Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Alternativ til e-tron

Startet av saparchy, mandag 22. november 2021, klokken 12:28

« forrige - neste »

saparchy

Dere som har e-tron og har hatt andre elbiler. ville dere ha valgt noe annet neste gang., eller fortsette med e-tron? Hvilke biler på markedet i dag , utenom Tesla X, ville man vurdert, når dere nå kjenner pluss og minus til e-tron. En annen ting! Hvorfor er det kun sportsseter nordmenn velger? Har dere prøvd de beste komfortsetene? Mye bedre, og med kjøl/massasje - Forstår ikke .... 

storeulv

Sitat fra: saparchy på mandag 22. november 2021, klokken 12:28
<snip>
Hvorfor er det kun sportsseter nordmenn velger? Har dere prøvd de beste komfortsetene? Mye bedre, og med kjøl/massasje - Forstår ikke .... 

For mitt vedkommende var det så enkelt som pris. Sportsseter var inkludert, oppgradering kostet ekstra. Når det er sagt så var det aldri aktuelt med standardseter. Jeg vet at noen er godt fornøyde med de også, men for meg var det sportsseter som var det beste alternativet ift. "value for money"
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

saparchy

Jeg hadde glatt valgt bort andre ting for sittekomfort. Beste seter, 360 kamera og beste lydsystem det viktigste.  Resten er bare gadgets man sjelden bruker..!! Sliter med og  finne bruktbiler med annet enn sportsseter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

PF

For min del er det ingen ting annet på markedet som frister, og det inkluderer Tesla model x.
Min er av de aller første som ble levert og begynner å nærme seg tre år og jeg har begynt å tenke tanken på å bytte. Men i dag er det ingen ting som frister, og å kjøpe maken (ny e-tron) sitter langt inne. Kunne dristet med til en 60S, men tenker at den blir for lik.
Kom fra BMW x5, men synes ikke IX frister noe særlig spesielt utseende.
Mercedes ryktes å komme med en EQE SUV neste år, så hjernen min er innstilt til å vurdere den fortiden.

elektro

#4
Jeg har vært åpen for å bytte min 2019 modell lenge, men finner ingen bil som er bedre totalt sett. e-tron 55 quattro er naturligvis ikke perfekt, men er best på mye og har ingen store feil eller mangler. Støynivå over 80 km/t og ladehastigheten i øvre del av registeret veier tungt. Er fullstendig enig med deg ang. seter, men det handler nok mye om pris. Og at Møller ikke markedsfører komfortsetene i særlig grad.

Og når man først er inne på pris, så er ikke valget av bil like opplagt i dag. Jeg ville nok heller valgt en fullspekket ENYAQ iV 80X Sportline som er nærmere 300.000 kr. billigere. Eller GTX m. Topsport interiør. NIO ES8 m. BaaS er også et spennende alternativ.

Hadde jeg ikke trengt plassen, ville valget falt på Polestar 2 m. nappa skinninteriør. Eller BMW i4 M50, men jeg er litt skeptisk til bakkeklaring. Og hadde det ikke vært for prisen, ville det blitt en Taycan.

Biler med god plass, som kommer, er bla. Rivian, ID Buzz, KIA EV9 og XC90 Recharge. Sistnevnte blir nok den perfekte bil, hvis den blir noe i nærheten av dagens XC90 plassmessig og ikke koster fullt en million. Med ting som komfort, lys og lastsikring ivaretatt.

EDIT: EQE høres spennende (men dyrt) ut. Liker godt 350 hybriden. Når det gjelder iX synes jeg BMW har kastet bort muligheten til å lage et digert bagasjerom. 40'en blir også en liten nedgradering mht. rekkevidde og ladehastighet ift. e-tron 55 quattro, samtidig som den nærmer seg farlig i pris. Den er dog et alternativ. 50'en bikker lett en million og er sånn sett ute av bildet her i gården. Sist, men ikke minst, så kommer vel en oppdatert e-tron 55 quattro neste år. Vil de til å holde prisen, med samme lading, men bedre rekkevidde og muligens en facelift? Jeg tenker at en brukt e-tron 55 kan være en god deal i disse dager.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

PF

Volvoen glemte jeg og det som gammel Volvomann med en xc70 som tilleggs bil  :o

Det som er litt synd med Volvo generelt mangler litt utstyr som f.eks. soft close på dører og litt andre småting som finnes i Audien. Men hel elektrisk xc90 eller Polestar utgaven vil nok også bli vurdert.
Har egentlig veldig lyst til å bytte xc70n i en polestar 2 med øhlins dempere, men siden skiboks osv. kun passer på den så sitter det litt langt inne og bytte ut.

daktari

Utfra EQS-testen til Bjørn Nyland Live i går satser jeg på EQE. Men det blir først 2023 dessverre.

Polestar 2 kan vel ha skiboks? Ellers er jeg ikke imponert over de få gangene jeg har sittet i XC90 av nyeste modell - det var motorstøy, vibrasjoner og fjæringstøy men den gamle modellen virket bedre dempet. Jeg har lave forventninger til ny e-Volvo.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Sitat fra: daktari på torsdag 25. november 2021, klokken 09:22
Utfra EQS-testen til Bjørn Nyland Live i går satser jeg på EQE. Men det blir først 2023 dessverre.

Polestar 2 kan vel ha skiboks? Ellers er jeg ikke imponert over de få gangene jeg har sittet i XC90 av nyeste modell - det var motorstøy, vibrasjoner og fjæringstøy men den gamle modellen virket bedre dempet. Jeg har lave forventninger til ny e-Volvo.

Utrykte meg nok litt dårlig. Skiboksen jeg har i dag passer til xc70 og ikke Audien. Så når vi trenger mer plass en hva e-tronen gir bruker vi xc70n. Ja kunne sikkert kjøpt til Audien, men er litt sånn at jeg tror ikke jeg tør å ha den utover garanti tid, så må bytte ut den snart. Og to nye biler på kort tid, blir litt i overkant.....nei vanskelig dette ass...

elektro

Har hatt en XC40 CC firmabil, kjørt en del V90 CC på langtur samt prøvekjørt XC40 P8 Recharge i skikkelig møkkavær vinterstid. Meget bra saker, men skjermen er litt gammeldags selv om systemet er bra. De gangene jeg har sittet i en XC90 har jeg sittet godt. Ingen slår Volvo hverken på seter eller lys, spør du meg. Sikkerhet, inkl. bagasjesikring, er også ivaretatt.

XC90 fossil/hybrid synes jeg imidlertid er godt over sin beste alder, selv om utseendet holder seg greit. Og nesten ingen synes vel den noen gang har kjørt spesielt bra. Tror imidlertid en helt ny elektrisk modell med det beste fra Volvo og Polestar kan bli meget bra. Og alt for dyrt..

Men den er jo laaang unna da. Antakelig.. det er jo forsåvidt en ENYAQ 80x også. Så, skal man ha ny, stor elbil godt under en million før påske, er kanskje NIO ES8 det beste valget? Eller en BMW iX 40, dersom man ønsker noe annet enn folkevogna e-tron og samtidig vil spare noen kroner.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA