Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til kjøper av brukt Ioniq, 28 kW?

Startet av AneEH, torsdag 17. juni 2021, klokken 11:40

« forrige - neste »

AneEH

Hei,

Vi vurderer å kjøpe Ioniq 25 kW fra 2017/18/19, og lurer på hva som er viktig å fokusere på ved kjøp. Vi er ferske elbil-kjøpere, så beklager at dette sikkert er nybegynnerspørsmål ;-)

- Hvilket utstyr mener dere, erfaringsmessig, at det er viktig å få med?
- Har alle bilene varmepumpe?
- Hva slags ladere kan man bruke (hjemme og ute)? Er det noen type ladere (annet en Tesla-ladere) som man ikke kan bruke til Ioniq?

Andre tips mottas også med takk!

Tjafsaren

Hei,


Kjøpte vår første elbil i April, som da var en 2019 mod Ioniq 28kWh
Tenker du å ha bilen en stund er denne et godt valg, kjapp til å lade med riktig lader. Effektiv som bare det, og god å sitte i + plass.

Utstyr: finn en premium, helst norsk variant. Da har disse «skinn» seter med kjøling og varme. Alle mod fra 17-19 har vel dette på premium. Nytt etter 18(?) er varme i baksetene. Ellers ikke mye nytt.

Norske modeller og noen andre land har varmepumpe som standard. Ikke helt sikker på hvem. Men uansett så bør du kjøpe norsk og ikke bruktimport.

Hjemmelading: 1 fase lading: 6,6kWh. Ikke noe vits å tenke på trefase med denne. Smart å la elektriker legge opp kabel og sikring for det uansett. Dette betyr at for effektiv lading må du opp på sikringsstørrelse: nærmere 32A for maks lading. Dette vil netteier bestemme om du får lov til eller ikke. Med denne bilen er det også likegyldig med TN eller IT nett. Du får bare en fase uansett 8)

Utelading: Her kan du lade med effekt opp til 66-69kW frem mot 70%. Eller bruke 50kW lader for å ligge nesten flatt helt opp til samme nivå. Du benytter CCS på disse. Så ladere er det flust av. På grunn av effektivitet og ladehastighet kan man si at bilen er god på langkjøring.

Strømbruk: kjører tur retur Revetal-Kongsberg med gjennomsnitt på 1.04-1.08kW/mil på sommerhalvåret(65km/h gjennomsnittshastighet). En del høyere på vinter. Kan lett kjøre kanskje så langt som 240-280km avhengig av hvor man kjører. Vinter har jeg erfart worst-case på mitt bruk rundt 160-180.

Generelle ekstra tips: kjører du mye innlands eller distrikt/landevei så bør du allerede nå tenke på LED-bar. Nærlysene er gode, fjernlyset er nettopp det.. helt fjernt/elendig..

Når det kommer til hvem bil du skal velge på markedet har i hvert fall jeg preferanser: vinterdekk: om piggfri fin en med continental contiviking 7. sommerdekk: standard dekk Energy Saver sparer strøm men ikke verdens beste på sikkerhet eller støy(bråker..)

Hyundai har også valgt en morsom løsning med å støydempe bilen frem til B-stolpen og resten av interiør bak herifra er plassert rett oppå karosseri. Du vil derfor erfare at støyen kommer bakfra. Men husk at det er generelt mindre støy enn i bensin/dieselbil uansett :P Selv kjøpt inn materialer for 1600 og skal støydempe min fra b-stolpen og helt til enden av bil. Eventuelt også dører/hjulbue om materialene er nok for det.

Anlegg i bilen: ikke verdens beste, men ikke verdens dårligste heller. CarPlay fungerer veldig bra, også med voice commands.

Zimon

Ganske så enig med Tjafsaren.

Skaff en norsk bil og ikke import fra utlandet, da er du sikret at du får med varmepumpe etc. Jeg har en første gen Ioniq som jeg nå har hatt i 3 år, veldig fornøyd. Er ikke ekstrem rekkevidde på den, men det trenger ikke jeg heller. Er stort sett bare når skal på hytta at vi trenger å hurtiglade og da lader vi 1 gang på vei ned til Telemark og 1 gang opp igjen. Bort litt sør for Lillestrøm.

Har også montert LED-bar på bilen min, ligger bilder her på forumet av den. Standard fjernlys er vanlig halogen og er ok etter min mening, ikke supre, men sett verre. Noen mener nok at det stinker av fjernlysene, mens andre mener at de er tipp topp og mer enn godt nok. Jeg var i midten og det pga at jeg kjører på litt svingete landevei med mye skog rundt. Så det ble LED-bar og angrer ikke ett sekund. Har bryter til LED baren så jeg kan velge om jeg vil ha bare nær/kjøre lys, bare fjernlys eller om fjernlys + ledbar. Så fleksibelt.

Men en ting som er verdt å merke seg, bilen er veldig bra, super bil på mange måter. Vektfordeling er veldig bra som gir gode kjøre egenskaper. Men den er ingen spesielt god "klatrer" så om du har en bratt bakke til parkeringsplass hjemme hvor du mister mye fart når du skal svinge 90grader før opp oppkjørsel f.eks så kan det være lurt å vurdere annen bil. Den klatrer ok, men pga kun forjulstrekk og kun 750kg på forhjulene og at ESP/antispinn kan være litt aggressiv så har vi opplevd her noen ganger at man har trengt noen forsøk på oppkjørselen vår. Hjelper å skur av ESP, men er det dypsnø og slapsete så er det ikke alltid det går på første forsøk.

Utover det så er det super bil, du får ekstremt mye bil for pengene!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

kaiat

Vær obs på at varmepumpe ikke er standard på norsksolgte Ioniq'er. Den var med i teknikk-pakken sammen med LED-lys og el.førersete. De fleste Ioniq har riktignok denne pakken, men det finnes biler der ute som ikke har den (det er minst 2-3 biler på finn.no akkurat nå som mangler den).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA