Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjenværende batterikapasitet

Startet av tromsø, søndag 20. juni 2021, klokken 11:22

« forrige - neste »

tromsø

#15
Hudiksvall til Uppsala
22.41 mil
Høy fart, 105 km/h i snitt
2.26 kWh per mil
94 til 14%
Restkapacitet 63.3 kWh
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

På Facebookgruppa er det også med noen utenlandske e-troneiere. Der er det en som nettopp hadde bilen på 90000km service, og fikk i den forbindelse vite at bilen nå har 88% restkapasitet på batteriet, altså 12% degradering.

Hvorfor i huleste nekter Audi Norge å gi oss den samme type info? Burde ikke vi som kunder ha krav på å få vite gjenværende kapasitet?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 28. juli 2021, klokken 15:17
På Facebookgruppa er det også med noen utenlandske e-troneiere. Der er det en som nettopp hadde bilen på 90000km service, og fikk i den forbindelse vite at bilen nå har 88% restkapasitet på batteriet, altså 12% degradering.

Hvorfor i huleste nekter Audi Norge å gi oss den samme type info? Burde ikke vi som kunder ha krav på å få vite gjenværende kapasitet?

Det var mer degradering enn hva æ trudde etter 9000mill. Men ja, en slik rapport på gjenværende kapasitet burde leveres av Audi etter hver service.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Kjørte ca 24 mil med et snittforbruk på 2,11kWt/mil i dag. Ca 15 grader, bløt vei og stedvis kraftige regnbyger.

SOC fra 100% (egentlig 99%, vil aldri være på 100%) og ned til 16%

Beregnet kapasitet 60,9kWt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 28. juli 2021, klokken 15:17
På Facebookgruppa er det også med noen utenlandske e-troneiere. Der er det en som nettopp hadde bilen på 90000km service, og fikk i den forbindelse vite at bilen nå har 88% restkapasitet på batteriet, altså 12% degradering.

Hvorfor i huleste nekter Audi Norge å gi oss den samme type info? Burde ikke vi som kunder ha krav på å få vite gjenværende kapasitet?

Enig i at man burde fått det, men er det noen merkeverksteder av andre produsenter som gir denne type info i Norge? Er det et merkeverksted eller en 3. part i dette utenlandske tilfellet?

Merker selv ingen degradering etter 2,5 år og 50.000 km. 12% hørtes nesten usannsynlig mye ut, men det er sikkert mulig hvis vedkommende har hurtigladet en stor andel, kjørt svært hardt, latt bilen stå parkert med 100% og generelt mishandlet batteriet. Kanskje er det en tidlig demobil el. som har hatt et vondt liv før vedkommende fikk den, gitt den høye km.

Alternativt, kan det er være en modul som er død? Dette burde selvfølgelig da vekstedet sett, forutsatt at de vet hva de driver med..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Enig i at det nesten høres ut som usannsynlig mye degradering.

@elektro, hvor stor andel har du DC-ladet?
Er nysgjerrig.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

@Elektro og @Tromsø:

Jeg antar det var et merkeverksted, han svarte i alle fall bekreftende da jeg spurte om han hadde fått tallet/prosenten fra et «Audi service center». Så langt jeg oppfattet det hadde han huket av på en slags «ønsker full batterisjekk» da han booket time til service.

Ja, 12% er jo skummelt mye. Han sier selv han har DC-ladet mye, da han har manglet lademulighet hjemme.

De målingene jeg har gjort på min bil i sommer indikerer omlag 60kWt tilgjengelig. Det er jo ca 7% degradering. Og jeg har bare kjørt 34000km. På den andre side, jeg hadde vel omtrent samme degradering da bilen var flunk ny som jeg har i dag🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

e-tron er jo i en egen klasse når det gjelder ladefart ved høy SOC. Det kan hende at det har sin pris i forhold til kapasitetstap. Så lenge Audi klarer å holde minst 70 % kapasitet etter 8 år, 160.000 km så er vel de vunnet på å tillate markedets beste ladefart. Det spørs om ikke ladefart i større grad er en merkantil enn en teknisk beslutning.

elektro

#23
Sitat fra: tromsø på fredag 30. juli 2021, klokken 11:05
Enig i at det nesten høres ut som usannsynlig mye degradering.

@elektro, hvor stor andel har du DC-ladet?
Er nysgjerrig.

Ikke veldig mye, tipper 10-15% er hurtiglading. Det kan vel leses av i OBDeleven et sted?

Den degraderingen jeg har hatt kom ev. før jeg mottok bilen (fulladet). Har aldri fått noe særlig mer enn 81 kWh ut av de oppgitte 83,6 kWh, men dette har heller ikke endret seg. EDIT: Det har det sikkert, men det er så lite at jeg ikke klarer å måle det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Trond.m på fredag 30. juli 2021, klokken 20:09
e-tron er jo i en egen klasse når det gjelder ladefart ved høy SOC. Det kan hende at det har sin pris i forhold til kapasitetstap. Så lenge Audi klarer å holde minst 70 % kapasitet etter 8 år, 160.000 km så er vel de vunnet på å tillate markedets beste ladefart. Det spørs om ikke ladefart i større grad er en merkantil enn en teknisk beslutning.

Batteriene i mange andre biler blir veldig mye varmere og de har også mindre toppbuffer. Jeg er derfor ikke særlig bekymret, men registrerer i kommentarfeltene veldig mange det ute som ønsker at Audi og andre, spesielt tyske produsenter, skal «gå på en smell».. :)

Statistikk fra andre biler, som har vært lenger på markedet, viser at det kan variere veldig mye hvor raskt batteriet degraderes. Avhengig av en rekke faktorer, først og fremst bruksmønster og vedlikehold. Men det kan sikkert også være feilproduksjon, variasjoner i kjemi- og hardware revisjoner. e-tron bruker jo sågar batterier fra minst to ulike produsenter.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#25
Det er nok ikke tvil om at ladehastighet som den enkelte leverandør tillater er en vurdering hvor kostnader til garanti er med. e-tron har ikke lenger vesentlig større buffer enn andre, men har en helt annen ladekurve. BMW har nok også tatt en sjanse med i3 med å anbefale 100 % daglig lading, selv om bufferet er ikke er spesielt stort. Det har nok vært en riktig beslutning siden rekkevidden tross alt var moderat selv med 100 %. Med iX3 har de også gått over til å anbefale 80 %. Jeg har ikke noe ønske om at hverken Audi, BMW eller andre skal gå på en smell, og mye tyder på at de ikke gjør det siden batteriene beholder kapasiteten lengre enn hva leverandørene trodde for noen år siden.

elektro

#26
Alt jeg sier er at- hører man noe ofte nok, så tror man det er sant. :)

Personlig er jeg mer skeptisk til batterier som når 60 grader under lading og må varmes opp aktivt til 40 grader for å fungere tilfredsstillende. e-tron lader med 100 kW allerede ved 10 grader og når 150 kW ved om lag 20 grader. Så at den lader med 150 kW frem til 75-80% (som egentlig er 66-70,4%) og 50 kW ved 100% (som egentlig er 87,9%), tror jeg fint den kan tåle.

EDIT: Tror er stikkordet her, men alt tyder på at e-tron quattro har en ganske annen batterikjemi enn det som er vanlig. Og svært gode kjøleegenskaper. Jeg har altså også 50.000 km. på telleren selv og kun 3-4% degradering i praksis, hvorav mesteparten må ha skjedd fra bilen forlot samlebåndet til jeg fikk den, ny. Degraderingen etter utlevering er så liten at det er vanskelig å måle- og den har absolutt ingen innvirkning på praktisk bruk. Nada, zip, zero.. :)

Er der noen i gruppa her som merket en vesentlig degradering siden dere regnet ut hva dere fikk ut av batteriet første gang?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: ThomasEL på fredag 30. juli 2021, klokken 15:02
@Elektro og @Tromsø:

Jeg antar det var et merkeverksted, han svarte i alle fall bekreftende da jeg spurte om han hadde fått tallet/prosenten fra et «Audi service center». Så langt jeg oppfattet det hadde han huket av på en slags «ønsker full batterisjekk» da han booket time til service.

Ja, 12% er jo skummelt mye. Han sier selv han har DC-ladet mye, da han har manglet lademulighet hjemme.

De målingene jeg har gjort på min bil i sommer indikerer omlag 60kWt tilgjengelig. Det er jo ca 7% degradering. Og jeg har bare kjørt 34000km. På den andre side, jeg hadde vel omtrent samme degradering da bilen var flunk ny som jeg har i dag🤪

Teslabjørn fant ut at hans egen Model X P90DL hadde 8% degradering ila. første 100.000 km. for et par år siden. Regnet ut fra omtrent samme metode som vi bruker, ingen verkstedrapport. Tesla tilbyr heller ikke dette. De oppgir i motsetning til Audi heller ikke netto kapasitet, han vet dermed kun differansen mellom første og siste måling. Det kan altså være ytterligere noen prosent som ble tapt før han målte første gang. Som kunne vært avdekket ved en verkstedrapport. (Teslabjørn legger til grunn 81,9 kWh netto ny. Dvs. at batteriet faktisk har om lag 10% buffer, hvis det er 90 kWh brutto. I så fall er det riktig at e-tron ikke har spesielt stor buffer.)

Teslabjørn hurtigladet også mye, men har tross alt lader hjemme. I motsetning til vår utenlandske venn med e-tron. Og han vet hvordan man skal behandle et batteri..

Alt dette tatt i betraktning, og de resultatene vi ser her hjemme på våre 2-3 år gamle e-tron, så ville jeg ikke vært alt for bekymret. Jeg får drøyt 80 kWh ut av mitt batteri fremdeles etter 2,5 år og 50.000 km. All empiri tilsier at slike batterier taper seg mest i begynnelsen. Dermed vil jeg bli veldig overrasket hvis det taper seg dobbelt så mye- og jeg kun får 73,5 kWh ut etter 5 år og 100.000 km. Hvis jeg fortsatt har bilen.

Konkluderer med det omtalte batteriet enten er mishandlet eller feilaktig målt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#28
Sitat fra: elektro på søndag 01. august 2021, klokken 10:42

Teslabjørn fant ut at hans egen Model X P90DL hadde 8% degradering ila. første 100.000 km. for et par år siden. Regnet ut fra omtrent samme metode som vi bruker, ingen verkstedrapport. Tesla tilbyr heller ikke dette. De oppgir i motsetning til Audi heller ikke netto kapasitet, han vet dermed kun differansen mellom første og siste måling. Det kan altså være ytterligere noen prosent som ble tapt før han målte første gang. Som kunne vært avdekket ved en verkstedrapport. (Teslabjørn legger til grunn 81,9 kWh netto ny. Dvs. at batteriet faktisk har om lag 10% buffer, hvis det er 90 kWh brutto. I så fall er det riktig at e-tron ikke har spesielt stor buffer.)

Greit å vite at de første 90kWh batteriene fra Tesla hadde spesielt høy degradering, de begynte med en ny kjemi på de som ble forbedret etter hvert. Brutto kapasitet på de var rett under 89kWh.

Ellers er det jo vanligvis slik at de fleste batterier mister noen prosent ganske fort, før det går veldig sakte nedover og til slutt stuper bratt ned.

Så selv om man har mistet 5-10% ganske tidlig, så går det nok lang tid før man er nede på 70%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Etter å ha fulladet min etron 50 til 100% før start på siste ferietur i sommer, vise gjettometeret 386 km rekkevidde. ;D
Om det skulle stemme, snakker vi vel her om batteri oppgradering heller enn degradering. ;)
Mulig at bilen er blitt litt høy på pæra etter siste langtur 8)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA