Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En Teslaists guide til brukt i-Pace

Startet av Contango, søndag 20. juni 2021, klokken 14:13

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 23. august 2021, klokken 15:54
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 23. august 2021, klokken 11:51
Ang OBD 2 og ting som ikke fungerer.

Merket i forrige uke at WattCat ikke kom med noen meldinger og at bilen ikke stoppet å lade på 90%, slik den er satt opp. Begynte å lure på om det skyltes oppdatert til ny programvare tidligere i sommer -19.2, men årsaken er mest trolig at jeg har latt OBD2 enheten bli sittende i bilen. Tok den ut på fredag og i dag stoppet lading på jobb ved 90% slik den skal....
Bruker Jedlix til å starte/stoppe "smart" lading (ved 80%). Det har fungert fint hos meg med OBD2 plugget inn. Rart om OBD2 skal ha noe å si da den kommuniserer ikke med bilen av seg selv, ihvertfall ikke den donglen jeg bruker.

Min Elm327 er nok ikke like avansert som din OBD2... Jedlix har jeg ikke prøvd  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Contango

Jeg nyttårsgleder meg over at Jaguaren har en eller annen finurlig aerodynamikk som gjør at frontvindu, sideruter og speil blir langt mindre grisete på denne årstiden enn på både S og 3. Det er svært merkbart, og jeg lurer på om det er tilfeldig eller om det var et glimt av geni hos designerne av bilen. Innbiller meg bla at gjennomgangen under panseret skaper en luftstrøm over frontvinduet som deflekterer sprut fra bilene foran. Kanskje det er der noen av de ekstra kilowattene blir brukt....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorgenM

Tipper det er mest tilfeldig.

Men ja, jeg kalte vår TMS for "sommerbilen" da den varelendig på flere områder på vinters tid. Bl.a. det du nevner,i tillegg til at det samlet seg ekstremt mye snø i hjulbuene. Nå er vel ikke Tesla designet for norsk klima heller da.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Contango

Sitat fra: JorgenM på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:14
Tipper det er mest tilfeldig.
Det tror jeg ikke. Kjørte iPace og M3 i følge nå i jula.
Men kan jo legge til at føleren for "sparke" åpningen av bagasjerommet gikk amok etter alt slapset. Den funksjonen burde kunne slås av. Synes forøvrig den generelt lager mer problemer enn gir nytte - selv om jeg stort sett treffer riktig nå. Anbefaler å kutte den ut av utstyrslisten.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ingeniøren

Sitat fra: Contango på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:24
Sitat fra: JorgenM på lørdag 01. januar 2022, klokken 19:14
Tipper det er mest tilfeldig.
Det tror jeg ikke. Kjørte iPace og M3 i følge nå i jula.
Men kan jo legge til at føleren for "sparke" åpningen av bagasjerommet gikk amok etter alt slapset. Den funksjonen burde kunne slås av. Synes forøvrig den generelt lager mer problemer enn gir nytte - selv om jeg stort sett treffer riktig nå. Anbefaler å kutte den ut av utstyrslisten.

Ikke enig, synes der er suveren når man kommer med fulle hender...
Ellers er jeg enig at rutene holder seg rimelig rene. Men, må man salte så mye, kan ikke folk kjøre bil lenger ? Trodde man skulle redusere bruken av salt. Hater brun vei og møkk helt fram til huset når alt annet er hvitt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Contango på lørdag 01. januar 2022, klokken 15:28
Jeg nyttårsgleder meg over at Jaguaren har en eller annen finurlig aerodynamikk som gjør at frontvindu, sideruter og speil blir langt mindre grisete på denne årstiden enn på både S og 3. Det er svært merkbart, og jeg lurer på om det er tilfeldig eller om det var et glimt av geni hos designerne av bilen. Innbiller meg bla at gjennomgangen under panseret skaper en luftstrøm over frontvinduet som deflekterer sprut fra bilene foran. ....

Dette tipper jeg er resultat av Ian Callum sin genistrek; denne frontspoileren et av de mest geniale elementene som har funnet veien til en produksjonsbil.

Jeg synes designen til I-Pace er et eget mesterstykke som ingen har overgått enda; bare de hadde hatt like geniale utviklere på drivlinjen med samme energieffektivitet som "de du vet fra California".

espenri

Hekken fungerer også ypperlig i snøvær. Skilt og bakdelen av bilen dekkes av et tykt lag snø, men allikevel er bakruta like fri for snø, så den minimale sikten man har der opprettholdes. Da er det verre med ryggekameraet...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

geear

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 02. januar 2022, klokken 13:47
Jeg synes designen til I-Pace er et eget mesterstykke som ingen har overgått enda; bare de hadde hatt like geniale utviklere på drivlinjen med samme energieffektivitet som "de du vet fra California".
Det er da ikke bare drivlinja som er skyld i dårlig effektivitet, den har ikke spesielt god aerodynamikk, og plassutnyttelsen er dårlig, så ser ikke helt genialiteten i designet.

Personlig syns jeg ikke det er en estetisk pen bil heller, den har heldige vinkler, men også uheldige, den ser ut som den står på stylter, og det ser ut som det er kupéen til en annen liten bil inni et altfor stort chassis.

Tellus

Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 15:44
Personlig syns jeg ikke det er en estetisk pen bil heller, den har heldige vinkler, men også uheldige, den ser ut som den står på stylter, og det ser ut som det er kupéen til en annen liten bil inni et altfor stort chassis.

Spist for mange teslaaskjer i julen kanskje  ;)

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 15:44
Personlig syns jeg ikke det er en estetisk pen bil heller, den har heldige vinkler, men også uheldige, den ser ut som den står på stylter, og det ser ut som det er kupéen til en annen liten bil inni et altfor stort chassis.
Akkurat det med stylter kommer an på om det ser en med 18" med luftfjæringen på høy, eller 20-22" med luftfjæring på low. Ser ikke ut som samme bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 20:06
Akkurat det med stylter kommer an på om det ser en med 18" med luftfjæringen på høy, eller 20-22" med luftfjæring på low. Ser ikke ut som samme bil.

Stylter:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ikke stylter:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Begge er 18"   ;)

Contango

#56
Diskusjoner om estetikk her inne synes jeg det er vanskelig å få noe ut av. Noen liker mora, andre dattera. For egen del synes vi iPacen har noe ved seg både innvendig og utvendig men følger geear langt på vei i at plassutnyttelsen ikke akkurat er klasseledende. Men jeg er nokså funksjonsorientert egentlig. På tross av at vi ikke liker treerns utseende spesielt godt var det nå den vi kjørte øst/vest med i jula. Det var dette med Jaguarens ladehastighet vinterstid...
edit: forøvrig er vel bildene med 19' felgene?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Contango på mandag 03. januar 2022, klokken 21:21
edit: forøvrig er vel bildene med 19' felgene?
Nope. De fantes ikke i 2019 da jeg kjøpte bilen.

turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 03. januar 2022, klokken 21:17
Begge er 18"   ;)
Ja, men med større felg ser det ut som om det er mindre luft mellom hjulbuer og hjul. Så 18" på maks høyde bidrar til "stylter" look.

Luftfjæringen på I-Pace går om jeg ikke husker helt feil til 28cm i offroad 2 modus. Veldig nyttig i 30cm våt snø på hytteveien.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 03. januar 2022, klokken 21:17
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 20:06
Akkurat det med stylter kommer an på om det ser en med 18" med luftfjæringen på høy, eller 20-22" med luftfjæring på low. Ser ikke ut som samme bil.

Stylter:


Ikke stylter:


Begge er 18"   ;)

Vakkert  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA