Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skyhøyt standby-forbruk

Startet av geear, torsdag 17. juni 2021, klokken 09:37

« forrige - neste »

geear

Har hatt en runde med Tesla nå rundt standby-forbruk. Hvis jeg har min nov '17 AP2.5/FSD Model X med energy saving off, og always connected off, så bruker den rundt 10 km (2kWh) per døgn bare i standby, selv uten dashcam, tredjeparts tjenester eller ladekabel tilkoblet. Også uavhengig av om den har vært brukt eller ikke, dette har ikke med batteritemp å gjøre. Dette mener Tesla at er helt normalt, og at hvis jeg vil unngå dette, så må jeg slå på energy saving. I energy saving bruker den ca. 3 km per døgn, som samstemmer med 1% som manualen sier, men da tar det en evighet å komme avgårde hver gang man skal bruke bilen! Setter jeg meg inn samtidig som noen med en fossilbil, så kjører de avgårde i horisonten før den amerikanske klimareddende bilen har klart å starte instrumentpanelet og være klar til å kjøre. Det tar også en evighet å koble til med appen. Er det bare meg dette gjelder, eller er det flere som har dette problemet? Ignorerer dere bare at bilen bruker 700-800kWh i året bare på å stå stille, eller har dere den i energy saving? Tar ICUen like langt tid hos dere andre?

Har forstått det slik at MCU2 ikke har disse valgene. Hvordan fungerer det der? Er ICUen alltid ready to go, og evig høyt standbyforbruk, eller har den det beste fra begge verdener?

THE

Har hatt Energy saving OFF og Always connented ON etter jeg fikk byttet eMMC-brikke i vår. Stemmer som du sier at det forsvinner ca 2 % i standby-forbruk pr. døgn. Tidligere hadde jeg Energy saving ON, men Tesla sa at jeg ikke skulle bruke det pga. lang tid til oppstart. Tror uansett jeg setter Energy saving på igjen da bilen ofte bruker mangfoldige sekunder på oppstart selv når Energy saving er av. Ufattelig at det skal være nødvendig for bilen å bruke 1,5-2 kWt pr. døgn på å holde liv i et GSM-modem og ei veldig moderat datamaskin i hvilemodus. Det er jo ingen andre elbiler som har samme problem med forbruk når bilen er slått av.

Jeg er ganske sikker på at dette er noe som Tesla kan fikse SW-messig hvis viljen er til stede. Akkurat som det bør være en enkel SW-fiks å gi oss way points i navigasjon, ordne en bekreftelse på åpning av bakluke fra app (alle andre åpne funksjoner krever bekreftelse, kun bakluke som åpnes ved ett trykk), mulighet til å lukke vinduer fra app (S og X). Har også mange andre SW-relaterte ting som jeg irriterer meg over, og som det ikke blir gjort noe med selv om "feilene" har vært der i årevis.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

mthoring

Ha energy saving on og always connected off, gå inn i appen når du er på vei til bilen (evnt start klima). Da er den klar uten forsinkelse og bruker mindre strøm.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

moonbuggy

Standby forbruket burde helt klart vært med i målinger over effektiviet. Det blir galt å bare måle forbruk når man kjører fra A til B, når bilen tapper batteriet 24/7.

geear

Sitat fra: mthoring på torsdag 17. juni 2021, klokken 11:50
Ha energy saving on og always connected off, gå inn i appen når du er på vei til bilen (evnt start klima). Da er den klar uten forsinkelse og bruker mindre strøm.

Gjorde det med appen en periode, men med always connected off så tar det en evighet før appen er klar.. kan ikke gå der med mobilen i hånda et minutt og vente, og dessuten så var ofte ICUen av selv om jeg hadde vært på appen, og det er den som gjør at man ikke får kjørt, ikke MCUen...

Gosh så lei jeg er alle disse tulletingene med Tesla. De har fantastiske løsninger på så mye, som gjør bilene og lading og app og alt dette andre i en annen liga enn alle andre, servicenivået er også til tider langt over hva man får andre steder, men mange små (!) filleting ødelegger opplevelsen. Hadde det vært et godt alternativ hadde jeg solgt for lenge siden. Kunne nok med forbrukerkjøpsloven i hånd krevd heving av kjøp for lenge siden, etter 20 verkstedbesøk+, og mange av de relatert til MCU, men orker faen ikke bruke energi på det, og vet ikke hva jeg skulle kjøpt i stedet.

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 17. juni 2021, klokken 12:43
Standby forbruket burde helt klart vært med i målinger over effektiviet. Det blir galt å bare måle forbruk når man kjører fra A til B, når bilen tapper batteriet 24/7.
Ja, vi kjører mye småturer, og den står også ofte ubrukt i helger, så reellt forbruk er ganske mye høyere om man tar med standby.

Si jeg kjører til jobb i 0 grader, så setter den først i gang 6kW batterivarming selv om det er helt fullstendig meningsløst for ti kilometers kjøring, så den drar seg opp mot 400Wh/km, begge retninger, i tillegg så tapper den seg 2kWh på det samme døgnet, og reellt forbruk på et døgn, for å kjøre 20 km, blir da 10kWh = 500Wh/km. Ganske heftig. KIAen gjør samme døgn og øvelse med et forbruk på ca. 180Wh/km.

k1

#5
@gr, vi har vel samme bil (utenom batteristr?), utlevert til samme tid, hatt minst like mange verkstedbesøk osv. Har nøyaktig de samme problemene som deg rundt høyt standby forbruk (2-3 kWh/døgn), og 8 av 10 ganger treg ICU oppstart. Dette med Energy saving on, always connected off. Ang treg ICU oppstart, synes jeg kanskje har variert etter hvilken sw versjon man er på, uten at jeg vet det sikkert? Har stått på mer eller mindre samme svært lenge nå.
Det siste året er bilen vesentlig mindre brukt, så har lagt enda bedre merke til høyt standby forbruk. Bilen kan fort stå i nær en uke, og den er ned 15% fra da den ble parkert (100d). All småkjøringa brukes bil nr 2 istedenfor.

Interessant å vite hva det reelle standby forbruket for MCU2 biler er, dersom det er noen forskjell.

*Edit, bil nr 2 er en Leaf, og til sammenlikning når den står en uke uten bruk, står den med nøyaktig like mye igjen på batteriet og km tilgjengelig som da den ble parkert. Den har også et gsm modem for kontakt med app.. (men lite annet hehe).

arvid44

Jeg oppgraderte en mod S fra MCU1 til 2 , MCU 2 gir litt mindre standby forbruk, mistet ca 10 % som tilsvarer 7 kwt på en uke sist jeg sjekket.


Sent from my iPhone using Tapatalk

k1

 
Sitat fra: arvid44 på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:50
Jeg oppgraderte en mod S fra MCU1 til 2 , MCU 2 gir litt mindre standby forbruk, mistet ca 10 % som tilsvarer 7 kwt på en uke sist jeg sjekket.


Sent from my iPhone using Tapatalk

:+1: takk, veldig greit å vite.

Counterpointer

Du skriver under generelt Tesla så regner med du vil ha hele spekteret.

Jeg har M3p 2019. Måler generelt ikke forbruk og har ikke satt på noe energisparing, bilen er always Connected.

Sjekket app nå da jeg viste den var på 50% når jeg satte den i garasjen i går, når jeg sjekker app står det 51% (som også er det bilen selv viser), mens på Apple Watch, som bruker EV watch appen står det 52%.

Her er det to typer avvik. Det ene er stigende prosent, som muligens har med temperatur å gjøre, evt bms som kalibrerer seg. Det andre at det er forskjell på apper.

I tillegg er det jo nesten ikke vampire drain. Noe det pleier å være. Står bilen i ro uten tilkobling av lader faller prosenten, men på grunn av nedkjøling så er reelt fall vanskelig å si noe sikkert om.

mthoring

Sitat fra: geear på torsdag 17. juni 2021, klokken 12:52
Sitat fra: mthoring på torsdag 17. juni 2021, klokken 11:50
Ha energy saving on og always connected off, gå inn i appen når du er på vei til bilen (evnt start klima). Da er den klar uten forsinkelse og bruker mindre strøm.

Gjorde det med appen en periode, men med always connected off så tar det en evighet før appen er klar.. kan ikke gå der med mobilen i hånda et minutt og vente, og dessuten så var ofte ICUen av selv om jeg hadde vært på appen, og det er den som gjør at man ikke får kjørt, ikke MCUen...

Min rutine var å ta fram mobilen og åpne appen (waking up-melding) på vei ut døra - mobil tilbake i lomma. Ta fram igjen mobilen rett før jeg nådde garasja og åpne porten (med homelink), samt skru på klima. Bilen var da alltid klar (IC+MCU) når jeg satte meg inn.
Fulgte den rutinen i 3 år før jeg oppgraderte til MCU2. Når jeg tenker meg om så har jeg fortsatt den rutinen, selv om MCU2 våkner kjappere så er det fortsatt fordelaktig å få startet opp klima.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. juni 2021, klokken 15:06
Du skriver under generelt Tesla så regner med du vil ha hele spekteret.

Jeg har M3p 2019. Måler generelt ikke forbruk og har ikke satt på noe energisparing, bilen er always Connected.

Sjekket app nå da jeg viste den var på 50% når jeg satte den i garasjen i går, når jeg sjekker app står det 51% (som også er det bilen selv viser), mens på Apple Watch, som bruker EV watch appen står det 52%.

Her er det to typer avvik. Det ene er stigende prosent, som muligens har med temperatur å gjøre, evt bms som kalibrerer seg. Det andre at det er forskjell på apper.

I tillegg er det jo nesten ikke vampire drain. Noe det pleier å være. Står bilen i ro uten tilkobling av lader faller prosenten, men på grunn av nedkjøling så er reelt fall vanskelig å si noe sikkert om.
Ingen problem å ta med Model 3 også her, men for egen del er S og X mest direkte sammenlignbare både modellene mellom, men også siden begge har vært levert med MCU1 og MCU2. Regner med situasjonen er lik for de.

Avvik appene mellom tror jeg nok handler om avrunding?

Jeg kan ikke huske å noen gang ha sett økning i SoC på Model X etter parkering, men det betyr ikke at det ikke har skjedd. Målingene jeg har gjort er forøvrig i 15-20 graders temperaturer døgnet rundt, og startpunkt/måling har vært satt mange timer etter siste kjøretur, så batteritemperatur har ikke vært inne i bildet. Dette gjelder også de tidspunktene Tesla har fått for feilsøking.

En gang du vet bilen skal stå mer enn 24 timer, så åpner du bare appen og tar et screenshot av rekkevidde noen timer etter den har blitt parkert, steng alle apper og tredjeparts polling, evt. dashcam osv., og så sjekker du på ny 24 timer etterpå. Blir overrasket om ikke Model 3 også forbruker en del strøm, men håper det er bedre enn S/X.

Sitat fra: k1 på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:54
Sitat fra: arvid44 på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:50
Jeg oppgraderte en mod S fra MCU1 til 2 , MCU 2 gir litt mindre standby forbruk, mistet ca 10 % som tilsvarer 7 kwt på en uke sist jeg sjekket.


Sent from my iPhone using Tapatalk

:+1: takk, veldig greit å vite.
Enig i at det er greit å vite, men samtidig, det sitter langt inne for meg å bruke 23 000,- kroner på å oppgradere til en MCU, som allerede er utdatert og erstattet av MCU3. Forventer at både utviklingen vil stoppe litt opp for MCU2 sin del, og at det som gjøres bare vil bloate den ned, akkurat som det skjedde med MCU1.

Motorwatt

#11
Med min MCU2-bil er det ingen problemer med oppstart selv om den vekkes fra "søvn". Kan se at IC er 1-2 sekunder tregere enn hovedskjermen, men begge er på før jeg har rompa i setet. Energy Save forsvant forøvrig som valg på S/X sommeren 2018. Bilen min har ikke lenger søvnproblemer etter en resett gjort av Tesla for noen måneder siden, og taper minimalt gjennom natten.

Her er tapet etter 10 timer og 14 minutter 0.16 kWh:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Energy saving-valget forsvant nok med MCU2, på biler produsert fra mars 2018 eller noe, samtidig med at ICU ikke lenger var standalone. Antar årsaken er at MCUen på alle Teslaer alltid står på, så på MCU2 er MCUen alltid klar til å gi skjermsignal til ICUen ettersom ICUen bare er skjerm nummer to på MCUen, mens på MCU1, som har separat computer for ICUen, så kan det spares strøm ved å shutte den helt ned. Da må den stakkars mikrocomputeren bootes opp fra bunn hver gang, med stadig tyngre software, når man har på energy saving. Det fungerte greit i for noen år siden, nå er det håpløst.

LemonDog

Jeg byttet fra en 2015 Model S med MCU1 til en 2019 Model S med MCU2. Vampire drain er betydelig redusert på den nye, men jeg vet ikke om det bare skyldes MCU. De har vel muligens gjort noe med batterikjemien også?
2019 Model S75D
X 2015 Model S85

mthoring

Sitat fra: geear på fredag 18. juni 2021, klokken 09:23
Energy saving-valget forsvant nok med MCU2, på biler produsert fra mars 2018 eller noe, samtidig med at ICU ikke lenger var standalone. Antar årsaken er at MCUen på alle Teslaer alltid står på, så på MCU2 er MCUen alltid klar til å gi skjermsignal til ICUen ettersom ICUen bare er skjerm nummer to på MCUen, mens på MCU1, som har separat computer for ICUen, så kan det spares strøm ved å shutte den helt ned. Da må den stakkars mikrocomputeren bootes opp fra bunn hver gang, med stadig tyngre software, når man har på energy saving. Det fungerte greit i for noen år siden, nå er det håpløst.

Får waking-up-melding med MCU2 også, så den går nok i en form for suspend den også. Men den våkner på typ 10 sekunder i stedet for typ 30 med MCU1.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA