Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjenværende batterikapasitet

Startet av tromsø, søndag 20. juni 2021, klokken 11:22

« forrige - neste »

ThomasEL

Kjørte fra Jæren og hjem til Sørlandet i dag. Startet i ca 15 grader, og ca 20 grader hjemme.
Fulgte trafikken, hastighet preget av medium trafikkmengde.

Kjørelengde: 259,3km
Forbruk: 185W/km
Rest SOC: 21%
Rest på GOM: 68km

Dette gir 60,7 kWt. Hadde håpet på litt mer med så lavt effektuttak.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Lillesand - Horten, med noen avstikkere underveis.

226 km
20.3 kWh/100 km
Rest SOC : 28 %

Beregnet kapasitet : 63.7 kWh

Batteriet var toppet opp med "nødladeren" (1.8 kW) over natta før avreise og skulle derfor være optimal balansert.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

#32
Kjørte Oslo-Skjåk i går via RV4, så lite motorvei, men over Lygna på 600 moh, ned til Mjøsa 125 moh, så omvei fra Sjoa via Heidal/Randsverk/Lemonsjøen 900 moh. ned til Vågå 350 moh, før ankomst i Skjåk på ca. 750 moh. Kjørte for øvrig «litt over» med en del forbikjøringer. Hadde tre stopp underveis.

Distanse 369,2 km, forbruk 20,5 kWh/100 km.
Start SOC 99%, stopp SOC 5% (opp fra 4% én time etter parkering.)
Beregnet restkapasitet: 80,5 kWh

Dvs. omtrent det samme som jeg har fått ut av bilen bestandig.. :) Kan legge til at jeg etter nesten 30 mil kjørt i rundt 18 grader utetemperatur målte en batteritemperatur på kun 22 grader i bunn av den ganske bratte nedstigningen til Vågåvannet.

EDIT: Abetterrouteplanner med 4% degradering og 240 Wh/km referanseforbruk med realtime vær/trafikk ga litt for pessimistiske estimater hele veien med 20-tommers hjul. Mulig snittfarten min var for lav. Jeg hadde lagt inn 105%, men det er vanskelig å klare det med noe ferietrafikk og lengre partier med smal vei, som er registrert som 80-sone. Selv om man utnytter to-felt strekningene i Gudbrandsdalen godt... :police:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Kjørte retur fra Skjåk (750 moh.) til Oslo i går med min ur-e-tron, via Vågå (350 moh.) over Valdresflya (1400 moh.), Fagernes (350 moh.), Tonåsen (800 moh.) og Dokka (150 moh). med en god del forbikjøringer.. Her skulle det altså kunne bli litt varmetap, men ser liten effekt av det.

Distanse 386,4 km, forbruk 17,8 kWh/100 km.
Start SOC 99%, stopp SOC 18% (opp fra 17% tre timer etter parkering.)
Beregnet restkapasitet: 81,0 kWh

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Hei, her kommer noe forsinket data fra turen til Sverige i sommer:
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

#35
Til hytta forrige helg. Dårlig vær med mye regn 3/4 av turen, men mildt (10-15 grader).
800 høydemeter. En god del veiarbeid og trafikk, så lavere snitthastighet enn normalt.

Kjørelengde: 19,86 mil
Snittforbruk: 2,38kWt/mil
Start SOC: Ladet til fullt, men som alltid er den da på 99% når jeg starter.
Slutt SOC: 22% (etter å ha ventet en times tid. Var vel på 19% med en gang jeg kom frem)

Dette gir 60,6kWt netto, evt knappe 61,4kWt hvis jeg regner fra 99% (da Teslabjørn gjorde sin test med e-tron 50 den gang og fikk omkring 63,4 kWt, så regnet han fra 99%
Hvis jeg hadde målt rett etter ankomst, ville resultatet blitt dårligere enn dette...

Etter 19 måneder og 37000km, så ligger jeg fortsatt bak flere av dere når det gjelder tilgjengelig kapasitet.
På den andre side: Det har jo egentlig ikke forverret seg noe. Var jo ca slike tall jeg fikk etter 4-5000km også...

Mye tyder jo derfor på at forhandler reduserte batteriet mitt med 3-5kWt ved å oppbevare bilen fulladet såpass lenge, men at det ikke har hatt noe unormal degradering ETTER bilen ble utlevert til meg...

(Kan som en parentes nevne at jeg som oftest får langt dårligere resultater hvis det er lenge siden jeg har ladet til mer enn 70%. Da får jeg gjerne målinger langt nede på 50kWt-tallet)

Edit:
Er det forresten noen av dere som opplever å se 100% SOC etter å ha startet bilen..? Da jeg kjørte Leaf tidligere og ladet til 100%, så lå den på 100% de første km. E-tronen stopper lading på 100%, men før man har rukket å koble fra kabel og starte "tenningen", så er den nede på 99%
- Husker Teslabjørn opplevde det samme den gang han testet E-tron 50, men vet ikke om det er slik på alle bilene, eller om det er "individuelle" forskjeller..
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Thomas, skjønner din frustrasjon men du er ikke så langt fra min nettokapasitet. Ifjor lå æ ofte på 64kWh og i år ligger den mest rundt 63kWh. Jeg har dog kjørt mindre enn du, ligger på 19000km.

Hvis æ lader på hurtiglader opp til 100% så har den vært igjen på 100% noen få gang men detter ofte ned til 99% før kjøring. Hvis æ lader på AC så detter den ofte ned til 98ish % før kjøring.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Tellus

Lar dere bilen stå en stund med ladekabel i på 100% før dere kjører når dere foretar disse testene ?
Min erfaring med I-Pace er i hvert fall at jeg kan måle at det går inn en del ekstra etter bilen først rapporterer å være fulladet. Sannsynligvis skyldes dette balansering av cellene. I det siste har jeg målt alt fra 76 til 79 kWh på 100% ved å bruke Power Cruise Control appen som er koblet til en OBD leser.
Batteriet i I-Pace skal nominelt være 84.75 kWh som nytt, men jeg tror ikke man vil lese av såpass høye tall ved å bruke PCC.

ThomasEL

Sitat fra: Tellus på mandag 11. oktober 2021, klokken 11:31
Lar dere bilen stå en stund med ladekabel i på 100% før dere kjører når dere foretar disse testene ?
Min erfaring med I-Pace er i hvert fall at jeg kan måle at det går inn en del ekstra etter bilen først rapporterer å være fulladet. Sannsynligvis skyldes dette balansering av cellene. I det siste har jeg målt alt fra 76 til 79 kWh på 100% ved å bruke Power Cruise Control appen som er koblet til en OBD leser.
Batteriet i I-Pace skal nominelt være 84.75 kWh som nytt, men jeg tror ikke man vil lese av såpass høye tall ved å bruke PCC.

Ja, godt poeng du har der. Og ja, de siste gangene har jeg sørget for at bilen er ferdigladet et par timer før. Da starter gjerne ladingen opp igjen et par ganger i løpet av de timene. Som du er inne på, mest sannsynlig pga balansering.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på mandag 11. oktober 2021, klokken 11:31
I det siste har jeg målt alt fra 76 til 79 kWh på 100% ved å bruke Power Cruise Control appen som er koblet til en OBD leser.
Batteriet i I-Pace skal nominelt være 84.75 kWh som nytt, men jeg tror ikke man vil lese av såpass høye tall ved å bruke PCC.
Mine erfaringer er at det er helt avhengig av temperatur, du må opp mot 25 grader for å få nominell kapasitet. Jeg logger SOC vs. kWh gjennom året via OBDII (samme som PCC men jeg vet ikke hvordan PCC beregner kWh) og det ligger på 75kWh til 86kWh når temperaturen er mellom -10 og +30 med balanserte celler. Mine beregninger baserer seg på batteri SoC som er nominelt 90kWh ved 100% og 25 grader. Batteri SoC går ikke høyere enn 96% som tilsvarer cellespenning på ca. 4.15 volt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

#40
Har til dags dato aldri sett høyere maksspenning enn 4.12xV avlest på ved PCC.
Kan maksspenning komme opp i hele 4.12V ?

Rettelse: Fant en fra i sommer med min/max hhv 4.119V og 4.134V. Batteritemperatur var da 27 grader og energi 80.023kWh

Tonk

(2019 E-Tron 55)
Until today (about 107000km) I had between 4.15-4.18V max during lifetime at 100% (dashboard) with 93-95% (SOC/OBDeleven), at "Highest Measured Temperature" 21-34degrees.
Audi E-Tron 55 from May 2019

villho

#42
Til alle som har fulgt nettokapasiteten deres: har dere lagt merke til noen sammenheng på årstider/utetemperatur? Jeg mener, hvor mye mindre (hvis noen) du får ut av batteriet, hvis batteriet er kaldt?

Jeg har en 2020v2 modell e55 som jeg kjøpte i juni i fjor med 7000 km i kilometerteller. Jeg kjenner ikke historien om hvordan bilen har blitt holdt eller hva batteri SoC hadde vært.

Jeg har begynt å følge nettokapasiteten nå først fra oktober og utover, og jeg vil tro at tallene jeg får ikke er de sanne tallene, men er så lave fordi været har blitt kaldt, batteriet er kaldt, innvendig motstand er høy og det gir forbruk som ikke er synlig i kWh/100 km tall.

Hvis du har AC-ladere, hvor du får ut tallet på ladet kWh, vil jeg gjerne høre hva slags tall du får når du lader bilen din - hvor mange Wh/SoC% som normalt brukes. Dessuten hvilken ladeeffekt i kW du bruker når du lader.
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

tromsø

#43
Sitat fra: villho på onsdag 24. november 2021, klokken 11:31
Til alle som har fulgt nettokapasiteten deres: har dere lagt merke til noen sammenheng på årstider/utetemperatur? Jeg mener, hvor mye mindre (hvis noen) du får ut av batteriet, hvis batteriet er kaldt?

Jeg har akkurat sammenstilt en tabell fra de turer jeg har notert data fra. Se bilde. Disse data viser ikke på et entydig lineært samband mellom gjenværende batterikapasitet og temperaturen.

MEN første gang jeg får en kapasitet under 62 kWh er på de siste to turene som også er de to kaldeste turene. Å andre side så er disse to turene de mest nylige => jeg har mer degradering av batteriet grunnet alder/lademengde. Sen har jeg kommentert når turen er etter en hurtiglading som jo medfor et varmere batteri og det er vel batteritemperaturen som spiller rolle, ikke utetemperaturen. Dog har jeg ingen OBD så den infoen har jeg ikke.

Regner med at jeg kan si mer når jeg har samlet på meg mer statistikk.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

villho

En annen ting jeg stadig lurer på er SoC som endres mens bilen står parkert.

Jeg testet bilen i går: Jeg kjørte fra 99 % SoC til 27 % (27,5 % i OBD) og parkerte bilen for natten. Om morgenen hadde SoC gått opp til 30,0 %. Da jeg forlot bilen var batteritempen 8 C og garasjen er 11-12 C, så jeg tror temperaturøkningen ikke forklarer dette. Om morgenen bestemte jeg meg for å tømme batteriet enda mer, så jeg kjørte det fra 30,0 % til 8,5 %. Jeg koblet til bilen umiddelbart og ladet den til 33,0 % og koblet fra laderen. To timer etter dette hadde SoC steget til 36 %.

Min og maks spenninger på cellenivå om kvelden og også om morgenen var innenfor 0,007 volt forskjell, så ganske fint balansert.

Jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor bilen gjør dette. For meg ser dette ut som at BMS ikke er fullt i stand til å måle riktig SoC. Det er dumt at hvis jeg begynner å kjøre fra fullt batteri, må jeg parkere bilen en stund for å få de "manglende" prosentene i bruk.
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA