Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan ikke laste inn tilkoblingsstatus

Startet av Zubzero, lørdag 19. juni 2021, klokken 21:54

« forrige - neste »

lefsa

Har hatt samme problem de siste dagene, men fikk plutselig svar fra server igjen for en times tid siden.
Tidligere har jeg opplevd lignende situasjon når det er gjort en OTA-oppdatering på bil og/eller det er kommet en oppdatering av appen på telefon med nye brukervilkår. Så prøv å lukke appen, oppdatere appen på telefon om mulig (kom nettopp ny oppdatering til iOS), logge ut av brukerkonto og logge inn - mulig det kan hjelpe.

kfalnes

Men hovedproblemet mitt er ikke at appen ikke viser oppdatert informasjon om bilen, men at bilen er låst i privat modus/offline... Jeg kan hverken deaktivere privat modus eller resette til fabrikkinnstillinger :'( Antar at den må inn på verksted og at kommunikasjonsenhet må byttes, slik Sverre_E skrev 30.09.2021. Selv om jeg ikke forfølges av "mystisk mann med hatt og briller"  ;)

Flisespikker

Sitat fra: kfalnes på torsdag 11. august 2022, klokken 12:54
Men hovedproblemet mitt er ikke at appen ikke viser oppdatert informasjon om bilen, men at bilen er låst i privat modus/offline... Jeg kan hverken deaktivere privat modus eller resette til fabrikkinnstillinger :'( Antar at den må inn på verksted og at kommunikasjonsenhet må byttes, slik Sverre_E skrev 30.09.2021. Selv om jeg ikke forfølges av "mystisk mann med hatt og briller"  ;)
Mange som har løst dette problemet ved å dra ut sikring nr. 19. Se diverse innlegg her: https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=896&hilit=fuse&start=10

Jeg hadde samme problem som deg for noen uker tilbake, men det løste seg selv etter ca. en uke. Prøvde aldri sikring 19, da vi var på ferie uten bilen i mellomtiden.

kfalnes

#18
Problemet med tilkoblingsstatus forsvant like brått som det oppstod. Etter 4 døgn med prøving og feiling var bilen plutselig online igjen i går kveld og fikk kontakt med connect-server, slik at jeg igjen ser oppdatert info om rekkevidde og batteri i MySkoda-appen.

Men jeg er nokså sikker på at det har dukket opp et nytt valg under systeminnstillinger "Opprett forbindelse med Skoda Connect", som ikke var der før oppdateringen.
IMG20220811190839.jpg

Jeg har ikke forsøkt å trykke "Opprett forbindelse" siden bilen allerede er online, så jeg forstår ikke helt hva dette valget skal være godt for?
IMG20220811191107.jpg

Er det ingen andre som har installert programvareoppdateringen som ble pushet sist helg og som jeg installerte på søndag? Kundeservice hos Møller og lokal forhandler sier de ikke aner noe om en programvareoppdatering, så det er foruroligende at det ikke finnes spor etter en oppdatering som vitterlig ble pushet og installert.

Lurer på om tilkoblingsproblemene jeg har opplevd de siste dagene skyldes, som tidligere nevnt i denne tråden, en dårlig "kommunikasjonsenhet"? Hvis dere tar en titt på vedlagte skjermbilder, så ser det ut til å være dårlig kontakt med LTE-nettet (kun en strek), selv om bilen står utendørs i et område med god mobildekning.

erato

Det ser ut som om det har vært sentrale serverproblemer ifm en oppdatering, og som nå er løst.

Ivar H

#20
Sitat fra: kfalnes på torsdag 11. august 2022, klokken 10:42

Hver gang bilen nå startes blir "Laster inn tilkoblingsstatus..." stående å spinne inntil man får beskjed om at "Kan ikke laste inn tilkoblingsstatus".

Jeg får også opp feilmelding "kan ikke laste inn tilkoblingsstatus" I tillegg vil ikke bilen lade på hurtigladning, kun med type2 ladekabel. Og det går ikke på juletur til Trondheim og ladestopp på Alvdal i minus 15 grader. Blir lang ladetid av dette.

I tillegg virker ikke varmeapparatet når jeg lader med type2 kabel, men kun når hurtigkabel er tilkoblet. Men da som sakt tar ikke bilen til seg lading. Får feilmelding "Kunne ikke lade bilen ferdig, se instruksjonsmanual" Men siden bilen ikke kommer seg online får jeg heller ikke tilgang til manualen... Catch22 dette..

Neste ledige tid på verksted er selvfølgelig etter jul og da kommer vi oss ikke på julefeiring med familien i Trondeim..

daktari

Sitat fra: Ivar H på søndag 18. desember 2022, klokken 08:57
Sitat fra: kfalnes på torsdag 11. august 2022, klokken 10:42

Hver gang bilen nå startes blir "Laster inn tilkoblingsstatus..." stående å spinne inntil man får beskjed om at "Kan ikke laste inn tilkoblingsstatus".

Jeg får også opp feilmelding "kan ikke laste inn tilkoblingsstatus" I tillegg vil ikke bilen lade på hurtigladning, kun med type2 ladekabel. Og det går ikke på juletur til Trondheim og ladestopp på Alvdal i minus 15 grader. Blir lang ladetid av dette.

I tillegg virker ikke varmeapparatet når jeg lader med type2 kabel, men kun når hurtigkabel er tilkoblet. Men da som sakt tar ikke bilen til seg lading. Får feilmelding "Kunne ikke lade bilen ferdig, se instruksjonsmanual" Men siden bilen ikke kommer seg online får jeg heller ikke tilgang til manualen... Catch22 dette..

Neste ledige tid på verksted er selvfølgelig etter jul og da kommer vi oss ikke på julefeiring med familien i Trondeim..
Her har du flere problemer samtidig.
For manglende online-tilgang, test å ta sikring 19 slik lenket til tidligere.

For hurtigladeproblemet ville jeg krevd lånebil. Bilen er p.t. ubrukelig uten hurtiglading. Blir som en bensinbil der man ikke kan fylle bensin.
Men du bør ha testet flere hurtigladere og gjerne lånt et ladekort slikt at du er sikker på at det ikke er betalingsordningen din som feiler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ivar H

#22
  Takk for svar.
Ser ut som abonnementet på Skoda connect hadde gått ut.
Jeg sletta bilen fra appen og fikk da selvfølgelig ikke lagt til bilen igjen siden den ikke var online. Når jeg trykket «hopp over» på ombord verifisering ble jeg sendt videre til en bestilling av onlinetjenester. Bestilte online tjeneste til kr 0. Dette gjorde jeg igår og idag fikk jeg mail på at bestillingen var registrert og vips var bilen  online.

Hurtigladeren virker også nå👍

Dette er en Enyaq 80x henter ut i april. Mulig jeg har hatt en prøve abonnement eller noe da? Og isåfall dumt at jeg ikke får varsel om at abonnementer må fornyes.
Skal høre med Skoda imorgen hvorfor det er slik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA