Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fallitterklæring; tyske myndigheter «krever» at Tesla åpner ladenettverket

Startet av Vollis47, fredag 18. juni 2021, klokken 12:52

« forrige - neste »

hELgenen

Jeg har null anelse om hvordan EU skal regulere "fri" tilgang til Tesla ladere, men jeg er temmelig sikker på at det vil skje før eller siden på en eller annen måte. Lademarkedet i Europa vil måtte gå gjennom en deregulering der Tesla sine ladere vil inngå. Jeg er også helt sikker på at Tesla eiere og Tesla vil bli tilgodesett på en eller annen måte - noe "ran" vil det ikke bli ettersom EU er bygget for, av og på økonomiske hensyn for å si det på den måten.
Like viktig som hvordan er NÅR det vil skje.............

elektro

Sitat fra: RJK på lørdag 19. juni 2021, klokken 19:10
Husk at Tesla som en liten bilprodusent har gjort dette helt alene, mens Ionity eies av flere av de største bilprodusentene i verden. Det skulle bare mangle at de ikke klarer å bygge ut mer enn Tesla når de i tillegg har fått €39,1 millioner i støtte fra EU. Og det er og viktig å se på hvor mange ladere det er per stasjon. Blir stor forskjell når Tesla har nesten dobbelt så mange stasjoner, og dessuten har masse flere ladere per stasjon.

I mars hadde Tesla over 600 stasjoner med godt over 6000 ladere, altså et snitt på over 10 ladere per stasjon. Og det har kommet flere til siden denne artikkelen ble skrevet (se link under)

Ionity har til gjengjeld 346 aktive stasjoner, med et snitt på 6 ladere per sted.

Nå skulle jeg gjerne sett at Ionity heller hadde hatt flere ladere per lokasjon med lavere effekt ved behov for deling. Men hvis man ser på totaleffekten de tilbyr, er de vel ikke like langt bak som tallene dine antyder? Og at stasjonene allerede tar bra unna når det er mye trafikk, er det ingen tvil om. Selv om det som sagt aldri har vært meningen at Ionity skal serve hele markedet alene.

Og er ikke lille Tesla et av verdens mest verdifulle selskaper da? Uten noe annet å tenke på enn elbiler på bilfronten. Skulle bare mangle at de bygget bra med ladere.

Angående de 39 millionene i EU-støtte til Ionity som dere gnager om; I følge Reuters fikk Tesla 2.000 milioner Euro av FSA og Fiat Chrysler (nå Stellantis) alene, mellom 2019 og 2021. Takket være EU. Bare i første kvartal i år fikk Tesla anslagsvis 450 millioner Euro av diverse bilprodusenter ifølge CNBC. Dakar lille Tesla... ;)

Jeg heier på Tesla jeg altså. Vi har alt å takke selskapet for når vi nå slipper å kjøre bensin og dieselbiler. Og kan begynne å snakke om å avvikle oljeindustrien, slik vi kjenner den. Men det er viktig å fortelle hele historien. Nå er det på tide med en opprydning i lademarkedet og det er ingen grunn til å særbehandle hverken den ene eller en andre.

- Lag en felles Europeisk autentiseringsløsning
- Åpne private nettverk
- Forby abonnementer
- Krev lik pris for alle kunder, uansett bil
- Ta betalt kun per minutt
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Jeg er også for at Tesla skal åpne ladenettverket sitt, for det er ikke bra i lengden at man skal få lov å stenge ute potensielle kunder. Og her er det definitivt problematisk både i forhold til Tesla og Ionity. "straffetollen som folk uten ladeavtale må betale hos Ionity, mener jeg er minst like ille som at Tesla kun er for Tesla-kunder.

Men det er et poeng at Tesla bygget ut når ingen andre bilprodusenter ville, og de gjorde det for egne (investorenes og kundenes) penger. Jeg har derfor forståelse for at Tesla ikke vil la de andre produsentene få høste fruktene av Tesla sin satsing uten å betale for det.

Det er også grunne for forslaget til løsning. Få støtte fra EU tilsvarende Ionity sin støtte, og sett klausul på at de pengene skal skytes tilbake inn i satsingen. Det tjener vi alle på, og da vil det og bli mer forståelse og aksept fra både Tesla og Tesla-eiere på en åpning.

Tallene for Ionity er fra Ionity selv, så om du mener de er ille for Ionity, så send kritikken den veien. Ca 350 stasjoner med et snitt på 6 ladere per stasjon gir altså 2100 ladere. Altså ca 1/3-del av hva Tesla har bygd.

Og det er faktisk et poeng at VW alene er mange ganger så store og rike som Tesla. Og de er ikke alene i eiergruppen til Ionity. Og da har vi kun sammenlignet tall for Europa. Hjelper lite å sammenligne børsverdi når man ikke samtidig ser på både omsetning og tilgjengelig kapital.

Legg også til at der VW AG kan nøye seg med å bygge om fabrikker og endre på andel elbiler vs icebiler, og de har flere merker som deler på kostnadene (Audi, VW, Skoda, Seat og Porsche, bare for å nevne de største) så må Tesla bygge nye fabrikker mens de utvider modellprogrammet sitt og skalerer opp produksjonen. Foreløpig har de bare 4 modeller til salgs, nå som de er i ferd med å produsere TMS og forhåpentligvis TMX igjen:

Skulle jeg tatt med tall fra andre land, så ville det sett langt styggere ut, selv når vi tar med den påtvungne utbyggingen VW AG måtte gjøre i USA som del av avtale med USA. Snakk om hestehandel der de måtte betale bot som i realiteten ga de en markedsdominans blant ikke-Tesla ladestasjoner.

Ja, du har rett at Ionity har mange 350 kW-ladere, dog en god del av laderne er bare 150 kW. Fremtidsrettet, og skulle gjerne sett at flere gjør det samme. Dog er det lite bruk for nå, da det kun er 3 biler foreløpig som støtter dette (Porsche Taycan, Audi E-Tron G og Ioniq 5), med 2 nye som kommer rett etter (Kia EV6 og Porsche Macan). Derfor er det foreløpig veldig få biler som faktisk rekker å fylle opp på fort halve tiden som de raskeste konkurrentene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 19. juni 2021, klokken 22:38
Nå skulle jeg gjerne sett at Ionity heller hadde hatt flere ladere per lokasjon med lavere effekt ved behov for deling. Men hvis man ser på totaleffekten de tilbyr, er de vel ikke like langt bak som tallene dine antyder? Og at stasjonene allerede tar bra unna når det er mye trafikk, er det ingen tvil om. Selv om det som sagt aldri har vært meningen at Ionity skal serve hele markedet alene.

Og er ikke lille Tesla et av verdens mest verdifulle selskaper da? Uten noe annet å tenke på enn elbiler på bilfronten. Skulle bare mangle at de bygget bra med ladere.

Angående de 39 millionene i EU-støtte til Ionity som dere gnager om; I følge Reuters fikk Tesla 2.000 milioner Euro av FSA og Fiat Chrysler (nå Stellantis) alene, mellom 2019 og 2021. Takket være EU. Bare i første kvartal i år fikk Tesla anslagsvis 450 millioner Euro av diverse bilprodusenter ifølge CNBC. Dakar lille Tesla... ;)
Installert effekt er knakende likegyldig all den tid ingen biler kan nyttiggjøre seg den. Den raskest ladende bilen i dag lader med 270kW maks over kort tid. Tesla SuC v3 leverer 250kW.

Og hva Tesla er verdt på aksjemarkedet og hva de har av disponible midler er som du godt vet to forskjellige ting, selv om det ene kan utnyttes til å forbedre det andre.

At Tesla får inntekter fra andre bilfabrikanter fordi de har somlet med utvikling av elbiler er da på ingen måte sammelignbart med direkte overføringer fra EU. Hvor mye har ikke Ionity fått av bilfabrikantene? Stellantis & Co kunne jo heller spyttet penger i utvikling av elbiler i stedet for å prøve å bremse utviklingen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Tesla kan jo åpne nettverket i Europa for alle, og ha samme kWt-pris som biler fra Tesla har. Det de trenger å skille på er oppstartsprisen som er 0,- for Tesla, og f.eks. 30 eller 50 Euro for biler fra andre merker. Da har du mulighet til å betale deg ut av køen med Audi, MB eller Kia f.eks., men det vil svi prismessig. Sannsynligvis vil det øke trafikken en del på superladerne til Tesla, men jeg tror ikke økningen blir stor nok til at det vil bli køkaos. Kan jo f.eks. ha dynamisk oppstartspris også. Mer enn 50% ledig kapasitet ved ladestasjon €10-20, 20-50% ledig €20-30 og under 20% ledig €100 i oppstart. Da skal du være ganske desperat for å beslaglegge et av de siste uttakene på en superlader med en ikke-Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vollis47

Vil jo bli litt av et kaos på de fleste av Teslas ladeplasser, som er basert på at du rygger inntil og har ladekontakten på venstre bakskjerm. Ikke så mange andre elbiler som vil passe inn i dette systemet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Rosstopher

Sitat fra: Vollis47 på søndag 20. juni 2021, klokken 18:46
Vil jo bli litt av et kaos på de fleste av Teslas ladeplasser, som er basert på at du rygger inntil og har ladekontakten på venstre bakskjerm. Ikke så mange andre elbiler som vil passe inn i dette systemet.

Nei, der vil det nok bli en del feilparkeringer, som igjen vil sperre Teslaer fra å kunne lade. Håper en eventuell åpning også medfører lengre kabler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magnus Hansen

Min teori (hvis de åpner opp) er at de kommer til å ha veldig variabel prising hvor de priser veldig høyt på populære tidspunkter og rimelig på de tidspunktene det er mye ledig kapasitet. Da gjør det ikke så mye om det blir en del snodig parkering. Samtidig vil mange skremmes bort på de travleste dagene slik at teslaer får best mulig tilgang til ladere. Tror forøvrig det ikke bare er å bytte kabel til en lenger versjon. Det har noe med design av kjøling av kabelen å gjøre.


emurof

Sitat fra: elektro på lørdag 19. juni 2021, klokken 08:02Tesla er nemlig ikke for alle. Per i dag er det under 10% av nybilkjøpere i et modent elbilmarked som Norge, som velger Tesla. (Det er lett å glemme, siden de tar veldig mye mer plass i media og i fora som dette.) Å fortsatt sponse denne produsenten, og straffe alle andre som lager elbiler og bygger ladenettverk, gir ingen mening. Det gir bare et dårligere tilbud til forbrukerne.

Hva mener du? Tesla blir da ikke sponset mer enn andre.

Og påstanden om at under 10% av nybilkjøperne velger Tesla blir trangsynt når vi vet at Norge får tildelt for få Model 3 i forhold til etterspørselen, og at Model Y snart er på vei.

SitatBåde Ionity og Electrify America vokser vel raskere enn Teslas Superchargernettverk noen gang har gjort?

Kilde?

emurof


cra

Sitat fra: THE på søndag 20. juni 2021, klokken 13:09
Kan jo f.eks. ha dynamisk oppstartspris også.

Det tror (og håper?) jeg egentlig ikke det blir noe av. Det blir jo håpløst for forbrukere å vite hva det vil koste, og det er jo ei suppe vi prøver å komme oss ut av. Med "vi" mener jeg da forbrukere/elbilister generelt.

Vi som kjører Tesla har det ekstremt enkelt på Tesla sine SC; ingen dikkedarer for å starte lading, og enkel prismodell slike jeg har forstått det? (Jeg er en av dem som har gratis SC, så jeg har ikke satt meg inn i prisingen). Jeg skjønner tanken bak en slik justerbar (og kostbar) modell; beholde fordelen forr Tesla-eiere på Tesla-SC, men da tror jeg en fast (og høy) startkostnad er bedre. Det vil også tilfredsstille kravet/ønsket om at det skal være enkelt å forholde seg til.

Jeg frykter imidlertid at dersom myndigheter først begynner å tvinge Tesla til å gi fra seg tilgang til SC så vil de også tvinge dem til å gjøre det uten at de kan tjene noe på det/beholde fordelen for Tesla-eiere.   :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Magnus Hansen

Nå er det begrensede muligheter for myndigheter å presse gjennom åpning av eksisterende ladere. Lov med tilbakevirkende kraft er problematisk.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Magnus Hansen

Sitat fra: Amatøren på fredag 25. juni 2021, klokken 14:23
Å, et EU diktatur, eh... direktiv ordner vel det mest... 🤔

At lover ikke skal ha tilbakevirkende kraft er et grunnleggende rettsprinsipp også i EU 😊

Storg

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. juni 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Amatøren på fredag 25. juni 2021, klokken 14:23
Å, et EU diktatur, eh... direktiv ordner vel det mest...

At lover ikke skal ha tilbakevirkende kraft er et grunnleggende rettsprinsipp også i EU
Tilbakevirkende kraft er ikke et problem her. Det er jo ikke slik at mann ikke kan stille nye krav. Man kan bare ikke «straffe» noen for noe i fortiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA