Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fallitterklæring; tyske myndigheter «krever» at Tesla åpner ladenettverket

Startet av Vollis47, fredag 18. juni 2021, klokken 12:52

« forrige - neste »

Vollis47

EU og europeiske bilprodusenter har ikke klart å få til noe som engang likner på det som Tesla klarte for mange år siden; nemlig å lage et ladenettverk som fungerer, er enkelt og har nok kapasitet. Europeiske bilprodusenter burde sett realitetene for mange år siden, de burde ha hatt finansiell styrke til å lage et skikkelig ladenettverk. I stedet har de overlatt dette til tilfeldige større og mindre el-produsenter med resultat et uoversiktlig lappeteppe av ladestasjoner som gjør reiser litt vekk hjemmefra til en utfordring svært mange kvier seg for. Et av de beste argumentene elbilmotstandere har, er at hurtiglading er så vanskelig. Og så kan det være så utrolig enkelt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

cra

Ja, fremdeles er ladenettverket til Tesla det store trumfkortet deres. Jeg tror ikke de hadde solgt på langt nær så mange biler om de ikke også ahdde bygget ut et ladenettverk som bare fungerer.

At de andre bilprodusentene ikke ser dette (eller velger å ikke gjøre noe med det) er ganske utrolig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Tesla har et enormt forsprang. Kan når som helst ( etter 5 juli)  sette meg i Tesla S og kjøre hvor som helst i Europa helt uten ladekøangst, ladeprisangst eller har-ikke-rette-ladeappen-angst.

Utenkelig å prøve noe lignende med et annet bilmerke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Kjøre til Italia i bil var vel no man gjorde på 70 tallet en gang. I dag koster jo fly nesten ingen ting...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. juni 2021, klokken 20:45
Kjøre til Italia i bil var vel no man gjorde på 70 tallet en gang. I dag koster jo fly nesten ingen ting...
Prøv det med en familie på fem. Flybilletter for fem voksne + leiebil for to uker. Type stor bil.

Edit: I tillegg er det jo bare pes å fly, og så er det ekstremt forurensende. Nei, da foretrekker jeg å kjøre nedover og oppleve enten nye eller stoppe på kjente og kjære steder på vei nedover. Får mye mere ut av ferien på det viset.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. juni 2021, klokken 20:45
Kjøre til Italia i bil var vel no man gjorde på 70 tallet en gang. I dag koster jo fly nesten ingen ting...
Tesla og telt til Italia er bare kos. Har seinferie i år og håpet er tent...
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

elektro

Hvis de andre bilprodusentene kunne bygget ladeinfrastruktur som straff for sine CO2 utslipp i stedet for å overføre milliarder til Tesla i form av kvotekjøp, hadde det vært bra for alle som virkelig ønsker å akselerere overgangen til utslippsfri transport. Da hadde man riktig nok aldri kommet dit der man er i dag. For Tesla, som har drevet utviklingen inntil nylig, ville ikke overlevd. Og vi ville stått igjen med en masse ubrukte hurtigladere. Men nå er tiden inne.

Tesla er nemlig ikke for alle. Per i dag er det under 10% av nybilkjøpere i et modent elbilmarked som Norge, som velger Tesla. (Det er lett å glemme, siden de tar veldig mye mer plass i media og i fora som dette.) Å fortsatt sponse denne produsenten, og straffe alle andre som lager elbiler og bygger ladenettverk, gir ingen mening. Det gir bare et dårligere tilbud til forbrukerne.

Både Ionity og Electrify America vokser vel raskere enn Teslas Superchargernettverk noen gang har gjort? Helt håpløst er det i alle fall ikke. I tillegg kommer jo en drøss med andre aktører. Problemet er at markedet ikke er regulert, sånn at det er et virvar av installasjoner, prismodeller, apper, brikker og abonnementer. Og altså et stort, privat nettverk på toppen. Jeg ser tyske myndigheters utspill som et steg i riktig retning for å regulere dette.

Å hurtiglade må bli like enkelt som å fylle bensin- eller diesel. Hvis den største bensinstasjonkjeden hadde vært forbeholdt ett bilmerke, hadde det vært veldig negativt for forbrukerne. At alle bilmerker har sine egne stasjoner er heller ikke fremtiden. I den grad fossilbiler har en fremtid. Det tror jeg alle er enige i. Hvorfor skal det være annerledes med hurtigladere? Som i tillegg er mer plasskrevende, og må integreres med vår felles infrastruktur, strømnettet, på en hel annen måte.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 19. juni 2021, klokken 08:02
Både Ionity og Electrify America vokser vel raskere enn Teslas Superchargernettverk noen gang har gjort?
Nå tuller du vel. Ionity har enda ikke gjort det de lovde å gjøre, nemlig 400 lokasjoner innen 2020. De er på 353 nå. Det siste drøye halve året har de kun åpnet 53 nye.

Tesla åpnet derimot over 400 lokasjoner i 2020 alene, og har akselerert utbyggingen i 2021. Tar man med at de og har mange flere ladestolper pr lokasjon så blir det jo bare latterlig.

Og å dra frem Ionity når man snakker om åpne nettverk blir bare feil. De har en de-facto lockout gjennom sin prispolitikk, som ikke gjør de noe som helst bedre enn Tesla. Dette til tross for at de har mottatt enorme summer i støtte fra EU.

Ellers er jeg dog enig i at Tesla sin modell ikke er skalerbar og at nettverket deres vil åpne før eller senere. Men når tiden er inne for det er vanskelig å si.

Ionity derimot synes jeg det er skammelig at får drive på som de gjør. Den støtten de har fått skulle vært trukket tilbake, eller de skulle vært pålagt å ha lik prispolitikk for alle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Ionity sin prispolitikk er skammelig. Ulike avtaler til ulike produsenter, ulike pakker, ulike bindinger osv.
Nei - dette minner meg om tidlig mobilkaos -

Rosstopher

Husk at dersom Tesla sitt nettverk åpnes vil det også høyst sannsynlig ha forskjellige priser for forskjellige merker da alle Tesla-eiere har betalt når de kjøpte bilen, mens alle andre ikke har det. Det hadde vært en stor grunn til å ikke kjøpe Tesla dersom du fikk vite at du er med å betale for et ladenettverk som alle andre slipper å betale for.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 19. juni 2021, klokken 10:28
Husk at dersom Tesla sitt nettverk åpnes vil det også høyst sannsynlig ha forskjellige priser for forskjellige merker da alle Tesla-eiere har betalt når de kjøpte bilen, mens alle andre ikke har det. Det hadde vært en stor grunn til å ikke kjøpe Tesla dersom du fikk vite at du er med å betale for et ladenettverk som alle andre slipper å betale for.

Forstår at her må man ha ulik prisstruktur fordi noen allerede har betalt inn penger til dette nettverket - det lå som en forutsetning for at man kanskje kjøpte bilen.  Men i likhet med all annen infrastruktur så kan man regulere tilgangen - f.eks når f.eks altibox graver ned fiber langs veien så må de etter en viss tid slippe til andre tilbydere på deres fiber. Det samme gjelder mobilnettet osv osv. Ionity,Mer osv kan inngå avtale med Tesla slik at Tesla sine kunder får en egen pris på deres ladere også. Her kan en se for seg mange ulike løsninger - men en enkel betalingsløsning må også inn. En jungel av ulike priser sammen med ulike betalingsløsninger er heller ingen tjent med. Jeg tror dette vil gå seg til og EU vil garantert gå inn og regulere før eller siden dersom man ikke får orden på dette nå som elbilene blir mer vanlig i Europa. EU er tradisjonelt mer reguleringsvillig enn feks myndighetene i USA. Men kanskje Biden vil ta noen grep i USA også slik at en reellt sett får folk til å velge elbiler foran fossiler der også.

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 19. juni 2021, klokken 10:28
Husk at dersom Tesla sitt nettverk åpnes vil det også høyst sannsynlig ha forskjellige priser for forskjellige merker da alle Tesla-eiere har betalt når de kjøpte bilen, mens alle andre ikke har det.
Ja, og det hadde vært greit.

Problemet mitt med Ionity er at ikke alle kan tegne abonnement der som gir fordelaktige priser. Det er ikke ett allment tilgjengelig abonnement, selv om de er delvis finansiert av EU.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. juni 2021, klokken 08:29
Sitat fra: elektro på lørdag 19. juni 2021, klokken 08:02
Både Ionity og Electrify America vokser vel raskere enn Teslas Superchargernettverk noen gang har gjort?
Nå tuller du vel. Ionity har enda ikke gjort det de lovde å gjøre, nemlig 400 lokasjoner innen 2020. De er på 353 nå. Det siste drøye halve året har de kun åpnet 53 nye.

Tesla åpnet derimot over 400 lokasjoner i 2020 alene, og har akselerert utbyggingen i 2021. Tar man med at de og har mange flere ladestolper pr lokasjon så blir det jo bare latterlig.

Og å dra frem Ionity når man snakker om åpne nettverk blir bare feil. De har en de-facto lockout gjennom sin prispolitikk, som ikke gjør de noe som helst bedre enn Tesla. Dette til tross for at de har mottatt enorme summer i støtte fra EU.

Ellers er jeg dog enig i at Tesla sin modell ikke er skalerbar og at nettverket deres vil åpne før eller senere. Men når tiden er inne for det er vanskelig å si.

Ionity derimot synes jeg det er skammelig at får drive på som de gjør. Den støtten de har fått skulle vært trukket tilbake, eller de skulle vært pålagt å ha lik prispolitikk for alle.

Nå var det et spørsmålstegn etter mitt utsagn om vekst.  :) Dette var heller ikke mitt hovedpoeng, men jeg tuller ikke. Du blander vel antall ladere globalt og i Europa.

Ionity har brukt tre og et halvt år på å bygge 387 lokasjoner i Europa. Tesla brukte nesten fem år på samme øvelse, uten Covid-19. Etter snart åtte år har Tesla 641 lokasjoner i Europa.

Electrify America har åpnet 600 lokasjoner i USA tre år etter at de åpnet den første og er i rute til å nå 800 i god tid før det har gått fire år. Der har Tesla riktig nok åpnet sin lokasjon nummer 1200, men det tok åtte og et halvt år.

Nå er det ikke meningen noen av disse to skal betjene markedet alene. Det finnes andre, betydelige aktører på begge sider av dammen. Og sikkert i Kina. På samme måte som Ionity på ingen måte er dominerende i Norge. Grunnen til at jeg trakk frem disse, var at situasjonen stadig beskrives som helt håpløs for alle andre enn Tesla og at de tradisjonelle bilprodusentene med tyskerne i spissen beskrives som ufattelig sendrektige. Ja, det er noen utfordringer knyttet til konkurranse, prisstruktur og brukervennlighet. Og med å knytte alt dette sammen til ett nettverk. Men private ladenettverk er i alle fall ikke fremtiden, selv om det var nødvendig for å komme gang. Så per i dag er Tesla faktisk den som er lengst unna å tilby en løsning på problemet, sånn som jeg ser det. Satt på spissen.

Jeg er helt enig i at abonnementer er noe fandenskap, som burde vært forbudt. Det eneste som er verre er å bygge stasjoner som de fleste ikke har tilgang til i det hele tatt. I en ideell verden synes jeg både Ionity- og Tesla Supercharger skulle kostet 10 kroner per minutt og vært åpen for alle uten noe kundeforhold. Eller vært priset dynamisk etter trafikk- og kapasitet i strømnettet.

At det er lockout å ta 8 kr/kWt er jeg ikke enig i. Om en Volvo trenger 30 kWt på Ionity Alvdal for å kjøre Trondheim-Oslo, og det koster 240 kroner, ser jeg over hodet ikke problemet.

Og så er det det evige ekkoet om at Ionity fikk noen EU midler for å bygge ut ikke- lønnsomme lokasjoner da.. Bilprodusentene bak har jo i andre enden betalt flerfoldige ganger dette i direkte overføringer til Tesla. For å unngå bøter fra EU. Uten at Tesla tydeligvis føler på noen moralske forpliktelser av den grunn.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 19. juni 2021, klokken 15:51

Nå var det et spørsmålstegn etter mitt utsagn om vekst.  :) Dette var heller ikke mitt hovedpoeng, men jeg tuller ikke. Du blander vel antall ladere globalt og i Europa.

Ionity har brukt tre og et halvt år på å bygge 387 lokasjoner i Europa. Tesla brukte nesten fem år på samme øvelse, uten Covid-19. Etter snart åtte år har Tesla 641 lokasjoner i Europa.

Jeg sammenligner Tesla globalt mot Ionity globalt. Men så er jo antall lokasjoner ett dårlig mål. F.eks å planlegge med å lade på Ionity Dombås kan man jo bare glemme. Og hva om jeg vil lade på Ionity nord for Trondheim?

Hvor lang tid det tok å bygge de første n antall ladestasjoner er jo uinteressant. Hva de bygger nå er jo det interessante. Ionity har bygd 53 stasjoner på åtte mnd, med få stolper pr lokasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Husk at Tesla som en liten bilprodusent har gjort dette helt alene, mens Ionity eies av flere av de største bilprodusentene i verden. Det skulle bare mangle at de ikke klarer å bygge ut mer enn Tesla når de i tillegg har fått €39,1 millioner i støtte fra EU. Og det er og viktig å se på hvor mange ladere det er per stasjon. Blir stor forskjell når Tesla har nesten dobbelt så mange stasjoner, og dessuten har masse flere ladere per stasjon.

I mars hadde Tesla over 600 stasjoner med godt over 6000 ladere, altså et snitt på over 10 ladere per stasjon. Og det har kommet flere til siden denne artikkelen ble skrevet (se link under)

Ionity har til gjengjeld 346 aktive stasjoner, med et snitt på 6 ladere per sted.

https://www.autocar.co.uk/car-news/electric-cars/tesla-now-has-more-600-european-supercharger-sites

https://ionity.eu/

@Helgenen
Det er optimistisk å tro EU bare kan bestemme "hjemfallsrett" i ettertid, helt uten noen form for kompensasjon til Tesla for å åpne sine SuC-stasjoner. Men, om det gjøres slik jeg har skrevet i TU sitt forum om denne saken, så tror jeg det er mulig å få til noe som er en viss rettferdighet, og som gavner oss alle kunder, uansett elbil vi kjører, så lenge de kan lade på CCS:

SitatTesla har investert enorme summer i sitt SuC-nettverk, og kan ikke forventes å åpne dette uten en viss kompensasjon. Den kompensasjonen kan beregnes på følgende måte:

EU har jo allerede punget ut €39,1 millioner, eller tilsvarende ca 398 millioner NOK til Ionity for ladenettverket. Del denne summen på antall ladere som dette skulle gi i Europa, så ser man hvor mye hver lader i utgangspunktet ble sponset med.

Ta så den summen og gang med antall ladere Tesla har i Tyskland per nå, og betale Tesla den summen for å åpne opp de eksisterende SuC-laderne. Av den summen kan Tesla dekke de kostnader de får ved å bygge om laderne sine og å bygge en software-løsning som kan kommunisere med laderne.

Sørg samtidig for at Tesla får nødvendige tillatelser og arealer til å øke antall ladere med minst 10 %, kanskje så høyt som 20 %, for å kompensere Tesla-eierne for redusert tilgjengelighet til laderne de har vært med å finansiere. Disse skal selvsagt sponses med like stor sum som de eksisterende laderne.

Tesla må og gå med på å bruke resterende av støtten til å bygge nye SuC-stasjoner, gjerne i et 50/50-forhold der Tesla skyter inn den andre halvdelen. Tesla står selvsagt fritt til å bygge flere ladere enn dette, men da må de dekke de andre laderne selv, og de må og være åpent tilgjengelig for alle CCS-ladende elbiler.

Få dette ned i en gjensidig bindende avtale slik at man har svart på hvitt, i juridiske termer, både kompensasjonen og krav til åpning av alle eksisterende og fremtidige laderne til Tesla. Da har Tesla et godt incentiv for å åpne opp, uten å føle at de må ta hele løftet alene.

Enda bedre, EU skriver tilsvarende avtale, sammen med EØS-landene, Storbritannia og Sveits, samt andre europeiske land der de allerede har investert i ladere. Inkluder gjerne de laderne Tesla har planlagt bygget i 2021.

https://www.electrive.com/2019/04/25/ionity-secures-funding-for-europ-e-charging-network/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA