Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og service

Startet av geear, fredag 18. juni 2021, klokken 09:16

« forrige - neste »

geear

I starten fortalte Tesla oss at vi ikke behøvde ta servicer, bilen skulle selv fortelle når det var behov for noe. Nå har de en lang liste med saker som egentlig burde vært garantisaker, som de lurer oss til å betale for. Hvorfor aksepteres det?

Eksempel:

- Kontrollveiing av gass på AC, samt etterfylling. Men så er det jo slik at AC ikke skal lekke. Så dersom det lekker så er det egentlig Tesla sin kost. Allikevel betaler de fleste nærmere 3k for dette, som del av anbefalt service.

- Hjulstillingskontroll. Blir hjulstillingen feil uten at bilen har vært borti noe utenfor normal bruk, så er det Tesla sin kost. Allikevel betaler de fleste 2,5k for dette, som del av anbefalt service.

- Årlig smøring av bremser. Designfeil på Brembo-bremsene, burde vært en Tesla-kost, egentlig burde kalipperne vært byttet til noe som ikke er så skjørt. Ser allikevel at dette er noe flere har funnet ut de skal legge inn i servicekostnaden på elbiler, og vi betaler "gladelig".

Og så en som ikke akkurat er en garantisak, men sjekk av dekktrykk, på biler som har dekktrykkssensor? Der det i tillegg står i manualen at man skal sjekke dekktrykket månedlig?

Sandvika

Mest beskrivende for inkonsekvensen til Tesla.  Har en TMS 15 model som har vært på service 3 ganger på 6år. Aldri sett behov for bremseservice eller hjulstilling. Ut over å bytte kupefiltrr, sjekke vesker, telle hjul, sjekke dekktrykk og mønsterdybde har det vært gjort minimalt på disse servicene. DU olje og muligens kjølevesken ble byttet en gang, siste to servicer så har ikke disse vært sjekket engang(!), kun bremseveske. Siste service var batteri til fjernkontroll, kupefilter og sjekk av bremseveske. Da var det altså 2år siden forrige kontroll.

k1

Tja, betaler vel ikke akkurat noen av disse tingene med glede akkurat. Men å diskutere dette med Tesla er nytteløst, og å ta det videre er vel en for høy terskel som enkeltindivid å gidde.

Ang hjulstillingskontroll tar jeg det hvert år fordi det er billigere enn nye dekk pga skjevslitasje. Tesla selv hevder at grunnen til at man årlig er utenfor spec, skyldes at man har kjørt borti noe som har gitt hardt nok støt til at stillingen faller utenfor spec. Og hvordan skal man argumentere mot det - er jo umulig å motbevise? Det eneste er at ingen av mine tidligere biler har hatt et slikt behov, og mine kjørevaner eller ruter har ikke endret seg.

Årlig smøring av bremser er jo også noe som har dukket opp nå med eierskap av Tesla, men som aldri var en like hyppig sak på mine tidligere biler. Men å diskutere dette med Tesla igjen som enkeltindivid er jo håpløst. Argumenter om at man bremser for lite med en elbil, osv blir jo bare servert ut i fleng av dem.

o.b.lix

Sitat fra: k1 på fredag 18. juni 2021, klokken 11:54
Årlig smøring av bremser er jo også noe som har dukket opp nå med eierskap av Tesla, men som aldri var en like hyppig sak på mine tidligere biler.

Klosser, skiver og slikt blir nok oftere byttet på fossilbiler, enn på elbiler.

Men hovedproblemet til at bremseservice er nødvendig, er økt salting av veiene, og med saltlake på bremsedelene korroderer de mer. Et særnorsk fenomen, dette.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

k1

Sitat fra: o.b.lix på fredag 18. juni 2021, klokken 13:15
Sitat fra: k1 på fredag 18. juni 2021, klokken 11:54
Årlig smøring av bremser er jo også noe som har dukket opp nå med eierskap av Tesla, men som aldri var en like hyppig sak på mine tidligere biler.

Klosser, skiver og slikt blir nok oftere byttet på fossilbiler, enn på elbiler.

Men hovedproblemet til at bremseservice er nødvendig, er økt salting av veiene, og med saltlake på bremsedelene korroderer de mer. Et særnorsk fenomen, dette.

Ja jeg forstår jo det jeg også. Men Tesla sin bremsekaliper er såpass dårlig uten årlig smøring at den kiler fast klossene slik at de blir skjevslitt/sprekker, sliter mer på bremseskiva, osv, og må byttes. Dette er ikke et særnorsk fenomen, da min erfaring med andre biler gir at dette ikke skjer like lett som med min nå Tesla X. Dette skjedde etter <2 år og 30k km på min bil, og måtte bekostes selv. Har siden hatt årlig smøreservice og unngått dette igjen. Dette vil jeg heller kalle et særTesla fenomen.

Rævedilter

Sitat fra: o.b.lix på fredag 18. juni 2021, klokken 13:15
Klosser, skiver og slikt blir nok oftere byttet på fossilbiler, enn på elbiler.
Skivene min foran var nedslitte til under spec på 60-70000 km, det tok ett sett med bremsklosser å slipe dei ned den eine millimeteren som er lov så eg trur ikkje det, iallefall ikkje for oss som kjører mykje og med henger.

Sitat fra: o.b.lix på fredag 18. juni 2021, klokken 13:15
Men hovedproblemet til at bremseservice er nødvendig, er økt salting av veiene, og med saltlake på bremsedelene korroderer de mer. Et særnorsk fenomen, dette.
Eg har hatt 3 stk. TLC100 som har tilsvarende bremsløysing med 4 stemper foran og har ALDRI hatt bremseservice på nokon av dei. Ein av dei fekk nye kalippere da stemplene begynte å henge etter 400 000km.

At dette er ein feilkonstruksjon/valg er vel opplagt, alle andre bilfabrikanter klarer å dette uten problem, eg har iallefall aldri høret om at bremsene må smøres 2 ganger i året på andre biler (20000 km).

sjokomelk

Bremsene foran på Model S og X er standard hyllevare fra Brembo. (Kun bremsene foran er Brembo etter facelift. Bak ble endret til OEM-produsenten Mando på ikke-Performance.) Samme størrelse og deler som på Corvette, Camaro og andre sportsbiler. Så de er ikke ment for hverdagsbruk i saltlake på norske vinterveier. Passer nok bedre i italiensk sommervær, parkert i en tørr garasje. 8) :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Nå er det lang ventetid - igjen. Bestilte service på bilen, og jeg er i den heldige situasjon at jeg innenfor rimelighetens grenser, kan bruke 4 stk. SCer. Men den med kortest ventetid hadde ledig time 29 september!45 dager!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rævedilter

Eg vurderer å kjøpe ein ekstra bil nå som min er utenfor garanti, 45 dager er det vel her i Bergen og antar eg.
Så har eg ein bil til øvelsekjøring og, ein treng jo ikkje begynne med ein brei/stor X på smale vestlandsveier.

Service har eg ikkje hatt, har skifta det som trengs sjølv og når eg nå må skifte ein bremsecalipper  skifter eg bremsevæske og. Anna som trengs skifte bortsett fra kupefilter på ein X75 sein 2017?
Kjølevæske / DU olje, er vel ikkje intervaller der så langt eg har forstått.

Motorwatt

Har gitt bort alt verktøyet mitt for 15 år siden, og beholder ikke lenger en bil som er utenfor garanti. Uansett merke. Men jeg fyller da spylevæske selv.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rævedilter

Eg bruker kortere tid på å ta service sjølv enn eg bruker på å levere og hente bilen hos Tesla, men meir kompliserte ting må den nok inn for, det er vel uansett noko kun Tesla kan fikse eller? Tenker på det elektriske, batteri etc.
EV services; nokon som veit kva dei kan ta av reperasjoner på Tesla?

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på mandag 16. august 2021, klokken 07:11
EV services; nokon som veit kva dei kan ta av reperasjoner på Tesla?

Alt!

De har til og med fikset batterimoduler og byttet lager i elmotorer, riktignok Mercedes B-klassen, men dette er jo Tesla-batteri og Teslamotor. Fikk se en som stod i jigg der oppe i dag.

Alt annet kan de også gjøre, og om det er noe data-teknisk som Tesla må gjøre, ordner EV-services det direkte med Rangerene til Tesla.

Har min bil inne til 12v-batteribytte (gått 185.000 så det er greit nok å bytte) og service i dag så, infoen er helt ny.

De har for øvrig kort ventetid på service.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

#12
Eg får prøve dei igjen etter bomtur sist, veit ikkje om eg våger hjullagerskifte sjølv etter å lese om erfaringer med drivakselbytte.
Monterer dei CCS også?

o.b.lix

Nei, de monterer ikke CCS, det må Tesla gjøre.

Men virker som EV services er litt bakpå i disse dager, de brukte 4 dager på batteribytte og service, så hvis du likevel må inn på Tesla for CCS, kan du jo ta hjullagerbytte der også. Bare husk at Tesla bruker lengre tid enn de sier, fordi de må bytte drivaksel også...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Nå har eg forsåvidt bestemt meg for å gjere dette sjølv; må få handla meg ein reservebil først slik eg har noko å kjøre med når eg skal hente drivaksling :-) (men den vert nok eventuelt bestillit fra Tyskland, ser den koster kr. 1200 der)
Skal skifte hjullager framme begge sider, alle skiver/klosser, ein bremsekalip (ser først om denne kan overhalast) , bremsevæske, "skjermplast", mulig eg venter til i vinter da romlinga i lagra ikkje har vorte verre sidan i juni, og den skal på PKK neste sommer.

Har bestillit time til CCS, men uten reservebil våger eg ikkje leverer den inn for reparasjonar hos Tesla, den kan godt stå ei veke der uten at dei ser på den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA