Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Newbie! Ladeboks!?

Startet av Cabby, torsdag 17. juni 2021, klokken 22:18

« forrige - neste »

Cabby

Hei forum!

Har nettopp kjøpt min første elbil! 2018 Kia Soul EV.
som fullstendig uvitende tyr jeg til dere erfarne for råd når jeg nå skal bestille ladeboks til garasjen.

Hvilken boks anbefaler dere? Er dette noe alle elektrikere kan installere? Vi har 16 ampere kurs. Vi vurdere å kjøpe en elbil til i løpet av et par år, bør vi satse på en dobbel ladeboks med det samme?

Jeg er takknemlig for råd, vil gjerne ha alt inn med teskje..er helt nybegynner på alt dette.

power59

Gratulerer med ny bil - har hatt denne i 3 år og er meget fornøyd. En god bil på både lange og korte turer. Ingen feil.

Installer en god og sikker ladeløsning først som sist. Elbil er fremtiden så det er ingen grunn til å leke med liv, forskrifter og regresskrav fra forsikringselskaper ved å lade på eksisterende stikkontakter i heimen. Etter det jeg har forstått er lading fra vanlige kurser kun tillatt ved tilfeldig lading (når du er på tur/besøk og systemet er sikkert) og ikke ved fast lading hjemme.

Vær oppmerksom på at hvis eksisterende 16 amp kurs skal benyttes så må den kun være tilkoblet ladeboksen. En installasjon av ladeboks betinger også spesielt jordfeilvern som enten installeres i sikringsskap eller kan medleveres ladeboks.

Sannsynligvis må du derfor legge opp en ny dedikert elbil ladekurs med sikringer og jordfeilbryter fra sikringsskap.

16 amp kurs med ett uttak vil sikkert fungere greit - også for 2 biler - ihvertfall hvis man har en hurtiglader i nærheten som kan benyttes den ene gangen hvert skuddår det er aktuelt. Kia Soul 30 kWh bruker i underkant 4 timer fra 20% til 100% med 32 amp og underkant 8 timer med 16 amp.

Jeg har installert 32 amp kurser og ladebokser hjemme og på hytta. Kostnad pr. enhet er i størrelsesorden 20'.

Cabby

Tusen takk for nyttig info! Den nevnte 16-amp-kursen er en egen kurs dedikert til elbil, så jeg må jo tro at alt er i orden mtp jordfeil ryter i sikringsskap.

Tips til en konkret ladeboks? Føler det er en jungel der ute.

Jeg har hørt at det er lurt med boks med løse ledninger i tilfelle vi skal ha en annen type elbil etterhvert.

power59

Det enkleste (men neppe det billigste) er å ta den ladeboksen elektrikeren kan tilby. Da er i alle fall ansvaret klart hvis det skulle oppstå problemer.

Velg boks uten fast ledning. Standard boks har type 2 kontakt som alle kabler av "type 2 til type 1" (f.eks. Kia Soul 30 kWh) og "type 2 til type 2" (f.eks nye Kia Soul 64 kWh) kan benytte.

elektrolux

Om kursen du nevner er egen kurs til frittliggende garasje kan du montere en ladestasjon på kursen og beholde øvrige uttak. Ellers kan kursen gå rett inn i en ladestasjon.

Slike ladestasjoner koster fra 4990.- og opp til 7490.- og monteringen fra ca 3000 kr. om den kan kobles rett på eksisterende kurs.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#5
Sitat fra: Cabby på fredag 18. juni 2021, klokken 15:10
Tips til en konkret ladeboks? Føler det er en jungel der ute

Vi anbefaler denne som kan monteres rett på kursen din:

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Fast ledning er heller ikkje å forakte. Då slepp du å kjøpe ein ekstra kabel (som ein ofte gjer for å sleppe å dra sin eine kabel ut og inn av bilen) Den er heller ikkje så utsatt for å bli stolen.
Argumentet for å ha kontakt for laus kabel er feks at du lett kan bytte kabel om den skulle bli ødelagt, og at du kan lade gamle Type1 bilar. Men desse er og blir, nettopp, gamlare og sjeldnare, og vil ein sjeldan gong lett klare seg med vanlig stikkontakt. Så, med mindre du har eldre Leaf eller anna med Type1 kontakt så synest eg dette er eit dårleg argument.
Du kan ikkje skøyte saman ladekablar for å rekke lenger (plugg og kontakt kan passe, men pinnar i kontakta får ikkje kontakt pga måten desse er konstruert på sikkerhetsmessig) , men det er klart at det er lettare å få kjøpt ein 10m lauskabel om du skulle ha stort behov for det, enn å forlenge(bytte) ein fast kabel.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA