Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FRP mater død hund - fossilbil i 2025

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 19. juni 2021, klokken 16:30

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Må innrømme at jeg er enig med FrP i mange saker, som at en bør bygge og forbedre veier. Men når de ennå går ut og vil kjempe for at en skal få lov til å selge bensinbiler i 2025, og prøver å fremstille dette som en viktig sak, så tenker jeg at FrP er et "hvit gammal gretten mann"-parti. Allerede i 2020 før ID4, Enyach, Mach-e, IX3 osv begynte å rulle ut, var andelen rene elbiler høyt. Og nå er det vel over 80% av salget av privatbilene blant personbiler som er elbil. Til og med kommuner som Bygland og Evenes har de skjønt de kan spare mye på elbil. Utviklingen trenger til og med ikke å gå særlig fort for å gjøre bensinbiler overflødige om 3,5 år....altså i 2025. Til og med pickup'er med f.eks F150 og Rivian vil være tilgjengelig som elbil i 2022-2023, og 9-setere...
...så slutt å drite dere ut FrP...vet at dere egentlig skjønner at dette er et ubetydelig spørsmål i 2025, men at dere vil score billige poeng blant mindre opplyste til valget til høsten.

2020-statistikk
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/over-halvparten-av-nye-personbiler-er-elbiler
Tesla Model Y                         2021-

PF

Hva om jeg har lyst på cab, feriere med campingvogn, ha sportsbil (type 911, lambo) hvilke valg muligheter har jeg da?

For meg høres Det heller idiotisk å innføre forbud, kontra å heller beholde avgifts fordelene elbil har i dag og la markedet bestemme.

automat

Det er vel bare MdG som ønsker forbud mot salg av fossilbiler i/før 2025. Så her slår FrP inn åpne dører. Det er ganske stor forskjell på å ha en målsetning om ikke å selge fossilbiler, og det å forby salg av dem.

Men her kan selvsagt FrP score billige poeng hos de som tror de andre partiene vil forby salg av fossilbiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PF på lørdag 19. juni 2021, klokken 21:22
Hva om jeg har lyst på cab, feriere med campingvogn, ha sportsbil (type 911, lambo) hvilke valg muligheter har jeg da?

For meg høres Det heller idiotisk å innføre forbud, kontra å heller beholde avgifts fordelene elbil har i dag og la markedet bestemme.

I praksis kommer de til å heve avgiftene så mye at det gjør veldig vondt. Det blir bruktmarkedet hvis noe elektrisk ikke finnes.
Allerede i dag er det en del som kjører rundt med campingvogn med Tesla Model X...Tesla prater om Battery Day, mens VW investerer 86 milliarder dollar i elbil og autonom kjøring. ALLE bilprodusenter sier de kommer med masse nye elektriske modeller fremover, så cabriolet vil nok finnes i mange varianter. Av sportsbiler så har du jo Taycan i tillegg til Tesla Model S Plaid snart, som gjør 0-100 på ca 2 sekunder, eller disse superbilene:
https://hiconsumption.com/best-electric-supercars/
Hovedpoenget er at det ennå er 3,5 år til 2025 og snøballen har startet å rulle, og de store bilprodusentene satser ekstremt store penger på elektrisk. Til og med de mest solgte bilene i USA kommer nå elektrisk i løpet av 2022, nemlig Ford F150 Lightening, som får overraskende stort batteri og lav pris, mens Toyota kommer med et elektrisk RAV4-alternativ. De kommer sent men godt. I løpet av de neste 3 årene vil, i tillegg til batteriene, ladestasjonene bli raskere, med flere over på 800 volt. Da kan du etterhvert dra campingvogn med mye forskjellig...når du bare trenger lade 10min. Bare tenk hvor mye som har skjedd i elbilverden siden slutten av 2017, og det er først nå VW putter store penger i elbilforskning...og Tesla har store finansielle muskler.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Litt gøy video som både viser hvor dominerende VW-group er, men og om sportselbiler:
https://m.youtube.com/watch?v=ODIP_sj06Qs
Tesla Model Y                         2021-

ovev

Jeg vurderte å bytte til elbil som trekkbil for vogna vår, men det er fortsatt for tungvint og tidkrevende. Problemet er først og fremst måten de fleste ladestasjonene er utformet på. Vogna må kobles fra hver gang det skal lades, og det må lades ofte.
Hva om man vil nedover i Europa med vogn? Få ladestasjoner og vanskelig å få betalt. Nei, diesel er nok fortsatt best til slik bruk. Tviler sterkt på at det vil endre seg mye på bare 4 år.
Tyske Auto Motor und Sport har testet kjøring med campingvogner:

https://motor.no/audi-campingvogn-e-tron/sa-mye-kortere-gar-elbilene-med-campingvogn/189948
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

hELgenen

Jeg er vel stort sett uenig i det meste FRP mener, men enkelte ganger har de noen poenger og prinsipper som gjør at jeg er glad for at de sitter på Stortinget. Forbud mot bensinbiler er bare tull. Det er avgiftene som må brukes, ikke forbud. Videre er det nok rett som flere er inne på at kjører man stor henger - vel så er det lite utvalg på elbiler ennå. Jeg synes faktisk det bør telle - folk skal ikke overkjøres med tvang - en viss respekt for andre og deres behov bør man alltid ha - det blir som regel bedre for alle til slutt om en viser litt hensyn og forståelse.

PF

Jeg har hatt en femmeter vogn på 1200kg bak min e-tron, men litt vindt og våte veier vil jeg faktisk påstå at det er for veldig dedikerte elbilhoder.
Taycan og model s er ikke sportsbiler, de er raske sedaner type Bmw m5, det er noe helt annet.
Husk også at Europa er vel det eneste kontinentet hvor strøm og lading er mulig med stor geografisk. Kanskje til dels nord amerika, men bare se på texas i vinter.

For meg betyr det. For melk og brød bilistene fungerer elbil veldig fint i Europa, men det vil lenge være behov for alternativer og det vet produsentene.

automat

Selv om elbil og campingvogn i dag er for spesielt interresserte, så kommer det til å endte seg raskt. Det kommer til å bli en enorm utvikling på hurtiglading de neste 4 årene. Det er bare se hva som har skjedd av utbygging de 4.siste. I 2017 fantes det vel ikke lynladere i det hele tatt.

Og det er først nå det virkelig har staret på bilfonten. Og produsentene har begynt å komme med familiebiler. I 2017 var det hotteste Opel Ampera E (utenom Tesla). Og den var knapt mulig å få tak i.

Vi er fortsatt i elbilens barndom, men har nå forlatt krabbestadiet. Det kommer til å skje en enorm utvikling fremover.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 09:26
Jeg synes faktisk det bør telle - folk skal ikke overkjøres med tvang - en viss respekt for andre og deres behov bør man alltid ha - det blir som regel bedre for alle til slutt om en viser litt hensyn og forståelse.
Er hovedsakelig enig, men hvis behovene er destruktive og ødelegger for andre mener jeg ikke man bare skal få holde på.

Ødelegge lokalmiljø og klima bare for å ha det gøy er ikke innafor i min bok.

Man kunne fint forbudt salg av private fossilbiler til bruk på vei IMO.

At noen synes det blir litt pes å lade blir deres problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juni 2021, klokken 09:57
Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 09:26
Jeg synes faktisk det bør telle - folk skal ikke overkjøres med tvang - en viss respekt for andre og deres behov bør man alltid ha - det blir som regel bedre for alle til slutt om en viser litt hensyn og forståelse.
Er hovedsakelig enig, men hvis behovene er destruktive og ødelegger for andre mener jeg ikke man bare skal få holde på.

Ødelegge lokalmiljø og klima bare for å ha det gøy er ikke innafor i min bok.

Man kunne fint forbudt salg av private fossilbiler til bruk på vei IMO.

At noen synes det blir litt pes å lade blir deres problem.

Jeg tror ikke de som bruker store hengere gjør det for gøy - mulig du har en spesiell gruppe i tankene, men jeg ser ikke helt den koblingen.

Lokalmiljøet blir ikke så forpestet fordi en og annen kommer med bensinbil - du er ikke kvitt de gamle på mange år ennå. Selvfølgelig skal folk oppfordres til å kjøpe elbil - men det er så mange sider med bilvalg og behov at jeg tror det er bedre med gulrot enn pisk

PF

Sitat fra: automat på søndag 20. juni 2021, klokken 09:50
Selv om elbil og campingvogn i dag er for spesielt interresserte, så kommer det til å endte seg raskt. Det kommer til å bli en enorm utvikling på hurtiglading de neste 4 årene. Det er bare se hva som har skjedd av utbygging de 4.siste. I 2017 fantes det vel ikke lynladere i det hele tatt.

Og det er først nå det virkelig har staret på bilfonten. Og produsentene har begynt å komme med familiebiler. I 2017 var det hotteste Opel Ampera E (utenom Tesla). Og den var knapt mulig å få tak i.

Vi er fortsatt i elbilens barndom, men har nå forlatt krabbestadiet. Det kommer til å skje en enorm utvikling fremover.

Når man må lade en halv time hver 12. mil blir man fort lei.
Det er fortsatt en del som har behov som i dag ikke dekkes, la markedet styre uten forbud og la heller overgangen skje fordi utviklingen gjør det attraktivt nok.
En moderne dieselbil går i dag ca 100mil på en tank, nærmeste elbil er vel på realistiske 50+. Det er stor forskjell, og noen har behovet selv om det er få.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 10:19
Jeg tror ikke de som bruker store hengere gjør det for gøy - mulig du har en spesiell gruppe i tankene, men jeg ser ikke helt den koblingen.

Lokalmiljøet blir ikke så forpestet fordi en og annen kommer med bensinbil - du er ikke kvitt de gamle på mange år ennå. Selvfølgelig skal folk oppfordres til å kjøpe elbil - men det er så mange sider med bilvalg og behov at jeg tror det er bedre med gulrot enn pisk
Tenker mere på sportsbilentusiaster og den slags. De med campingvogn får rett og slett ta den tiden det tar, evt beholde dieselvogna de har. Samme gjelder varehengere. For større kjøretøy til næringsbruk er vi ikke der enda, men det nærmer seg der og.

Lokalmiljøet blir forpestet jo. Det holder lenge med en diesel eller bensinbil i nærtheten. Støy, lukt og luftveisirritasjon. Ser ingen grunn til at man skal slippe nye sånne på veien.

Erfaringen tilsier at man trenger både gulrot og pisk. Det er alt for mange som kun ser på personlige behov og ønsker, og driter i alt og alle andre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: PF på søndag 20. juni 2021, klokken 10:21

Når man må lade en halv time hver 12. mil blir man fort lei.
Det er fortsatt en del som har behov som i dag ikke dekkes, la markedet styre uten forbud og la heller overgangen skje fordi utviklingen gjør det attraktivt nok.
En moderne dieselbil går i dag ca 100mil på en tank, nærmeste elbil er vel på realistiske 50+. Det er stor forskjell, og noen har behovet selv om det er få.

Og derfor skrev jeg at campingvogn og elbil i dag er en øvelse for spesielt interreserte.

Men vi lite om batteristørrelse og ladetider på en typisk trekkbil om 4 år.

Og camingvogprodusentene har foreløpig gjort lite for å bedre aerodynamikken på vognene. Her er det mye å hente, og vi kommer nok til å se et større skille på kjørevogner, og vogner som bare skal flyttes. Men det siste kan nok ta mer enn 4 år da.

For ordens skyld, jeg er ikke for noe fossilforbud.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jalla

Ja, man kan si mye om FRP, men det gjelder da også MDG.

MDGs neste kamp: Få elbilen ut av byen! MDG vil kvitte seg med bensin og diesel først. Men i de større byene skal også elbilen vekk.

– Jeg er veldig for elbil på bygda. Men i byene så må vi kunne snakke om ikke å planlegge byen rundt bilen, sier hun.

I byen er målet å få flere til å sykle eller ta beina fatt.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2021/06/20/195767474/mdgs-neste-kamp-fa-elbilen-ut-av-byen

Dette begynner å minne om et sorteringssamfunn som jeg håper de færreste vil ha.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA