Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En Teslaists guide til brukt i-Pace

Startet av Contango, søndag 20. juni 2021, klokken 14:13

« forrige - neste »

Ingeniøren

#30
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 21. juli 2021, klokken 08:25
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. juli 2021, klokken 09:36

Det var ved kodene det stoppet for meg og Torque, men vi får se hva som skjer en regn værs dag nå som du har gitt meg oppskriften  :+1:.

Dårlig med regnværsdager på østlandet. Her er en pid liste du kan importere direkte inn i Torque;
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ikke bruk Excel til å editere, bruk en vanlig tekst editor hvis du vil endre på noe.

Takker. Nei ikke mye regn nei  :).

Fant ikke noe sted å laste inn i Lite versjonen så mulig jeg må ha Pro for den funksjonaliteten i Torque. Skal bytte mobil snart og Car Scanner Pro får gjøre nytte til da og dekker egentlig det jeg var ute etter. Deretter blir det kanskje Torque Pro.

Edit: En liten oppdatering med mine to skjermer i Car Scanner. Har hentet flere ting men ikke lagt det ut med display eller kurver. Hentet ut for litt siden med bilen i standby i garasjen så lite som skjer..
Ser at Pro versjonen fulgte med over på den nye mobilen ved overføring - trodde slikt må kjøpes på ny ved mobilbytte - flott !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JPM

Har en 2019 I-Pace. Vurderer å bytte denne i en 2020 modell. Grunnen er enkel og kanskje ikke 100% rasjonell.


  • Trenger hengerfeste
    Vil ha blackpack
    Får ett år ekstra garanti

Ser en 2020 modell med de specsene ligger på 630 +/- på finn.no hos forhandler.
Min er en basisutgave med luft/driverassist/oppgraderte seter/privacy/headup/vinterpakke/sort med 18" vinter og sommer.

Hva kan jeg forvente å få for min? den billigste på finn.no ligger vel på omlag 530'. Er det galemattias å betale om lag 100K i mellom her?

Contango

Sitat fra: JPM på søndag 25. juli 2021, klokken 09:53
Har en 2019 I-Pace. Vurderer å bytte denne i en 2020 modell. Grunnen er enkel og kanskje ikke 100% rasjonell.


  • Trenger hengerfeste
    Vil ha blackpack
    Får ett år ekstra garanti

Ser en 2020 modell med de specsene ligger på 630 +/- på finn.no hos forhandler.
Min er en basisutgave med luft/driverassist/oppgraderte seter/privacy/headup/vinterpakke/sort med 18" vinter og sommer.

Hva kan jeg forvente å få for min? den billigste på finn.no ligger vel på omlag 530'. Er det galemattias å betale om lag 100K i mellom her?
Foreslår du lager en egen tråd på dette. Er ikke relevant her. Generelt synes jeg denne typen spørsmål er individuelle preferanser og prioriteringer som den enkelte selv er nærmest til å finne ut av.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ingeniøren

#33
  Endelig kom regnet og da var jeg oppe å gå på Torque, men for et nærdete program  :)

Måtte se igjennom et par video på Youtube for å hele tatt komme i gang og måtte avinstallere å legge inn på nytt fordi man måtte velge "manage extra PIDs/sensors" i oppstarten for at kalalogen "extendedpdis" dukket opp slik at man kunne kopiere inn I-pace filen fra Maxwell_400, men det gikk til slutt. Nesten så man føler seg satt tilbake til MSDOS verdenen. Takk igjen for filen som ga meg en god start Maxwell_400  :+1:.

Fant noen spennende koder for å lese høyde, trykk og temp i luftfjærene men der kom det ikke opp stort - mulig jeg må ut å kjøre for at det skal vises eller så er de ikke støttet... Ellers finner man stort sett det samme som hos Car Scanner. Det er mulig du har flere funksjoner her, men er du ikke nerd så finnes det enklere programmer som Car Scanner ELM OBD2 pro....

Ellers har OBD2 senderen sittet i bilen en mnd's tid nå og kan ikke se at den har hatt noen negativ innvirkning på noe..

Edit: Det er en feil i PID for "Charge Current" da en variabel "0xfc" som brukes ikke finnes. Mao, det regner fortsatt så har begynt å grave litt - er litt nerd jeg og så det passer jo egentlig bra  :). Må søke opp litt kilder, ser det finnes noe på det engelske forumet og da fant jeg ut hvordan du fikk Torque display i bilen.... Formelene er helt greske for meg. Gode kilder ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vrom

Takk for guiden, savner et avsnitt om å lade hjemme i egen garasjen (med Tesla-vegglader signert av selveste Elon)...

Jeg er vant til (etter 3 teslaer) at ladingen starter idet man setter i ladekabelen. Ikke i min funklende nye I-pace, der kommer det opp "Initializing" på skjermen (og i appen), og ingenting skjer annet enn en svak durelyd (sikkert en initialiserings-lyd). Etter 10-15 mister jeg som regel tålmodigheten, og har følgende metode for å starte ladingen:

1) Lås opp bilen
2) Åpne passasjerdøren
3) Lukke passasjerdøren (ikke nødvendig å låse igjen)

Voila, ladingen starter "av seg selv".

Noen som har en enklere løsning ? (Til info, den medfølgende stikk-kontakt laderen fungerer umiddelbart)

Contango

Vår bil lader umiddelbart fra vegglader. Har ladet på minst fire forskjellige. Tesla veggladere er litt mer lunefulle. Hvis jeg husker riktig prøver den først ut om det er en Tesla som er i andre enden og sender handshake til andre biler en stund etterpå. Ville forsøkt bilen på «vanlig» vegglader før jeg konkluderte med at det er bilen som er sær.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ingeniøren

Tror det er noe som må endres i laderen, dip switch eller noe, når man lader ikke Tesla på en Tesla lader.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Contango på onsdag 04. august 2021, klokken 16:08
Vår bil lader umiddelbart fra vegglader.
Min også. Starter i løpet av få sekunder på hjemmeladeren.

JorgenM

Starter straks hos meg også, både med i-Pace-laderen (på fritids-leiligheten) og i3-laderen (på huset, når jeg ikke gidder parkere i garasjen)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

espenri

Min starter også som regel opp ganske snart, men jeg opplever at den noen ganger står og henger på initialisering, dette virker som skjer spesielt når man låser opp bilen under lading. Da virker det som den avbrytes og ikke umiddelbart kommer igang igjen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

vrom

Takk for tips,
Ja, virker som det er noe i laderen, handshake eller lignende - for den medfølgende schuko-laderen starter umiddelbart.

Ser om jeg finner denne "dip switch", evt hører jeg med elektriker.

Rosstopher

Sitat fra: vrom på torsdag 05. august 2021, klokken 09:38
Ser om jeg finner denne "dip switch", evt hører jeg med elektriker.

Kjempeenkelt å gjøre. Bare google det. Men slikt skal muligens kun gjøres av elektriker(?).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vrom

Takk, dip switch 2 / legacy mode fungerer som bare det

Ingeniøren

Ang OBD 2 og ting som ikke fungerer.

Merket i forrige uke at WattCat ikke kom med noen meldinger og at bilen ikke stoppet å lade på 90%, slik den er satt opp. Begynte å lure på om det skyltes oppdatert til ny programvare tidligere i sommer -19.2, men årsaken er mest trolig at jeg har latt OBD2 enheten bli sittende i bilen. Tok den ut på fredag og i dag stoppet lading på jobb ved 90% slik den skal....

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 23. august 2021, klokken 11:51
Ang OBD 2 og ting som ikke fungerer.

Merket i forrige uke at WattCat ikke kom med noen meldinger og at bilen ikke stoppet å lade på 90%, slik den er satt opp. Begynte å lure på om det skyltes oppdatert til ny programvare tidligere i sommer -19.2, men årsaken er mest trolig at jeg har latt OBD2 enheten bli sittende i bilen. Tok den ut på fredag og i dag stoppet lading på jobb ved 90% slik den skal....
Bruker Jedlix til å starte/stoppe "smart" lading (ved 80%). Det har fungert fint hos meg med OBD2 plugget inn. Rart om OBD2 skal ha noe å si da den kommuniserer ikke med bilen av seg selv, ihvertfall ikke den donglen jeg bruker.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA