Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GOM oppdaterer seg ikke etter forbruk

Startet av Bjornlon, onsdag 16. juni 2021, klokken 21:16

« forrige - neste »

Bjornlon

Fikk min EV320 i november og kjører mye mellom Oslo og Lillehammer. I vinter lå jeg på forbruk som passer godt med årstiden, mellom 23 og 29 kWh/100 km. Rekkeviddeindikator oppdaterte seg og lå på mellom 380 og 340 km rekkevidde.

Etter at det ble varmere har jeg hatt 2-3 turer på mellom 18 og 19 kWh/100 km. Forbruket tilsier da en reell rekkevidde på 450-460 km. Jeg ser at jeg kommer frem etter 193 km med mellom 55 og 65 % gjenværende kapasitet på batteriet, som gir samme rekkevidde.

Men GOM står fast på 380 km. Uansett hva jeg gjør går det ikke over denne verdien. Nå er det ikke så alvorlig fordi jeg vet at rekkevidden er mer enn dette, men likevel ser jeg at mange viser rekkevidde på 450 + km. Har nå logget siste 600 km med i snitt 18,6 kWh/100 km ifølge trip B.

Reset med gass og bremse sammen virker ikke på Pivi Pro. Noen som har en løsning?
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

legacyweaver

#1
Hmm, opplever ikke helt det samme på vår EV320... Har sett at den har hengt igjen på GOM i det jeg har startet bilen, men når jeg begynner å kjøre så har den en tendens til å rekalkulere og vise en ny, høyere rekkevidde. Estimert rekkevidde inne på EV innstillingene stemmer bra med det som vises når jeg har fullt batteri og starter å kjøre. 

Selvfølgelig det kommer også an på hvor jeg plotter inn GPSen hen, er det mye motorvei kjøring og høy hastighet så vil det logisk trekke ned estimatet deretter, men her kjører du samme strekning så det skal ikke ha noe å si. Men som du sier, det viktigste er at du har en ide om hva du bruker og hva du faktisk har igjen på batteriet, så det at den ikke er helt nøyaktig er ikke veldig alvorlig, men jeg forstår godt at det er fint å se 4-tallet på estimatet på sommeren :laugh:.

Jeg ser på estimatet i bilen mer som en veldig generell pekepinn enn hva som er den faktiske rekkevidde. Men, hvis du ikke har gjort det allerede så kan du jo ta kontakt med forhandler og høre om de har noen innspill, eventuelt sjekke om du trenger å kjøre innom med bilen for å få noen nye oppdateringer som kan hjelpe eller om dette er en bug. 
Jaguar I-Pace EV320 2021 Advanced Santorini sort

Bjornlon

Takk for svar! Har nå hatt 4 langturer med snittforbruk på mellom 18,8 og 20,2 kW/100 km. Når jeg regner med 85 kW batterikapasitet tilgjengelig så gir dette meg en rekkevidde på 430-460 km. Siste 2 turer var på 190 km, og da hadde jeg hhv 53 og 57 % batterikapasitet igjen, dvs 410-440 km totalt.

Men GOM står støtt på 360-380...Må være en feil dette.
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

Tellus

Min ligger også rundt 380 i øyeblikket.   Var aldri under 360 i vinter. I fjor sommer hadde jeg en gang rundt 430. For å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke. Hvis du er redd for at du bar mistet rekkevidde kan du anskaffe f.eks. Power Cruise Control. PCC gir deg antall kWh på batteriet. Sist jeg ladet 100% viste den rett over 80 kWh.
Tipper Jaguar flikker på GOM rett som det er for at folk ikke skal bli skuffet når de ikke når rekkevidde den estimerer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA