Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: En Teslaists guide til brukt i-Pace  (Lest 5100 ganger)

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3602
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #45 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 06:56 »
Ang OBD 2 og ting som ikke fungerer.

Merket i forrige uke at WattCat ikke kom med noen meldinger og at bilen ikke stoppet å lade på 90%, slik den er satt opp. Begynte å lure på om det skyltes oppdatert til ny programvare tidligere i sommer -19.2, men årsaken er mest trolig at jeg har latt OBD2 enheten bli sittende i bilen. Tok den ut på fredag og i dag stoppet lading på jobb ved 90% slik den skal....
Bruker Jedlix til å starte/stoppe "smart" lading (ved 80%). Det har fungert fint hos meg med OBD2 plugget inn. Rart om OBD2 skal ha noe å si da den kommuniserer ikke med bilen av seg selv, ihvertfall ikke den donglen jeg bruker.

Min Elm327 er nok ikke like avansert som din OBD2... Jedlix har jeg ikke prøvd  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1566
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #46 på: Lørdag 01. Januar 2022, klokken 15:28 »
Jeg nyttårsgleder meg over at Jaguaren har en eller annen finurlig aerodynamikk som gjør at frontvindu, sideruter og speil blir langt mindre grisete på denne årstiden enn på både S og 3. Det er svært merkbart, og jeg lurer på om det er tilfeldig eller om det var et glimt av geni hos designerne av bilen. Innbiller meg bla at gjennomgangen under panseret skaper en luftstrøm over frontvinduet som deflekterer sprut fra bilene foran. Kanskje det er der noen av de ekstra kilowattene blir brukt....

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2938
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #47 på: Lørdag 01. Januar 2022, klokken 19:14 »
Tipper det er mest tilfeldig.

Men ja, jeg kalte vår TMS for "sommerbilen" da den varelendig på flere områder på vinters tid. Bl.a. det du nevner,i tillegg til at det samlet seg ekstremt mye snø i hjulbuene. Nå er vel ikke Tesla designet for norsk klima heller da.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1566
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #48 på: Lørdag 01. Januar 2022, klokken 20:24 »
Tipper det er mest tilfeldig.
Det tror jeg ikke. Kjørte iPace og M3 i følge nå i jula.
Men kan jo legge til at føleren for "sparke" åpningen av bagasjerommet gikk amok etter alt slapset. Den funksjonen burde kunne slås av. Synes forøvrig den generelt lager mer problemer enn gir nytte - selv om jeg stort sett treffer riktig nå. Anbefaler å kutte den ut av utstyrslisten.

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3602
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #49 på: Lørdag 01. Januar 2022, klokken 20:35 »
Tipper det er mest tilfeldig.
Det tror jeg ikke. Kjørte iPace og M3 i følge nå i jula.
Men kan jo legge til at føleren for "sparke" åpningen av bagasjerommet gikk amok etter alt slapset. Den funksjonen burde kunne slås av. Synes forøvrig den generelt lager mer problemer enn gir nytte - selv om jeg stort sett treffer riktig nå. Anbefaler å kutte den ut av utstyrslisten.

Ikke enig, synes der er suveren når man kommer med fulle hender...
Ellers er jeg enig at rutene holder seg rimelig rene. Men, må man salte så mye, kan ikke folk kjøre bil lenger ? Trodde man skulle redusere bruken av salt. Hater brun vei og møkk helt fram til huset når alt annet er hvitt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #50 på: ſøndag 02. Januar 2022, klokken 13:47 »
Jeg nyttårsgleder meg over at Jaguaren har en eller annen finurlig aerodynamikk som gjør at frontvindu, sideruter og speil blir langt mindre grisete på denne årstiden enn på både S og 3. Det er svært merkbart, og jeg lurer på om det er tilfeldig eller om det var et glimt av geni hos designerne av bilen. Innbiller meg bla at gjennomgangen under panseret skaper en luftstrøm over frontvinduet som deflekterer sprut fra bilene foran. ....

Dette tipper jeg er resultat av Ian Callum sin genistrek; denne frontspoileren et av de mest geniale elementene som har funnet veien til en produksjonsbil.

Jeg synes designen til I-Pace er et eget mesterstykke som ingen har overgått enda; bare de hadde hatt like geniale utviklere på drivlinjen med samme energieffektivitet som "de du vet fra California".

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE

espenri

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 291
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #51 på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 15:03 »
Hekken fungerer også ypperlig i snøvær. Skilt og bakdelen av bilen dekkes av et tykt lag snø, men allikevel er bakruta like fri for snø, så den minimale sikten man har der opprettholdes. Da er det verre med ryggekameraet...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10174
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #52 på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 15:44 »
Jeg synes designen til I-Pace er et eget mesterstykke som ingen har overgått enda; bare de hadde hatt like geniale utviklere på drivlinjen med samme energieffektivitet som "de du vet fra California".
Det er da ikke bare drivlinja som er skyld i dårlig effektivitet, den har ikke spesielt god aerodynamikk, og plassutnyttelsen er dårlig, så ser ikke helt genialiteten i designet.

Personlig syns jeg ikke det er en estetisk pen bil heller, den har heldige vinkler, men også uheldige, den ser ut som den står på stylter, og det ser ut som det er kupéen til en annen liten bil inni et altfor stort chassis.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2487
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #53 på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 17:01 »
Personlig syns jeg ikke det er en estetisk pen bil heller, den har heldige vinkler, men også uheldige, den ser ut som den står på stylter, og det ser ut som det er kupéen til en annen liten bil inni et altfor stort chassis.

Spist for mange teslaaskjer i julen kanskje  ;)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10420
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #54 på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 20:06 »
Personlig syns jeg ikke det er en estetisk pen bil heller, den har heldige vinkler, men også uheldige, den ser ut som den står på stylter, og det ser ut som det er kupéen til en annen liten bil inni et altfor stort chassis.
Akkurat det med stylter kommer an på om det ser en med 18” med luftfjæringen på høy, eller 20-22” med luftfjæring på low. Ser ikke ut som samme bil.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1226
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #55 på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 21:17 »
Akkurat det med stylter kommer an på om det ser en med 18” med luftfjæringen på høy, eller 20-22” med luftfjæring på low. Ser ikke ut som samme bil.

Stylter:
  [ You are not allowed to view attachments ]  

Ikke stylter:
  [ You are not allowed to view attachments ]  

Begge er 18"   ;)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400 |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1566
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #56 på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 21:21 »
Diskusjoner om estetikk her inne synes jeg det er vanskelig å få noe ut av. Noen liker mora, andre dattera. For egen del synes vi iPacen har noe ved seg både innvendig og utvendig men følger geear langt på vei i at plassutnyttelsen ikke akkurat er klasseledende. Men jeg er nokså funksjonsorientert egentlig. På tross av at vi ikke liker treerns utseende spesielt godt var det nå den vi kjørte øst/vest med i jula. Det var dette med Jaguarens ladehastighet vinterstid...
edit: forøvrig er vel bildene med 19' felgene?
« Siste redigering: Mandag 03. Januar 2022, klokken 21:25 av Contango »

4Matic Fanatic

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1226
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #57 på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 22:06 »
edit: forøvrig er vel bildene med 19' felgene?
Nope. De fantes ikke i 2019 da jeg kjøpte bilen.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400 |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10420
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #58 på: Tirsdag 04. Januar 2022, klokken 07:29 »
Begge er 18"   ;)
Ja, men med større felg ser det ut som om det er mindre luft mellom hjulbuer og hjul. Så 18” på maks høyde bidrar til “stylter" look.

Luftfjæringen på I-Pace går om jeg ikke husker helt feil til 28cm i offroad 2 modus. Veldig nyttig i 30cm våt snø på hytteveien.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3602
    • Vis profil
Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« Svar #59 på: Tirsdag 04. Januar 2022, klokken 21:01 »
Akkurat det med stylter kommer an på om det ser en med 18” med luftfjæringen på høy, eller 20-22” med luftfjæring på low. Ser ikke ut som samme bil.

Stylter:
 

Ikke stylter:
 

Begge er 18"   ;)

Vakkert  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE