Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Saltoboks / cee kontakt

Startet av khh48, fredag 18. juni 2021, klokken 13:34

« forrige - neste »

khh48

Har kjøpt en brukt salto 511. Har 16a trefas Cee på veggen. Så vidt jeg kan forstå har jeg to muligheter her.

1. Få koblet boksen rett på kablen og vekk med stikket.

2. Montere kabel med cee støpsel på boksen og plugge inn og montere b-vern på kursen (i sikringsskapet)

Begge alternativer vil være lovlig og gi meg enfas 16a lading?

Stemmer dette?

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

khh48


khh48

Takk til alle som tok seg bryet med å svare.


Maxwell_400

Sitat fra: khh48 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:06
Takk til alle som tok seg bryet med å svare.
Så ironien,
1. ok, husk overspenningsvern
2. du må sjekke med Salto, jmfr. NEK400;

"Overganger av diverse arter kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet"

Det kan argumenteres med at å koble et støpsel på en boks er en overgang.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Rosstopher

#5
Å sette kontakt på en ladestasjon kan være lovlig, men da vil vel dette ikke lenger regnes som Mode 3 (ladestasjon), men som Mode 2, altså tilsvarende en ladekladd/nødlader? Da mener jeg det kommer krav om at den skal være vanntett og tåle å bli kjørt over. Sikkert noen glupinger her som kan bekrefte eller avkrefte det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Maxwell_400

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:29
Å sette kontakt på en ladestasjon kan være lovlig, men da vil vel dette ikke lenger regnes som Mode 3 (ladestasjon), men som Mode 2, altså tilsvarende en ladekladd/nødlader? Da mener jeg det kommer krav om at den skal være vanntett og tåle å bli kjørt over. Sikkert noen glupinger her som kan bekrefte eller avkrefte det.
Jeg har ikke tolket det sånn, poenget her er at en transportabel ladestasjon IKKE er en nødlader.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Rosstopher

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 13:01
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:29
Å sette kontakt på en ladestasjon kan være lovlig, men da vil vel dette ikke lenger regnes som Mode 3 (ladestasjon), men som Mode 2, altså tilsvarende en ladekladd/nødlader? Da mener jeg det kommer krav om at den skal være vanntett og tåle å bli kjørt over. Sikkert noen glupinger her som kan bekrefte eller avkrefte det.
Jeg har ikke tolket det sånn, poenget her er at en transportabel ladestasjon IKKE er en nødlader.

Men mode 3 er vel per definisjon fastmontert lader og koblet rett på strømkabelen? Men jeg har som sagt ikke kravene til mode 2 i hodet, derav alle spørsmålstegnene i forrige innlegg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Maxwell_400

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 13:11
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 13:01
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:29
Å sette kontakt på en ladestasjon kan være lovlig, men da vil vel dette ikke lenger regnes som Mode 3 (ladestasjon), men som Mode 2, altså tilsvarende en ladekladd/nødlader? Da mener jeg det kommer krav om at den skal være vanntett og tåle å bli kjørt over. Sikkert noen glupinger her som kan bekrefte eller avkrefte det.
Jeg har ikke tolket det sånn, poenget her er at en transportabel ladestasjon IKKE er en nødlader.

Men mode 3 er vel per definisjon fastmontert lader og koblet rett på strømkabelen? Men jeg har som sagt ikke kravene til mode 2 i hodet, derav alle spørsmålstegnene i forrige innlegg.
Ja, det er korrekt men Mode 2 beskriver in-cable control, jeg vurderer en ladestasjon med CEE som Mode 3 men det er i grenseland.

Her er IEC 61851;

EV Charging Mode 2

Household socket-outlets do not always provide electric power according to the actual standards. Besides, socket-outlets and plugs designed for household applications might not be able to tolerate continuous current draw at the maximum rated value.

That's why connecting an EV to the socket-outlet for a long time with no control and safety functions can increase the risk of electric shock. To solve this problem, specialists developed charging mode 2 that uses a special type of charging cable equipped with an in-cable control and protection device (IC-CPD).

The IC-CPD performs the required control and safety functions. The maximum current of this mode is 32 A and its maximum voltage should not exceed 250 V single-phase or 480 V three-phase. Mode 2 can be used with both household and industrial sockets.

The safety functions of this mode can detect and monitor the protective earth connection. Over-current and over-temperature protection are two other safety functions that mode 2 supports. Moreover, the EVSE can perform functional switching as it detects connection to the EV and analyzes its charging power demand.

Og her er mode 3;

EV Charging Mode 3

This mode utilizes a dedicated EVSE along with the EV on-board charger. The AC current from the charging station is applied to the on-board circuitry to charge the battery. Several control and protection functions are employed to guarantee public safety. These include verifying the protective earth connection and the connection between the EVSE and the EV.

Moreover, this mode can adjust the charging current to the maximum current capability of the cable assembly. The maximum current of this charging mode is 250 A with either a 250 V 1-phase or 480 V 3-phase network. It also supports an operational mode compatible with mode 2 where the maximum current is limited to less than 32 A for both 1-phase and 3-phase cases.

Så da er spørsmålet, er en mode 3 stasjon med de mulighetene den har degradert til en mode 2 når den kobles til en cee kontakt ?

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

khh48

Takker for svar :-)
Virker som om det knapt finnes klare svar på dette.
Får sette Cee på boksen og skru den godt fast i veggen, da er den ikke portabel

elektrolux

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 16:21
Så da er spørsmålet, er en mode 3 stasjon med de mulighetene den har degradert til en mode 2 når den kobles til en cee kontakt ?

Ja, og Cee stikket må ha jordfeilvern type B uansett hvor "fast" du monterer ladestasjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Sitat fra: khh48 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 22:49
Takker for svar :-)
Virker som om det knapt finnes klare svar på dette.
Får sette Cee på boksen og skru den godt fast i veggen, da er den ikke portabel

Når det gjelder punkt 2 så er det ingen som kan ta deg på å lade via en eksisterende CEE kontakt, men det er ikke sikkert Salto godkjenner at den kan brukes med CEE, det må du sjekke med Salto.
Å skru den fast på veggen endrer ingenting, sålenge den er koblet til CEE så er det ikke en fast installasjon.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Maxwell_400

#12
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. juni 2021, klokken 05:23
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 16:21
Så da er spørsmålet, er en mode 3 stasjon med de mulighetene den har degradert til en mode 2 når den kobles til en cee kontakt ?

Ja, og Cee stikket må ha jordfeilvern type B uansett hvor "fast" du monterer ladestasjonen.

Da er det ulik praksis hos DLE, det jeg har gjort er godkjent men det er ytterst få tilfeller.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Rav4_EV

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:23


Når det gjelder punkt 2 så er det ingen som kan ta deg på å lade via en eksisterende CEE kontakt, men det er ikke sikkert Salto godkjenner at den kan brukes med CEE, det må du sjekke med Salto.
Å skru den fast på veggen endrer ingenting, sålenge den er koblet til CEE så er det ikke en fast installasjon.

Det er ikke Salto eller andre produsenter som avgjør om ladestasjonen kan tilkobles. Produsentene må eventuelt oppgi at produktet oppfyller kravene til en Mode 2 enhet. Enten skal de kunne klare å kjøres over eller så må de ha ytre mål på minimum 25x25x25 cm. Selvfølgelig må de også ha en tetthet på innkapslingen slik at de kan ligge ute på bakken i alle retninger.
Enkelte importører leverer CEE kontakt på tilførsel til ladestasjon. Uten at produsenten har dokumentert at ladestasjonen oppfyller krav som Mode 2 må dette sees på som en ulovlig modifikasjon og villedning av kunder.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Maxwell_400

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 25. juni 2021, klokken 10:01
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:23


Når det gjelder punkt 2 så er det ingen som kan ta deg på å lade via en eksisterende CEE kontakt, men det er ikke sikkert Salto godkjenner at den kan brukes med CEE, det må du sjekke med Salto.
Å skru den fast på veggen endrer ingenting, sålenge den er koblet til CEE så er det ikke en fast installasjon.

Det er ikke Salto eller andre produsenter som avgjør om ladestasjonen kan tilkobles. Produsentene må eventuelt oppgi at produktet oppfyller kravene til en Mode 2 enhet. Enten skal de kunne klare å kjøres over eller så må de ha ytre mål på minimum 25x25x25 cm. Selvfølgelig må de også ha en tetthet på innkapslingen slik at de kan ligge ute på bakken i alle retninger.
Enkelte importører leverer CEE kontakt på tilførsel til ladestasjon. Uten at produsenten har dokumentert at ladestasjonen oppfyller krav som Mode 2 må dette sees på som en ulovlig modifikasjon og villedning av kunder.

Mode 2 eller 3 ?

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt#product
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA