle som ble lokket til å kjøpe seg leilighet på Fornebu. Det var mer eller mindre lovet at t-bane skulle komme. Denne banen er såvidt startet på, men det vil det ta enda flere år før den faktisk er klar til bruk. 2027 er planlagt som året denne skal stå klar.

Og det har allerede gått 23 år siden Fornebu Lufthavn ble lagt ned, og de første tanker om en moderne t-bane for fremtidige beboere ble kastet frem som en løsning. Faktisk er tanken om Fornebubane allerede 102 år gammel, så jammen på tide den kommer, selv om det bare er en av mange prosjekter som må på plass før det å stenge privatbilen ute er noe man realistisk kan tenke høyt om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind

Startet min karriere som bilist i Oslo i 83 og jobbet også i byen. Kjørte bil og gud bedre for en utfordring med parkering. Om jeg kom tidsnok fikk jeg plass på varmeverket i Rosenkrantzgata, men oppdrag ut derfra ble løst til fots med tralle med utstyr og verktøy.   MYE mer effektivt enn å kjøre ut materiell, sette fra oss verktøy, kjøre tilbake og samme runde på etter middagen. Etter en stund lot jeg bilen stå og syklet fra Nittedal til Oslo sentrum hver dag fra 1.april og ut oktober. Buss i vinterhalvåret.

I senere tid har det ikke vært så mye jobbing i Oslo sentrum, men etter et forsøk for 4-5 år siden der jeg på sedvanlig jakt på ledig P plass endte opp i Paleet P hus for en time eller to langt oppdrag på Kirkens bymisjon og en P regning på hundrelappen var det slutt. Har kontor med P plass på Ensjø og der passerer det en vogn hvert annet minutt til sentrum. Ruterappen og en sekk eller reisekoffert med hjul er helt konge. under 10 minutter fra kontoret til Oslo sentrum. Null stress med parkering og strengt tatt er en spasertur i byen blitt vesentlig triveligere med åra. Jeg har gjort det for vane å ta buss og bane om jeg skal til byen i andre ærend også. Jeg skjønner at bilen min selv om den er elektrisk tar plass jeg heller kan overlate til andre enten det er utvidet servering på gata, fotgjengere eller andre som trenger plassen mer enn meg. Det er kort og godt ikke plass og folk flest kjører ikke bil til jobb i byen. Mange av de som gjøre det MÅ ikke om de legger om litt på hverdagen. Det som mangler er innfartsparkering nært effektive kanaler som eksempelvis Tbane som er sykt effektiv på tid og avstand. Med litt godvilje får man til det meste og om de som ikke MÅ kjøre og parkere i Sentrum lar det være blir det mer plass til alle de andre. Kollektivtrafikk, fotgjengere, syklister, Utrykningskjøretøy, vareleveranser etc etc

PF

Øyvind, jeg tolker det som at du kjører bil til Ensjø? Hvor går grensen for byen for deg?
Har en mistanke om at byen ikke bare er definert innen for sentrum, siden man har begynt med beboer parkering langt utover ring 1.
Selv på Nordstrand hvor jeg bor begynner man å snakke om å fjerne parkeringer, og lage nye boliger med færre parkeringsplasser. Rundt ene lokalsenteret fjernet de nå en større parkeringsplass som var smekk full hver dag av folk som kjørte dit og tok t-banen til byen.

For min del er det alltid kollektivt til jobb, men det er fordi jeg i dag har kontorer i Bjørvika.  Når jeg hadde lokasjon på Høvik f.eks. da var det bil hver dag. Kollektivt dit var mulig, men det var fryktelig tidsbesparende å kjøre bil.

Med små barn som skal hit og dit er det for oss veldig tungvindt å ikke ha bil, og at ikke politikere ser at bilen har sin plass i samfunnet er helt håpløst spør du meg. Og det gjelder også for de som  bor i sentrum. Får man foreldre på besøk uten bys fra, kan man ikke forvente at de skal ta kollektivt inn og parkere bilen utenfor Oslo.

stefse

Spørsmålet er i hvor stor grad MDG egentlig trenger å ha innflytelse på regjeringsnivå, da interessesfæren ser ut til å begrense seg til Oslo, pluss den geniale klimareddende idèen om at det er best å overlate oljeutvinning til arabere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

Sitat fra: dundun på tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:10
Sitat fra: RJK på tirsdag 22. juni 2021, klokken 12:25
Elbilforeningen er vel ikke nevnt i artikkelen her, dette handler om MDG, og radikale idealister. Og jeg frykter for at forskjellen opp til sentrale politikere i hovedorganisasjonen dems, egentlig deler dette hatet mot biler som ungdomsrepresentanten fremfører.

Det er sikkert noen forlokkende tanker ved å sette fokus på miljø og klima i alt rundt oss, men her er det et klart missbehag mot biler som styrer tankene, som det er skremmende å se at folk gir sin tilslutning til. Siste meningsmåling gikk MDG kraftig opp, dog usikker på om den målingen ble gjort før dette utspillet.

Det er helt fair å si "biler er et negativt element i byen, vi vil ha dem bort!". Forstår ikke hvorfor folk har så vanskelig for å godta at det er et legitimt standpunkt. Det handler ikke om utslipp, men om hva som skal få definere hvordan byen fungerer. Hvorfor skal de få prosentene som kjører inn til byen legge beslag på nesten alt gatearealet og enorme deler av totalarealet?

Venstre og MDG har programfestet at (parafrasert) "privatbiler bør bort fra byen, de bilene som ikke kan fjernes bør i det minste byttes ut med elektriske". Jeg er enig.

(Grunnen til at jeg nevnte Elbilforeningen er at de uttaler seg på linje med FrP i denne saken, fant ikke lenke til uttalelsen.)

((Resten av innlegget ditt blir i overkant springende til at jeg begir meg ut på noe svar))
Det er ikke et legitimt standpunkt, like lite som å si " jeg vil forby at folk drikker på balkongen" eller " i det hele tatt skråler og fester" eller f.eks "fjerne snus og røyk". Det fratar folk et viktig redskap for trygg og rask transport. Å fjerne bilen er autoritært.

Før krigen reiste vanlige folk aldri. Kun rikingene som hadde råd til å reise. Bilen kom og gjorde det så mye enklere for folk å reise, se landet, slekt, billig også.

Med elbiler er motstand mot bilisme ufattelig gammeldags. Hvis man vil ha god plass, stille og rolig, grønt og mygg  får man flytte inn i skogen. Det er det nok av i Norge. I bebygd strøk har vi bil.

MDG er et autoritært parti, og lager hverdagen kjipere for veldig mange. Derfor er de også veldig upopulære. I tillegg sløser de med eiendomsskatten jeg betaler på mislykkede sykkelfelt og parker ved Sogsvann og annet tull. Og jeg er helårsyklist (før covid).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: PF på torsdag 24. juni 2021, klokken 07:29
Øyvind, jeg tolker det som at du kjører bil til Ensjø? Hvor går grensen for byen for deg?
Har en mistanke om at byen ikke bare er definert innen for sentrum, siden man har begynt med beboer parkering langt utover ring 1.
Selv på Nordstrand hvor jeg bor begynner man å snakke om å fjerne parkeringer, og lage nye boliger med færre parkeringsplasser. Rundt ene lokalsenteret fjernet de nå en større parkeringsplass som var smekk full hver dag av folk som kjørte dit og tok t-banen til byen.

For min del er det alltid kollektivt til jobb, men det er fordi jeg i dag har kontorer i Bjørvika.  Når jeg hadde lokasjon på Høvik f.eks. da var det bil hver dag. Kollektivt dit var mulig, men det var fryktelig tidsbesparende å kjøre bil.

Med små barn som skal hit og dit er det for oss veldig tungvindt å ikke ha bil, og at ikke politikere ser at bilen har sin plass i samfunnet er helt håpløst spør du meg. Og det gjelder også for de som  bor i sentrum. Får man foreldre på besøk uten bys fra, kan man ikke forvente at de skal ta kollektivt inn og parkere bilen utenfor Oslo.

Ble skremt da jeg så det var beboerparkering i gatene rundt om på Stovner/Vestli. Greit nok de har T-banestasjon der, men jeg hadde kjørt langt lengre inn mot sentrum før jeg hoppet på kollektivt, siden det tar halvtimen inn til sentrum.   ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA